Železniční tunel Ceneri je hotov, švýcarský úřad povolil zkušební provoz
Švýcaři zdolali další milník při budování svého projektu století, kterým je nové železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue
Švýcaři zdolali další milník při budování svého projektu století, kterým je nové železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT). Po otevření Gotthardského úpatního tunelu v roce 2016 završují stavbu dalšího tunelu na trase: Ceneri.
Dopravní úřad (Bundesamt für Verkehr) vydal povolení k „zapnutí“ tunelu a zahájení zkušebního provozu. K zapnutí trakčního proudu a všech systémů v tunelu včetně ETCS Level 2 by mělo dojít v noci ze soboty na neděli. Oznámila to společnost AlpTransit Gotthard (ATG), kterou pro budování NEAT založily Švýcarské spolkové dráhy (SBB).
„Po ukončení posledních přípravných prací zahájí ATG zkušební provoz v březnu a do konce srpna bude provádět zkušební jízdy,“ uvedla ATG. Součástí zkušebního provozu bude také cvičení záchranářů, které je naplánované na červen.
Na začátku září by pak tunel měly převzít do své správy přímo SBB, které zahájí testovací provoz s komerčními nákladními i osobními vlaky. Do běžného provozu se má tunel dostat v polovině prosince s příchodem nového jízdního řádu. Počítá se s tím, že jím za hodinu projedou čtyři nákladní a šest osobních vlaků jedním směrem.
Cenerský úpatní tunel má dvě trouby a vede z Camorina u Bellinzony do Vezie poblíž Lugana. Měří více než 15 kilometrů. Budovat se začal v roce 2006, proražen byl o deset let později. Je stavěn na rychlost 250 km/h. Spolu s Gotthardským úpatním tunelem, který měří 57 kilometrů, má výrazně urychlit spojení mezi Švýcarskem a severem Itálie.