Železniční tepnu přes Vysočinu čeká po konci odklonů modernizace za 7 miliard
Správa železnic chce v hlavní fázi modernizace na trati zastavit provoz.
Železniční spojnici Prahy a Brna přes Vysočinu čeká po dvouleté zatěžkávací zkoušce, během které sem byly přesměrovány dálkové vlaky kvůli výluce na koridoru, rozsáhlá modernizace. Správa železnic (SŽ) chystá celkem tři stavby, celkové investiční náklady přesáhnou 6,9 miliardy korun.
Aktuálně finišují přípravy na vypsání tendrů na zhotovitele rekonstrukce úseků mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem a Přibyslaví a Pohledem. Kompletní přestavba čeká i samotnou stanici Vlkov u Tišnova. Přípravné stavební práce by měly začít letos v listopadu, nejnáročnější etapa s vlivem na provoz přijde v roce 2024.
„Postupná modernizace stanic a mezistaničních úseků na této důležité odklonové trase I. železničního koridoru musí pokračovat. Mezi Brnem a Tišnovem je stále větší poptávka po vlacích a příměstská doprava posiluje. Navíc z dlouhodobého hlediska sehraje významnou roli i při výstavbě vysokorychlostních tratí. Mezi Světlou nad Sázavou a Křižanovem, respektive Velkou Bíteší, bude trať využívána i pro vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna do finálního dokončení celé nové vysokorychlostní trati,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dvoukolejný úsek mezi Přibyslaví a Pohledem projde kompletní modernizací včetně uvedených dvou stanic a zastávek Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Přinese zvýšení traťové rychlosti ze současných 100 km/h až na 160 km/h dle typu soupravy. Rekonstrukce se dočká železniční spodek a svršek, všechny mosty a trakční vedení. Instalováno bude nové zabezpečovací zařízení. Celkové náklady stavby se předpokládají ve výši 2,97 miliardy.
Stejný rozsah modernizace za přibližně 2,3 miliardy korun čeká trať z Křižanova do Vlkova u Tišnova. Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. „Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní,“ uvedla SŽ.
V souběhu s uvedenými stavbami poběží také modernizace stanice Vlkov u Tišnova. Hlavní změnou bude přemístění nástupišť blíže k obci do prostoru za obecním úřadem. Stávající výpravní budovu nahradí nová technologická budova a odstraní se současný podchod a nástupiště. Celkové náklady dosáhnou přibližně 1,7 miliardy korun.
„Na základě zkušeností při modernizaci I. železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem, kdy pro maximální urychlení stavby byla zcela zastavena vlaková doprava, projednává Správa železnic obdobné opatření i pro tyto úseky,“ uvedla SŽ.