Železniční tepnu přes Vysočinu čeká po konci odklonů modernizace za 7 miliard
Stanice Vlkov u Tišnova, vizualizace budoucí podoby. Pramen: Správa železnic
Správa železnic chce v hlavní fázi modernizace na trati zastavit provoz.
Budou pak po VRT u Brna jezdit i rychlíky Praha-HavlBrod-Brno? Ten Tišnov by se hádám kvůli těm cca 20-30 minutám dal oželet.
Dokážu si představit variantu nickolejného provozu Vlkov – Křižanov a v úseku Pohled – Přibyslav etapy vždy jedna traťová kolej. Ale ne odříznutí města Žďár nad Sázavou od železnice. Sorry, stará Tišnovka je fajn, ale pro nákladní dopravu nedůležitá. Ale rozumím stavařům, že to je pro ně mnohem příjemnější práce, s přerušením provozu. Ale SŽ není stavební firma. Nebo ano?
Dokážete si představit? Zkoušel jste si to naprojektovat doma na koleni nebo jak tomu mám rozumět? 🙂
Asi půjde o to jak dlouho by výluka trvala? Brno-Blansko si asi taky málokdo uměl představit a ejhle…
Je pro mě zajímavé, jak i z oficiálních zdrojů bývá četně připomínáno, jak tento úsek poslouží i vysokorychlostním vlaků v mezidobí výstavby VRT. Přitom to mezidobí nebude „nic moc k chlubení“ (protože půjde o stav, kdy dvě ze tří VRTkových staveb mezi Prahou a Brnem budou hotové, ale jejich přínos bude nižší než by jinak mohl být při již hotové třetí části) a mělo by být pokud možno co nejkratší, ideálně vůbec žádné. Jestli český stát má brát vážně výstavbu všech těch naplánovaných VRTek, tak by měl umět zaráz postavit tu 200kilometrovou VRT. Resp. jestliže bude stavět zaráz 120 km… Číst vice »
Co se týče rychlosti výstavby, tak se domnívám, že limitem bude nějaký +/- stav obdobný nebo horší (bohužel díky absenci zkušeností) jako třeba na německé VDE 8 – viz níže:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsprojekt_Deutsche_Einheit_Nr._8#Planung
A ta má délku 515 km, staví se 37 let a pokud jsem to pochopil, tak to není dokončené dodnes – čili nějakých cca. 14 km ročně. Čili našich 200 km bych v případě etapizace a stavění po úsecích viděl na minimálně 14 let výstavby, s ohledem na tu absenci zkušeností klidně 20 let.
To je nesouměřitelný příklad, protože nemalá část z toho je modernizací (mj. rozšířením na 4 koleje) stávající tratě.
Novostavbami jsou „jen“ úseky Halle/Lipsko – Erfurt a dále Erfurt – Ebensfeld. A k jejich zprovoznění došlo v pouze ročním časovém rozestupu.
Dobře tak jinak – novostavba Sudoměřice-Votice na IV. koridoru měří 20 km a stavět se měla původně – před změnou projektu na V = 200 km/h – v období 05/2018-08/2021 (stavebně). Takže nějakých 200 km novostavby VRT bychom stavěli kolik, kdyby toto byl etalon ? 30 let ?
VDE jsou dopravní projekty jen v nových spolkových zemích a spojení do nich. Není tam všechno, např. Frankfurt – Köln, Hannover – Berlin. I kdyby bylo přidání dvou kolejí na 300km/h jen modernizace, tak bych to bral. Modernizace trati Havl.Brod – Kolín na 250km/h 🙂
Tak jasně, ideálně se rozestaví celý úsek PhaBo naráz a práce budou probíhat na cca. 200km paralelně… tomu tak uvěřím…
Je to dobré znamení. A ještě by s emohli navázat napřímením a zdvoukolejněním z Havl. Brodu do Čáslavi.
Jakože vona nám přes Světlou a Golčův Jeníkov vede jednokolejka nebo jak? Mizerný to sice je ale dvoje koleje tam leží…
Hezký je to „dle typu soupravy.“ Je to takový míň provokativní než „pro naklápěcí soupravy“
Kdyby se udelala komplet Vysocina na 160km/h bylo by to perfektni.
Jenže ono je to „až 160km/h“ v průměru to bude někde okolo 120km/h.
S tímhle přístupem nickolejného provozu při rekonstrukci dvoukolejek ale tím pádem odpadá argument používaný při zdvoukolejňování tratí, tedy že mj. díky dvoukolejce, nebude při výlukách nutné úplně zastavovat provoz a zavádět NAD.
Protože nakonec NAD jako NAD, bez ohledu na počet kolejí.
ze to nastane pri generalni oprave trati jednou za 50 let neni duvod k tomu vyrabet takhle stupidni zavery.
Jestli ta oprava nastává až po 50 letech, tak v mezidobí se žádné výluky nekonaly (protože jinak by nebyla potřeba ta generální oprava), resp. pokud, tak jen krátké (a i u těch by Dobrá správa mohla teoreticky začít tvrdit, že „lepší bude je konat s uzavřením obou kolejí“).
Skutečnost, že možná i několik měsíců bude zavedena NAD, je věcným vyvrácením argumentace o tom, že při dvoukolejce žádná NAD nemusí být zavedena tzn. z principu nemůže být „stupidním závěrem“.
nad pri redukci dvojkolejky na jednokolejku byva zavadena docela casto, napriklad se z trati vyhodi osobaky do autobusu.
ze na dvojkolejce nikdy nenastava vyluka obou koleji jste si sam vymyslel a ted to tu sam vyvracite.
ve skutecnosti dvojkolejna trat umoznuje pro celou radu udrzbovych nebo stavebnich cinnosti provoz na jedne koleji zachovat, jen holt pro zasazich vetsiho rozsahu se da zvazit zda je delat per partes nebo ne. mimochodem tohle byla jedna veta z rozhovoru, svoboda jen rekl, ze se o tom premysli. nevime zduvodneni, navrhovanou delku atd.
Já nepíšu, že nenastává. Já píšu, že někteří argumentující ve prospěch zdvoukolejnění těch kterých úseků uvádějí, že dvoukolejka = stav, kdy při dalších rekonstrukcích se provoz dá vyjezdit jednokolejně a netřeba zavádět NAD.
S čímž v rozporu je (nejen) tento případ (už by se dal najít i rok 2015 a 4 a 1/3měsíční nickolejný provoz Blažovice – Bučovice).
Zdůvodnění p. Svoboda uvedl – údajná dobrá zkušenost s t-260 (kde je to přitom nesouměřitelné, protože tam šlo mj. o sanaci tunelů, neproveditelnou za jednokolejného provozu).
to znamena, ze tady polemizujete s (blize neurcenymi) zastanci zdvojkolejneni, za ktere i hovorite a vitezite nad nimi. pozoruhodna aktivita.
omezeni dopadu vylukove cinnosti je vedlejsi prinos zdvojkolejneni, hlavnim prinosem je vyznamny narust kapacity. jestli chcete nekde delat chytreho, tak si to dostudujte.
Ve druhém odstavci jste to naopak vy, kdo polemizuje nad tím, co jsem nenapsal.
… a mimochodem, ta „urychlující“ roční úplná výluka Brno – Blansko se konala jen 26 let po předchozí, 9měsíční úplné výluce tohoto úseku (či části z něj).
Tzn. nikde není psáno, že (obecně vztaženo) musí jít zrovna o 50 let.
Plus tedy je štěstí, že skoro všechny dosavadní koridorizace se bez takových opatření obešly (a tam kde ne, to obvykle bylo nevyhnutelné právě např. kvůli tunelům).
Stejně…není lepší to na 1 rok zavřít, než to 10 roků s 20 výlukami flikovat (trať 300) bez výhledu na ukončení výluk?
to se podle me neda odpovedet obecne.
Na jednokolejné je základem prvně postavit druhou kolej, klidně v nové stopě či inovované stopě a pak teprve opravit stávající. Vždyť i 4 koridor se takto dělal a dela. Zjevně se to tam i naučilo a natrenovalo
brno blansko bylo zahajene jeste za totace, ty stavby nebyly provedene ve standardu ktery by umoznoval takovouto zivotnost.
Ještě je potřeba si do té rovnice o životnosti tratě dosadit, že na ni bude mít vliv a) kvalita se kterou se stavba provedla, v devadesátkách obecně nižší b) počet vlaků a tun, které na těch tratí projedou, což tady budou rozdílů násobků c) přímější tratě mají vyšší životnosti než ty s ostrými oblouky, případně se ještě nacházejí v údolí hustě zastromovaném, štěrkové lože znečišťuje přírodní bordel.
P. S. Přijde mi, že jste (nejen) vy nepochopil vyznění, tzn. že rozporuji jen tento konkrétní argument pro zdvoukolejnění (či obecně již existující dvoukolejnost) té které tratě, na rozdíl od tak jako tak platných argumentů, že dvoukolejka = vyšší kapacita tratě + lepší vstřebávání zpoždění. Mimochodem těch 50 let je rozporuplných i jinde – viz úseky mezi Poříčanami a Kolínem, kde byla několik měsíců non-stop výluka v roce 1997, ale již 2021 – 22 (tzn. po 24 – 25 letech) se úsek rekonstruoval znovu (a ano, po dílčích jednokolejných úsecích, přičemž úplná uzavírka by znamenala nutnost odřeknout nemalou část vlaků,… Číst vice »
zase – poricany-kolin se v devadesatkach nesahalo do spodku, protoze nebyly prachy.
Skúste si to porovnať s výlukami na 300, ktoré pritom sotva stačia pre udržanie stavu. To že raz za pár dekád bude totalsperre naozaj nič nemení na tom, že ten rozdiel je obrovský.
Ale já neargumentuji tím, že na jednokolejce jsou výluky s nutnou NAD (to je nezpochybnitelné). Já vypichuji ty argumenty některých jiných osob o tom, že dvoukolejka = stav, kdy žádná NAD už se konat nebude. Jeden argument s druhým se nevylučuje. A platnost prvního neznamená nepřípustnost té druhé námitky. Mimochodem žádná z výluk na t-300 nebyla několikaměsíční + taky dodávám, že těch úseků rekonstruovaných na t-230/250 bude v pozdějších letech víc a při shodném přístupu Dobré správy to bude několik dalších několikaměsíčních Totalsperre. Už bych předpokládal, že když už teda „Total“, tak „Total“, tedy že se během pár měsíců zmodernizuje… Číst vice »
Jenže problém je ten, že přesně ty tři = resp. čtyři stavby (když počítám i Brno-Královo Pole co se má soutěžit) – jsou tak nějak aktuálně ve stavu soutěžení, zbytek je někde na úrovni DÚR a možná jeden DSP. Potom taky je problém, že celý ten úsek Brno-Kolín byl rozdělen do 23 samostatných staveb, což tu rekonstrukci celé tratě dost natahuje, když to vezmu, že poprvé se koplo v roce 2007 a hotovo v uzlu Havlíčkův Brod má být aktuálně 2035. I když vezmu v potaz přetržky (odklony atd.), tak se to nezvládne pod 20-23 let. Navíc i kdyby ty… Číst vice »
Správa Železnic se evidentně inspiruje Minecraftem nebo ŘSD: Pořád jenom kope. Mohli by též založit FC Kopáč Hlavák.
Škoda, že nikoho nenapadne udělat něco víc než jen pouhou rekonstrukci. Např. přímo napojit a elektrizovat trať do Velkého Meziříčí.
A pak by dělali co? Nádraží je tam bokem a na kopci. Navíc mají víc cest do Třebíče či krajské Jihlavy. Místo cesty přes Křižanov do Brna je mnohem rychlejší autobus po dálnici.
Bylo by to k tomu, že by osobáky z Brna nekončily v polích v Kozlově (resp. Křižanově), ale dojely by do největšího sídla v celém okolí.
Už teď je to vlakem z Velmezu do Ždáru rychlejší než po silnici, že by bylo záhodno dalšího nádraží na druhé straně údolí na tom nic nemění, kde jinde než na kopci nevím kde by nádraží mělo stát, pod mostem propojené výtahem?
To by mělo být součástí stavby sjezdu z VRT do Bíteše a na Brodskou trať. V plánu jsou RExy Brno – Vel. Mez.
Ano ano, aneb napojení VM jedině oklikou přes Křižanov (resp. spojkou od Martinic směr Ořechov) a po spojce u Velké Bíteše, namísto aby VM mělo VRTkovou stanici přímo na VRTce.
Aneb přínos VRTky pro velkomeziříčské jedině ve směru jízdy na Brno a paradoxně pro ně bude přínosem jedině ta „první etapa“ Brno – Velká Bíteš, zatímco z té etapy, jejíž výstavbu a provoz budou muset strpět v blízkosti svého města, už nebude toto město mít žádný přínos. 🙁
… a tím pádem nedojde ani ke zlepšení vlakového spojení v relaci Velké Meziříčí – Jihlava, tzn. v tomto ohledu pořád jedině po dálnici (či bus po souběžné II/602). Navíc – pokud by šlo o zastavení ve stanici na VRT za městem, tak by to byl případ zastavení rychlíku (resp. „nižší vrstvy“) objednávaného státem. Kdopak bude objednávat takové „REx“ (tedy Sp) Brno – po VRT Velká Bíteš – Osová Bítýška – Velké Meziříčí? MD? Linku v takto krátké relaci, Nebo dotčené kraje? Tedy i Jihomoravský kraj, po jehož území tato linka sice z převažující části povede, sám z ní ale… Číst vice »
Proto je neštěstí nová varianta VRT, když by to bylo Praha-(Popovicko)-Benešov-Vlašim-Humpolec/Pelhřimov-Jihlava-Velmez-Býteš-Brno, tak by tam nějaká dvoupatrová jednotka na dvě stě sedla jako víno.
A kolik jste jako čekal že bude na VRT zastávek? ANO, bude tam i pomalejší vrstva („jen“ 160-200kmh) ale právě ta bude k zastavování přednostně využívat ty odbočky/propojky na stávající klasické tratě…
tak to je dane tim, ze vznikl kraj vysocina, kde podobne veci nikoho nenapadnou.
Již dříve schválená dopravní koncepce Kraje Vysočina počítala s přímými Os vlaky Žďár nad Sázavou – Velké Meziříčí (i když nakonec i to má být jinak). V nezávislé trakci.
Což považuji (když už teda se má eliminovat přestup v jednom směru) za logičtější řešení než přímé Os vlaky od Brna do Velkého Meziříčí.
A o to někdo stojí? Koukal jste se jaký je tam provoz?
Zastávky v obcích Březské a Vatín nic?
Vatín ani Březské nebudou, ale hlavně že máme Řikonín a Laštovičky. Každopádně obě ty obce jsou v již zrekonstruovaných úsecích.
V obci Březské odmítli při plánování tratě ve 30. letech 20. století zřízení zastávky s odůvodněním, že by jim tam mohl vystoupit kde jaký pobuda. Tady vidíte, co dělá s lidma strach. Sousední Vlkov při nájezdech pobudů div nepadl.
….. a naopak bude nově mít zastávku vedle obce a stanice bude s vyloučením osobní přepravy. Výpravní budova bude zbourána, taktéž i nástupiště s podchodem.
Jakože pobuda do obce nemůže přijet autobusem? 🙂
Jakože v té době žádné pravidelné autobusy tama nejezdily… takže pobuda mohl přijet buď vlakem nebo přijít pěšky…
Tak třeba Řikonín je velmi vtipný … obec s 70 obyvateli a nádraží že by se nemusela stydět ani Praha …
Prostor pro zastávku Vatín je připraven. Jsou tam brány a vyšší základy TV. Projekt rekonstrukce úseku Žďár – Ostrov s ní počítal. Jenže, pokud mi byla podána správná informace, starosta Vatína na poslední chvíli změnil územní plán – vyndal ji z ÚP a zastávka nemohla být v rámci rekonstrukce předmětného úseku realizována.
Škoda.
SprŽel už jinak koleje opravovat neumí, než zcela zastavit provoz?
Doporučuju si pročíst, jaké problémy způsobilo ponechání provozu na modernizovaném úseku Ústí nad Orlicí – Choceň. Ono je vždy výhgodnější zastavit provoz, jelikož se pak nemusí na bezpečnost provozu brát ohled. Neřeší se žádné jízdy při vypnuté zabezpečovačce (Vivat Otrokovice 2020), či ponechání nějakého materiálu v kolejišti (Brandýs nad Orlicí 2021)
Jinak Vlkov nepůjde „zrušit“, mají tam základnu EŽ a jsou tam sklady SSHR, takže vlečky a předávací koleje. Viz mapa: https://mapy.cz/s/nututapate
Přesun peronů k obci ale vítám, dneska je to tam jak za krále klacka kdesi v polích.
Do Osočkanu sa, aspoň čo viem, už nejakú dobu nič nevozí.
No, v pondělí tam řádil s vozy manipulák:-)) A posunovalo se tam o 106:-)
Však Vlkov se rušit nemá, jen se v něm zruší nádražní budova a perony se přesunou jinam, stejně tak neutrální pole. Bude tam tzv. zastávka v obvodu stanice a ze stanice samotné bude výhybna (podobně jako tomu bude po rekonstrukci v Tetčicích?).
Stanice Vlkov zůstane. Jen os vlaky nebudou dtavět jak teď, ale perónky budou za obloukem za stanicí. Směr Křižanov. Hned vedle dědiny
Oprava byla rychlejší a levnější, než kdybychom ji prováděli za provozu,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Podobný model velké uzavírky za nulového provozu Správa železnic aktuálně neplánuje, i když o nich uvažovala.
Zdroj: https://zdopravy.cz/obrazem-rok-nickolejneho-provozu-konci-na-koridor-mezi-brnem-a-blanskem-se-v-nedeli-vrati-vlaky-135405/
Už aby to bylo hotové.
Nikdy to nebude hotové, než to dodělají, budou muset začít znovu…zas a znovu
Když už jsme u této trati, jak to vypadá s výberkem na dopravce na Pha-HB-Brno?
Dobře, že se ptáte – příští týden, tj. 14.02.2023 v úterý – to má totiž opětovný deadline pro podání nabídek:-)
Takže do léta bychom mohli znát vitěze.
K uzavření trati není důvod, protože ostatní úseky (kromě tunelů) se dělaly za provozu, včetně velkých viaduktů. Osobáky lze jezdit s NAD (možná dokonce i se zastavením R v zastávkách) a R + ostatní lze vyjezdit ve svazku. Zavření dvoukolejné trati by mělo být jen zcela výjimečné.
Lepší nickolejně než to bastlit jednokolejně 2x tak dlouho.
Ve stávající stopě s nově rychlostním cimbuřím a prakticky s nulovou přidanou hodnotou?
A konzervace žalostného stanu na dalších 30-50 let… 110 km/h není nic, za co by se mělo jásat.
Tak záleží, jak se to technologicky a dopravně udělá… na Západ se takto běžně rekonstruuje několik stanic na trati a k žádnému výraznému zpoždění nedochází…ale se SprŽel to možné není…není ochota – je cestující nezajímají
Lepší 4 měsíce nulového provozu než 8 měsíců takového provozu, který by se přinejmenším na úsek Pohled – Přibyslav bez problémů vešel? (pozn. co se týče délky, tak odhaduji z délky realizace jiných úseků na téže trati)
Ironií je ta argumentační dvojakost – prý těch nákladních vlaků, které tak budou muset každopádně jet přes Českou Třebovou a po t-260, není mnoho. O. K., tak když jich není mnoho, tak by se jistě protáhly i po té dočasné jednokolejce během rekonstrukce.
Bastli se to 2x 6 měsíců. Ostatní úseky na 324 svědčí.
Jestliže má trať po modernizaci sloužit výhledově opět jako hlavní trať mezi Prahou a Brnem, tedy s velkým podílem rychlých vlaků, pak nechápu proč modernizační stavba efektivně ruší možnost předjíždění osobáků v Pohledu (a ve Vlkově ho zhoršuje, ale tam se to dá pochopit).
výhledově bude jako hlavní trať sloužit VRT.
Jo asi tak za 150 let… a když se na VRT něco potento…tak by bylo vhodné mít trať alespoň s parametry- km/h vedle… je to běžný stav za českým „plotem“
Aneb vždycky se může nadávat a dělat to polovičatě.
Jó, jo? Jel jste někdy údolími mezi Frankfurtem a Kolínem?
Myslím si, že v tomto ohledu můžete být klidný, neb v uvažovaných GVD – pro časový řez 2030 i 2050 – se s žádným předjížděním Os vrstvy vůči dálkovce v Pohledu opravdu nepočítá:-))
Rychlé vlaky z VRT přes Vlkov nepojedou. Trasa bude od sjezdu do Světlé přes HB, ke sjezdu v Osové Bítýšce, kde budou dále pokračovat směrem V. Bíteš a Brno, a to včetně linky R 9 – tedy mimo stanici Tišnov.
Inu, Dobrá Správa!
Jakože lepší je to nerekonstruovat?
Oni to nemohli udělat před zavřením tratě na Blansko..
Před zavřením trati na Blansko se dělala stanice Křižanov, Sklené a úsek mezi nimi. Ještě dŕív se dělal Tišnov (mimo)-Vlkov(mimo). Bouchá se tam dost. A všechno zároveň se udělat nedá.
A zrušit výpravčí. Jet přes Vysočinu v noci s nákladem, to je fakt „radost“.
to jako stavite v nahodne vybranych stanicich na slovo s vypravcim, abyste se v noci nebal?
nebo jaky vyznam ma fyzicka pritomnost vypravciho?
Ty toho máš odjezděno hodně, že??
Jen fyzická přítomnost výpravčího je mi k ničemu, když tam na stanici chrápe a já musím rozjetý vlak u každé druhé předvěsti podbrzdit třeba o 30 km/h. Než se pan výpravčí uráčí povolit mi průjezd. Nedávno tomu, zastavil jsem na Stůj před Přibyslaví když jsem tomu joudovi po 10 minutách zavolal, že co se déje, tak se mě ještě zeptal, cituji: „Přeješ si něco?“
Takový materiál tam v těch stanicích sedává.
Zkoušel jste si někdy prostřednictvím dopravce na konkrétní případy stěžovat?
Po tom zastavení na 10 minut mi volal dispečer z Prahy a ptal se mě, proč jsem tak prodloužil jízdní dobu. Tak jsem mu odpovědél, že jsem stál u vjezdu a on se na víc neptal. Toho úderníka výpravčího následně pravděpodobně osolil.
Neosolil… oni svoje lidi nesolí… to se dělá slimákům a dopravcům…
jo takhle, vy naopak chcete vypravci zrusit.
to nebylo z toho prispevku (aspon mne) patrne.
tak DOZ asi ano, ale asi bych to nebral jako pomstu :)))
Tohle vyřeší dálkové řízení, bohužel to nějak moc dlouho trvá. Nejste sám, kdo si stěžuje.
Jenže to je případ od případu. I na CDP se najdou horší kusy a pak člověk skáče za Os na oddíl od Přelouče až po Choceň.
Naopak když konkrétní úsek přebere PPV a konkrétní člověk, tak to člověk s radostí kvituje, protože to jede.
Pro některé na CDP je sprosté slovo i PMD, natož generovat PMD číslo.
Ano. Souhlasím. I na CDP jsou kusy, které tam vůbec nemají co dělat. Někdo je jezdec, komunikuje a jezdí mu toa pak ss najde typ, kterej mě vezme v Šakvicích bokem a na otázku proč mi odpoví, že přes Hrušovany projíždí Moravan, který staví v Šakvicích, Zaječí i Podivíně…
A nebo zastaví před Tišnovem vlak 2400tun jen proto, že fouká a přece je potřeba dávat rozkazy…ono se asi v Majlontě nevědělo, že fouká….
Přesně tak. Pár dní tomu nazpět, uvázli jsme s takovým cuckem nad Tišnovem. Pže foukalo a v Tišnově nás vzali bokem. Takže 2600 tun z místa. Proč prohnat rozjetý vlak, žeáno… Strojvedoucí IDS-C řekl, že do toho nejde. Že to nedopadne. A taky že jo. Nedopadlo. Vepředu na přípřeži jeden postrk z Malo, já vzadu na tom druhém postrku. A nevyjeli jsme ani k tunelu. Tak se to stáhlo dolů do Tišnova a bxlo vymalováno.
Ono už nelze propojit stanici do AB do rovna?
Jde. Ale výpravčímu v Tišnově přišlo moudré vzít ten 2600 tunový cucek bokem.
Důvody pro úplné přerušení dvoukolejné trati musejí být sakra dobré. Nechat to vše jezdit přes Č. Třebovou je stejný hazard, jako loni, akorát naruby…
Přes Vysočinu jezdí reálně pouze linka S9 a osobáky. A zrovna v úseku mezi Žďárem a Tišnovem jezdí rychlíky nejméně vytížené z celé trasy, takže tam to zas až takový problém nebude.
*R9 samozřejmě 🙂
Aha..a nákladní doprava je podle Vás co??? Nic??
No v minulosti SŽDC zásadně odmítala při rekonstrukcích/modernizacích nickolejný provoz, takže se často vymýšlela technicky ne úplně šťastná řešení (např. výstavba/sanace mostů po polovinách vždy přináší technologické systémové riziko v oblasti napojení). Teď je to zas ode zdi ke zdi.
Pokud to šetří peníze a stavební kapacitu použitelnou na další tratě..
a v cem je to ode zdi ke zdi, kdyz to sam v prvni casti prispevku doporucujete?
to neni pravda – vytizeni teto trati je vyrazne mensi. u osobky ocekavam nad a tech par nakladu se snad pres trebovou vejde.
Těch pár nákladů je jeden z hlavních tranzitních směrů přes ČR…
Zapomínat na takovou malou drbnost. Kompletní přestavbu České Třebové včetně Zádulky, Lesu a Parníku.
a je jasne, ze se terminy prekryvaji?
Ano je. Třebová má být 2023 – 2027, což je překryv 26 a 27 s Vysočinou.
Kterýpak zákazník zaplatí při jízdě od Jihlavy do Brna za 146 km navíc??? Žádný, přejde to na výrazně levnější silnici a ne na půl roku, ale prakticky napořád!
Vidím, že jste na Správu železnic zase krátcí. Zase s vámi vykejvala. Přiznám se, že tyhle naschvály ze strany Správy železnic absolutně nechápu. Vždyť jakmile nějaký problém ŽESNAD svým jednáním uhasí, vytvoří Správa železnic hned další. Nejspíš Správa železnic zkouší, co všichni dopravci vydrží a hlavně takto demonstruje svojí moc nad nimi…
Nickolejné výluky jsou požadavkem dopravců respektive objednatelů ne SŽ.
Hlavně tu poslední větu souvětí by chtělo tesat – arogance SŽ se stupňuje.
Ale nee, klid. Kolega napsal „zákazník“ 😉 Tak si to domyslete. Přesně na tohle téma jdeme teď se SŽ několikrát jednat. Ale je fakt, že to máme napínavé. Největší problém je teď načasování a synchronizace všech výluk na těch třech tranzitních trasách do roku 2030.
pres bozi pozehnani nelze?
Výluka!
Problémy to pak může přinášet i samotným ČD.
Když v létě 2015 a 2017 byl v konkrétních úsecích t-250 nickolejný provoz, tak občas byly elektrické lok. převáženy na rychlících po t-240, aby se prostřídaly mezi rychlíkovými spoji.
Takto to nebude možné, resp. celé to bude ještě složitější.
Trať přes Segen Gottes na takový provoz není sklonově ani kapacitně vůbec vhodná.
Zařídíte-li do té doby elektrickou trakci a koridorové parametry, tak ano. Ale obávám se, že to nestihnete 😉
o jakem objemu nakladni dopravy mezi brnem a jihlavou se presne bavime? dva vlaky denne? jak moc tezke?
je to celostatni trat, naklady tam jezdi a pokud vam budou kompenzovany dodatecne vydaje, nevidim duvod proc byste to mezi jihlavou a segen gottes nemohli po dobu vyluky vozit v dieselu.
Jak vsechno? Rychliky Praha – Brno pres Vysocinu tamtudy jezdi prave kvuli tomu, aby obslouzily tu oblast. Tam bude muset bejt NAD, protoze nechat je jezdit pres MuN nedava smysl. Takze se to tyka snad nejakejch nakladu.
Kdyby to alespoň bylo při tom úplném přerušení provozu opravdu rychlé, ale výluka 3/2024 – 11/2024 je skandální stejně jako výluka na Brandýse – jenomže to by musel manekýn dát řádově vyšší váhu na krierium délka uzávěrky a na stavbě by muselo být vidět desítky strojů a stovky dělníků alespoň v době 7-22 hod……..dožijeme se toho s nějakým jiným GŘ SŽ někdy ?
Přibyslav-Pohled super. Ale za mě teda nejhrůzostrašnější úsek na trati je Golčův Jeníkov-Světlá. Světlá-HavlBrod taky nic extra, ale minimálně je to tam sklonově příznivější. Oproti tomu mi přijde Vlkov/Křižanov jako pohodový úsek nevyžadující zásadnější úpravy (minimálně ve srovnání s obdobně významnými tratěmi).
Zlepšovat je teda vždycky co, ale jestli Svoboda na jednu stranu pláče, že je NemaŠe moc drahý a pak hodí do luftu 3/4 miliardy za modernizaci úseku, který to zásadně nepotřebuje (ano, bude tam jednou VRT), tak je to slušné chucpe.
tak vzhledem k tomu že postupně probíhá modernizace všech úseků na této trati (hotovo je např. Tišnov-Vlkov, Křižanov-Žďár, atd..) tak modernizace i těchto úseků dává smysl. I na již zmodernizovaných úsecích byl předtím stav obdobný jak na zmíněném Vlkov-Křižanov….
jinak jsem zvědav až jednou bude hotová VRT Praha-Světlá a Velká Bíteš-Brno a bude se čekat na jejich propojení, jak to bude na stávající dvoukolejce vypadat, dle plánů má již v této fázi jezdit VRT Praha-Brno za 1h40min, jestli se VRT jednotky budou mezi Světlou a HB budou místy ploužit 75km/h, nebo jaké jsou plány s tímto úsekem? 🙂
doplnění: Okrouhlice (mimo) – Havl. Brod (mimo) je relativně nedávno opraveno, navýšení rychlosti zřejmě z původní 70 nově na 80-105… Světlá-Okrouhlice v plánu v letech 2025-27, stejně tak Pohled-HB a Sázava-Žďár, dále pak Přibyslav-Sázava až 26-29 dle mapy SŽ, modernizace uzlu Havl.Brod až po roce 2030
nektere useky jsou tam opravene, ale slepe kopiruji meandry sazavy. jestli to ma strednedobe slouzit jako segment trati do brna, tak se to mohlo porovnat vic.
Tam je zàzrak.najít rovinku delší než 200 metrů.
Jen (malinko) připomínám, že v tuto chvíli nejsou všechny úseky t-230/t-250 navrženy k rekonstrukci – zejména tam, kde jsou úrovňové perony (např. žst. Okrouhlice) zatím není jasno a minimálně u jednoho úseku není znám ani název samotné stavby – navíc třeba modernizace žst. Světlá nad Sázavou je součástí stavby VRT Praha – Světlá nad Sázavou – takže ani tady v tento moment není úplně jasno, byť původně existoval samostatný projekt na modernizace této stanice, ale byl zrušen.
EDIT („akce v mlhách“):
– Modernizace traťového úseku Pohled (mimo)-Havlíčkův Brod (mimo)
– Modernizace traťového úseku Okrouhlice (včetně)-Světlá nad Sázavou (mimo)
– Leština u Světlé – Vlkaneč (= nemá ani název !).
– Rekonstrukce ŽST Ostrov nad Oslavou – není znám termín akce
– Odstranění úrovňových nástupišť v úseku Golčův Jeníkov-Okrouhlice (zahrnuje Okrouhlice, Leština u Světlé, Vlkaneč, Golčův Jeníkov) – neví se v jakém rozsahu bude realizováno
Jsou důležitější stavby jinde a peněz není nazbyt.
Pokud se s penězi hospodaří tak jak se hospodaří, je jich dost. Chápu, že sypané peróny ND stačí. Jenže i tam žijí a do vlaku nastupují lidé.
Vlkov – Křižanov má do pohody set sakra daleko.
Těch 2×12 km Křižanov – Vlkov je udržováno v provozuschopném stavu jen s mimořádným úsilím místní traťovky,věřte-nevěřte poslední komplexní reko svršku byla prý v roce 1972.Takže sorry,těžce nesouhlasím
A co Kolín – Kutná Hora – Čáslav ? Do realizace přístí rok …
Co blbnete, tam to přece máme optimalizováno. Kvůli tomu jsme přece jezdili 2 roky se zpožděním 25 minut.
Tam optimalizováno není, na rozdíl od úseků Čáslav – Golčův Jeníkov a Golčův Jeníkov – Vlkaneč.
Kdy optimalizace prvního jmenovaného úseku probíhala souběžně s optimalizací úseku Okrouhlice – H. Brod (a to v r. 2017), a to s vámi uváděnými zpožděními a jejich přenášením.
Modernizace úseku Kolín – Kutná Hora je v plánu, ale dál do Světlé jen opravy. Důvodem je, že do Kolína se počítá s protažením přímých vlaků do Prahy. A úsek K.H – Světlá nad Sázavou bude pro náklad a pro osobáky. Žádné rychlíky tudy nebudou jezdit. Ty sjedou až ve Světlé z VRT Vysočina I.
Proč se opravuje stavebně i stavem údržby slušná trať, když do Kladna nebo Liberce jsou tratě na úrovni devatenáctého století?
Nechápu ty mínusy … asi od lidí, kteří říkají:máte tam dálnici, proč chcete ještě k tomu vlak s rozumnou cestovní dobou ?
Jinak souhlas, na Liberecký kraj se přes třicet let kašle.
ne, jen zbynek vyrabi naprosto falesna dilemata.
Ne, to jsou mínusy za to, že trať do Liberce (minimalně do MB) se připravuje, ale v nové stopě. Proto nemá smysl v tuto chvíli modernizovat trať přes Všetaty. Trať do Kladna (minimálně její zárodek) se začne letos stavět.
Aspoň tedy myslím, já jsem minus nedal 😉
Akorát že na všetatské se dělá průběžně a snad se má i drátovat. Nejen novostavbama se dá budovat a udržovat infra, pokud se nemá rozpadnout.
Možná proto, že do Liberce jezdí denně 10 lidí a 2 tuny nákladu, ale přes Vysočinu…..
pro udrzeni provozuschopnosti te vyzile dvojkolejky.
nevim, kde jste prisel na to, ze se tyto akce nejak vylucuji nebo ze rekonstrukce useku nekde na vysocine oddaluje realizaci kladna?
…. stavebně i stavem údržby slušná trať,…..
Je vidět, že máte smysl pro humor, a to je dobře.
Asi proto, že tahle trať má modernizovatelné parametry, a ty dvě vámi zmíněné je nemají, plus hustá zástavba a moc možných variant.
Tohle se mělo udělat ještě před výlukou. Zejména úsek od Německého Brodu po Přibyslav byl (je) tragický, Ale stejně mizerně na tom je samotný Tišnov o směrovém vedení mezi Tišnovem a Českoou ani nemluvě.
Německý Brod? Aha, chcete být zajímavý.
Mezi Českou a Tišnovem se má měnit stopa? Mimo to, že Česká Kuřim je již hotovo, tak i mezi Kuřimí a Tišnovem zůstane vše v původní stopě. Vymění se nástupiště, oblouky se víc naklopí, hodí se na ně horní rychlostníky snad alespoň na 120km/h. Doufám že se zkrátí Čebínská vypínačka (podobně jako je teď v Maloměřicích na Adamov a v Blansku) a bude vymalováno.
v úseku Kuřim – Tišnov budou dvě menší přeložky:
oblouk za Kuřimí na 120 https://mapy.cz/s/hunamozafe
oblouk přes Hradčany na 150 https://mapy.cz/s/gaceneceno
Kuřimská 120 se tak prodlouží o 1,8 km na celkovou délku 6,8 km a od Čebína vznikne 5km úsek na 150 km/h (V150), což na této trati je jeden z rychlejších… škoda toho esíčka na 110 km/h mezi tím, ale tam bez tunelu nic vymyslet nejde…
A to je právě ono. Z Králova Pole by šla trať napřímit tunelem za Globusem, od Kuřimi by se nabízelo nikoli upravení oblouku, ale pokračování rovného úseku tunelem přes kopec s napojením do Čebína a namísto malé přeložky v Hradčanech udělat velkou s přímým zapojením do tišnovského zhlaví.
Takže od Kuřimi s cimbuřím 120 – 110 – 150 a přes Tišnovem cca 110…
Tunel za Globusem ale neřeší esíčko v Řečkovicích. A celkově je potřeba to asi brát v kontextu toho, co tam jezdí (mimo odklony teda) – 2h rychlíků a do budoucna ani to ne…
Právě že řeší: Na konci peronu v Řečkovicích trasu začít stáčet doprava tak, aby překřížila ono esíčko a trefila se do kopce za Globusem (s krátkým tunelem), s následným napojením do zastávky Česká. Tedy ve výsledku pouhé dva mírné oblouky.
Děkuji. Ty přeložky jsou opravdu jen kosmetické (výsledek však dodají). Jen mi prosím vysvětlete (jestli to nechápu špatně), jak je možné, že v tom esíčku je dnes spodní rychlostník 100km/h, a po rekonstrukci i s V150 bude jen 110km/h? Takže spodní bude stále 100km/h, horní 105km/h a V150=110km/h? Pro takový rozdíl nedostatku převýšení mi přijde výsledný rozdíl rychlosti opravdu neuvěřitelně malý. To už je teď převýšení v esíčku na možném maximu?
Ještě se pravděpodobně uvažuje nad úsekem mezi Žďárem nad Sázavou a Sázavou. Ve stanici Žďár je o tom plakát od SŽ s datem 2025/2026 myslím.
Uvažuje se se všemi úseky mezi Kolínem a Brnem a některé z nich jsou už hotové.
Tišnov-Brno bude kdy?
Kralovo pole (včetně jedné koleje z brna do kuřimi) bude 2023/2024, Tišnov 2025/2026 a úsek Kuřim-Tišnov 2026/2028.
Úplná uzavírka? Zajímavé – téměř všechny úseky téže tratě uměly být modernizovány za provozu. Vyjma těch s tunely (2,5 měsíce Brno-Maloměřice – Brno-Kr. Pole a 2 měsíce Vlkov u Tišnova – Řikonín). Ale na ani jednom z těchto úseků tunely nejsou.
No, kdyby už, tak jen doufat, že se ty výluky časově strefí přesně do sebe.
A taky je fakt, že výluka jedné koleje Křižanov – Vlkov by tak jako tak znamenala odřeknutí Os vlaků, protože jinak by to bylo časově nevyjezditelné.
Jiné vlaky, zejména R by ve svazku projely.
Asi tama nejezdíš. Především ze Žďáru do Brodu to je oraniště především od Pohledu.
Tak nějak.👍
Přesně tak, nejhorší úsek je před Pohledem od Havl. Brodu po Sázavu. Těch blaťáků co tam je. A v Přibyslavi to vždycky skáče, že mám strach, že to v té 100 vypadne.
Proč se roze.re trať modernizací dřív než bude nová trať v podobě vrtky? protože Nejezchlebovi tradiční dodavatelé zatím vrtky neumí a musíme na ně počkat?
řká se, že tohle je i za nástupem Bazgiera na šéfa vrtek
Protože VRT od Světlé přes Vysočinu, to bude ještě sakra trvat.
Těch modernizací už mezi Světlou a Vlkovem (tedy tam, kde „dočasně půjde o meziVRTkový úsek“) proběhlo více: Okrouhlice – H. Brod, všechny mezistaniční úseky mezi Žďárem a Křižanovem.
Nejde o žádnou novinku.
Jó říká se, že z těch psích deček moc vyrost…, aneb jedna paní povídala.
A předchozí modernizace některých úseků byly provedeny z jakého esoterického důvodu?
Budoucí VRT nemá, nesmí a nemůže být dovodem neúdržby tratí v potřebném rozsahu!
Královo Pole se tak zase odkládá?
To jste z toho vyčetl jak?
Nikoliv, plynule se teď obnovilo pozastavené stavební řízení a stavba se letos – stejně jako ty tři zmiňované v článku – bude soutěžit.