Železniční spojení mezi Českem a Rakouskem je obnovené, railjet poprvé pojede z Vídně do Berlína přes Prahu
Railjet v Pečkách. Foto: České dráhy
Po třech měsících se vrací k normálu i železniční provoz mezi Českem a Rakouskem. V půl jedné překročil hranice do
Tak titulek nás upozorňuje že railjet bude jezdit z Vídně přes Prahu do Berlína ale polovina článku je o Regiojetu. To je ale zajímavé.
A co R23xx Wien-Breclav?
„railjet poprvé pojede z Vídně do Berlína přes Prahu“
= konec VRTkařským prohlášením typu „přímý vlak z Vídně do Berlína objíždí české území, zatímco přes české území nevede kvůli chybějící VRT. 🙂
Zbývá odpovědět na otázku, kolik lidí v tom vlaku pojede celou trasu z Berlína do Vídně. A kolik jich pojede přes Mnichov. Přímé ICE to jede za 7:43, Sparschiene tiket za 109,90 €. Je to asi o 4 hodiny rychlejší.
A existenci leteckého spojení trvajícího asi hodinu taky v mašinkářském zápalu nevnímáte, že?
Se vším všudy asi 3 hodiny. … No pak ale mohla zůstat železnice Praha – Ostrava na max 100 km/h, rychlejší trať není potřeba. Přímé letadlo to zvládne rychleji.
Klidně i „se vším všudy“ 3 hodiny je pořád dost rozdíl proti 11,5 hodinám ve vlaku (z čehož se dá taky „se vším všudy“ udělat hodin třeba 13, což je pro většinu lidí prakticky celý den).
Ostrava-Praha letadlem vychází s tím „vším všudy“ časově plusmínus stejně, cenově výrazně hůř pro letadlo; taky jsem si nevšiml, že by mezi Ostravou a Prahou lítaly tři letecké společnosti s více než deseti páry spojů denně…
Proč o 4 hodiny? RJ256 ujede Wien-Berlin za 8h44. Tj. je pomalejší jen o 1 hodinu, nikoliv o 4 hodiny. Navíc má oproti ICE92 pro některé lidi lepší časovou polohu – odjezd 13:10, takže jede během odpoledne, takže během dopoledne ještě můžete něco stihnout udělat. Kdežto ICE92 má odjezd 10:15, tím zabijete celý den.
To je otázka, jestli chci v Berlíně stíhat něco, co začíná v 8 večer nebo ne.
Bohužel si myslím že současná krize znamená umíráček pro regionální přeshraniční dopravu. Na většině přechodů ji drželi pendleři a ti se po zjištění, že se ze dne na den na čtvrt roku nedostanou do práce (tedy, dostanou, ale ne veřejnou dopravou), většinou zařídili jinak.
Pendleři měli pro překročení hranic spoustu výjimek.
Navíc, pokud by si něco našli v ČR, tak to pravděodpobně nebylo lépe placneé. Takže se zase rádí vrátí k pendlování.
Oni pořád pendlují – autem. A pravděpodobně to tak i zůstane.
Výnimky jim byly k ničemu když se utnulo železniční spojení …
Ta Vindobona do Berlína je promyšlený tah.
V Německu budeme mít časově výhodný spoj – zároveň tam bude stojící modrý Railjet dělat slušnou reklamu ČD a poslouží i jako nouzovka pro Rakušáky, neboť krátké lety z Vídně se výrazně zdraží a kromě svých nočních spojů mají přímé pouze Německé ICE, které bude ovšem cenově výrazně dražší oproti ČD rj a pouze o hodinu rychlejší.
Tak s těmi lety se ještě uvidí…
Jenže žádné větší německé letiště není z Vídně „na krátkou vzdálenost“, limit na vyšší daň 30 oproti 12 EUR si stanovili na 350 km a Mnichov je 356 km, Drážďany ještě dál. A minimální cena 40 EUR taky není kdovíjaká pálka, pokud ji udělají „all inclusive“.
Super. Jen místo toho Štýrského Hradce bych raději Graz, protože Štýrský Hradec (stejně jako Solnohrad) spoustě lidí nic neřekne.
Kamui: To už se tady kdysi řešilo. Já taky raději Graz. 🙂 Ale spousta lidí se tu naopak vyslovovala za tu českou variantu.
Pojmenování Štýrský Hradec rozhodně není srovnatelné s pojmenováním Solnohrad. Zatímco Solnohrad můžeme směle zařadit mezi archaismy, Štýrský Hradec je běžně používaný výraz, podobně jako například Řezno.
Matěj: Já tam řadím i Štýrský Hradec. 🙂 Ale jak jsem řekl: spousta lidí naopak dost výrazně nechtěla Graz, takže to nemá smysl řešit.
Ještě chybí třetí do mariáše – Celovec. Případně do pauzírovaného Innomostí.
já chci zpátky vlaky do Lávy nad Dyjí !
Pokud ne do moravské Studny (Brunn) 🙂
Já mezi archaismy řadím jak Štýrský Hradec, tak i Řezno (kde mimochodem to „Řezno“ ani neodpovídá přesnému překladu německého názvu, na rozdíl např. od archaických názvů jako Solnohrad nebo Inomostí).
Řezno pochází od řeky Regen (Řezna) 🙂
Co místo Řezna Dešťohrad?
Přesně, píšu pořád, že by se měly upřednostnit originální názvy. Už jen proto, že drtivá většina zahraničních měst nemá svůj český překlad. A když ho má, stejně se nevyužívá, protože autorovi přijde málo poetický. Pak je z toho guláš. Osobně jsem nepochopil maďarský Győr, který se prý česky řekne Ráb.
Chtělo by to být víc konzistentní.
Já zas dlouho přemýšlel, co to vlastně Graz znamená, až po dlouhé době jsem zjistil, že to je Štýrský Hradec.
Kolik lidí bude vědět, kde je Genova. A kolik z nich si bude myslet, že to je Ženeva.
Myslíte Genf? Natürlich in Švajc. Aber Genua ist sicher w Włochach. Jestli on spíš není problém s počeštělou výslovností cizích jmen, protože „ženév“ a „genua“ zní opravdu jinak. Ale je to marný, Čech bude lítat jen a pouze na MaLLLLLLorku….
Rozumím teda každému slovu. Ale nějak nechápu obsah sdělení. Pán si chtěl jenom plivnou na vlastí národ?
Graz bych ještě strpěl, ale nepochopím nikdy výslovnost :“Píííííšťany“ a „Báňskou Bystřici“
Co teprve „Sklářská Poruba“ o níž se začalo po dlouhých letech psát pro širší veřejnost až v souvislosti s obnovením provozu z Harrachova?
To už je lepší původní německy název [šchraiberhau], když už je problém s [šklarska poremba]
TAk to by jsme mohli dát na místo Praha – Kyje Praha – Keje nebo metro Hloubětín, Hloupětín. Není to tak dávno co tyto názvy platili.
A nebo ty krásné názvy, kdy původní Mrdákov se změnil v trapný Mrákov😂😂😂
Výtečně. Teď už by to chtělo jen aby se Jižní Express přestal za Budějovicemi měnit na Spěšný vlak. Myslím, že by to docela zatraktivnilo cestu do Linze.
To bych řekl že ani z jedné strany nehrozí, přes hranice je mimo sezónu frekvence tak 20-30 lidi, a plnější je to hlavně díky těm pár zastávkami navíc, v sezóně je to samozřejmě vyšší, třeba 50 na vlak (červen-září, a potom v prosinci na vánoční trhy). Ale ty vlaky plní na obou stranách rychlou regionalku, minimálně na české straně je otázka zda to nemá být jediná vrstva na dané trati (pokud by se to posílilo na 2h interval) a přeshraniční úsek už je jen bonus který nestojí moc peněz navíc.
Souhlas, těch 10 minut tu 4 hodinovou hrůzu fakt nevytrhne.
Jakou hrůzu, tak si pořiďte prstýnek od Arabely, když furt chvátáte a nebo jeďte na kole 🙂
Sorry, ale taková cestovní doba je v dnešní době ostuda
Rakousko zájem o 2h interval má, pokud by s tím přišlo MDČR, nemají s tím problém, počítá se s tím i ve smlouvě spolkové vlády s ÖBB.
Výhledově asi ano, ale předpokládám že až po modernizace aspoň po Pregarten (kam se plánuje z Linze dvojkolejka)
Nic se neplánuje.
Plánuje se to asi tak 100 let, i zabezpečovací zařízení tam mají oddělené závěry výměn pro vjezdy z jedné a odjezdy na druhou kolej. Tuhle přípravu měly i některé stanice z Benešova do Dvořiště. Takže plán ve stylu „slibem nezarmoutíš“😉
https://stellwerke.blogspot.com/2019/04/verdoppelte-fahrstraenfelder-in.html?m=1
U Lince je problém, že málokdo chce přímo do Lince. Z aut na Dvořišti většina jede někam jinak, někam dál. Ale linka tam končí. Alespoň některé spoje propojit dál na Salzburg, Innsbruck, Villach, Selzthal/Graz či Benátky by atraktivitě pomohlo, jenže ÖBB se toto moc nehodí. Wien je z Lince mnohem silnější směr než Praha a vždycky bude.
Tak nechť ÖBB obnoví původní úsek parostrojní železnice St. Valentin – Mauthausen – Gaisbach-Wartberg a bude alternativa Praha – Vídeň mimo Linec. Zde si neodpustím: němečtí i rakouští tvůrci Wikipedie zachovávají v popisech původní tratě podle stavitelů a kilometráže, ne ta naše dle jízdních řádů několikrát změněná čísla, když třeba trať 130 jednou začíná v Chomutově, příští rok zas v Klášterci, byla by to ÚTD (Ústecko-teplická dráha Ústí – Chomutov) a pak by pokračovala logicky Buštěhradka Praha – Žatec – Vary – Cheb…Ale asi „více čísel, více tratí“ a když to někoho baví měnit…