Železniční rezervace. Poslední závoráři přežívají už jen na severu Čech
Závorářské stanoviště Sepekov je už minulostí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Za čtyři roky klesl počet závorářů na čtvrtinu, do historie rychle míří i hradláři a hláskaři.
Jen takový povzdech: jsem si vědom, že automatika má hafo plusů ale nostalgie je holt nostalgie.
Rychle zapsat do seznamu nehmotného dědictví UNESCO, než zmizí úplně!
Nehmotného?
Jo, nehmnotného, je to něco jako Jízda králů ve Vlčnově.
Hmotné věci v podobě závor jsou už zachovány.
Když si člověk uvědomí, kolik se dříve muselo zaměstnávat točklikařů u každého přejezdu, tak se nemůže divit, že železniční doprava notně ztrácela konkurenceschopnost proti autobusové i individuální. Zlatá automatizace železniční dopravy.
V Šárovcově Lhote už dva roky není závorář. Nebylo by od věci si ověřit data před zveřejněním.
A přesně to se v tom článku píše 🙂
Data v tabulce, kde figuruje Šárovcova Lhota, jsou z roku 2020. Nebylo by od věci přečíst článek pořádně před zveřejněním komentáře.
A jak na Slovensku?
Pokiaľ viem, tak v sieti ŽSR je mechanických závor asi 30 kusov. Najväčšia koncentrácia je na Ponitrí (trať 140) a Horehroní (trať 172). Hlásnice už nie sú od roku 2019 (posledná na trati 15 Hronské Kľačany nahradená AH) a posledné hradlo sú Mlynárce medzi Nitrou a Lužiankami (HPB)…
Co Doudleby nad Orlicí?
Tam ale není závorářské stanoviště. Jsou tam mechanické závory, které obsluhuje signalista ze stavědla.
Článek pojednává o závorářích, tedy dopravních zaměstnancích kteří pouze obsluhují závory, ne o typu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Třeba v Nemyčevsi je světelný přejezd se závorami, který obsluhoval závorář tlačítkem.
Horní Řepčice určitě nespadají pod Liberec, když jsou u Litoměřic v Ústeckém kraji.😀
Proč by nemohly v roce 2020 patřit Horní Řepčice pod Provozní obvod Liberec a přitom ležet v Ústeckém kraji?
Oprava na Horní Řepčice zapomeňte skončily opravou tratě
Byla tam ukončena služba dopravního zaměstnance, nebyla zrušena zastávka Horní Řepčice. Jen se posunula blíže k přejezdu. A musím pochválit OŘ Ústí nad Labem za H. Řepčice, Žalhostice etc.
Horní Řepčice jsem zažil ještě pod OŘ Hradec Králové – PO Liberec, nyní OŘ Ústí nad Labem – PO Ústí nad Labem. Např. TO Česká Kamenice v okrese Děčín má obvod až po výhybky v ŽST Horní Police v Libereckém kraji v okrese Česká Lípa. Jak je možné, že ŽST Liběchov v okrese Mělník spadá pod OŘ Ústí nad Labem, PO Děčín a Mělník nově spadá pod OŘ Praha? Ono totoiž strikní dodržování hranic a okresů není na železnici přesné.
*striktní
Hezký přehled 🙂 zajímal by mě třeba i počet stavědel se signalisty na síti SŽ.
Třeba Libeň. Tam signalista je na nejmodernějším zařízení. 😁
Asi se tu bude hodně diskutujícíh divit, ale i já, jako traťový dispečer na CDP, plním funkci závoráře. (-:
I výhybkáře. A to má i každý výpravčí, co má ve svém obvodu nějaký šraňky.
Přesněji … výpravčí, co kontroluje, nebo obsluhuje šraňky.
Nojo, ale vy u toho netočíte tou klikou. I když kliku možná máte. 😀
Přijde zaměstnanec SŽ do hotelu a ptá se: „Máte prosím volný pokoj?“ Recepční odvětí: „A máte rezervaci?“
„Jakou rezervaci“, odpoví pracovník, „copak jsem indián?“
Tak na tohodle chlápka by si měl dát každý, kdo se nechá najímat jako živá dopravní cesta. Aby mu nechtěl po zádech posílat mašiny.
Klasika. Turnov jako Trutnov. 😀 chotevice jsou u Trutnova.
A vy víte, kudy vedou hranice Provozních obvodů?
Jinak s geolokací máte pravdu.
Od Pilníkova na Paku spadají pracovníci SZ pod Turnov, takže výjimečně má autor pravdu
A co Lomnice nad Lužnicí. Tam jsou taky mechanické závory obsluhované člověkem?
Ale asi to není čistě závorářské stanoviště. Třeba v Pilníkově taky ovládají lidi mechanické závory, ale dělá to výpravčí a výhybkář, připadně jiný zaměstnanec (signalista, …), pokud je třeba tak mě opravte.
Mě docela zarazilo, kolik mech. závor se závorářským stanovištěm je ještě v Německu. A né jen dožívajících reliktů, ale s nově nataženými lanovody a pozinkovanými sloupky s rolnami.
A co je tam ještě mechanických návěstidel, některá jsou ovládaná elektricky.
Takže místo chlapa tím točí krokový motor?
Presne tak, predstavte si to ako zvislo namontovaný prestavník. A samozrejme nesmie chýbať nočná návesť s LED podsvietením.
V Almanachu z roku 1953 je uvedena tato balada od p. Kohouta: Hlídač jen lehounce zdřímnul a rychlík jen slabounce škrt. A na přejezdu tři mrtví. Taková zbytečná smrt. Svědek, nevěsta, ženich. Veselka nazítří. Někdo tam bude scházet. Všichni tři. Všichni tři. Leží tu na mokrém písku, mladí a spanilí. Růže jsou rudější mnohem, než když je koupili. Někde se do noci svítí a maminka čeká tam. Nepřijdou. Místo nich přijde už jenom telegram. Mlčící ústa mluví a žalují všemu a všem: „Takhle si životy svoje střežíme navzájem.“ Tři tváře úsvitu bledší, strašná a zbytečná smrt. A hlídač jen lehounce… Číst vice »
A přitom byl přejezd bezpochyby zabezpečenej. Křížem.
Kříže se jim pk dostalo i na hřbitově.
To se vztahuje k nějaké konkrétní nehodě?
Skvělé verše. Díky. „Růže jsou rudější mnohem, než když je koupili.“ To mě dostalo.
V obvodu stanice kde závory byly navázáné na zabezpečovací zařízení tak se dá říci že bezpečnější (a zároveň otravnější) byli. Naopak na závoráři na trati to byla za mě vždy pozice za trest – nízká mzda, stereotypní práce, ale stačilo jednou zaspat a nesmotat závory dolů a mohl vás čekat dlouholetý kriminál.
Chybí mi ve výčtu Nemyčeves, tam to je zařazené nějak jinak?
nemůžou tam napsat všechny, byl by to hrozný skanzen a přišli by o nový titul „šprti“ 😉
Jako neznalý tamních poměrů se zeptám, ty závory tam ovládá kdo?
Nikdo- jsou automatické
Jízda vlaku.
Tady?
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15212239&pid=80257555&newest=1&yaw=4.817&fov=1.257&pitch=0.023&x=15.3607915&y=50.3865688&ds=1&z=17
A co mechanické závory v Karlštejně ? Zatím v této etapě (Ka mimo) nejsou.
Ty neovládá závorář, ale signalista. A v této etapě budou – součástí je i provizorní SZZ v Karlštejně. Zatím ale stojí na svém místě.
Díky.
S aktivací provizorního SZZ zmizí taky.
Pokud postavíte k železničnímu přejezdu uniformovaného závoráře, který stáhne závory, stěží se najde řidič, který závory přerazí a vjede na přejezd. Zkuste si zjistit, kolik takových škod
už vzniklo a zda by se ten závorář přece jen nevyplatil.
Pokud je stáhne, stalo se spousta nehod kdy závorář závory nestahnul.
A vy zkuste zjistit, kolik nehod se stalo, že závorář přejezd před vlakem nezavřel.
Klíčová slova třeba Podivín, Bezděčín či Deštnice.
Takže když tam bude stát někdo v uniformě (nejlépe z každé strany přejezdu jeden), nikdo závory nepřerazí? Jestli bychom tam neměli dát papundeklového závoráře, jako se to dělá s policisty 🙂 K proražení závor obvykle nedojde naschvál, že řidič dostatečně nevnímá jejich důležitost.
Máme problém s opakem, že se řidič zasekne na přejezdu a nechce ty závory prorazit ven. Nicméně pro stav, kdy začne blikat červená výstraha by stačilo mít Robocopa a ten by udělal s nedostatečně brzdícím řidičem krátký proces. Akorát by pak musel to auto odtlačit mimo přejezd.
„s řidičem krátký proces“
Krátký proces je zakázaná neonacistická kapela. Namísto řidičů touží střílet za přestupek židy.
Přičemž pokud se to robocopovi nepovede, tak jste to místo zabezpečení ještě zhoršil a jste spoluviníkem nejen vraždy řidiče, ale i následné srážky s vlakem.
Vraždy motivované nenávistí ke skupině obyvatel. Proto to srovnání.
https://www.youtube.com/watch?v=BLdIf7Mij5g
Cyklista vs Pendolíno, známý případ z Polska. Přežil to, kupodivu.
Kdyby ho ovšem nějaký robocop vzal krátkým procesem, protože ještě zrychlil…
Asi myslíte strážníka automatického přejezdu. To jsem viděl nejen v Rusku. A já bych tam pro jistotu dal dva a ještě jednoho, co by hlídal ty strážníky. Víc očí víc vidí, ne?
🥴
„závory přerazí a vjede na přejezd“
Alespoň jeden takový případ, kdy řidič napřed přerazil závory a teprve potom vjel na přejezd a uvíznul?
…Doudleby nad Orlicí, tam už nejsou?
Tam nebyl závorář (jako samostatný pracovník), ale závory zavíral signalista.
Doudleby stále fungují a oba přejezdy na zhlavích stanice zavírá výhybkář,celá stanice je ručně na klíče. Údajně rekonstrukce asi příští rok.
Jsou a fungují,viz.moje odpověď níže.
Jsou. Ovládá dozorce výhybek nebo výpravčí.
Ten přejezd by klidně mohl být zrušen, kdyby nebylo potřeba občasného zajetí nákladních aut do prostor u nádraží.
Ponechat závory i v budoucnu jako památku a otvírat jen podle potřeby.
Ješte je pár schovaných závorářů ve stanicích s trvalou výlukou dopravní služby výpravčího, kteří ovládají pouze přejezd umístěný v obvodu stanice. Napadají mě Vlastějovice.
A Rožďalovice
Na hlavní trati Praha – Plzeň je také v Karlštejně. Přitom je to elekrizovaná dvojkolejná trať kde denně projedou desítky rychlíků.
Což ovšem není příklad stanice s výlukou dopravní služby, na něž upozorňuje PMa.
Tak ještě jednou – tam se nejedná o závoráře, ale o signalistu.
spousta lidí má zmatek v termínech…
Ruční závory jsou i v Rynolticích, nebo už ne? Akorát tam to nedělal přímo vyčleněný závorář. Stejně tak v Karlově pod Ještědem, kde zůstávají primárně sundané dole a zvedají se jen na požádání.
v Hrádku nad Nisou je taky hradlař, který točí klikou a spouští či zvedá závory
Hradlař těžko, Hrádek je stanice = signalista, výhybkář nebo výpravčí.
Hradlaři (spíše hradlařky jsou již jen mezi Radotínem a Berounem a hláskaři pouze v Blešně a Petrovicích n/O.
Hloupý dotaz neznalce: k čemu je takový hlaskar třeba v Petrovicích kousek od Týniště dobrej?
Na jedné z nejvytíženějších jednokolejných tratí rozděluje mezistaniční oddíl na dva a tím zvyšuje kapacitu. Výpravčí tak můžou poslat dva vlaky stejného směru v kratším sledu.
Blešno je na stejné trati a obě ukončí zdvoukolejnění HK – Týniště.
Ono je vůbec divné, že tam není AHr. Mít na takové trati dorozumívání na hubu je dost risk.
Přitom instalace automatického hradla snad není taková raketa, takže by snad tak nevadilo, že se to „již brzy“ zase demontuje.
Mimoň také.
V Mimoni jsou, ovládané ze St.2.
Proč rezervace? Ta zařízení fungují a kolik let! Vydrží automatika taky 80-100 let provozu? Jasně pokrok nezastavíme, a jsem pro smysluplné výměny zařízení, ale na druhou stranu se zbavovat funkčních věcí je hloupost. A dávat blikačky na každou polní nebo lesní cestu je taky blbost. A ještě větší je snižovat rychlost na trati, když tam ty blikačky nejsou….
Chcete tim naznacit, ze drzet zavorare na polni ceste dava vetsi smysl nez ty blikacky? Vite kolik stoji takova zavorarska sranda? Ti lidi uz nedelaji za nusi uhli a vynos ze zahradky.
A taky tušíme, kolik stojí provoz moderních elektronických PZS, stačí se při nejbližší údržbě zeptat zabezpečováka. 😉 O nutnosti některým boudičkám s technologií přitápět, bo jinak blbnou elektronické desky, ani nemluvím…
Tak radši nemluvte. Bába v boudě by si určitě vzala teplý svetr a zahřála se procvičením spartakiádní sestavy.
A já zase nebudu mluvit o schopnosti průměrného mužíka v oranžové vestě srovnat na základě tvrdých dat nákladnost provozu automatického PZS oproti PZM s boudou a čtyřma lidma.
Pán ale, pokud dobře vidím, nepíše, že by je nahradil boudou se závorářem… Ano, je to už patrně jen tématická odbočka.
Před 20 lety jsem měl v pracovně odložený černobílý televizor. Myslíte že byla hloupost ho vyhazovat, když stále fungoval a obraz byl jak víno? Nebo prodávat dědovu starou škodovku 100, když ani nebyla tolik zrezlá a stále jezdila?
S televizí ne, ale prodávat dědovu starou škodovku 100 to byla hloupost.
Jo to souhlasím, být překupník nebo čekat „až se to zhodnotí“ tak při prodeji dnes bych na tom měl slušnej vejvar. Kor s ohledem na to, za kolik jsme to tehdá pustili jen aby to bylo pryč a nepřekáželo to.
Pokud by neměnili standard vysílání, pak by to hloupost nejspíše byla. Jiná věc je celkem zbytečná změna DVB-T na DVB-T2 (jako by té komerce bylo všude ještě pořád málo).
Jakože DVB-T2 pomohlo trochu vylepšit telekomunikační služby v Evropě uvolněním pásma a poskytlo Full HD vysílání na všech kanálech ČT, ale samozřejmě zase zabilo spoustu starší elektroniky (mám taky jednu takovou na chatě) a taky bezplatné vysílání řady komerčních stanic (zejména všech v HD). Je to zkrátka o kompromisu a taky vývoji, protože zatímco televize opouští standard H.264 ve prospěch H.265, internet a IT už se celý třese na H.266…
„Dávat blikačky na každou polní nebo lesní cestu je taky blbost.“
Souhlas.
Přejezdy na polních cestách a v lese je třeba rušit a né opravovat či vylepšovat – na západě to už dávno je.
Na východě Čech v Doudlebách ty závory zvedá nezaměstnanec SŽ?
To samé Opočno
Závory v Opočně stahuje signalista z nedalekého stavědla.V stanici je elektromechanika.
Tam je to výhybkář.
Zàvorář ovládá pouze závory. Typicky na zastávkách nebo z boudičky u přejezdu. V Doudlebách to je spojeno s jinou funkcí ve stanici nejspíše dozorce výhybek.
Doudleby jsou stanice s výhybkáři kteří ručně staví výhybky ,zajištěné klíči a stahují závory.
Ne, zvedá je výhybkář/signalista, který zastává i povinnosti závoráře. To samé výpravčí, naprostá většina z nich má i povinnosti závoráře ve smyslu předpisu (kontrola a obsluha přejezdových zab.zař., světelných i mechanických).
Asi se budete divit, ale i já, jako traťový dispečer na CDP, plním funkci závoráře. (-:
Dobré ráno U n