Železniční odboráři se sjednotili kvůli omezení režijek
Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra
Devět odborových centrál se sjednotilo kvůli chystanému omezení platnosti takzvaných režijek v několika krajích, které navrhuje ministerstvo dopravy. Nově se
Stavka.
Všichni okolo,kam se podívám mají renty,vyslužné,různé trafiky,ale Režijní průkazy jsou trnem v oku všem už dlouhá léta. Jestli nebude problém v tom, že tyhle odbory od 89 jako jediné v zemi za ,,vlády Duška“ dokázaly uskutečnit opravdovou stávku, která ochromila tuto zem. Myslím, že ve skutečnosti na to nikdy nedojde,nebot by došlo k zastavení provozu na železnici, předpokládám cca okolo Vánoc a to si nikdo netroufne.
Už se těším, až budou odbory vysvětlovat lidem, že si je vzali jako rukojmí v boji o své státem nařízené benefity. Jistě, cestující to bude bolet. A možná to bude bolet tak, že železnici nadobro opustí, protože nežijeme v 19. století a alternativou k železnici není koněspřežka 🙂 A pak se budou železničáři divit, až je budou ve velkém propouštět, protože nemají pro koho jezdit 🙂
Ve čtvrtek kamiony dělali schválně špunt na D1 a fronta byla na tři hodiny. Zdroj : zelená vlna radiožurnálu . A tak to ještě nějaký čas bude . Opravdu si myslíte ze stávka na železnici by v naši zemi nebyla cítit. A slova o rukojmích si nechte do jiného diskusního kroužku. Stávka je legitimní způsob ve vyjednávání. A tak si vybojovali ve VW Bratislava vyšší mzdy. Jinak by jim je ani na50% úrovně v SRN nikdo dobrovolně nezvedl.
Pokud jsou ti vyděrači schopni nést následky svých činů, ať si stávkují. Ale neměli by se divit, pokud firma o takové „pracovníky“ nebude stát – nebo zákazníci nebudou stát o takovou nespolehlivou firmu.
Pokud odboráři berou stávkování jako výkonnostní sport (kdo víc ochromí zemi) a mzdu považují za odměnu za odboraření a stávkování, ne za práci, tak si moc sympatií veřejností asi nezískají. 🙂 A snad i zaměstanci přijdou na to, že takoví odboráři je jen poškozují a parazitují na nich, na firmě i na společnosti.
Ad 1) venku stojí desítky nezaměstnaných mladých zdravích a schopných lidí , kteří stojí o práci na žel. a jsou okamžitě koholiv za stávajících zam. nahradit.
Ad 2) stávající zaměstnanci si slušné zacházení nezaslouží. Když je vyhází ještě ušetří. To je samé zpoždění (třeba sebebrazi), nepořádek (počmárané budovy a různé smetí na nástupištích …..)
Ad 3) takže rebelanty vyházet a ti ostatní raději poslechnou a budou rádi, že mají flek. Ad 4) problém se zaměstnanosti na „na dráze“ se časem vyřeší sám . Když se podíváte na věkový průměr měkterých drážních firem „55“ a výše
Oni se režijní výhody ruší?…..No to je mi novina, možná tak v některých krajích na os a sp, kde chtějí politici demotivovat zaměstnance ČD a nenásilně je přemístit ke svým kamarádům….zlatým soukromým dopravcům…..Ve správný, možná až kritický čas, když se podívám na to, kolik je potřeba lidí na provoz jejich linek……..Těším se na prosinec
1. pro BoH: “ proc by to nekdo delal? “ protoze zruseni soucasne rezijky a jeji nahrazeni IN 100 znamena automaticky ztratu soucasnych jizdnich vyhod v SR i jizdenek FIP 2. pro Cyklistu: “ odborari rozesilali dopis“ tak o tom zatim nevim alespon mne nic neprislo… ale k tem 20000 korun. Pisete ze IN100 by bylo 20000 rocne. Ja ale myslim ze v pripade sitovky IN100 by adekvatni nahradou bylo zvyseni mzdy minimalne o 20000 cistyho mesicne A to by spolu s tim co mame ted podle mne predstavovali jen minimalni zaklad pro alespon trochu slusnou zivotni uroven vzhledem k… Číst vice »
vlado: Což bude zásadně bolet asi 0.01 % zaměstnanců. Skutečně pochybuji, že by se kvůli ježdění po Slovensku někdo pouštěl do stávky a vystavoval tím příslušným rizikům. Samozřejmě, pokud by zaměstnanci neměli možnost jezdit do práce zdarma (což ale nemá ani většina lidí), mohl by to být u této skupiny problém.
Pořád ale nevím, jak několik diskutujících došlo k tomu, že adekvátní náhradou za režijku je 20.000 měsíčně
Odbory na dráze bych stejně jako vy zrušil, protože nedělají téměř nic pro zaměstnance, ale jen pro své pohodlíčko a vedení drah je z velké části také zbytečné. =)
pro začátek bych jim vyměřil daň z příjmu a odvody z té hodnoty benefitu, kterou takto sami určili 🙂
Tak tady s dabelskym Petrem souhlasím , myslím si však , že již dávno to je předmětem daně z příjmu stejně jako služební auto pro soukromé užití. ( Ale někdy se to tak nedělalo , proste všechny jízdy byly služební ) O zbaveni se starosti o přezutí a servis ani nemluvím .
Režijkáři jsou podle mě ten nejmenší problém. Horší je, že se výrazně zhorší tarifní podmínky úplně všem bez rozdílu. Je to opravdu smutný pohled.
Horší než v době, kdy ČD bojkotovaly všechny integrované systémy, to snad nebude.
no… at prevedou rezijky na IN100 s platnosti na SR ( po dohode se ZSSK, coz nebude asi zadny problem protoze slovenske rezijky taky reciprocne ztrati platnost v krajskych vlacich v CR – nebo ne???) a hotovo. Anebo v pripade zruseni rezijnych vyhod bez nahrady trebas zminovanou IN 100 zvysit mzdu alespon o 20000 korun cistyho… kdyz zrusit nadstandardni jizdni vyhody tak pridat nadstandartny penize…
A proč by to někdo dělal? 😀 Za pár let budete rád, že budete mít síťovou jízdenku a hotovo. Nikdo Vám skutečně 20000 Kč čistého přidávat nebude. A nebo můžete jít pracovat do fabriky, tam jistě Vám těch 20000 Kč proti současnému stavu přidají 🙂
Mám pocit, že odboráři rozesílali na drahách nějaký dopis, protože téměř každý tady v diskusi zmiňuje, že tím, že se zruší režijky bude muset železničář dostat 20.000 Kč do výplaty.
Možná ale nepochopení na obou stranách. Kdyby dostali IN100 je to 20.000 Kč za rok
Zároveň se ukazuje jak důležité jsou Odbory. Pokud bude jednota a zdá se že odboráři na železnici jednotní jsou, pak je jasné, že o režijku nepřijdou. U nás ve firmě bohužel jednotní nejsme takže železničářům můžeme jen tiše závidět..V jednotě je síla.
Tak ano, to je pravda, ale podívejte se na to z druhé stránky – už jste někdy zažil zaměstnavatele který by na to zvýšení (jakýmkoliv) stávkujícím začal hledat „vnitřní rezervy“? Já teda ne, všude se to provedlo zdražením „výsledného produktu“, takže to zaplatil zákazník…
Miximálně tak možná někomu jinému (na jiné pozici) nezvýšili ten rok plat, ale nikdy nikomu kvůli takovéto akci neubrali a někde se na to zvýšení nabrat muselo…
„Zákazník“ může být ledaskdo, ale docela často jsme to „my ostatní“.
Za kvalitní službu je nutno adekvátně zaplatit. Pokud ne, nelze se divit, že kvalitní není.
Porušení sociálního smíru= stávka. Právo na stávku je zakotveno v Listině základních práv a svobod. Zákon upravuje jen stávku při kolektivním vyjednávání. Takže stávka o cokoliv jiného tedy i o režijky je zákonná. Rozumím tomu když se zaměstnanci budou bránit tímto zákonným způsobem.
Ta diskuse o sociálním smíru v podobě režijního benefitu je skutečně k popukání 🙂
vaše právní bezvědomí předčí jen bezvědomí ekonomické 🙁
Režisti zde neustále řeší, že kraje nemají právo přestat je vozit zdarma ve svých vlacích a že o tom může rozhodnout pouze stát, protože se nejedná o krajské, ale státní peníze. Pokud přistoupíme na absurditu o státních penězích, tak co to jsou státní peníze? Stát žádné peníze nevydělal, ale hospodaří s penězi daňových poplatníků, podle této logiky, to tedy nemůže rozhodnout ani stát, ale pouze daňoví poplatníci v referendu. Jen si nejsem jistý, jestli by výsledek režisty potěšil. 😀
Ale zde se řeší, že režijní výhody jsou benefit jenž hradí zaměstnavatel nikoliv stát a daňový poplatník.
Právě, že když to některým režistům chcete vysvětlit, tak se tomu brání a tvrdí, že to má být v zákoně, tedy hrazeno státem a daňovým poplatníkem.
Můj zaměstnavatel je společnost vlastněna státem …..
prostě dopravu provozuje kraj a hradí /platí dopravci jakemukoliv, aby vozil lidi a ti plati a vse jde zpet do kraje .. a fira (jakýkoliv ) jede dom z práce RG koupí si jízdenku a dá to vedení k proplacení ..
Prostě si musí „státní“ dopravce zvyknout na to , že stát už nezacvaká vše
Vy jste opravdu místní joker. Od té doby, co máme zastupitelskou demokracii a dělbu moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní, samozřejmě rozhodne ve vyšší instanci parlament jakožto zástupce lidu, v nižší potom exekutiva jako vláda, ministerstvo a kraj jakožto parlamentem pověřená exekutiva. Tohle ví už dítě v 7. třídě.
Až na to, že kraj není pouze parlamentem pověřená exekutiva, ale lidem kraje volený orgán, říká se tomu decentralizace státní moci. Evidentně jste v sedmé třídě chyběl. A referednum samozřejme do zastupitelské demokracie patří také. Nicméně jde hlavně o absurdní tvrzení některých režistů, kteří požadují nátlak na ministra dopravy, aby nařídil proplácení nákladů na jejich režijky z peněz daňových poplatníků. Přitom, jak správně píše výše Marie, jedná se o zaměstnanecký benefit a ministerstvo dopravy do toho, jestli ho zaměstnavatel poskytne nebo ne, nemá být vůbec zatahováno.
Až na to, že tahle decentralizace státní moci je nastavena parlamentem, přičemž parlament zákonem vymezuje (a omezuje) pravomoci takovéto samosprávy. Veřejná doprava nebyla kraji přidělena plebiscitem. Tak si to laskavě opravte.
Vlaky nejsou kraje ale ČD kraj si je jen pronajímá.
Pronajímá si vlaky? Hoďte odkaz na nějakou nájemní smlouvu z registru smluv, kde si kraj od ČD pronajal vlaky.
Kraj si u ČD, Arrivy, LE, RJ objednává a platí službu, kterou pak vybraný dopravce provozuje svými, nebo pronajatými vlaky.
Bylo by super, kdyby si pronajal vlaky, protože by si pak do nich mohl nasadit vlastní zaměstnance a měl by klid =) =) =)
I tento model je ve hře, myslím že dokonce v Laguedocu-Roussilonu-MIdi Pyreneés si kraj postavil centrum udržby a pronajímá si od SNCF pouze služby .
Špatně jsi mě pochopil samozřejmě jsem myslel službu kterou provádí ČD svými vlaky. A dotaz ty když si objednáš domů nějakého řemeslníka třeba instalatéra a ten si samozřejmě naúčtuje i dopravu tak pak zkoumaš jestli třeba nevezl svoje dítě cestou do školy protože pak by jsi požadoval platit jen poloviční šumu ? Tak toto přesně chtějí dělat kraje.
V takovém případě si ovšem nepronajmu dodávku instaletéra, ale pokud si ho objednám na práci na tři hodiny a on z toho času bude hodinu a půl opravovat vodovod v bytě svého dítěte tak ano, zaplatím mu polovinu domluvené ceny. Stejně tak pokud si u nějakého jiného podnikatele objednám dodávku, abych s ní odvezl své příbuzné a po přistavení bude z poloviny plná příbuznými toho podnikatele, tak mu za to logicky nezaplatím.
A to si pro toho řemeslníka dojedeš sám svým autem když mu zakazes dodávku? Ty jsi vážně slušný ……… Nebudu raději psát ani co :-).
Ale to není špatný nápad až pojedu do práce zavolám si na kraj pro služební auto a to mě tam doveze ve dvě ráno je stejně nevyužité :-).
každý fíra má svojí firmu ne .. některé firmy platí cestu zaměstnancům . kraj si najme někoho na službu a cvakne to . pokud rok nepojede nikdo je to krajem placeno. Pokud pojede denne miliarda lidi kraj vyděla.. ale ten či onen vlak bude mit pořád 5 vozu .
A jestli režijky ( proplácení cest) to vám proplatí zaměstnavatel .. a ne stat kraj
Jednou jsem četl v časopise Cargovák .. at se stat postara … STÁT???? Cargo nema management , obchodníky a vedení ???? .. ne jak jde o prachy tak stat a brečet
2014, při nástupu k SSZT u SŽDC: ano, u nás máte zodpovědnost a berete míň, než slaboproudí technici třeba v DPMB, ale zase to máte kompenzované režijkou, to berte jako jeden tarifní stupeň navíc. Ušetříte za dojíždění do práce a tak. Proto máme nižší tabulkové platy. Ok.
2019, připomenutí tohoto hovoru SŽDC: nase*te si, tabulky říkají jasně výši platu, nevím o co vám jde.
———
Pak můžou brečet kvůli kritickému stavu u dopraváků, zabezpečováků, traťáků, trakčáků… Jediný čeho je dost, je přemnožený manažerský a úřednický ksindl.
A o tom to je. Ne o režijkách, ty mají „téměř“ nulovou hodnotu. Jde hlavně o to, že je to dobrý prapor, který mohou odboráři vytahovat a mávat s ním před zraky zhypnotizovaných železničářů. Pokud by odbory musely pracovat a zasloužit si ty tučné odměny, musely by začít řešit i platy zaměstnanců a to se jim nehodí do krámu.
Režijku totiž neřídí SŽDC ani ČD, je nařízena zákonem. Výplaty již musí SŽDC a ČD řešit a tím by si odboroví předáci rozhádali management těchto společností.
já nevím, co furt řešíte…. https://www.youtube.com/watch?v=qihm5ADkcKA
Teď se ukáže jestli ty odbory mají vůbec nějaký význam.
Nejlepčí by bylo zrušit kraje, kde je spousta nepotřebných úředníků a výdaje za neschoné aparáty krajů využít lépe. Jelikož kraje zajímá jen jejich kraj a mimokrajská doprava je nezajímá tak se ptám co dělá MD, že nic nekoordinuje
„co dělá MD, že nic nekoordinuje“
A tak mu předáme veškerou hromadnou dopravu včetně lanovky na Petřín a na Pustevny. Když tam neplatí režijka, tak to nemá důvod k existenci. Hospodu zavřít, režijky taky neberou.
A ještě drobná otázka: Kolik desetiletí mělo MD na to, aby zavedlo IDS dřív než zcela nepotřební krajští úřednící? V příapdě PID je to snad 30 roků?
Tak nějak se ukazuje, že obojí je špatně, protože ani jedna složka nepracuje tak, jak má. Co teda s tím? Zrušit to?
Není to tak dávno co se MD s radostí této administrativy zbavilo, hodilo to na kraje a „to si zařiďte sami, jak uznáte za vhodné“. Tak co asi tak čekali, si to holt zařídil každý jak uměl (a víceméně každý jinak, pokud na někoho hodíte zodpovědnost těžko mu pak do toho můžete chtít kecat, to už pak můžete maximálně radit). Nějak se nepamatuju že by po tom tehdy ty kraje nějak toužily…
Tak nevím. Za mnoho let, kdy jsem na dráze pracoval, jsem nepoznal ajznboňáka, který by režijku považoval za něco zásadního a důležitého. Odhaduji, že nejméně polovina současných uživatelů režijky ji má jen ze zvyku a ani omylem to pro ně není finanční plus, často jde i o slušný prodělek.
Jenže holt odboráři musí za něco bojovat, jinak by si mohl někdo všimnout, že jsou úplně zbyteční.
Ale pro tu druhou polovinu třeba důležitá je?
Jak se tu píše: Někdo ji ani nemusí projezdit, má ji třeba jen jako bonus, možnost kdykoli bez jakýchkoli problémů jet. O tom, jak je pro ně často cenná tady čtete: někdo si ji cení na 8k měsíčně, někdo na 20. Chcete jako daňový poplatník tohle platit?
Vy jste delal na reprezentativním vzorku zaměstnanců průzkum na téma Považujete rezijku za něco zásadního a důležitého? Nebo se o tom jen nepindalo nekde na cimre, dílně, obědě? Ja zase nepotkal nadrazka kterej by říkal ze je pro něj zásadní aby přišla vejplata včas. Podle meho odhadu tedy může vejplata chodit i s několikaměsíčním zpožděním.
Stačí si projít tady diskuse. „Platím si režijku a ani ji nevyužiju“ je velmi časté
Ale většinou jsou to ti samí a určitě tu nedistkutují všichni nádražáci, na tom není nic průkazného.
Milý cyklisto, to radši ani nezkoušejte otevřít diskuze na Novinkách, jinak nutně získáte pocit že jsme národ totalnich dementu.
to není pocit 🙁
Tak jsem asi výjimka: ,,už,, druhý rok neprolonguju právě proto, že její cenu neprojedu. Do místa výkonu zaměstnání mám 2 varianty dopravy: vlastním autem cca 18 km = 15-20 minut (dle ročního období atd.) nebo vlakem ČD 90 minut. Hádejte, která varianta vítězí, můžete 3x…
Ten průzkum jsem nedělal a pokud vím, nikdo ho nedělal. Jen bohužel neprostá menšina mých známých, kteří pracují u ČD nebo SŽDC, využívá ke svým cestám vlak. Většina jezdí všude autem, bohužel to tak zřejmě je.
Pro zachování režijek by samozřejmě bylo vhodné jejich cenu zvýšit, aby nikdo nemohl argumentovat tím, že jde o benefit a pak by byl snažší i kompropis při jednání s kraji.
Ale především – konkrétně odborářům nikdy v minulosti ani nyní nejde ani trochu o režijky. Jen o své zviditelňování. Když jsem naposledy na dráze pracoval, naštěstí jsem nenašel žádný důvod ke vstupu do odborů.
Mýlite se. Režijní výhody si nedovolili zrušit ani nacisté ani komunisté. A pokud je mi známo, jejich využití při cestách do služby, příslušníkům do práce či škol je stále bráno jako benefit jenž se počítá. Polemické je nyní u SŽDC. Výpravčí, či,,jiní,, nemají povinnost být součinní být při výpravě vlaku a to ani v oblouku, kdy vlakvedoucí musí přeběhnout druhou kolej, jít mimo perón na svah, aby viděl poslední vůz. Při návratu a dávání návěstí již nevidí co se děje. 5 vteřin na návrat do vozu nestačí. Stačilo by zvednout ruku od zaměstnance SZDC, že je vše v pořádku.
A ještě jeden drobný postřeh z provozu.,,Staří,, výpravčí stále nedělí ČD.Fungujeme v symbióze. Mladí i když stojí u otevřených dveří vozu nereagují. Ať to jede zpožděný.Neni to moje starost. Jsem SŽDC. Napíšu to na vlakovou četu, ale obálky s dopisy, rozpis služeb nebo stravenky přece nebudu posílat služebně. Za to by SŽDC muselo platit.
Je to velká ostuda, že tahle kolegialita mizí.
Zkuste se na to podívat z druhé strany: já jako výpravčí jednou pomáhal četě s problémovým cestujícím a během chvilky mi volal dispečer ČD, co se do toho montuju, že je to jejich věc a vyřídit si to umí sami…. To člověku opravdu vezme chuť angažovat se.
Máte dispečera poslat do háje, ať si to vyřídí se svou četou.
Ale je to smutné. :-/
Ano máte pravdu, ale jestliže četa jezdí 1/0 A je to holka co o dráze nic neví jelikož je vlakvedouci po 3 měsících a je ráda, že zná jízdenky ( po technické stránce nic jen základ ) je vděčná za každou pomoc. Dispecer chráněny x km ji asi nepomůže a neporadí.Policie než dojede může rovnou na PN.
Pokud máte ty dveře nefunkční, že se vám nezavírají samy, tak je pro cizího člověka bez kvalifikace a pověření velmi riskantní, aby na ně sahal. Pak se vám někde samy od sebe za jízdy otevřou, pár cestujících vám vypadá z vlaku na koleje, a toho, kdo na ty dveře sáhl, budou pak ještě deset let vláčet po nějakých vyšetřováních. Jen ať si ti průvodčí a jejich odbory vyjednají u svého zaměstnavatele, aby nemuseli zodpovídat za vraky s nefunkčními dveřmi.
V pozadí je něco jiného, stát nemá dost na ufinacování všech svých beneficientů (rostoucí počty státních zaměstnanců, dávky, dotace, korupce), bez ohledu na výkon. Paradoxem je, že soukromý sektor, který je pod tíhou státního biče, to celé financuje, je platově daleko níž, ale rozumím tomu, že „vyjednávací“ síla socialistické složky státu je na vrcholu konjunktury obrovská si vyjednat cokoliv.
Proč se ty slavné odbory neobracejí na vlastní firmy ČD a SŽDC apod., to s nima vyjednat z jejich zisku, ale na stát, tedy je jednodušší odrbat toho živnostníka, kterej po nocích a víkendech na to celé vydělává?
Mýlíte se, ale strašlivě. V soukromé sféře v ČR bych měl nejméně 2x tak vysoký plat (přesně takovou konkrétní dojednanou nabídku jsem odmítl, když jsem se rozhodoval – i po těch letech stále hledají kvalifikované lidi), v Německu či VB 3x – 4x.
Cizí státy do toho netahejte, tam by prostě měl víc každý z nás, pokud by se rozhodl/odvážil zpřetrhat ty vztahy (jen málokdo může dojíždět do ciziny denně…)
Jenže to je hlavní problém u mladých lidí. A tím, jak se v této zemi marasmus stupňuje, bude to jen horší.
Jak chcete někoho mladého dostat k dráze? Můj mladší kolega tvrdí, že vlakem nejezdí, ale přesvědčily ho FIPky. Nedělá zas až tak záživnou práci, může hned zítra k soukromníkovi. Ale stávkovat nepůjde, proč by to dělal? Bude hlasovat nohama.
A co Vás tedy drží u ČD, nebo SŽDC? Režijka?
Odmítnout nabídku s dvojnásobným platem (mzdou, plat je u státních zaměstnanců) je těžké, ale nejčastější důvod je pohodlnost – velká vzdálenost od bydliště, směnnost, nutnost pracovat.
Kdepak, kvůli této práci jsem se musel přestěhovat, tamta práce byla v místě bydliště.
Ale jo, asi jsem blbej, když chci dělat něco smysluplného pro lidi.
Stát dotuje dopravu horem dolem,co kdyby jste taky jezdil jen za své. Asi by vás ta cena lístku dost vyděsila. Dotace do vaši kapsy si líbit necháte a sousedovi ať chcípne koza, viďte Zelenay.
https://m.youtube.com/watch?v=w4q3HXBfwpA
Ono vlastně o nic nejde 🙂 zaměstnancům ČD se jako benefit místo režijky za těch 1100 nahraje IN 100 tu kraje uznávají no a zaměstnancům SŽDC a ostatním se ty IN 100 u ČD koupi ze státního rozpočtu. Jsou to státní podniky a organizace. A ČD na tom vlastně ještě vydělá :-).
No tak vidíte, všechno krásně funguje, režijky můžeme zrušit. Myslím, že se na tomto řešení krásně shodneme 🙂
BoHa jeho, z vás ta závist úplně stříká.
Bacha, ať Vám nepraskně žilka 🙂 Já chci jen rovné prostředí pro všechny zaměstnance. To hrozná závist, že chci jedny podmínky pro všechny 😀
Ještě že o ničem nerozhodujete. Lidi vašeho typu i kdyby to byl benefit čistě CD, budou stejně hulakat že to platí stát a chudáci kraje a že zaměstnanci maj dělat za vejplatu a nic nesmí chtít. Jo a to ještě na vejplatu která není vyšší než vaše, jinak je to taky nefér. Nespad jsem sem včera, tyhle rovnostarsky pohadkare známe.
S prominutím, ale sedíte si na vedení? Jak jsem napsal, ať si ČD poskytují, co chtějí. Je mi to jedno, je to jejich odpovědnost a když dokážou i při daných benefitech konkurovat ostatním účastníkům výběrového řízení, ať se nabízí, co chtějí. Řekněte mi jedinou jinou firmu (samozřejmě kromě SŽDC), kde by jejich zaměstnanci dostávali nějaký benefit nařízený zákonem. Jestli to není narovnání práv všech zaměstnanců, tak já už nevím 🙂
Vy jste se pasoval do role narovnavace práv zaměstnanců nebo tak něco?
Takže fakticky se nemá změnit nic, jen to nebude napsané v zákoně ale v kolektivce? Chápu to správně?
Já se jen pasoval do role toho, kdo bude řvát, když je něco nesprávného a nespravedlivého ve společnosti. … Podívejte, v kolektivce ať je napsané, co chce. Bude to dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Pokud zaměstnavatel dá svým zaměstnancům či i jejich rodinám nějaké síťové jízdenky, tak ať to udělá. Ale ať není v zákoně, že jeden zaměstnavatel má něco někomu poskytovat. Toto je špatně, ne to, že zaměstnanci na železnici mají benefit v tom jezdit po dráze zdarma.
Změnit se tedy nemá nic, pouze forma. A za to tu rvete jo? Aby to nebylo na jednom papíru ale na jiném. No nic, vaše problémy na mojí hlavu 🙂
ne, změnit se má i obsah – nechť každý zaměstnavatel poskytuje benefity svým zaměstnancům (v rozsahu a obsahu s nimi dohodnutém) za své peníze – nikoli že nějaká firma musí poskytovat benefity zaměstnancům firem/institucí jiných a nejraději za peníze úplně někoho jiného.
Je to marné. Železničář má vymytý mozek odborama, který jim sousty let vtloukají, že nejlepší benefit je ten, který si sami zaměstnanci platí =) =) =)
Zde bych jen uvedl, že né všichni 😉 železničáři
Ke generalizaci jsem přešel z důvodu generalizace na druhé straně =)
Myslím ale, že z příspěvků je jasné, že nejsem proti železničářům, naopak chci, aby měli podmínky lepší. Bohužel odbory jsou proti nim. Nebo lépe, pouze pro sebe
Myslím, že Petr-666 to vystihl přesně. V podstatě z pohledu zaměstnanců se nemusí nic změnit, pokud si zaměstnavatel natolik svých zaměstnanců váží. Ale je to přenesení zodpovědnosti za benefity ze státu na zaměstnavatele. Ten (jako každý jiný zaměstnavatel v jakýmkoliv jiném odvětví) rozhoduje o tom, co svým zaměstnancům nabídne. A on ručí za to, že to finančně také zvládne.
Když jste takový bojovník za spravedlnost a rovnost jistě máte také smysl pro čest ano ? Při oddělení SŽDC bylo zachování rezijek zaměstnancům slíbeno státem byl jím daný slib kvůli zachování sociálního smíru. Neměly by se náhodou sliby plnit? Proto asi byl také sepsán ten dokument který chce nyní stát změnit to není minimálně vůči zaměstnancům SŽDC čestné. A je to ještě jednostranně bez předešlé dohody s odbory. A teď bych prosil alespoň 100 mínusu :-).
Abych řekl pravdu, nevím, co přesně bylo slíbeno. Ale velice pochybuji, že bylo slíbeno, že režijky zůstanou na věky věků zachovány ve stávající podobě. Ano, v té době pokud byl takový slib, tak měli mít zaměstnanci SŽDC stejné výhody jako zaměstnanci ČD. V současné době, kdy dochází k liberalizaci trhu, tento systém již postrádá smysl a lze ho označit za překonaný.
A co brání státu, zastoupeným vedení SŽDC, aby tento slib splnil a poskytoval i nadále „režijku“ jako normální zaměstnanecký benefit? Případně, pokud by se zjistilo, že o režijku zase takový zájem není (jak nás tu dnes a denně někteří „modří“ přesvědčují) ji nahradil něčím jiným o co bude větší zájem?
co brání? třeba to, že stát nemůže z moci úřední určovat kterémukoli dopravci (ani vlastněnému státem), že má někoho (natož pro toho dopravce cizího) vozit za symbolický poplatek bez kompenzace.
na druhou stranu, režijní jízdenka platná jen u jednoho z mnoha dopravců se stává benefitem na …
Tomu samozřejmě nebrání nic jen to prostě stát bude něco stát a ne malo když každému pořídí In 100 to se páni ministryni financí moc líbit nebude :-). A v konečném důsledku na to doplatime my všichni.
Nachápu, proč by to mělo stát daňového poplatníka něco… 1) Současný stav: MD/kraje platí částku, kterou jim ČD řekne. Prostě nějaké hausnumero, se kterým se ČD vytasí a jinou možnost MD/kraje nemají, protože nikdo ČD nezastoupí. V této ceně jsou i režijky pro zaměstnance a rodinné příslušníky ČD a SŽDC. 2) Budoucí stav: ČD bude chtít IN 100 (přesněji roční síťovou jízdenku integrovaného tarifu). Tuto jízdenku bude muset ČD zaplatit MD/krajům. Ve výběrovém řízení tedy nabídne částku XXX Kč + cena IN 100 pro všechny zaměstnance. Pak záleží, za kolik to bude ochotna odjezdit konkurence, protože pokud to bude méně,… Číst vice »
Nechápete jak ? SŽDC je státní organizace má 17000 zaměstnanců a je placená z výnosů za použití vlakové cesty to ale ani zdaleka nestačí a je doplaceno ze státního rozpočtu. Jestliže každému zaměstnanci a rodinným příslušníkům jako náhradu za rezijku koupi IN 100 spočítejte si kolik to státní rozpočet bude každý rok stát.
To je otázka, co si tito zaměstnanci vymohou a co jim stát neposkytne 🙂 Ale to není současný problém 🙂
Většina soukromníků má buď IN 100 nebo příplatek rovnající se přibližně ceně IN 100 to si myslíte že se odbory nechají odbít něčím horším? A co je tedy současný problém? Já myslel že je debata právě o tomto. O náhradě rezijek.
To už je záležitostí SŽDC a odborářů. A jen tak mimochodem, pořád nevidím to brutální zhoršení pro státní rozpočet, i kdyby stát přidal SŽDC o cenu IN 100, tak za ty peníze SŽDC koupí jízdenky u MD a peníze budou zpět. Šul nul na všechny strany. Ale bude to alespoň transparentní, odkud kam chodí peníze a kde mizí.
naopak se státní rozpočet nakrmí na daních 🙂
Ano ti soukromníci si na to ale musí vydělat. MD jim nic nedá
V podstatě ano, režijka by se tímto stala zaměstnaneckým benefitem a nikoliv zákonným právem.
Např. by to umožnilo ČD a dalším organizacím režijky zrušit, upravit…. a nahradit je něčím jiným, co by třeba mohlo být pro zaměstnance zajímavější. Prostě normální benefit, který by se řešil v rámci kolektivního vyjednávání. Nařizovat to zákonem je prostě nesmysl.
To s výplatou jsou jen Vaše žblepty, o tom tady nebyla vůbec řeč. A s prominutím, já chci jen rovné podmínky pro všechny. Komunistické manýry typu „státní výhody pro jednu třídu“ tady obhajuje jen Vy (a samozřejmě pár dalších)
Pokud Vám záleží na rovném prostředí pro všechny zaměstnance, tak tady rád zveřejníte svou mzdu.
Uvidíme jak moc rovni si jsme.
myšlena je rovnost skutečná, nikoli bolševické rovnostářství pro závistivce
mmch., pokud tady někteří z nás zveřejníme své příjmy, tak to vůči vám bude kvalifikovatelné jako pokus o vraždu 🙂
Ale Vy si platete rovné a rovnostářské prostředí. Znovu opakuji – stát má nastavit určitá pravidla (minimální mzdu, minimální počet dnů dovolené) a podobně. Všechny firmy toto musí dodržet a pokud nějaká firma dá víc, tak je to její benefit svému zaměstnanci. Ale je to na té firmě. Není to zákonem dané, že tato firma musí konkrétním lidem poskytnout konkrétní benefit. Mělo by to být nastaveno obecně a pro všechny. Pak ať tedy je v zákonu, že všichni mohou cestovat po železnici zdarma. Ano, to je takové rovné…
Nevím, co má mzda společného s benefitem. Jedině snad to, že obojí je věcí dohody. pokud se mi mzda nelíbí a zaměstnavatel nedá víc, jdu jinam. Pokud se mi nelíbí benefity a jsou pro mne důležité tak jdu jinam.
Ale zatím jsem u drážních firem viděl nejvíc remcající ty, kteří by stejně nikam jinam nešli, protože by tam museli pracovat. Nejsou to všichni, jen většinou ti, co nejvíc křičí.
Tímto nejsem proti zaměstnancům drah, je tam mnoho lidí, kteří dobře a tvrdě pracují. Ale ti většinou neremcají.
Tak běžte jinam, vaše volba. Jiní chtějí třeba zůstat a zlepšit podmínky.
Jsem jinde a jsem spokojen. Zatím. Až budu nespokojen půjdu zase dál. Nemyslím si, že člověk pracující 20 let ve stejné firmě a ve stejné pozici může té firmě něco rozumného přinést a hlavně, že by ho ta práce uspokojovala. Samozřejmě jsou výjimky.
Však taky jo. Netřeba se rozčilovat. Když to neklapne, du. Jste rád?
Rovné podmínky pro zaměstnance? Tak vraťte všechny služební notebooky, telefony a služební auta.
Služební telefon není benefit, ale nástroj zotročení, služební notebook to samé.
O tom, co „beneficienta“ stojí na dani a odvodech právo použít soukromě služební auto si nejdřív něco zjistěte a až pak závistivě plkejte.
A další věci, jako například karty do sportovních zařízení.
Proč? Nařizuje někdo někomu, že musí dát zaměstnanci auto? A notebook není benefit, ale pracovní prostředek. Lokomotiva se bohužel na sídlišti těžko parkuje.
A služební uniformu a ochranné pomůcky taky vrátit. Když nemá na helmu nárok odborář, tak ani svářeč!
BoH a co ti další co jezdí zadarmo policajti, poslanci, senátoři atd. to už nevadí? A to nejen v vlacích, ale i MHD.
1) Od kdy jezdí policisté zdarma?
2) Poslanci a senátoři – ano, vadí. Ale to je zase jiné téma.
Jsem rád že dochází ke smíru a že jsme se shodli na řešení. Sice to bude státní rozpočet stát skoro miliardu ročně ale já jako zaměstnanec ČD to beru mě to přinese vlastně výhodu :-). Třeba mi z té skoro miliardy kterou ČD utrží i něco kápne :-).
Nemám s tím problém. Pokud bude ČD konkurenceschopné, i když je to bude stát miliardu navíc, klidně ať to poskytne všem občanům ČR. Je mi to jedno 🙂
Nekápne. Když ČD nebo kraj bude chtít po SŽDC poplatek za režisty, SŽDC obratem zvýší poplatek za použití kolejí pro dopravce. A jsme tam kde jsme byli😁
Tak nějak si trochu pletete to, že SŽDC nežije ve vakuu. Je to státní podnik, který se navíc musí řídit zákony. Takže skutečně si SŽDC nemůže říct, tak teď zvýšíme poplatek o 1000 % :))
O to jde =) RJ i LEO si na to taky musí vydělat. Je přeci nesmysl, aby ČD poskytovaly povinně benefit zaměstnancům jiných firem.
IN 100 stojí 2500 Kč
Kraje nebudou uznávat žádné slevové INkarty českých drah, takže žádné nahrávání ani nemůže být…..
Tam ale nepla Slovensko, stejně jako FIP…
Kde jsou ti co tu do zblbnuti vyravali ze REZIJKY NIKDO NERUSI?
Takhle řvou a lžou pořád. Jen at se za to odbory pořádně postaví, od toho tam jsou.
Ja bych si tedy takový benefit jen tak, protože nakej panák na úřadě kraje závidí, vzít nenechal. Ne bez boje.
Ale režijky nikdo neruší 🙂 Jen nebudou v některých krajích platit, ale klidně je můžete mít dál 🙂 P. S. Panák na úřadě je nemá co dávat, dávat je má zaměstnavatel (tedy ČD). Takže když je panák na úřadě vezme, tak ČD stále svým zaměstnancům mohou nabídnout obdobný benefit 🙂
Ja vim, my vam ty peníze neberem, jen nebudou platit. Jako vtip dobrý. Zbytek jsou kecy, jistě ze je to práce panaka z úřadu. CD je davaly do doby nez přišel panák a rek tady platit nebudou.
My, kraj, z boží milosti velký, silný a nepřekonatelný vládce všeho živého jsme tak rozhodli.
Ten panák na úřadě tento nesmyslný benefit vymyslel, neexistuje jediný racionální důvod, aby ho nezrušil. Pokud chtějí svým zaměstnancům poskytovat benefity ČD či SŽDC, ať to klidně dělají (to cestování mohou klidně proplácet), tak jako jakékoliv jiné podniky v tomto státě. Úřednický panák skutečně nemá mít právo poskytovat nějaké benefity zaměstnancům ČD a SŽDC 🙂
Chcete jako říct, že stát nemá právo poskytovat benefity svým zaměstnancům? 😀 😀 😀
Ano, má, ale zaměstnanci ČD nejsou státní zaměstnanci. Jsou to zaměstnanci a.s. vlastněné státem a to je rozdíl. Pokud by byli státní zaměstnanci, dostávali by plat, takto mají mzdu. Drobný rozdíl, ale přeci.
Přesně tak, živě si vzpomínám na debatu o nádražích kdy ČD se hlasitě byli do prsou že oni nejsou stát, oni jsou a.s. a roooozhodně nemůžou okrást svého akcionáře (stát…) tím že by něco někomu předali bez náhrady… nějak jsem na všech podobných diskuzích postrádal ty davy charakterních železničářů kteří by tuto zvrácenou logiku kritizovali…
Takže NE, nejsou státní zaměstnanci. To už je pár let ujasněné.
To dělá management. Řadový zaměstnanec ne. Ostatně tady nemluvím za sebe…
Podle mého názoru už pomalu přetekl pohár trpělivosti s děním kolem celé železnice celkově. Kraje si diktují, MD se nevyjadřuje. Nikdo nemá žádné informace o tom co bude. Všechno se tají, vaří pod pokličkou a nakonec budou všichni postaveni před hotovou věc, aby s tím už nikdo nic nemohl dělat. Tady nejde jen o režijky, ale o dopad na každého cestujícího, který nakonec zůstane v zajetí nesmyslných pojetí tarifů. V zemi, která má 10 milionů obyvatel je třináct různých diktátů a neznalost neomlouvá. Režijky jsou nejzsnažší cestou jak na tohle všechno poukázat.
To je tedy od těch krajů ale opravdu drzost, platí to a ještě si diktují! Měly by platit a držet hubu a krok. (Ironie, vysvětlivka pro Carol. )
Ne, platí to státní rozpočet. Kraje žádné daně nevybírají.
Buď občan chce mít kvalitní veřejnou službu, pak ať si za ni laskavě adekvátně zaplatí, nebo nechce, a pak se nemáme o čem bavit.
Bohužel, státní rozpočet to neplatí. Daně se rozdělují mezi Kraje, obce a státní rozpočet. https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_2019.pdf
To záleží na tom, jak strašně nutně se potřebujete držet přesné terminologie. Nahraďte si slovo „státní“ slovem „veřejný z daní vybíraných celostátně“, pokud teda máme být exaktní.
No hlavně, že to všechno kraje platí ze svého a stát jim na to nic nedá. Vaše poznámka je stejně zbytečná jako vaše jméno https://www.facebook.com/zabradlomanie/?ref=page_internal 😀
„Ministerstvo dosud nevysvětlilo, proč ke změně přistupuje. Redakce Zdopravy.cz odeslala několik otázek k této problematice 12. září, od té doby ani přes opakované urgence úřad neodpověděl. Podobným způsobem se ministerstvo vyhýbá i odpovědím k personálním změnám v dozorčí radě státní společnosti Cendis.“ = to je holt ta slibovaná transparentnost z úst zástupců Ano. Tak tady ty sliby vidíte v praxi.
No, ač jsem zaměstnanec ČD, určitě bych do žádné stávky nešel. A co jsem se tak ptal kolegů, tak ty také ne…..Do práce chodím, protože mě to baví, ALE hlavně kvůli výplatě!!!!! Jasně, příspěvek na dopravu by se hodil, ale i teď, když dojíždím autobusem či autem, tak to platím ze svého a žiju 😁. Nejvíc křiku slyším od SŽDC a ti nás jako jinou firmu nemusí zajímat. To samé je se šaškama z ministerstva dopravy a DU. A stávka? Je daný nějaký jízdní řád a vše je ošetřené smlouvou. Nepostavíte dopravní cestu, půjde to k soudu a myslím, že… Číst vice »
na druhou stranu, ten ekonomický přínos, kdyby stávkovalo MD :-)))
Ano.
Vůbec nechápu železničáře, že na to pořád odborářům skáčou. Místo toho, aby odboráři vyjednali něco užitečného a použitelného pro zaměstnance, tak křičí režijky, režijky.
Kdyby aspoň ty režijky uznávaly samy ČD.
1. za prolongaci režijky musím platit. Proč? má to být benefit, nemám si ji kupovat
2. ve vlacích, které provozují ČD bez objednávky MD, kraje musím platit komerční příplatek. Proč? má to být benefit mého zaměstnavatele, proč mám zaměstnavateli platit další peníze?
PROČ MÁM ZAMĚSTNAVATELI PLATIT SKORO 4.000 KORUN ROČNĚ ZA BENEFIT, KTERÝ PRÝ VĚTŠINA ÝELEZNIČÁŘŮ ANI NEVYUŽÍVÁ????
Ale pro mě je režijka užitečný benefit a těch 1200 plus pár stovek na připlatcích dám, protože to v pohodě projezdím do 3 měsíců.
Je to marný, je to marný, je to marný.
A nenapadlo vás, že byste nemusel těch „1200 plus pár stovek“ nikomu dávat a navíc by jste na cestu do práce mohl využívat i jiné dopravce?
Těmi jsem jel i teď, abych nebyl osočován, že kritizuji a nikdy jsem jimi nejel (pravda všeho všudy asi 3krát – jednou ze zvědavosti a dvakrát z nutnosti, protože jsem dosti spěchal) a teda mě neničilo kupovat si lístek (navíc využívám i autobus často), takže rozhodně nejsem režista, za kterého mě máte. Ale prostě se mi to vyplatí, navíc rozhodně režijku nemám jen na cesty do práce, to bych asi neprojezdil, navíc jezdím i do ciziny, takže FIP či na Slovensku klasicky na režijku, prostě mě se vyplatí a proto o ní tak stojím, abych ji mohl i nadále využívat… Číst vice »
Takže oficiálně mi nikdo nic nesdělil , jako
ze sednu do vlaku a do prace mi nebude platit rezijka.je vidět rozděleni na kraje je pro železnici likvidační.nekteri mají jiné benefity taky jim je nezávidím ,tak se nám neserte do rezijka.
Nebojte, oni vám to včas sdělí. 🙂
Den předem stačí…..????
Prostě si jako zbývající miliony lidí koupíte na cestu do práce jízdenku.
Víte co se stane? Hodně lidí dá výpověď.a rozpadne se to všechno.
Ono ani není potřeba hodně, když už nyní je podstav, stačí aby u správce infrastruktury dalo výpověď pár výpravčích, dráteníků a trakčáků a nastane mela.
než být závislý na vyděračích, to ať se to od nich radši pročistí hned.
Stávka je ústavně zakotvené právo, z hlediska „nepostavení dopravní cesty“ je to vyšší moc a žádné kompenzace se nevyplácejí. Co to tady pořád šíříte za nesmysly?
SŽDC vás jako ČD nezajímá? A co když SŽDC zvýší poplatek za použití dopravní cesty?
Zajímavé by bylo zjistit jakým způsobem mají režijky zaměstnanci železnic v celé Evropě. V Německu, Rakousku, Francii nebo v Británii kde např režijka britského železničáře platí na všechny dopravce v rámci sdružení ATOC.
Myslíte,že „režijka britského železničáře“je záležitost britského ministerstva železnic?
A kdo nese náklady na přepravu jejího majitele?
British Rail již řadu let neexistuje (https://cs.wikipedia.org/wiki/British_Rail) nicméně vztahy mezi dopravci v ATOC (https://accesrail.com/partners/atoc-association-of-train-operating-companies/) jsou založeny na zdravém rozumu vzájemné spolupráce a nikoliv na zákoně, který jednoho dopravce povyšuje nad ostatní.
British Rail již řadu let neexistuje (viz např. wikipedie) nicméně vztahy mezi dopravci v ATOC jsou založeny na zdravém rozumu vzájemné spolupráce (Google ATOC) a nikoliv na zákoně, který jednoho dopravce povyšuje nad ostatní.
P.S.: Už jsem pochopil, proč některé moje příspěvky „Čekají na schválení“, čehož se obvykle nedočkají. Nesmím tam dávat URL odkazy.
Mně by spíš zajímalo, odkud se bere ta neskutečňná zášť vůči režijkám. To je to závist? Navíc v situaci, kdy nám tu cestující v kategoriích 26- let a 65+ jezdí skoro zadarmo. A že těch je mnohem víc než aktivních režistů (spousta zaměstnanců na železnici režijku ani nemá, nebo má akorát na dojíždění Kralupy – Praha a zpět).
Ono spíš jde o to kdo je má a proč je má.
Jinak proti benefitům nic nemám, má je kdejaká firma.
I když některé, jako třeba některé typy kafetérií, jsou spíš výsměchem než bonusem pro zaměstnance.
Tady nejde o zášť vůči samotnýmu benefitu, ale způsobu jeho fungování.
1) Neexistuje důvod, aby byl tento benefit v zákoně. Má být na samotných dopravcích, zda budou někomu proplácet cestování nebo ne. Stejně tak není důvod, aby jedna firma vozila zdarma (bez nějaké dohody) zaměstnance jiné firmy. Přitom žádná jiná firma tuto povinnost nemá.
2) Není důvod, proč by to měla být režijka. Když svým zaměstnancům koupí dopravce „IN 100“ (jedno, jak se to bude jmenovat), tak průkazka za cca 25 000 Kč ročně je sama o sobě dobrým benefitem.
1) tím je myšlena předpokládám SŽDC. S tím plně souhlasím, je to jiná firma, ať si to vysmlouvají sami.
2) To mně taky napadlo. Jenže si myslím, že kdyby ČD prodávaly IN100 zaměstnancům se zaměstnaneckou slevou třeba 75%, tak by kraje IN100 zařízly úplně a bylo by po ptákách.
1) Ano, je to tak. Ale nemyslím si, že by to mělo být vůbec v zákoně. Ať je to na dopravci, jaký způsob benefitů pro dané povolání zvolí (a jistě nějaký takový benefit musí dát, jinak tam nebude nikdo pracovat).
2) Nemyslel jsem IN 100 v současné podobě. Myslel jsem něco, co přijde s jednotným tarifem, kdy to dopravce koupí od MD a dá svým zaměstnancům klidně zadarmo. Pak je podle mě všechno úplně v pořádku 🙂
P. S. Ještě k bodu 2 – je to v pořádku, pokud si na to dokáže dopravce vydělat a může tedy tyto benefity nakupovat. Ne, že to pak nějak zpětně proplatí zase zpětně stát, protože ČD na to nemá prachy 🙂 Musí prostě zlepšovat své hospodaření, jinak stejně bude časem proti agilnějším soukromníkům nekonkurenceschopná.
BOH ale bod 2 to je vlastně současná režijka. Tak to vážně nechápu co tu celou dobu řešíš ? Zřejmě Nahrazení režijky rezijkou :-).
není to totéž – protože za cestující na In100 se kraji (ostatním doklad uznávajícím dopravcům) platí podíl na tržbě jako za normálního platícího cestujícího, nikoli z nuly či symbolického řežijkářského poplatku.
ovšem to se pane Hracklaw nepokoušejte pochopit, bez znalosti základů logiky a matematiky to opravdu nepůjde 🙁
No když to tak bereš, tak tak srdnatě nebojuj proti jejich zrušení. Vždyť se tě to vlastně ani nedotkne, tak v čem je problém 🙂
Jen pro informaci ČD Cargo prodává zaměstnancům IN 100 za 2500 kč
Ad 2) Kraje by to nezařízli v okamžiku, kdyby od ČD dostali za takovou zaměstnaneckou IN100 plný podíl, tj. ČD by to docvakali ze svého.
Jenže zde je otázka, nabídl JmK tuto možnost ČD, nebo prostě režijky zařízli (narozdíl od In100 či Business – překvapivě, když tyto aplikace na kraji vlastní, nebo jim někdo vlivný), bez možnosti výběru?
nedivím se, že ČD nechtějí krajům platit za režisty SŽDC a dalších firem a institucí
A proč ne? Samy na to prachy dostávají.
aha – takže když příště místo výplaty dostanete její necelou desetinu, tak to vlastně bude v pořádku, protože jste peníze dostala a na jejich množství tím už nezáleží.
Předpokládám, že ČD se dohodlo na akceptaci vlastních produktů (IN100). Režijku nezahrnulo do smlouvy záměrně, protože to za a) není produkt ČD, za b) samy ČD ji neuznávají a na svých vlacích chtějí komerční příplatek (uznávaná je pouze ve vlacích objednaných MD, nebo ve starých krajských)
Já bych spíš věřil té variantě, že to byl kraj, kdo podával návrh a režijky ani neuvedl a In100 a Businnes tam dal proto, že někdo na kraji a nějaké další vlivné osobnosti tyto karty vlastní. Protože nevěřím, že by dopravce byl tak hloupý, aby lákal zaměstnance na volné ježdění po ČR a SR a zároveň by režijky odepsal.
Mimochodem, je rozdíl mezi sociálním zvýhodněním a benefitem. Stát má nastavit pravidla (minimální mzda, minimální dovolená,..) a sociální zvýhodnění (sleva XX % pro určitou skupinu), nicméně nemá nastavovat konkrétní benefity konkrétním lidem. P. S. Se současnou výší a rozsahem slev pro studenty a seniory nesouhlasím, podle mě by u obou skupin mohla být tak 50 %, ale u studentů by měla platit jen na cestu do školy a u seniorů na osobní vlaky)
Já bych těm studentům nechal třeba i těch 75 %, ale hezky opět s oranžovou průkazkou na konkrétní trasu, jako to bylo za nás.
K bodu 1, není to bez dohody, SŽDC platí za režijky ČD určitou částku.
Výborně, to rád slyším. Tak to se pak ani nic nezmění. Místo platit ČD to půjde státu a žádné problémy nenastanou 🙂
Jenže by se v CENDISU nesměli vymlouvat na možnost koupě síťovky, když se jich člověk zeptá na režijku.
Tady úplně nerozumím, nicméně nevěřím, že ČD nechá své zaměstnance ve štychu (a SŽDC jakožto státní podnik, který v podstatě nemá tržní omezení jakbysmet).
Jednoduše, když jsem napsal na CENDIS, zda bude i nějaká státní režijka, bylo mi odpovězeno, že s dopravci se jedná o možnosti pořídit pro zaměstnance síťovku SJT.
A to je naprosto správně, nebo ne? Dopravce pořídí zaměstnancům SJT, tedy zaměstnanci pocítí rozdíl jen minimální (já vím, už jste mi říkal o cestách do zahraničí a podobně). Zaměstnanci tedy budou mít svůj benefit, ale bude financován tak jak má (zaplatí to zaměstnavatel, ale dobrovolně).
Není, protože pro mě je režijka v současné podobě docela významným benefitem a v plné výši jej využívám, proto pro mě je nahrazení současné režijky síťovkou SJT nedostatečnou náhradou.
A v čem je problém? Pokud vaše odbory v rámci kolektivního vyjednávání vyjednají tento benefit, budete mít sjt síťovku. Stejně tak ji budou moci svým zaměstnanců koupit všechny firmy, třeba mlékárny, banky, nebo třeba čez, budou li zo zaměstnanci požadovat.
A pokud odbory vyjednají, že to bude v zákoně, tak to bude v zákoně. Rozdíl není.
Ale jo, brzo pak bude na vládě zástup odborů ze všech různých firem, kteří také budou chtít do zákona přidat ten jejich benefit.
Kdo objednává dopravu v Jihomoravském kraji a kdo ji platí? Jihomoravský kraj. A kdo ji objednal a kdo platí, ten určuje podmínky. Pokud chtějí zaměstnanci jedné dopravní společnosti, aby jim Jihomoravský kraj uznával zaměstnanecké výhody, nechť jdou na kraj. Možná se tam potkají se zaměstnanci žlutých vlaků Rgj (linka R8) nebo se zaměstnanci třeba ČSAD Hodonín, kteří budou rovněž chtít, aby jim kraj uznával zaměstnanecké výhody na linkách provozovaných tímto dopravcem a objednaných (a dotovaných) krajem. V zásadě, proč by stejnou výhodu pak neměli mít i zaměstnanci Krajského úřadu, který je, do důsledku vzato, největší dopravní společnosti po Dopravním podniku… Číst vice »
A proč bychom měli chodit na kraj když stačí jit na ministerstvo aby ministr tu povinnost nerušil? A co budou dělat kraje až si SŽDC řekne o více peněz ze státního rozpočtu protože se mu skokové z důvodu příplatku na dopravu zaměstnancům zvedly mzdové náklady a státní kasa je bude muset dát. No pak asi na kraje zbyde třeba o tu samou částku méně :-).
soudruhu, budíček!!!
socialismus už není, tedy ministr nemůže nikomu nařizovat, že má vozit režisty zdarma
Ono to již nařízené je jestli jsi dobře četl celý článek on to nařízení chce jen zrušit :-)))
je to nařízené pouze dopravci ČD a.s. (a to ještě nikoli ve 100%) protože to tenkrát sám chtěl (jako záminku k zachování monopolu)
Ministr dopravy vyhlašuje tarify nejen jízdného, ale i tarif pro režijky,který určuje, kde všude platí. A ten je v navrhu doplněn o neplatnosti ve vlacích ČD, které si jihomoravský kraj smluvně objedná.
Protože to už nejsou vlaky ČD, ale vlaky kraje vedené náležitostmi ČD jako dodavatele služby
Úplně stejně, jako když lokomotivy a vozy ČD jezdí kus turnusu po Slovensku.
Především je krajská doprava jednou v rukou Kraje, tak nemá Praha co nařizovat krajům za jakých podmínek mají vozit lidi. Má se rozhodovat co nejblíže lidem, na co možná nejnižší úrovni. Jednou je krajská doprava, tak nechme kraje ať si to domluví sami.
A PID?
Dobře je to krajská doprava a co se na to zkusit podívat z jiného pohledu z pohledu dopravce ne zaměstnance. Zkuste se zeptat třeba pana Leoše Novotného za co by byl raději za kartičku pro své zaměstnance která umožní v černých vlacích jet zdarma nebo každému zaměstnanci dat každý měsíc 1700 korun do výplaty navíc jak to dělá. Jistě by si vybral to první. Což teď nemůže protože při počtu jeho vlaku by to nebyl srovnatelný bonus. Měl by pak nižší mzdové náklady a mohl by krajům nabídnout výhodnější smlouvu. Pro kraj levnější. No tady se stále většina snaží u… Číst vice »
Ops? žeby ti zamci kteří už u něj dělají natoliko toužili po režijce? To se mi nějak nezdá, ti pro které to bylo důležité se asi přednostně ucházeli u jiného zaměstnavatele??
Ano, s rovnými podmínkami souhlasím. Jenže JMK skutečně uznává zaměstnanecké jízdné autobusových dopravců a také DPMB a Kordisu. Je to i v tarifu IDS JMK. Tudíž tu právě máme ty nerovné podmínky, kdy jednomu JMK zaměstnanecké jízdné uznává a jinému (ČD) ho uznávat nebude, resp. nechce. Když rovnost, tak pro všechny. Ne aby si někteří byli v tomto systému rovnější.
Rozdíl je v úhradě poskytovatelů benefitů objednateli-plátci (tedy kraji) za jízdy na zaměstnanecké jízdné. Firmy které uvádíte tak činí, ČD nikoli (vcelku logicky, neb by musely platit za všechny drážní režisty, když jen vlastní zaměstnance rozlišit nemohou).
A jelikož mají-li si v systému být všichni rovni, tak drážní režisté rovnější nebudou (že by za ně kraji nikdo neplatil) = máte přesně to, co požadujete.
Naprosto běžné mají autobusový dopravci a DP jízdné zdarma pro své zaměstnance a dodnes nikomu to na kraji nikomu nevadí. Přitom autobusový dopravci většinou jezdí na bruto smlouvy. Prostě někomu zas leží režijky na kraji v žaludku.
Jen nechapu, proc zamestanci a rodinny prislusnik zamestnance Dopravniho podniku Usti nad Labem ma v ramci celeho DUK dopravu zdarma a pro zamestnance ČD a SZDC se to nejak nedari domluvit. Autobusak z Usti jede v ramci sve rocni jizdenky i vlaky a autobusy vsech dopravcu zdarma (v cene rocniho kuponu) od Steti az po Klasterec n. O. a nikdo se tady nad tim napozastavuje…. Asi je autobusak mnohem vice, nez nádražak…. Nebo ze by vyjesnavaci ČD nemeli tak ostre lokty, aby to pro sve zamestnance take vyjednali….?
Ano, ale dopravní podniky a dopravci v rámci DÚK přistoupili na podmínky kraje, které toto umožňují. Smlouvy pro vlakovou dopravu nic takového neumožňují.
Je to benefit pro vybrané smluvní partnery DÚK a rozdíly mezi autobusákem a nádražákem nejsou, obojí jsou lidé. Jelikož jsou zaměstnanci nasazování i mimo kraj (zatím dle starých smluv), což není v režii ÚK, je zřejmé, že se na ně ani tato výhoda v budoucnu vztahovat nebude. Ošem paradoxy zde určitě nastanou u soukromníků, kteří by snad výhody čerpat měli.
V tomto případě kraji nevadí, že jeho občané sponzorují autobusové dopravce a jejich volné jizdenky jak rádi na kraji argumentují, ale u železnice je to nepřijatelné. To se hned považuje za okrádání kraje na tržbách.
občané nikoho nesponzorují, protože autobusoví dopravci za své „režisty“ kraji platí (ČD nikoli)
Autobusoví dopravci za takto přepravené osoby kraji platí.
Pro zajímavost, zaměstnanecké jízdenky DP Praha ani v PID neuznávají ČD. Asi tak.
Přestože to není v zákonu zakotvená povinnost. A to je to, oč tu běží: vykostit to ze zákona.
Celý humbuk kolem režijek je jedním velkým nesmyslem. Režijky už dávno v současné podobě neměly existovat a měly být nahrazeny do současné doby IN 100, v budoucnosti celoroční síťovou jízdenkou MD, kterou by svým zaměstnancům dopravci kupovali. Tím by celý tento cirkus padl.
Přesné tak. Jestliže chce zaměstnavatel poskytnout zaměstnanci benefit, tak ať ho i zaplatí. Není důvod , aby to platil objednavatel dopravy , respektive kraj.
Třeba SŽDC může vesele stávkovat. A Nikdo proti tomu nic nenadělá:-) A docela ilustrativně:-) Může krouhnout všechny dopravce:-)
To může. Stejně tak MD může celý jejich management vyházet a dosadit tam někoho, kdo ty stávky trpět nebude. No a pak se uvidí, jestli se najdou lidi, co tu práci budou dělat, nebo ne 🙂
Na současném pracovním trhu si to nemyslím.
Je to možné. Tak jim holt budou muset na SŽDC (tedy ministerstvo) přidat. Jen jsem chtěl tím říct, že možnosti jsou. Ale samozřejmě je možné, že se pak SŽDC zahojí na dopravcích, i to je samozřejmě možné 🙂
Jde o to jak. Poplatek za použití dopravní cesty je státem regulovaná cena stanovená ministerstvem financí, tak jedině, že by SŽDC vyndala každý druhý pražec a cestující svým dopravcům nadávali, že to moc drncá…
Ano ministerstvo jim bude muset přidat a přidá z čeho z peněz ze státního rozpočtu takže vlastně z peněz nás všech. Bravo !!!!! Právě jste kvůli své závistí že někdo je zaměstnán u SŽDC a má rezijku připravil nás všechny o peníze :-).
Naházím ti hračky do kanálu…))))
A proč mě :-))))) že ministerstvo bude muset přidat napsal BOH :-). Hraček mám dost klidně si Podluží :-)))).
Posluž
Jinak je to ale od tebe moc šlechetné že se mi vlastně i ty a všichni ostatní jste ochotni složit na IN 100 díky :-))))
A ty režijky teď platí kdo? Když ne my všichni?
A můžeš my prosím vysvětlit jakým způsobem mi platíš rezijku? To by mě skutečně zajímalo. Abych byl přesný mě a manželce. Já na ni jezdím jen do práce takže jsem těch 1100 korun které jsem za ní zaplatil možná tak akorát projezdil a manželka už tři roky vlakem nejela takže pro mě minus 3000. Ale když dostanu já i manželka IN 100 pro tebe a ostatní minus 4000.
režijky vám platíme skrze platby (státu, krajů, cestujících) dopravci ČD a.s. – ty jsou totiž o za režijky nevybrané jízdné (jízdné za cesty režistů) vyšší, než kolik by měly být – z Marsu tyto peníze dopravci nespadnou.
Ale vždyť jsem ti psal že já tak akorát projezdil to co jsem zaplatil a manželka vůbec nic tak se ptám znovu jak mě platíš rezijku ?
Jenže kolik jsi projezdil nikdo neeviduje, takže jsi to mohl projezdit nebo neprojezdil.
A tu režijku ti nepřímo sponzoruje každý daňový poplatník v tomto státě, jelikož jsi zaměstnancem státní firmy.
Přes popky pruvodcich je přesná evidence všech jízdních dokladů, tudíž i rezijek
,- i A to je přesně smysl režijky! nikdo to neeviduje. Roční jízdné na MHD v Praze stojí 10 Kč/den. respektive 3650 Kč na rokTedy si ji koupím a jedu kdykoliv, možná jedu jenom tak 10 krát za měsíc tedy 120 jízd a to by mne stálo 120*24,- tedy 2880,- ale mám klid a možnost jet. A režijní jízdné, v sobě spojuje právě ochotu dopravce dopravit jednotlivce s různou formou platby za cestu. Tedy zdarma invalidy nebo senátory , hrdiny protifašistického odboje , třeba už jich moc nezbývá ale byli , dále se jízdné může zaplatit mnoha druhama jízdného. A… Číst vice »
To jste hloupý vy, nebo manželka, že vyhazujete 3000 Kč za něco co nevyužijete? Ale radit státu a krajům jak hospodařit, to by vám šlo. 😲
Stále vidíš jen půlku. A opět jsme u toho.
Bijete se za benefit, který nevyužijete, ale platíte ho. Proč?
Nechcete benefit, který byste neplatili, ale využili. Proč?
Pořád máte pocit, že něco může být zadarmo. Jak?
A proč nám, kteří ten benfeit v plné výši využíváme ten benefit chcete brát se slovy, že kraj je ten kdo objednává a rozhoduje?
Jinak jste tvrdil, že režijka není skutečný benefit (nebo pořádný), tak mohl byste mi říct, co je podle Vás skutečný benefit, pro který bych se měl vzdát režijky?
Benefit svého zaměstnavatele můžete „u cizích“ využívat pouze v tom rozsahu, v jakém za to váš zaměstnavatel oněm „cizím“ zaplatí.
Režijní jízdenka ČD z vás nedělá nějakého nadčlověka, kterému by všichni ostatní museli poskytovat služby zdarma na svůj náklad.
Je zvláštní, že pochopit tuto skutečnost mají pouze obzvláště tupí komunisté a drážní režisté 🙁
i na současném pracovním trhu jsou VYDĚRAČI nezaměstnatelní
Takže pokud půjdu stávkovat kvůli režijce tak jsem vyděrač, ale kdyby stávkoval, kvůli výplatě, že chci přidat 15% a ne 5%, tak to bude v pohodě?
přesně tak – jen v případě stávkování za výši mzdy to bude o kolektivní vyjednávání složitější (stávka za požadavky nad rámec odsouhlasených odbory je nezákonná)
Vím, ale beru situaci, že odbory chtějí 15% a zaměstnavatel 5%, a můžete mi tedy říct, v čem je rozdíl, že při stávce kvůli, mně důležitému, benefitu jsem vyděrač a při platu to je v pořádku?
protože se svým zaměstnavatelem můžete jednat o tom, jaké benefity vám bude dávat, ale nikoli o tom, že požadujete aby váš benefit uznával úplně někdo jiný – vlaky v režii krajů jsou na tom vůči vašemu stávajícímu benefitu naprosto stejně jako vlaky Jančury, Leoše, Arrivy, …, autobusy, MHD či letadla.
Pokud chcete stávkovat za to, aby vám nějaký benefit poskytovaly (a platily) úplně jiné firmy a instituce než váš zaměstnavatel, pak se stáváte vyděrači a hlupáky.
Ne, já můžu po zaměstnavateli požadovat, aby to (jakkoli) zařídil; pokud to doteď fungovalo.
po zaměstnavateli můžete chtít třeba i to, aby slunce vycházelo na západě, aby to (jakkoli) zařídil – jen pak pro všechny budete za …
Stávka je v Evropě legální. A to, jak tady tiše pokoutně podsouvají bez politické odvahy věci je podle mě důvod. A jak to rozkládají. Zatím nebyla a ni jedna. A to srač. udělali už hromadu. Jinak stávky moc nepodporuju.
Není stávka jako stávka. Politicky motivovaná stávka (jako byla v roce 2011) je v některých zemích nelegální – třeba v Německu.
Neznáš poměry hochu.
Právo na stávku nemůže ovlivnit žádný managment
čim míň o něčem víte, tím fanatičtěji o tom melete?
Ano, stávkovat můžou, ale zároveň musí počítat se všemi důsledky…..
1) neopodsatněná stávka, tudíž by měl stát stoupnout mzdy stávkujícím.
2) nasmlouvané a odpadlé výkony pro kraje a dopravce uhradit, včetně kompenzace cestujícím
3) pak budou chtít kompenzace firmy a tam už půjde o jiné peníze
A docela by mě zajímalo, jaké procento by se do té stávky přihlásilo 😁
Koukám, že je to tady samý zastánce Pinkertonovského kapitalismu 19. století. Intelektuální úroveň diskuse prudce stoupá…
Pánové, můžete po sobě prosím začít číst, co píšete? Ale vlastně proč, Ústava a LZPS už jsou dneska jenom cár papíru, že.
Asi to pro vás bude překvapením, ale právo na stávku upravuje zcela konkrétní zákon, nikoli něčí natěšené plky.
Pokud stávka nesplňuje zákonem stanovené požadavky, tak je nezákonná – přičemž nezákonně stávkující kromě náhrady způsobených škod může čekat i řízení trestní (jak kvůli výši způsobené škody, tak i třeba pro obecné ohrožení).
Benefity jsou přežitek. Některé z dob Rakouska-Uherska, některé z první republiky a některé z dob komunistů. Zrušit režijky, stravenky, příspěvky na dovolené a penzijní připojištění, výsluhy pro policisty a vojáky atd.. Místo toho výrazně navýšit výplaty. Nic méně myslim že pokud by třeba sždc nakoupila jako soukromí dopravci pro své lidi IN100 tak by na to mohla být nějaká sleva jako hromadný nákupu.
V Beřkovicích mají asi vycházky do wifi zóny.
Nee, HračkaLongWave zobe nějakej dobrej matroš.
Vy byste byl jako podnikový ekonom s odpovědností za HR jistě velice úspěšný… :-/
Samozřejmě že ministerstvo mlčí, protože scháním miliardy na mzdy. Růst tarifů minimálně o 5% plus kompenzace režijek dalších 22 tis ročně. U ČD to jako akciovky se hledá cesta jak to udělat aby to mohl stát zaplatit. Je celkem snadné si spočítat že to bude levnější než shánět další a další zaměstnance. Brzo se může stát že ve vlaku nebude strojvedoucí a nebo průvodčí, ale ještě dřív přijde doba kdy vlaky nepojedu protože nebude výpravčí. Nejenom v Praze je populární, spoj nejede z důvodu personálního výpadku. Všeobecně v dopravě lidé nechtějí dělat, dlouhá léta byla doprava otloukanek s nižšími platy.… Číst vice »
Tak ať zruší slevu pro důchodce a mládež a hned bude víc jak 6miliard ve státní kase….
I kdybych brala stejně, ale za klidnější práci, tak není co řešit. Zatím mě ta práce pořád baví, i když je to s cestujícími občas náročné. Následný vývoj ukáže..
Tak ať ČD zprivatizují a stará se někdo jiný.
Tohle se nikdy nestane – na čd je napojeno tolik finančních kanálů, že by nejeden „podnikatel“ udělal cokoliv proti tomuto kroku…
hlavně se z Dráhy stalo státní odkladiště tisíců jinde mentálně nezaměstnatelných zaměstnanců/voličů
Nechápu, proč tedy tady na diskusích pořád čtu – soukromníci jsou zlo, nedokážou obsloužit, kraje zapláčou. Ale božské ČD samy nemají lidi a techniku na to, aby zvládaly to co mají. Na nádraží pak jen slyším, spoj byl zrušen bez náhrady.
Jenže v kolika případech za to nemůže cizí zavinění či nenadálá indispozice? Prostě, když se během týdne stanou 3 MU, které vyřadí z provozu 3 motory a k tomu je jeden na pravidelné údržbě, tak se to někde projevit musí. Stejně tak strojvedoucí, pokud náhle onemocní třeba 2 strojvedoucí, tak se to taky zákonitě někde projevit musí, to jsou situace, které dopravce moc ovlivnit nemůže (ani státní ani soukromí).
pokud se u firmy velikosti ČD „musí projevit“ onemocnění dvou strojvedoucích, tak je to firma v posledním tažení – spolehlivostí kdesi za garážovým startupem
zástupný problém – myšleno důležitost benefit režijní jízdenka proti tomu chaosu, co se blíží každým dnem s jízdenkami od 1.12. 19
Absolutně nekomfortní pro ty, kteří jsou na hromadné dopravě závislí ( tedy neřeší nudu volných dnů využitím dotovaného dopravného)
Dá se říct vnitřní problém jednoho z dopravců, ať má 1000 nebo 25tis zaměstnanců, při přestupu na jiného dopravce výhoda padá..
Ono je to jedno s druhým…
Režijní jízdenky zrušit a nahradit jízdními doklady IN100 nebo roční SJT jízdenkou. Proč tak? Za prvé by to bylo korektní ke všem ostatním zaměstnancům, zaměstnanec obdrží IN100, vstoupí mu to do daňového základu a za druhé už konečně bude SŽDC odtržena od výhod dopravce ČD, a. s.. Neustále se zde hovoří o liberalizaci, nestrannosti SŽDC, ale jak to, že používá jízdní výhody jednoho z dopravců. Když už liberalizace, tak pro všechny, takže buď IN100 nebo roční SJT.
Nebo do SJT převést režijky (v dnešní podobě), pro všechny železniční zaměstnance a pak by to bylo taky fér.
To je nesmysl. Za režistu musí někdo zaplatit. Proč to mají být kraje? Ty režistu nezaměstnávají. Režijka je zaměstnanecká výhoda, tak ať jí platí zaměstnavatel a ať jí platí jen zaměstnancům.
tady někdo zapomněl na deputátní uhlí a zdarma portrét Lenina
Když nějaký portrét tak T.G.Masaryka režijky byly už za první republiky a i drive. Za Masaryka měli železničáři takové benefity a výhody že se nám o nich dnes ani nezdá a nikdo je rušit nechtěl. Ani stát ne.
no, ale ani tenkrát neplatila režije na všechny dopravce
No tenkrát jsem ještě nebyl na světě ale co jsem slyšel tak jiní dopravci nebyli byly jen ČSD a železnice měla myslím i svoje ministerstvo a být to za první republiky byl bych již asi tak deset roků v důchodě a ne že mám ještě pět před sebou. :-).
I za nejhlubšího socíku jezdily každý víkend desítky vnitrostátních vlaků ČSD, ve kterých režijky neplatily. Ba dokonce každý pokus jimi na režijku jet byl „odměněn“ jejím okamžitým zabavením a ztrátou jízdních výhod nejméně na rok.
Copak to bylo za vlaky?
rekreační pro ROH
Rekreační vlaky ROH byly neveřejné, na objednávku, a neplatilo v nich jízdné dle TR10
vlaky v brutto objednávkách krajů jsou také na objednávku (ČD pouze za úplatu poskytují náležitosti včetně personálu, nic víc) a neplatí v nich jízdné dle TR10 = je to naprosto stejný případ
Že se nestydíte, používat na železničáře jejich zbraň =) =) =)
Nejde o pravidelné vlaky veřejné služby. Snaha odklonit debatu vám nevychází…
samozřejmě že byly pravidelné
😀
soudruzi režisté, mínusováním PRAVDY historii nepřepíšete 🙂
Tak si nastuduj historii a neplácej blbosti.
To bylo na Hračku LW.
Tak to jste slyšel blbě, dopravců neznárodněných ani k roku 1925 bylo více, např. známá KBD.
Jo deset let byste byl v důchodu a do té doby makal i v sobotu, resp. ve vašem případě alikvótně tomu víc směn v týdnu.
Už jsem kouknul na chytrý web:
společnost provozující Košicko-bohumínskou dráhu zůstala soukromá až do konce druhé světové války
To byla reakce na Hrackalwa, který si asi myslí, že ČSD stavěla železnice už za Rakousko-Uherska.
Ano měla ministerstvo, protože se zabývalo zestátněním drah a jejich začleněním do ČSD. Důvodem bylo nejspíš sjednocení infrastruktury (ne odstranění konkurence). Zestátnily se např. Buštěhradské dráhy, ústeckoteplické, a jiné. Košicko bohumínské dráhy zůstaly soukromé hodně dlouho, ale ty dopravu neprovozovaly, jezdily tam ČSD
Platila dokonce na všechny lanovky a tramvaje v Ostravě a na Karvinsku
Na všechny ne, ale většinu z nich zajišťovaly od roku 1918 ČSD, takže tam platily. Předtím bohužel ne.
Zubní protéza Veselý železničář?
to je pravda. ale taky nebyl takový bordel na drtáze a tolik subjektů se tam pohybujících. Vše má své klady a zápory. Maximální ryychlost bala 100 (vyjmečně)
Když se tahaly vlaky koňma, tak stovka nikde nebyla, to máš pravdu.
A to co jsi napsal myslíš opravdu vážně? Tak počítej. Již jsem to psal k jinému článku. ČD přibližně 25 tisíc zaměstnanců SŽDC přibližně 17 tisíc zaměstnanců. To máme 42 tisíc. Ano soukromník dává příspěvek na dopravu do mzdy. Říkal mi kolega co půjde k Leosovi že dostanou 1700 měsíčně. Tak by jsi si to představoval ? Když toto uděláš u ČD a SŽDC drtivá většina podle mého vlakem nepojede a ty peníze použije raději pro jízdu autem. A teď tedy počítej oba podniky to bude stát asi tak 705 milionů ročně a když zapocitam jen partnery ne děti je… Číst vice »
A u Leoše ty peníze vezmou kde? Nebo v jiných firmách? Uvědomte si konečně, že to, že máme kartičku není pro stát zadarmo. Nic není zadarmo. I ty třešně u cesty musel někdo vysadit.
Stát stejně za režisty ČD platí. Proč jinak bychom potřebovali komerční příplatek do vlaků, které nejsou dotované MD????
Trochu se zamyslet je třeba
Já také netvrdím že režijky jsou pro stát zadarmo to jste se tam někde dočetl? Ale přijdou stát o dost levneji než to druhé řešení. Nějaké režijní jízdné je jako benefit staré jako je stará sama železnice to snad zrušit nechcete. Řeč je o formě jaké bude. A proč to dělat levněji když to může být dražší že 🙂 ?
Vy pořád nechápete,že problém který se nám tu vynořil vychází ze samé podstaty fungování státu.Orgány kraje nejsou orgány státu,ale samosprávy.Takže jestli by něco přišlo stát levněji,tak jen proto,že náklady by nesly kraje.A kraje hospodaření státních firem opravdu zajímat nemusí.Tak jako váš rodinný rozpočet nezajímá hospodaření kraje.Toto rozdělení platí už čtvrt století,ale jeho praktické dopady překvapují některé lidi ještě dnes.
Ano kraje jsou orgány samosprávy ale peníze na dopravní obslužnost dostávají od státu nebo se pletu?
Zjistěte si jak to s financováním krajů je.
Tak proč nám to nenapíšete?
Samozřejmě že peníze jdou z rozpočtového určení daní, tj. vybere je stát prostřednictvím své daňové služby a přepošle krajům. Kraje si je nijak nevydělaly, jen je rozdělují.
jo celý je to tu jeden velkej bordel
Prosimvás, tohle srovnání soukromého rodinného rozpočtu s veřejným rozpočtem kraje snad nemyslíte vážně…
Kraje neplatí dopravu ze svého,ale za peníze ze státního rozpočtu ČR.
Tak ještě to uhlí… a nebo si trochu nastudovat historii. Myslíte, že zaměstnanec ÖNWB měl režijku StEG, OLEG či kkStB? Nebo později, že by měl někdo od FOD výhody ČSD, OZVD případně FBD?
Nebo jinak: proč nechtěli modří ani slyšet o nabídce žlutých na vzájemné uznávání jízdních výhod?
Jakýkoliv benefit má být předmětem vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec, nic víc, nic míň.
Neexistuje jediný důvod, proč by to mělo být v zákoně.
Jen nechapu, proc zamestanci a rodinny prislusnik zamestnance Dopravniho podniku Usti nad Labem ma v ramci celeho DUK dopravu zdarma a pro zamestnance ČD a SZDC se to nejak nedari domluvit. Autobusak z Usti jede v ramci sve rocni jizdenky i vlaky a autobusy vsech dopravcu zdarma (v cene rocniho kuponu) od Steti az po Klasterec n. O. a nikdo se tady nad tim napozastavuje…. Asi je autobusak mnohem vice, nez nádražak…. Nebo ze by vyjesnavaci ČD nemeli tak ostre lokty, aby to pro sve zamestnance take vyjednali….?
protože jedině ČD to po kraji chtějí uznávat zdarma
Autobusák není víc, ale autobusoví dopravci krajům za své zaměstnance platí. Proto mu volná jízdenka neplatí v jiném kraji. Jedině zaměstnanci SŽDC a někteří ČD mají pocit, že se musí dopravovat úplně všude zdarma.
Pro Hrackalw-a to víte jak, že proplácení cest tzv. režijní jízdenkou je levnější než proplácet cestovné (např. paušalizovanou formou ve smyslu § 182 Zákoníku práce)? Mě tahle logika hlavu nebere. P.S. Souhlasím, že je potřeba změna daňových zákonů, aby cestovné do/z práce snižovalo daň (dneska v ČR se z cestovného z/do práce platí z ČISTÉHO = ze mzdy po zdanění, na rozdíl od Německa, Rakouska, kde mají paušál na snížení daní pokud dojíždí)
Já nepsal o žádném proplacení cest podle zákoníku práce. Porovnával jsem rezijku s příplatkem na dopravu do mzdy jak to mají soukromníci to je cca 1700 čistého.
No, ale Vy jste neodpověděl. Nebo jak to myslíte. Tedy znovu… jak víte, že proplácení cest tzv. režijní jízdenkou je levnější než cestovné? Nárok na cestovné (na služebních cestách) je ze zákona. Nárok na cestovné (na cestě z/do práce) je možné vyjednat v rámci vyjednávání o pracovní smlouvě, akorát se z toho platí daň z příjmů a sociální a pracovní… takže v tomto bych souhlasil se stávkou, aby stát (Ministerstvo financí) zrušil nesmyslné zdanění mzdy určené na dojíždění do práce.
Výše cestovních náhrad lze dojednat při kolektivním vyjednávání? To asi těžko, cestovné je stanoveno vyhláškou ministerstva. V rámci kolektivního vyjednávání můžete dojednat příspěvek na dopravu, který je pro zaměstnavatele daňově uznatelný.
Pro Věra: Já reagoval na tvrzení, že: proplácení cest tzv. režijní jízdenkou je levnější než proplácet cestovné. Mě takové tvrzení nedává smysl. Zvlášť když obecná lidská zkušenost říká, že: co je skoro zadarmo, toho si člověk moc neváží
Nevím jak teď, ale dřív partner na režijku do práce jezdit nesměl, považovalo se to za její zneužití (proto taky ta partnerská měla červený pruh). Pokud toto zůstalo, tak je započítávání partnerů metodicky nesprávné.
A pokud to nezůstalo a partner dnes na režijku do práce jezdit smí, tak je to pro změnu bohapustá nenažranost.
Smí, režijku smí i RP použít na cestu do/z práce, za zneužití se to nepovažuje. Zneužití nastává až ve chvíli, kdy by RP jel na ŽP ve prospěch zaměstnavatele či za účelem výdělečné činnosti (podnikání, apod…), to se týká i zaměstnance.
Myšlenka sice dobrá, ale pochopil jsem to tak, že JMK nebude uznávat jakékoliv jízdní doklady ČD (potažmo jiných dopravců), ergo IN100 bude stejně nechtěné dítě, jako režijka. Opravdový bizár je, že ani v modrém vlaku nebude platit modrá jízdenka 🙁
Pochopte,že vlaky v závazků krajů (u brutto smluv) už de fakto nejsou modré,žluté,nebo pohřebácké,ale krajské,kde provozovatel jen dodává službu.Pro větší přehlednost by všechny kraje měly podobně jako severočeský požadovat krajské barvy na všech vlacích jezdících v závazku kraje.Něco podobného má třeba MS kraj u autobusů-jednotná grafická úprava,a provozovatele se cestující dozví jen z malého nápisu u předních dveří.Takže o vlaky ČD se v případě JM kraje nejedná.
A vy zase pochopte že kraj tím že de facto zruší režijky přinutí vlastně svého dopravce vyplácet určitý příspěvek do mzdy. A vlastně na tom prodělá. Na tržbách za jízdné vyinkasuje mnohem méně než dopravce vydá na těch priplatcich za dopravu. Přitom dopravce mohl ty peníze použít třeba na vylepšení vozového parku. A že se jedná o více než miliardu jsem již počítal.
Já vám nějak nerozumím,kraj hospodaření dopravce z principu nezajímá.
Kraje neuznávání rezijek je vlastně znehodnotí a tím pádem přinutí zaměstnance si vymoci kompenzaci v podobě příplatku ke mzdě jak to mají jiní. Což bude zvýšení nákladů na mzdy o více než miliardu rocne které by mohly být použity třeba na to vylepšení vozového parku. Přitom kraje na tržbách za jízdné zdaleka tolik nevydělaji. Nevím co je na tom k nepochopení co je lepší? Mít o miliardu lepší vozidla nebo pár korun za jízdné od rezijkaru ?
Já už nevím jak vám to vysvětlit. 1, kraj si úroveň vozového parku vyjednal ve smlouvě,a dopravce se v téže smlouvě,a to dobrovolně, zavázal,že ji dodrží.A to pod možnostmi sankcí za nedodržení.Kraj už žádné zlepšení nečeká, není to ve smlouvě,a kvalita zbylého vozového parku dopravce ho nezajímá,a není důvod,aby se na něm finančně podílel,a to ani miliardou na režijky. 2,Kraj za jízdu režisérů v krajských vlacích nyní nemá NIC,tak jak může vydělal míň než nic,když mají tito nyní za cestování platit?Nebo to za ně zatáhnou jejich zaměstnavatelé,to už je z pohledu krajů jedno,pořád inkasují víc než NIC. Opravdu to nejste… Číst vice »
Je to marné Hracklaw má svou písničku o miliardě, která se ušetří a půjde na vozový park.
1. nikdy žádná ušetřená koruna u ČD nešla do investic na nové vozy, vždy se buď vrátila státu, nebo rozdělila na odměnách
2. stát (MD) vyplácí ČD kompenzaci za uznávání režijek, proto ve vlacích provozovaných na komerční riziko ČD musí režisti platit komerční příplatek
3. vlaky objednávané krajem neplatí MD a krajům nikdo kompenzaci za režisty nedá
Ano, krásně popisujete hloupé rozsekání státu na jednotlivé gubernie ve veřejné dopravě a to, jak je jejich dopad na celý stát vůbec nezajímá. Nádherný argument pro to, jednotlivým krajům tuto evidentně nesprávně a nefunkčně přidělenou kompetenci nějak omezit.
Ovšem MD je ještě víc neschopné. Tudíž je to krásný obrázek toho, proč se vše v naší zemi jen zhoršuje. Adorace partikulárních zájmů. Gratuluji k brilantní úvaze…
Pro Hrackalw, já Vám vůbec nerozumím. Vždyť to vůbec nedává smysl. Jaktože DNESKA firmě České dráhy nechybí tržby za režijní jízdy? Vždyť to co má platit ve Zlínském kraji, tak je pouze jiná forma (a už záleží pouze na zaměstnavateli, jestli zaměstnancům přidá do mzdy a/nebo jestli jim bude proplácet cestovné)
Přesně, podniku utíkají nemalé peníze. Řeší se dojíždění do práce, ale co těch X dalších jízd ještě bokem…..
Jeden čas se dělalo na vlacích kontrolní sčítání, kdo a jak často režijní výhodu využívá……. TYHLE výsledky by mělo ČD zveřejnit 😁.
To je k ničemu, vy zjistíte jenom to, že člověka někdo zkontroloval. Netušíte odkud kam jel.
Hnus.
A k čemu ty IN 100 budou, když jednak nebudou platit nikde jinde než u ČD a potom na všech regionálních vlacích?
Jestli odbory na železnici neuhájí, tak to opravdu můžou zabalit se svými předáky, protože to je asi poslední nadstandard co zaměstnanci mají. Dále nechápu jak ministerstvo, které je placení z daní i z daní odborářů nekomunikuje. Tohle by si, ale hlavně měly ČD řešit sami. Ono, aby pak vůbec ČD měly personál a vlastně i SŽDC. Mnoho zaměstnanců prostě dojíždí z velkých dálek a ono jestli by si pak nenašli klidnější práci v místě bydliště.
Ano dělám na dráze nějakej ten měsíc a mám chuť odejít….a těch dojíždějících je my líto.
Neuhájí. Stejně jako se zdrželi hlasování o novém GŘ, resp. se zaprodali. Bude jen pár výkřiků do tmy, pan Berounský (sosad) a jiní si musí udělat své P.R. a pak to vyšumí. Poslední stávku, která se dala nazvat stávkou udělali před čtvrt stoletím, pak už jen plamenné řeči.
Je nutno se vrátit nohama pevně na zem a přestat věřit vzdušným zámkům.
Dlouho už na to téma koluje vtip, který (bohužel) odráží realitu: víte proč železničáři musí stávkovat alespoň 2 dny? Protože jinak by se veřejnost domnívala, že je to jen zpoždění!
(za několik desítek let u dráhy leccos pamatuji)
Mimochodem, z oné stávky před čtvrtstoletím se tuzemská nákladní železniční doprava nevzpamatovala dodnes – s adekvátním dopadem na počet drážních zaměstnanců.
Jsem zaměstnanec ČD a do stávky za režijku bych tedy nešel a to dojíždím vlakem víc než 40 km.
Opět jsou v tom režijky….
Veškerá Os doprava se měla dostat do rukou soukromníků a byl by klid 😀
Systémové řešení režijek je jediné, vypustit že zákona a ponechat na kolektivním vyjednávání, zda je bude zaměstnavatel hradit nebo nebude.
Nesouhlasím. Stát reguluje pracovní trh různě, například oborovými minimálními mzdami. Toto je to samé.
Když oni nám nechcou prodávat jízdenky, my jim vezmeme jízdní výhody.
Pavel: Problém je spíše v tom, že si část odborářů stále myslí, že jsou něco více. A nevím proč by měl standardní zaměstnanecké výhody řešit zákonná úprava jako v tomto případě.
Na odborovou organizaci ČD bych měl několik dotazů?
1) co udělali zástupci odborů v dozorčí radě ČD, když České dráhy tyto smlouvy s kraji podepisovali
2) neměli by tedy vyhlásit stávkovou pohotovost vůči zaměstnavateli, který svým přístupem ke smlouvám v kraji je může poškodit na jejich právech?
Hlavně,že důchodci a mládež mají jízdenky za hubičku….Ten co dělá pro dráhu za to musí platit v plné částce???Co je to k….za bordel…Želzničář,kterej dělá 18-20dní 12ctky v měsíci nebude mít, žádné výhody???Každá firma má nějaké ty výhody…..
Ty počty hodin jsou trochu v rozporu se Zákoníkem práce, nemyslíte?
Já mám za měsíc minimálně 18dní dělám dozorce výhybek.Po těch pár měsících jsem vyčerpanej.Nejsou lidi….
To je ale tvoje věc, dělat to nemusíš.
To se vám ty výhybky bouří, že jste vyčerpaný dozorce?
Jen nechapu, proc zamestanci a rodinny prislusnik zamestnance Dopravniho podniku Usti nad Labem ma v ramci celeho DUK dopravu zdarma a pro zamestnance ČD a SZDC se to nejak nedari domluvit. Autobusak z Usti jede v ramci sve rocni jizdenky i vlaky a autobusy vsech dopravcu zdarma (v cene rocniho kuponu) od Steti az po Klasterec n. O. a nikdo se tady nad tim napozastavuje…. Asi je autobusak mnohem vice, nez nádražak…. Nebo ze by vyjednavaci ČD nemeli tak ostre lokty, aby to pro sve zamestnance take vyjednali….?
tož to sem natapetujte ještě alespoň 100x
Omlouvam se….. Moje chyba.
OK
odpověď máte jen pod jedním exemplářem.
Zrovna nádražáci se nad autobusáky docela rádi povyšují.
Konečně rozumné slovo
Ano, odbory měly přimět České dráhy, aby nepodepisovaly takové smlouvy, ale raději tím dopravu v daných oblastech přenechaly konkurenci …
Já nevidím důvod, proč by nemohla. Stejně tak jsou zákonem například stanoveny minimální mzdy pro různá odvětví; ty se liší od standardní minimální mzdy. Je to klasický ekonomický nástroj státu.
Jízdenky nám prodávat chtějí, ale předražené, dnes Benešov – Praha mi pokladní ČD cpala za 75 Kč , po dotazu na PIDi lístek to najednou bylo za 40 Kč. Diky Ropide.
Vám přijde předražené platit 75 Kč za 49 km (tedy 1,5 Kč/km)? To jistě nepožadujete novější vlaky, ale dřevěná lavice Vám jistě bude stačit.
copak, režisto?
že sám těch 1,50 Kč/km platit nechceš?
Předražených je 75,- Kč požadovaných za zcela a naprosto totéž, co v tarifu kraje stojí 40,- Kč.
Mně to problém nedělá, to platit, já si nechci uhájit režijku, protože bych byl škrt, ale protože to je příjemný benefit. Běžně jsem si platil i místenku v Pendolinu v době, kdy pro nádražáky byla za 200,-.
Ale než něco nazvu předraženým tak bych si to měl taky přepočítat, zde na cenu za 1 km. Ale v případě, že v IDS to je skoro o půlku levnější to znamená, že to kraj asi taky musí dost dotovat.
Předražením je cenový poměr k alternativě = tedy 75 versus 40.
Kraj dotuje obojí stejně (platí ČD za jízdu toho vlaku bez rozlišování sedadel) a ČD si k tomu ještě na nepozorných/neinformovaných cestujících přikrádají dalších 35,- Kč
Předražený to je akorát tak pro Čecháčka, který by rád moderní vlaky, ale za tak 0,50Kč/km a i to pro některé bude drahé. Jinak v porovnání s cizinou máme snad nejlevnější železnici na světě. Proto nechápu, proč tak lobujeme za VRT, když jízdné bude muset být v trochu jiných relacích než na současné síti (nebo se to bude muset o dost víc dotovat).
vytrvalý kolovrátek o voze a o koze?
Dominik: Provoz vlaků SC před nástupem komkurence: Praha – Ostrava 400 Kč + 200 Kč místenka, roční ztráta údajně 400 milionů Kč. Po nástupu konkurence cena jízdenky cca 300 Kč místenka za 30. A údajně v zisku.
Přijde Vám na tom něco špatně?