Železniční muzeum z bývalé kruhové výtopny depa v Chocni zatím nevznikne

Klub přátel kolejových vozidel Brno už je k myšlence muzea skeptický.
Železniční muzeum z bývalé kruhové výtopny depa v Chocni zatím nevznikne. Ministerstvo kultury ji vloni prohlásilo za kulturní památku, České dráhy však proti rozhodnutí podaly rozklad. Nechtějí ani objekty a okolní pozemky prodat městu. Expozici v areálu plánoval připravit Klub přátel kolejových vozidel Brno.
„Vstoupili jsme do jednání s Českými drahami, že bychom o výtopnu měli zájem. Nepodařilo se nám ale dosáhnout dohody,“ řekl starosta Jan Ropek (Živá Choceň). V lokalitě je také plánována modernizace traťového úseku Týniště nad Orlicí – Choceň, podle Ropka by ale bylo možné projekt upravit, aby areál výtopny nebyl zasažen.
Klub přátel kolejových vozidel Brno už je k myšlence muzea, s níž před několika lety přišel, skeptický. „Chtěli jsme vytvořit expozici, ale ani město nakonec se získáním výtopny neuspělo. Řešilo se to i přes hejtmana, ale marně. Mezitím to tam bezdomovci a zloději kovů zničí, za chvíli tam nebudou ani vrata,“ uvedl Jiří Kotas z klubu. Situaci komplikuje i fakt, že majitelem budov a okolních pozemků jsou České dráhy, pozemky pod budovami patří Správě železnic.
Výtopna má historickou i technickou hodnotu, byla vybudována v roce 1875. Kruhová budova ve stylu typových projektů rakouskouherských státních drah StEG z roku 1875 je podle Národního památkového ústavu jedinečně dochovaným zástupcem svého druhu. Stavba zahrnuje správní část a deset stání pro lokomotivy přístupných přes střední točnu.
ČTK