Infrastruktura Železnice

Plán na železniční muzeum z bývalé výtopny v Chocni stagnuje, řeší se památková ochrana

Výtopna Choceň. Pramen: Youtube
Výtopna Choceň. Pramen: Youtube

Klub přátel kolejových vozidel Brno, který chce z výtopny v Chocni vytvořit železniční muzeum, se svým plánem za rok příliš nepokročil. Historický objekt zatím nebude muset ustoupit výstavbě nadjezdu nad tratí na Týniště nad Orlicí. Záměru však brání složité vlastnické vztahy, řekl ČTK zástupce klubu Jiří Kotas. Kvůli záchraně výtopny byl podán podnět k zápisu na listinu technických kulturních památek.

„Správa železniční dopravní cesty se odvolala proti návrhu na prohlášení za památku. Začínám být skeptický, nějaké muzeum asi nikoho nezajímá,“ říká zklamaně Kotas.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše organizace kvůli možné památkové ochraně přehodnotila svůj původní záměr na modernizaci traťového úseku Týniště nad Orlicí – Choceň a zpracovala i variantu, která se výtopny nedotkne. Přesto má k návrhu na zařazení budovy mezi památkově chráněné objekty připomínky. „Součástí návrhu na prohlášení výtopny depa Choceň za kulturní památku jsou také související pozemky, některé z nich není možné prohlásit za kulturní památku, protože jsou dotčené stavbou modernizace,“ uvedl Illiaš. SŽDC předpokládá, že o dalším postupu se rozhodne až po vydání pravomocného rozhodnutí ministerstva kultury o prohlášení či neprohlášení výtopny za kulturní památku.

Majitelem budov a okolních pozemků jsou České dráhy, pozemky pod budovami jsou SŽDC. Kotas namítá, že si nedokáže představit investiční záměr na plochách pouze pod budovami.

Výtopna má historickou i technickou hodnotu, byla vybudována v roce 1875. Kruhová budova ve stylu typových projektů rakouskouherských státních drah StEG z roku 1875 je podle Národního památkového ústavu jedinečně dochovaným zástupcem svého druhu. Stavba zahrnuje správní část a deset stání pro lokomotivy přístupných přes střední točnu.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dave
Host
Dave

Buďme rádi za to, že jsou takoví nadšenci mezi námi. Držím palce, aby se situace vyřešila a historická budova dále sloužila.

Dominik
Host
Dominik

Jako v Ústí? Tolik řevu, budova se zachránila, myslím, že se musela snížit i maximální rychlost, aby to vyšlo, a co z toho teď mají? Budova zeje prázdnotou.

Barnye
Host
Barnye

Ano, v každé stanici muzeum = hromady šrotů, viz Smíchov…

Pavel
Host
Pavel

Fandím Klubu přátel kolejových vozidel Brno, aby se jim co nejdříve podařilo najít nové místo. Byť Choceň je pro brňáky trochu z ruky. To stávající depo u Dolního nádraží musí již brzo opustit v souvislosti s modernizaci železničního uzlu Brno.

Zlesák
Host
Zlesák

A jak se tam budou dostávat, až bude v Chocni výhradní provoz pod ETCS?

jirka
Host
jirka

Ja mam pocit, ze Museum zeleznice je v Cechaj na kazde stanici. Spina, stare lokomotivy, vlaky. divny lidi

Dave
Host
Dave

A právě lidem jako jste vy, by měla muzea připomínat historický význam naší techniky a tehdejší vyspělosti naší země.

Martin Klein
Host
Martin Klein

Vadí vám špína? Tak se zapojte na bezplatný úklid ve svém volném čase. Co byste neudělal pro své okolí. Somráky vyženete koštětem.

Mašinka
Host
Mašinka

Místní kolegové tam jezdí zbrojit za trest! A jsou skutečně vééééélmi rááádi.

Jan
Host
Jan

Nech si ho urobia v staničnej budove v Ústí nad Orlicí. Aj nejaké koľaje na exponáty by sa do toho hluchého priestoru za budovou nechali položiť.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hmm, kdyby se to dalo odhlučnit, aby to našlo využití také jako koncertní síň… Londýnský Roundhouse, semka mířím. Pár parních mašin po stranách by nikomu nevadilo, Choceň není Londýn, aby byl potřeba každý metr čtvereční. Choceň je možná malá, ale v okolí žije nemálo lidí a nádraží je co by trsátkem/paličkou dohodil.

Kubrt
Host
Kubrt

Přemuzeování… Pokud si všichni najdou své tahouny, návštěvníky a způsob financování, nemá smysl to řešit – každý si může udělat muzeum čeho chce a kde chce.

A ještě lehké hnidopišství: StEG nebyla v době výstavby depa, resp. dráhy Choceň-Meziměstí, žádnými „rakouskouherskými státními drahami“ (nic takového ani nikdy neexistovalo), ale privátním podnikem.

Dominik
Host
Dominik

To ano, ale komplikovat modernizaci, protože se rozhodli udělat to zrovna v depu, které mělo jít k zemi? Jistě to není jediná volná budova v širokém okolí.

Kubrt
Host
Kubrt

Rozhodně nejsem fanoušek zachovávání všeho, co kdy bylo postaveno, na věčné časy. Nevím, jaké jsou varianty modernizace trati směr Hradec, k budově depa žádné citové vazby nemám a kdyby jí někdo chtěl zbourat, je mi to fuk. Reagoval jsem čistě na to „přemuzeování“ ve smyslu „nelze nikomu bránit v založení muzea“, ale zároveň si myslím, že „když si někdo založí muzeum, není někdo druhý povinen mu prodat svou budovu pro jeho muzeum“.

Petr Nováček
Host
Petr Nováček

no jo, ale udělat železniční muzeum v kravíně není zrovna to nejlepší …

Dominik
Host
Dominik

Jinak souhlasím s názorem, že tu za chvíli budeme mít přemuzeováno, zde zachránit depo, tamhle zachránit depo pro muzeum. Tímto stylem nebudeme mít v budoucnu místo, kde stavět, když vše bude památkově chráněno. A myslím si, že modernizace by zde měla mít přednost.

Aljašský pes
Host
Aljašský pes

Díky za každé oživení opuštěných dep a záchranou před demolicí. Ale nebude už u nás nějak přemuzeováno? Myslím si že na tak malou zemi jako Česko je podobných muzeí docela dost. Pak mohou ztrácet na atraktivitě. Máme tady Lužnou, Jaroměř, Zdice, veřejnosti je přístupný depozitář v Chomutově, plánuje se Masarička a nevím v jak často se zpřístupňuje expozice v Olomouci, nebo v Turnově.

Luk
Host
Luk

Ty vole, Masar i čka, to už vypovídá o všem…

AAA
Host
AAA

Tomáš Haryk Masařík 🙂

Dominik
Host
Dominik

Škoda, žeb ještě neumřel Cimrman.

Cestovatel
Host
Cestovatel

na té Masaryčce je to óbrkravina…

Alibaba
Host
Alibaba

Divím se, že si toho 10 let (od modernizace stanice Choceň) nikdo nevšiml. Jen mě připadá, že železniční spolky rozmělňujou svoje aktivity (a i peníze) na spoustu projektů.
Tady je potřeba udělat nadjezd/podjezd.
Ale taky jsem viděl v nějakém starém územním plánu Chocně takovéto zapojení tratě od Týniště: https://mapy.cz/s/ralahevoda

JIRAH
Host
JIRAH

To zapojení to je pěkná kravina když vezmu jaké tam je převyšení

Alibaba
Host
Alibaba

A jaké?
Bylo by to tunelem a to včetně tunelu (alespoň hloubeného) pod tou silnicí.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce