Železniční most přes Orlickou nádrž se ve 130 letech dočká první rekonstrukce

Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD CargoMost přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo

Po kompletním omlazení ocelové klenby nad pražským hlavním nádraží připravuje Správa železniční dopavní cesty rozsáhlou opravu další historické konstrukce. Na

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Co si mám představit pod pojmem „rekonstrukce mostu přes Vltavu za 350 mil. Kč tak, aby se zachovala estetická hodnota přemostění“? Předpokládám, že otryskání a natření současné ocelové konstrukce ke zvýšení nosnosti nepovede. Takže nový příhradový svařenec nasunutý ze břehu na současné pilíře jako třeba ve Znojmě?

Michal

Ano, plus sanace spodní stavby. Více z průzkumu stavu mostu je zde: http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/

Mimochodem, když si uvědomíte, že to železo je opravdu z roku 1889, jak to tehdy kovali, co měli k dispozici… tak jednoznačně respekt, že to dodnes slouží.

Martin V.

Díky za zajímavý odkaz. Všiml jsem si na fotce zdvojených svislých prvků, ale nenapadlo mě, že jsou tam klouby (Gerberův nosník). Dneska se podobné konstrukce dělají jako spojitý nosník bez kloubů, nebo ne?

Ale máte pravdu, že je to obdivuhodné. Ve Znojmě původní OK vydržela 121 let, most u Pňovan 118 let, tady to vypadá na 130 let. Spíš se ptám, jestli by se ty konstrukce neměly měnit trošku dřív než až za pět minut dvanáct.

Tunel

Neuvěřitelné plýtvání. Chybí nám půlka dálnic, silnice 2. a 3. třídy jsou totálně rozpadlé, ale bude se za 350 milionů opravovat most pro poloprázdné motoráky. 350 milionů za opravu 1km kolejí. Za to by se dalo opravit 50km silnic, po kterých projede možná až 50x víc lidí. Nad tímhle zůstává rozum stát.

Libeň

Teď jsou všichni orientovaní na mosty, když tamten v libni spadl.. Proto to SŽDC prošlo 😀

Michal

No nebyl to most, ale lávka a nebylo to v Libni, ale v Tróji… 🙂

Chachar Budvar

Mě se zdá, že někomu chybí půl mozku. Silnice a dálnice jsou fajn, ale nejhorším průšvihem jsou v JČ totálně ucpaná města os. automobily. To váš příspěvek nijak nevyřeší. Což tam zvláště vynikne v souvislosti s cíleně umrtvenou veřejnou regionální dopravou. Proto investice do jakékoli alternativy, kdekoli (třeba opravy žel. mostu přes Orlik) je příspěvkem proti bolševickým frontám aut, která nemají ve městech kde parkovat. Jistě jako expert víte, že za Zimoly chtěli tuto trať, právě z poukazem na kondici mostu, zlikvidovat, nevyužívat. Stačí si počíst kapitolu „Rozvoj“ železnice v JČ, někde na stránkách Jikordu. Napsal ji senilní Žemlička, který… Číst vice »

Michal

No možná by to chtělo míň toho Budvaru, bo oprava mostu v pustině uprostřed ničeho opravdu moc dopravní zátěži jihočeských měst příliš neodlehčí.

Chachar Budvar

„Nepracujete“ náhodou na Odboru Rozvoje dráhy? Tam jsou podobné názory povinné, vyjma orientace dotyčného, nemám ani na mysli politickou:-) Kdyby podobně někdo kvákal, že lze snadno zrušit polovinu silnic III třídy (do některých obcí přece vedou hned dvě, ba i víc), tak bude celkem oprávněně, považován za méněcenného. Na SŽDC je obdobné uvažování pozvánkou do „klubu“ 🙂 Rušit tratě svede i velice podprůměrný ťulpas, takže potřebné duševní schopnosti dotyčných jsou svým způsobem vysvětlitelné.

Dopravak

Zvýší se po rekonstrukci i traťová třída? Teď může po mostě max. 742 + 2 vozy jestli se nepletu…

Pavel

To by bylo hodně dobrý. Zrovna jsem si říkal, když byla teď na pár dní zavřená trať mezi Veselím a Budějovicemi a nákladní vlaky byly odkláněny přes 226 a 199, jestli by to náhodou neměli kratší právě přes tuto trať. (Vzdálenost po železnici Tábor – Putim – ČB: 110 km, Tábor – Veselí – Velenice – ČB: 132 km).

Ale pak jsem si na mapě traťového zatížení všiml právě místa (tohoto mostu), které je asi na odklon „velkého“ nákladního vlaku příliš malé. Takže větší možnost traťového zatížení by fakt dávala smysl, když už se plánuje ten most takto dráze opravovat.

Michal

„Zachování provozuschopnosti na trati je podmíněno realizováním výměny ocelové konstrukce s komplexní sanací spodní stavby v horizontu 5 let.“ – Tzn. největší bonus je, že to celé nezahučí do Vltavy 🙂