Infrastruktura Železnice Zprávy

Železniční most přes Orlickou nádrž se ve 130 letech dočká první rekonstrukce

Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo
Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo

Po kompletním omlazení ocelové klenby nad pražským hlavním nádraží připravuje Správa železniční dopavní cesty rozsáhlou opravu další historické konstrukce. Na příští rok plánuje rekonstrukci mostu přes Vltavu vzdutou Orlickou hrází na trati Tábor – Písek. Odhadované náklady se aktuálně pohybují kolem 350 milionů korun. SŽDC to uvádí ve svém interním bulletinu Moje železnice.

„Cílem bude, aby se i po ukončení všech prací zachovala estetická hodnota přemostění, které bude co nejcitlivěji zasazeno do prostoru Orlické nádrže,“ píše SŽDC. Most z roku 1889 přitom dosud neprošel žádnou zásadní rekonstrukcí, pouze byl v minulosti obnoven nátěr a v době stavby přehrady byly zesíleny zatopené části pilířů.

Termín generální opravy je naplánován na léta 2019 a 2020, podle železničářů ale bude záležet na průběhu přípravy.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Co si mám představit pod pojmem „rekonstrukce mostu přes Vltavu za 350 mil. Kč tak, aby se zachovala estetická hodnota přemostění“? Předpokládám, že otryskání a natření současné ocelové konstrukce ke zvýšení nosnosti nepovede. Takže nový příhradový svařenec nasunutý ze břehu na současné pilíře jako třeba ve Znojmě?

Michal
Host
Michal

Ano, plus sanace spodní stavby. Více z průzkumu stavu mostu je zde: http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/

Mimochodem, když si uvědomíte, že to železo je opravdu z roku 1889, jak to tehdy kovali, co měli k dispozici… tak jednoznačně respekt, že to dodnes slouží.

Martin V.
Host
Martin V.

Díky za zajímavý odkaz. Všiml jsem si na fotce zdvojených svislých prvků, ale nenapadlo mě, že jsou tam klouby (Gerberův nosník). Dneska se podobné konstrukce dělají jako spojitý nosník bez kloubů, nebo ne?

Ale máte pravdu, že je to obdivuhodné. Ve Znojmě původní OK vydržela 121 let, most u Pňovan 118 let, tady to vypadá na 130 let. Spíš se ptám, jestli by se ty konstrukce neměly měnit trošku dřív než až za pět minut dvanáct.

Tunel
Host
Tunel

Neuvěřitelné plýtvání. Chybí nám půlka dálnic, silnice 2. a 3. třídy jsou totálně rozpadlé, ale bude se za 350 milionů opravovat most pro poloprázdné motoráky. 350 milionů za opravu 1km kolejí. Za to by se dalo opravit 50km silnic, po kterých projede možná až 50x víc lidí. Nad tímhle zůstává rozum stát.

Libeň
Host
Libeň

Teď jsou všichni orientovaní na mosty, když tamten v libni spadl.. Proto to SŽDC prošlo 😀

Michal
Host
Michal

No nebyl to most, ale lávka a nebylo to v Libni, ale v Tróji… 🙂

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Mě se zdá, že někomu chybí půl mozku. Silnice a dálnice jsou fajn, ale nejhorším průšvihem jsou v JČ totálně ucpaná města os. automobily. To váš příspěvek nijak nevyřeší. Což tam zvláště vynikne v souvislosti s cíleně umrtvenou veřejnou regionální dopravou. Proto investice do jakékoli alternativy, kdekoli (třeba opravy žel. mostu přes Orlik) je příspěvkem proti bolševickým frontám aut, která nemají ve městech kde parkovat. Jistě jako expert víte, že za Zimoly chtěli tuto trať, právě z poukazem na kondici mostu, zlikvidovat, nevyužívat. Stačí si počíst kapitolu „Rozvoj“ železnice v JČ, někde na stránkách Jikordu. Napsal ji senilní Žemlička, který… Číst vice »

Michal
Host
Michal

No možná by to chtělo míň toho Budvaru, bo oprava mostu v pustině uprostřed ničeho opravdu moc dopravní zátěži jihočeských měst příliš neodlehčí.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

„Nepracujete“ náhodou na Odboru Rozvoje dráhy? Tam jsou podobné názory povinné, vyjma orientace dotyčného, nemám ani na mysli politickou:-) Kdyby podobně někdo kvákal, že lze snadno zrušit polovinu silnic III třídy (do některých obcí přece vedou hned dvě, ba i víc), tak bude celkem oprávněně, považován za méněcenného. Na SŽDC je obdobné uvažování pozvánkou do „klubu“ 🙂 Rušit tratě svede i velice podprůměrný ťulpas, takže potřebné duševní schopnosti dotyčných jsou svým způsobem vysvětlitelné.

Dopravak
Host
Dopravak

Zvýší se po rekonstrukci i traťová třída? Teď může po mostě max. 742 + 2 vozy jestli se nepletu…

Pavel
Host
Pavel

To by bylo hodně dobrý. Zrovna jsem si říkal, když byla teď na pár dní zavřená trať mezi Veselím a Budějovicemi a nákladní vlaky byly odkláněny přes 226 a 199, jestli by to náhodou neměli kratší právě přes tuto trať. (Vzdálenost po železnici Tábor – Putim – ČB: 110 km, Tábor – Veselí – Velenice – ČB: 132 km).

Ale pak jsem si na mapě traťového zatížení všiml právě místa (tohoto mostu), které je asi na odklon „velkého“ nákladního vlaku příliš malé. Takže větší možnost traťového zatížení by fakt dávala smysl, když už se plánuje ten most takto dráze opravovat.

Michal
Host
Michal

„Zachování provozuschopnosti na trati je podmíněno realizováním výměny ocelové konstrukce s komplexní sanací spodní stavby v horizontu 5 let.“ – Tzn. největší bonus je, že to celé nezahučí do Vltavy 🙂