Železniční loučení. ČD odstavily prvního bastarda, tornáda skončí na jaře, mizí desítky vozů 810

Jednotka řady 460 skončí v provozu na jaře 2024. Foto: České dráhyJednotka řady 460 skončí v provozu na jaře 2024. Foto: České dráhy

Dopravce aktuálně nabízí k prodeji desítky vozidel.

České dráhy plánují během příštích let omladit průměrné stáří vozového parku z 32 na 20 let. To přinese i konec některých řad kolejových vozidel, které desítky let sloužily v provozu. Nahradí je nové moderní jednotky a soupravy. Dopravce v této souvislosti představil detailnější plány, kdy některé řady zcela zmizí z provozu nebo dojde k výraznému omezení jejich používání.

„Staré časy a staré regionální vlaky u Českých drah končí na mnoha linkách po celé republice. Jenom v Jihomoravském a Olomouckém kraji se během tohoto roku sníží potřeba klasických vozů zhruba o stovku kusů. Do jara 2024 dojezdí starší elektrické jednotky řady 460 přezdívané „Tornáda“ a přibližně o čtyřicet až padesát kusů klesne potřeba motorových vozů řady 810. Včetně veškerých záloh a rezerv jich budeme potřebovat už méně než 70,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

S tím souvisí i nedávno zveřejněná smlouva na šrotaci více než stovky kolejových vozidel. Jde o vozidla, která byla vyřazena většinou už loni. Šlo o klasické soupravy s lokomotivami v regionální dopravě na elektrifikovaných tratích v Plzeňském a Jihočeském kraji. Vyřazeny byly desítky klasických osobních vozů především typů Bdt a Bdtmee, které jsou v provozu zhruba 30 až 35 let.

Příští stanice kovošrot. České dráhy prodaly 109 tornád, honeckerů a spol.

V letošním roce pokračuje velké vyřazování osobních vozů klasické stavby z pravidelného provozu na Vysočině, v Moravskoslezském kraji a především v Jihomoravském a Olomouckém kraji. Meziročně tam klesne jejich potřeba o více než 100 kusů. V Olomouckém kraji se blíží ukončení provozu posledních sedmi elektrických jednotek řady 460 přezdívaných tornádo. Svůj provoz zakončí na trati Olomouc – Vsetín, kde by je měly nejpozději do jara 2024 nahradit úplně nové jednotky RegioPanter.

Rychlý konec 810

Pokračuje také vyřazování motorových vozů řady 810 z provozu a jejich náhrada modernějšími bezbariérovými vozidly. Například letos v červnu byl jejich pravidelný provoz ukončen v Královéhradeckém kraji. Z původně skoro 700 vyrobených vozů klesne jejich turnusová potřeba u Českých drah s novým jízdním řádem 2024 už jen na desítky kusů.

„Ve velkém vyřazování starších vozů a lokomotiv budeme pokračovat také v příštím roce. Chceme nahradit soupravy regionálních vlaků sestavených z klasických vozů hlavně v Královéhradeckém a Zlínském kraji. Z každodenního provozu na regionálních vlacích zmizí další část klasických osobních vozů z přelomu 80. a 90. let včetně velmi nepopulárních „Honeckerů“. Vedle pár zbývajících celoročních výkonů pro posledních pár desítek vozů této řady zůstanou k dispozici ještě jako záloha pro krátkodobé sezónní výkony, mimořádnosti nebo posily,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

První bastard odstaven

Redukce se týká také starších lokomotiv. O několik desítek kusů klesla provozní potřeba řady 242 známé jako „plecháč“. Dnes ji v čele regionálního vlaku skoro neuvidíte. Z osobní dopravy mizí i řada 163. Část lokomotiv 242 a 163 najde své uplatnění ještě v nákladní dopravě. To však neplatí o jiných typech. Lokomotivy řad 150.2 a 151 v případě větší závady anebo najetí kilometrů ČD odstavují už definitivně mimo provoz. Odstavená je také první lokomotiva řady 371, stroj 371.201. Všechny tyto typy dojezdí na konci příštího roku se zavedením ETCS. Lokomotivy, které původně jezdily v Německu, mají přezdívku bastard.

Velkou změnou bude nasazování dvaceti souprav ComfortJet, což představuje 180 moderních osobních vozů pro dálkové vlaky. Umožní vyřazení většího počtu starších vozů klasické stavby pro rychlíky. Ve vnitrostátních vlacích je nahradí modernější klimatizované vagóny s wifi, elektrickými zásuvkami a dalším vybavením pro moderní cestování. Tyto vozy nyní jezdí v mezistátních vlacích EuroCity nebo ve spojích InterCity.

Modernizace za 35 miliard korun

Velké vyřazení stovek osobních vozů několika typů, lokomotiv, motorových vozů a elektrických jednotek je možné díky nákupu 110 dvou- a třívozových jednotek RegioPanter, 76 dvouvozových motorových jednotek RegioFox a 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet. České dráhy během několika málo let nasadí do provozu nejméně 612 úplně nových vozidel pro přepravu cestujících v hodnotě zhruba 35 miliard Kč. Obnova se týká také desítek lokomotiv. Dosluhující stroje postupně nahrazují moderní lokomotivy Siemens Vectron.

Část nepotřebných vozidel nabízejí České dráhy k prodeji. Aktuálně jsou mezi nabízenými vozidly například starší osobní vagóny různých řad, přípojné vozy k motorovým vozům i přímo motorové vozy řad 810 nebo 854 či starší dieselové a elektrické lokomotivy. Aktuální přehled nabízených vozidel je na stránkách ČD. Odprodané staré vlaky dál používají například železniční spolky, ale upravují se také jako netradiční restaurace, ubytovací kapacity, zázemí pro různé účely nebo jako neobvyklé artefakty pro výzdobu veřejných a privátních prostor.

Tagy 371 460 810 České dráhy likvidace žkv
399 komentářů