Železniční kartel. ÚOHS pokutoval tři firmy za nedovolené dohody u zakázky na přejezdy
Rekonstrukce přejezdů na trati Poříčany - Nymburk. Foto: Správa železnic
O možných kartelech na železnici se mluví dlouhodobě. ÚOHS aktuálně vyšetřuje i další případy.
Podobných kartelových dohod jsem se v minulosti párkrát účastnil, ale né z důvodu donucení navýšení ceny, ale prostě proto, že některé zakázky jsou natolik nezajímavé pro firmy, co nemají to správné know how, že se soutěže díky tomu neúčastní. Stalo se tak, že jsme se do soutěže přihlásili sami a ta musela být díky tomu zrušena. Jak tedy má zadavatel zajistit realizaci takové zakázky, když jen jedna firma je schopná ji realizovat a jiná se o ní neuchází? To pak jde jen jediným způsobem: najdou se jiné dvě firmy, které dají falešnou nabídku záměrně méně výhodnou, než ta jediná, schopná… Číst vice »
Řešení je dávat větší zakázky. Ne na jeden přejezd, ale cosi podobného jako na pravobřežce – aby to zajímalo i zahraniční firmy, které jsou schopné dodat něco podobného.
Když se během xleté smlouvy něco podělá(a nejde to reklamovat), nedělat minisoutěž na opravu ale vytáhnout vysoutěženou servisní smlouvu.
Ovšem k tomuto modelu je také dobré mít vlastní kapacity pro řešení menších záležitostí (údržba, opravy, řešení náhle vzniklých a neodkladných problémů).
Koneckonců to tak dělají třeba České dráhy, když musí řešit neustále nedodržování smluvních ujednání ze strany jejich dodavatelů.
To je jedna možnost, další je dát si i údržbu a neodkladný servis do vysoutežené smlouvy. .ppppq
Vy si sedíte na očích. Pán psal o něčem jiném.
Velice váhám vstoupit do diskuze, jednak vliv …. menšiny na MD na železnici je značný, na ŘSD je Ťok rozprášil a konečně se něco staví. Jezdil jsem několik roků na jednání železničářů Vischegrádské čtyřky, Slováci a PKP nám záviděli, že máme jednotný systém zab.zař., troleje i žel. svršku. V Polsku mají několik dodavatelů Siemens, Bombardir a asi dalších pět a problémy s navázaním zařízení jednotlivých dodavatelů navzájem, servisem, provozem… na Slovensku Simens dodává jen svoje typová zařízení a nerespektuje místní specifické požadavky, to se musí třeba upravit kolejiště dle jejich konfigurace zařízení. Pokud se týká ceny, byl tady minulý týden… Číst vice »
Zní to idealisticky kdyby… Vybavení naší sítě bylo jednotné a ohromujícně spolehlivé. A to fakt není. Poruchy jsou na denním pořádku a jízda na přivolávačku denní chléb strojvedoucího. Úpravy kolejiště jsou potřeba většinou kvůli ETCS, protože místní zvyklosti, zavedené provozem bez zabezpečovače, nereflektují některé důležité prvky (prokluzovky atp). Síť nepotřebuje být jednotná, potřebuje být kompatibilní a spolehlivá. My jsme nikdy jednotnou síť neměli, tak těžko říct proč se z toho stává pro některé lidi zaklínadlo. Dnes zabzař i zabezpečovači vládne digitál a stačí vynucovat novodobé interoperabilní protokoly jako je Eulynx. Státem definovaný ceník hlavně vyžaduje, aby se nic moc neměnilo… Číst vice »
Myslíte, že třeba Siemens na Slovensku staví levněji než AŽD (a spol.) u nás? A že jsou jeho zabezpečovací systémy spolehlivější? Mimochodem, máslo na hlavě má zrovna Siemens také, viz nedávná obří pokuta, kterou dostal.
Nevím, od toho jsou soutěže, aby se to porovnalo, ne? Staví? Jestli víte, rád si to přečtu.
Nevím jestli jsou spolehlivější, ale spíš bych řekl, že jo protože nikde jinde než u nás (a mírný východ od nás) jsem nezažil jízdu na přivolávačku při vlastně každé jízdě vlakem. Přijde mi to dost jako unikát a nespolehlivost vedla k dalším unikátům, jako jízda podle rozhledu vysokou rychlostí.
Kde byla/je jízda podle rozhledu vysokou rychlostí? Vzpomínám si akorát na to, že na autobloku šlo jet 100km/h, ale pořád platilo „podle rozhledu“ a nešlo strojvedoucímu vyčítat když jel pomalu.
Bylo by zajímavé vědět, kolik procent všech jízd na přivolávačku denně se děje kvůli výlukám, a kolik kvůli poruchám ZZ. Opravdu by mě to moc zajímalo.
Ty neustálé, nekonečné výluky jsou vážně otravné. Jen co se dodělal 1. koridor, už se musí opravovat.
Aby bylo v každé stanici nebo v traťovém úseku ZZ jiného výrobce, to je opravdu extrém. Na Slovensku si to vyzkoušeli na trati Žilina – Čadca. Zabezpečovací Babylón… 🙂
Ale kdyby každou trať vysoutěžil jiný dodavatel, tak proč ne? S tím by správce infrastruktury neměl mít problém.
Ostatně, pokud by byla zavedena jednotná, otevřená datová rozhraní (Eulynx), tak by ani ten výše zmíněný extrém neměl být problém.
A ktoré zo zariadení Siemens na Slovensku by malo byť typové a čo tým autor vlastne myslí? Ak je tým myslené EZZ SIMIS W, tak ako by také niečo mohlo ŽSR akceptovať a nasadiť na svojej sieti, kebyže nie sú rešpektované miestné požiadavky?
Firmy se dohodnou i bez zadavatele. Ale ten by mel vytvaret podminky, aby jim to ztizil, kdyz je soutez otevrena, tak kartelovat nejde…
Za to ze se tak nedeje nese dlouhodobe vinu MD. Sosna ven, Svoboda ven, Praso**d ven.
Vy jste ale naivní. V oboru ZZ se u nás zná skoro každý s každým. Velcí kluci spolu chodí na pivo a jezdí do sklípků… Jak v tomhle prostředí chcete zavádět nějakou konkurenci?!
Neřešte detaily a hry , lépe bude se vrátit na zprávu zde z 18.9.23 5:00,
ETCS – Levobřežka . Tam je to o penězích, profesionálním přístupu dodavatele a za nic nemohoucí Dobré správě.
Že UOHS se probral teď, aby ho někdo nezrušil. Vše v ČR je kartelová dohoda – ceny mobilního internetu, ceny zboží v obchodech a tady se neráčí zasáhnout, i když je to zjevné. Korporáty si u nás dělají co chcou a vždy jim to projde.
Takze predrazeny zakazky na zeleznici jsou OK, dokud si na pobocce nereknete o levnejsi mobilni internet? Tak super …
Pokud jste děd vševěd nastupte k nim a zkraťte všechna řízení. 🙂 Ono to má postupy a právní předpisy víte? A úřad je musí dodržovat.
Asi to tady nebude tak zlé, když si korporace musela založit vlastní stranu, jelikož získat na svou stranu jiné politické uskupení, to se oné řepkové korporaci nepodařilo.
Nastudujte si příslušné právní předpisy a lhůty a pak rozvíjejte svoje bezbřehé přihlouplé fantazie.
😂😂 Vždyť i ti kartelníci dodrželi právní předpisy….. Podle papírů jednali čistě #Vlk se nažral, koza zůstala celá.
A u ostatních je to taky problém. Loni všichni brečeli, jak bojují o přežití bo drahé energie a ejhle….pak hlásí historicky nejlepší zisky. Tihle pokutovaní si asi nezajistili „milost“ u ouřadů jako ostatní, kteří vyšli bez trestů.
Člověče proberte se mluvím o procesech ÚOHS.
A? Nač máme úřad, který fakticky neplní to, co má….
Na takovou hloupost jste přišel jak? Zase tím že neznáte zákon?
Takže fakticky je to všechno na howno, ale formálně plně v souladu se zákonem. Tak fajn…
V čem ten úřad nefunguje se ptám???
Obecně moc nefunguje. To, co je popsané v tomto článku, totiž takhle na dráze funguje už cca 30 let! Všichni o tom moc dobře ví, ale nic se neděje. Většina lidí si na to zvykla jako na „zavedený normál“.
Nicméně, nějakých usmolených 200 milionů je pakatel. Do betonu se lijou desítky miliard ročně, ne sem.
A není to ani tak problém antimonopolního úřadu. Dokud budou politické strany parazitovat na veřejných zakázkách, nic se nezmění.
Dělám v zab zař.více jak 40 let a velice výstižně a přesně jste to popsal.Jednotný ceník prací a dodávek nemůže být, protože by politici nemohli odklánět a to je hlavní příčina všech zakázek.
Mimochodem, je to jen pár let, co řediteli tohoto úřadu našli poliši doma v obýváku schovaných několik mega. Údajně dceři na veselku. 🙂 🙂 🙂
V hotovosti.
Tak nevím, za neomezené volání, sms a data platím u tuzemského operátora 420, to mi nepřijde zas tak moc. Ano, musel jsem to trochu vyhadat…
Co kdyby se o zakázku ucházel jediný zhotovitel?
Může zákazník zadat zakázku, nebo musí řízení zrušit a sám si aktivně hledat alternativní dodavatele?
Řekne výherci, že s tím nepodepíše smlouvu, dokud si nenajde svou konkurenci (sarkasmus) 😂😂😂😂
Ještě bych doplnil, že AK Signal Brno je personálně propojen s AŽD, jelikož jediný akcionář AK Signal Brno je firma ŠVÉDSKÉ ŠANCE, s.r.o. která je z 96% vlastněna lidmi z AŽD (včetně Chrdleho).
Tedy rozklad podaly pouze firmy spojené s AŽD.
Přesněji většinově vlastněné AŽD.
Díky za doplnění.
Je zajímavé, že když se sem napíše jakákoliv věta, která neglorifikuje AŽD, naskakuje tam hromada mínusů. Byť je to sdělení věcné a nezaujaté.
Jesi voni nebudou tak trochu egoistická hovádka..
Dtto když se tu objeví něco proti Sosně a SUDOPům
AŽD a kartěl? To není možné, tomu nemůžu uvěřit. To bude nějaká kampaň. 🙂
Pokud se to provalilo…tak to měli odborníci špatně zabezpečené ☺️
V tom případě to nebyli odborníci, ale mantáci. 🙂
Prosím, neházejte techniku na stejnou hromádku hnoje, jako jsou veřejné zakázky. Děkuji.
a ona technika od AŽD podle Vás snese srovnání se světem?
Začátkem 90. let byl náš obor oproti Západu pozadu cca o 15 let. Spolehlivost prvních českých elektronických ZZ, která vzniklá v této době, nebyla nic moc. Ale postupem času se to podařilo srovnat krok a řekl bych, že na Západ jsme se dotáhli.
A co myslíte tím „AŽD“? Jenom matku, nebo i všechny její dceřinky?
Můj příspěvek výše byl ale míněn úplně jinak: Jsem rád, že jako technik se zabývám výhradně technikou a nemusím se brodit v těchhle obchodně – politických sračkách. Ani nemám možnost to ze své pozice jakkoliv ovlivnit.
Stojím si zatím, že úroveň našich ZZ (ne všech) snese srovnání se světem. Po stránce bezpečnosti, spolehlivosti i ceny.
Bylo by rozumné rychle prodat firmu Správa železnic. Třeba prodejem přes burzu a část akcií vyplácet namísto části mzdy zaměstnancům Správy železnic.
Až si bude privátní firma Správa železnic „žít“ podle svého a za své (bo až bude konec dotací), tak se doufám předejde podobným kejklům, o kterých je článek
Ajeje. Axel…
Na první pohled to může znít lákavě, obzvlášť pokud pracujete v oboru a musíte se SŽ denně jednat. Ale jen do té doby, než si uvědomíte dvě věci. 1. Silniční doprava by byla stále dotovaná státem, takže by jí železnice nemohla finančně konkurovat. 2. Kromě Japonska, které má značně specifické podmínky (bohaté, geograficky je téměř v přímce a má největší města na světě), neexistují země s vyspělou železniční dopravou, kde by byl správce infrastruktury privátní. Snahy o to byly, ale vždy skončily fiaskem (např. USA, UK). Ale mám dojem (jen dojem), že to je to o co lidem jako vy… Číst vice »
V USA???
Ano, v USA je většina železnic privátních.
No právě. Proč tedy USA řadíte mezi země bez vyspělé železniční dopravy?
Ona tam moc vyspělá opravdu není.
Vyspělá možná není (záleží ovšem na tom, co si pod pojmem „vyspělá“ představujete), ale konkurovat silniční dopravě dokáže. Je sice pravda, že poslední dobou tam silnice sílí, ale pořád v USA železnice hraje výrazně důležitější roli v nákladce než v Evropě.
Počet km VRT? Nula. A jejich transkontinentální železnice, kde se uskutečňuje většina přepravních výkonů, je v žalostném stavu.
Axeli Axeli, že tě to furt baví…
Pro ostatní: Nekrmit trola.
U vlakové zastávky Klínec na nevyužívané lesní cestě zplodil tento kartel signalizační zařízení, jehož hlavní funkcí je asi plašení zvěře po nocích, dobrá správa…
Nestaví se podle projektu, který si určí investor? Když budou chtít místo přejezdu pyramidu, tak tam firmy postaví pyramidu.
Již brzy vlakem k pyramidě!
Nebude vadit stupňovitá?
https://en.wikipedia.org/wiki/Eisenerz#/media/File:Eisenerz_(5).JPG
Hezky se tam odkopali!
Kartel zahrnuje i projektanty. To je dávno známá věc.
To je obecně problém SŽ, její přejezdy jsou obecně snad nejhlučnější v Evropě. Ve většině míst je to navíc naprosto zbytečné. Opravdu není nutné mít přejezdy, které jsou v noci slyšet kilometry daleko.
Je na to předpis!
Tenhle přejezd je jeden z největších bizárů, ekologové by měli SŽ za to plašení zvěře hnát svinským krokem.
Sám si ho vymyslel, sám si ho naprojektoval, objednal a zaplatil. To víte, že jo… Co byste tedy raději, pomalou jízdu, výhledem k rozhledovým poměrům?
Trvale zamčené závory, otevírané na vyžádání, se už nedělají?
Nejen u Klínce, takových přejezdů je tam více.
Nevím jak probíhalo výběrko, tohle asi ale zadala SŽ, kde budou blikat a kde ne.
Že bylo ale zadání po předchozí dohodě s kartelem je ale možné.
Kapka v moři.
Špička ledovce
Jedna vetev borovice?
Není k dispozici nějaké vyjádření SŽ, ať už současné nebo starší, kde by tvrdili, že z jejich pohledu všechno bylo v pořádku a neměli ani špetku podezření, že platí víc, než musí?
Nechi se Dobré správy příliš zastávat, nicméně pokud vypíše výběrové řízení, do nějž se přihlásí několik majetkově nepropojených účastníků a vybere nejvýhodnější nabídku, jak se může domnívat, že obdržená cena neodpovídá trhu? Aby toto mohli říci, museli by mít prokazatelný důkaz manipulace.
Konkurence výrobců kompletních TZZ+SZZ není. Všichni tři patří pod jednu firmu. A třeba Siemens v Česku svá drážní zabzař nevyrábí.
Nevyrábí, ale vyvíjí. Takových firem je tady spousta. A pak, že jsme prý jen levná montovna…
Všchno bude, dočkejte času, Gavenda zatím ladí noty. 🙂
Současné sháníme.
No jo. Vydávali asi moc signálů 🙂
A výstražné světlo bylo vidět až na ÚOHS 🙂
Asi bylo pozlacení celého přejezdu vidět jen na fakturaci.
Ale houby. Bylo to na udání, to je jasné. A není těžké uhodnout, od koho.