Silný vítr komplikuje dopravu v Česku. Vlaky nejezdí na 20 tratích, na letišti zpomalují odbavení

Hasiči Správy železnic odstraňují padlý strom z trati. Pramen: SŽHasiči Správy železnic odstraňují padlý strom z trati. Pramen: SŽ

Komplikace má i letiště, kvůli silnému větru je zastaveno pozemní odbavení některých letadel.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Shanyiz

Kde najdu Kostelec nad Jihlavou?

Petr Urban

Kdyby naši zákonodárci byli k něčemu a nehrabali jen peníze do své kapsy, byly by zákonné páky k vyřezání všeho v ochranném pásmu dopravní cesty.

Stráťa

Proč pro zasmání? Pokud SŽ a DÚ opravdu takto postupují tak je to spíš k pláči. Možná si to neuvědomují ale ono se jim to vrátí až budou chtít někde něco postavit silnějším odporem obyvatelstva.

medvěd

Souhlas.

Greta

Vyřezání všeho v ochranném pásmu dráhy by znamenalo vyřezání všeho na cca 50 000ha, což je nesmysl, nemá to kdo vyřezat a Sprzel to nemá z čeho zaplatit tak už to laskavě pochopte.

Leinad

Pokácet nebezpečný strom je docela snadné. SprŽeli se neche

VTT

Ne, že by tu musel být kompletní souhrn všech úseků, kde byly problémy, ale totální rozvrat dopravy na 4. koridoru si snad zmínku zasloužil.
Rychlíky do Budějovic měly okolo sedmé večer ohlášené zpoždění od dvou hodin výš, osobáky byly zrušeny.
Tak jsem jel z Prahy do Benešova ve 20.30 autobusem 337, ten jel včas.

libcha

Jaká je prosím předpověď: má se zítra počasí uklidnit, nebo se dají stále čekat další nové mimořádnosti na hlavních tratích? Díky.

Kamui

Pořád a pořád dokola. Kolem tratí by neměl být žádný strom, který by při pádu mohl zasáhnout do průjezdného průřezu. K čemu pak to ochranné pásmo je?

Greta

Ochranné pásmo chránilo lesy před nebezpečim požáru od lokomotiv.

xyz

Další z úskalí železniční dopravy.

Auta a autobusy takové problémy – až na výjimky – nemají.

Cracatit

Na Sprželi by se měl ten, kdo čmárá na Tw a dělá tiskovky, naučit psát česky. Zastavená vs. zastavěná a další význam měnící překlepy.

Jan Neruda

Číst umíte jen částečně. Píše to ČD, nikoli SŽ. Ta písmenka jsou si podobná jen v tom, že patří do stejné abecedy

Lukáš Chytil

V seznamu chybí Stará Boleslav – Lysá nad Labem od 13:20, Všetaty – Mělník a Mělník – Liběchov, vše po 14. hod.

Roman

Zavřených nebo zpožděných tratí je mnohem více než je napsáno v 17:00 s Českých Budějovic nevyjel ani jeden vlak a ty co měli přijet hlásili 190minut zpoždění

182-097

A to se blíží zima a s tím další nečekaná novinka pro SŽ – mráz a sníh 😀

Daniel

A jakou souvislost má ten váš nesmysl s touto zprávou? 🙂

Jiří Kocurek

Tak pozor, tohle skoro každoročně zaskočí i silničáře. Speciálně na D1 mezi Humpolcem a 9 kříži.

rejpal

Výkyvy počasí jsou čím dál častější a bude hůř. Takže je jen otázkou času, kdy kvůli nepříznivé předpovědi Správa železnic bude zastavovat preventivně provoz a odůvodní to bezpečností cestujících. Je to blbý, ale když v dnešní době není možné vykácet stromy v dopadové vzdálenosti ani podél hlavních dvoukolejných elektrifikovaných tratí, tak jiná možnost asi nebude.

Leinad

Možnost kácet nebezpečné stromy v ochranném pásmu dráhy samozřejmě je. Ale jo, zastavit provoz nebo alibisticky přenést odpovědnost (foukací rozkaz) je jednodušší.

Jiří Kocurek

§ 22
Bezpečnost osob a majetku

(1) Vlastníci (pozn: plati nejen pro energetiky ale i pro SŽ) nemovitostí nebo investoři staveb a zařízení jsou povinni provést na svůj náklad nezbytně nutná opatření, kterými jsou nebo budou jejich pozemky, stavby a zařízení zabezpečeny před škodami způsobenými zejména sesuvem půdy, padáním kamenů, pádem stromů nebo jejich částí, přesahem větví a kořenů, zastíněním a lavinami z pozemků určených k plnění funkcí lesa; tato opatření jsou oprávněni provést i na pozemcích určených k plnění funkcí lesa. Vlastník pozemků určených k plnění funkcí lesa je povinen provedení opatření strpět.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-289

Dominik

Jenže ono jde určit, o to, co je nebezpečný strom.
Na druhou stranu, i nula je rychlost, a fíra klidně může odmítnout jet

Leinad

Dutý, hnijící, nakloněný,… takový, který padá. Nápad vykácet celý Klánovický les včetně
zdravých stromů menších než vzdálenost od koleje by asi neprošel. To ale není důvod nedávat kácet ty ostatní.

Leinad

Jo odmítnout foukací rozkaz beru, zvlášť vlakem. (=Něčím co má dlouhou brzdnou dráhu)
Co se dá řídit na oči i při normální rychlosti, jako tramvaj, toho moc nejezdí (možná nějaká jednotka s magnety).

Petr

Zastavit provoz nemohou. Nemají oporu v zákoně tak, jako ve spolkových zemích.

FL

Zastavit provoz samozrejme mohou, uz to i parkrat udelali. Zastavit provoz muze i dopravce nehlede na SZ. Otázka spise je co ND, zrizovat nebo nezrizovat.

Frantisek

Někde by museli „vyholit“ celé kopce, což by zase způsobilo erozi a zaplavení bahnem, o nafoukání sněhu v zimě nemluvě. Kromě toho stromy čistí vzduch, což je při plýtvacím způsobu hospodaření také dost důležité pro zdraví i pro samo podnebí. Si nevyberete. Kdysi na mnohé stačilo o les lépe pečovat…

Leinad

Já nejsem zastáncem celkového holení lesů.
V lese hlídat co může spadnout (nemocné stromy, přerostlé větve,….).
Akorát by u dráhy neměly být sólo stromy.

malý bobeš

Jak přibližně by to mělo vypadat, Kolik stovek odborníků by bylo potřeba? Jde o hlídání mnoha desítek tisíc stromů… Na jeden strom 10 minut? 2x za rok nestačí…

Jiří Kocurek

Stromy do 20 let věku lze vynechat, stromy do výšky 5 m rovněž. A možná se pozeptat, jak to hodnotí energetici, že se jim to nesype.

Greta

Máte pocit, že energetikum se to nesype? Tak proč je 10 tisíc přípojek bez proudu?

kulica

Energetikům se to nesype? Zkus na internetu otevřít i něco jiného než tento web! Byl vyhlášený kalamitní stav a 300 tis. odběrných míst bylo bez dodávek ele. proudu.

Jakub

Ty Poříčany jsou fakt zakletý.

Chronosphere

Nejsou zakletý,jsou zarostlý.

berda

Pane Sůro, já vím, že je to trochu mimo a dělám to nerad, ale když už necitujete doslovně (a tedy i s chybami), tak prosím, „mezi Poříčany a Pečkami“…

Petr

A na obrázku je spadlý a ne padlý strom

Greta

Se stromy jsou pořád nějaké problémy, když fouká padají, když nefouká rostou.

Pavel Skládaný

Stejně tomu nerozumím. Léta se věnuji vztahu bezpečnosti silničního provozu a stromů u pozemních komunikací. Když chci nějaký strom spíše výjimečně odstranit na místě, kde je vysoká četnost sjetí vozidel z vozovky (a vysoká pravděpodobnost nárazu do stromu), tak mne zelení poučují, že neexistují žádné skákající stromy, které by se mohly dostat do komunikace. A tady čtu, že vlaky narážejí do stromů. Že by nesprávný způsob jízdy?

ABC

nepřizpůsobil rychlost stavu a povaze … kolejí

Karel JIRÁSEK

Opravdu tomu nerozumíte. Auto zastaví na vzdálenost pár desítek metrů, u vlaku je to násobně více. A strom nemusí být skákací, i jeho větev znemožní jízdu, jak poškozením trakčního vedení, tak nemožností objet překážku.

Pavel Skládaný

Asi jste nepochopil jemnou ironickou nadsázku, mně to opravdu vysvětlovat nemusíte. Ale když Vám zástupce Ministerstva životního prostředí zcela vážně řekne, že dle jejich metodiky je strom víc než člověk a žádné stromy tedy nekácet ani tam, kde ohrožují zdraví, tak už začínám duševně trochu rezignovat.

Zamestnanec firmy bývalý

Platí Zákon o drahách, konkrétně ochranné pásmo dráhy, v případě tramvajové trati je to 30 metrů od osy krajní koleje, u regionální dráhy 60 metrů,
u vysokorychlostni dráhy 100 metrů, kácení se provádí v období od 1.11.do 31.3.

Pavel Bláha

S jakým moudrem sem přijdete, až napadne sníh nebo přijde námraza, déšť podemele nebo zaplaví tratě, blesk vyřadí zab. zařízení atd…?!

Chronosphere

Zákon je pro vás něco jako moudro?
My na tu anarchii stejně jednou dojedem.

sladlu

Asi neprovádí když několikrát do roka zafouká a tratě stojí

Cdp druhé

Bez problémově se dalo kácet dvakrát a ani tak se nedá dohnat dvacet let, kdy byl problém kácet. Navíc spousta stromů stojí na pozemcích které nepatří státu a tak je stále problém s vymáháním ochranného pásma.

none

Jaky problem? Majitel dostane upozorneni, po roce fakturu.

Jiří Kocurek

Jaký problém s vymáháním?

Máte 2 zákony, které vám umožňují kácet a oba říkají, že majitel je povinen to strpět.

@none: Omyl, majitel vám ten zásah proplácet nebude, na tohle už právo nemáte.

Leinad

Fakturu vystavit můžu 😀 otázkou je, jestli bude vymahatelná

sladlu

Bohužel klima se mění. Prevence je na místě. Poslední desetiletí mám problém postavět sněhuláka. Ale častěji mám vodu ve sklepě. Vichřice se staly standardem několikrát do roka

Jiří Kocurek

Pamatuju, když před více než 20 léty nasněžilo a nasněžilo hodně. Mimo jiné to polámalo vršky stromů. Ty popadaly na elektrické vedení a 2 týdny se vařilo na propanbutanu.
A nemám pocit, že by dnešní stromy neuměly správně růst. Zato jsem si vcelku jist, že tehdy až na výjimky nebyl internet. A tak se to tom na internetu ani nepsalo.

Jiří Kocurek

Dálnice má ochranné pásmo 100 m, silnice I. třídy 50 metrů a dvojky a trojky 15 metrů. Link na les u dálnice je níže, přihodím ještě dvojku: https://mapy.cz/s/penajebuke

Opravdu netřeba popílit všecko.

martinek.k

Já nerozumím tomu, proč není ochranné pásmo dráhy vykáceno alespoň na koridoru Praha – Kolín, když už teda nikde jinde…. Jak proboha můžou někde v Pečkách spadat dráty do kolejí?

Greta

Proč by nemohly padat dráty do kolejí? To byste jako postavil dráty jinam než koleje?

Cdp druhé

Zkuste třeba vykácet Klánovický les. Jestli to dokážete budete borec největší.

Leinad

A nejlépe místo lesa tam nechat sólo strom, nějaký nahnilý

M19

Já tomu nerozumím, proč nejsou b ochranném pásmu lesa vytrhány všechny koleje? Aspoň u toho Klánovického… 😉 😀

Tomáš Gottschalk

Další díl seriálu Poříčany. To opravdu Správa myslí vážně?

sladlu

Kdy se začne řešit vykácení stromů podél aspoň koridorů?
Je majitel pozemku právně zodpovědný za padlý strom na cizí majetek a ušlou škodu? V tom případě trolej a několik hodin zastavení provozu

Myslím, že pokud větev přerůstá přes plot k sousedům a ohrožuje střechu sousedovo baráku či skleník či samotný plot. Tak musí být odstraněna

Jiří Kocurek

SŽDC má pravomoc takový strom pokácet a majitel je povinen toto strpět. Takže zodpovědnost jen v případě, že by jim fyzicky bránil ve skácení evidentě rizikového stromu.
Vichřice je vyšší moc. Asi sotva by někdo mohl žalovat římskokatolickou církev za to, že věž jejich kostela smetla trakční vedení při tornádu.

Huh

Nějaké většímu větru bych neříkal vyšší moc, je to několikrát do roka a vždycky stejné. Poslední roky už je vidět u SŽ aspoň nějaká snaha trochu kácet, ale chce to pokračovat. Na dálnice moc často stromy nepadají, že ano? Nebude to tím, že přímo u nich žádné nejsou?

Greta

Na dálnici stromy padají, letos např dvakrát na D10.

Cdp druhé

I na dálnice občas spadne strom,ale skončí v odstavném pruhu a tam nevadí a pokud nezpůsobí hromadnou nehodu tak se to do médií nedostane.

Huh

Ono na dálnici není zabezpečená dopravní cesta pro jedno vozidlo/soupravu a jde tam otočit volantem… Zkuste to udělat na koridoru.

Jiří Kocurek

Nad dálnicí není trakční vedení a odstranit padlý strom tam může kdokoliv. Ne jen „dálniční“ hasiči se sídlem kdesi daleko. Asi takhle tam stromy nejsou: https://mapy.cz/s/lusajoluda

Leinad

Dobrovolní hasiči neumí nebo nesmí odstranit strom? A co neelektrifikované tratě?

Digi

Dobráci to samozřejmě umí, jen jaksi, pokud jim nikdo nevypne elektriku a nejde o ohrožení zivota tak do toho nepůjdou… Nikdo se nechce nechat zabít…

Miroslav Zikmund

Dálniční hasiči neexistují …

Ivan

Zkuste poposednout, Ziku, a zamyslet se, proč tam asi tak byly ty uvozovky.

M19

Vy jej umíte ovlivnit?

Leinad

Ano, vichřice je vyšší moc, a majitel baráku by skutečně podle zákona neodpovídal za to, že mu ze střechy litá nezajištěný bordel.

Miroslav Zikmund

Zajímavá myšlenka … opravdu smetla kostelní věž TV při tornádu …
„Ale s tím by měl majitel věže počítat …“ výška věže „neměla“ být tak vysoká …. jako u těch stromů …

Pája

Kostel tam byl dřív než TV.

Jenda-71

Určitě nesmetla.

none

Da se nejak financne vycislit, kolik ty vyluky stoji? Jestli by treba nevyslo levneji nejakou monstr akci ty stromy prorezat nebo vykacet?

Stráťa

Docela fajn způsob jak si zajistit ještě větší odpor obyvatel proti železnici. Mimo bariery umocňované rušením přejezdů, hluku atd. ještě přidáme desítky metrů širokej pruh ničeho protože „vláčku by mohl do cesty spadnout strom“. A to vše s minimálním nebo žádným přínosem pro většinu obcí podél trati protože je líp obslouží autobus.

none

Tak ne. Budeme pri kazdem vetru zastavovat provoz na zeleznici jako ted.
Je zajimave, ze nekde to kacet jde a vyhled do poli z jedouciho vlaku nikoho nepohorsuje.

Miroslav Zikmund

Ty stromy se obvykle kácejí za výluky spojené mnohdy s NAD nebo redukcí vlaků – např. Beroun – Srbsko – Karlštejn ….

JirkaK

popadané stromy jsou i na trati Strakonice – Volary, náhradní doprava zavedena v úseku Volyně – Volary

JirkaK

nově popadané stromy i na trati České Budějovice – Černý Kříž, náhradní doprava zavedena v úseku – Hořice na Šumavě – Černá v Pošumaví

none

Zavedl bych trvalou autobusovou dopravu.

Miroslav Zikmund

Do doby než na silnici spadne strom, případně připleští ten autobus ….

Karel JIRÁSEK

Hlavně z Berouna do Karlštejna.