Železnice se může dočkat desítek miliard korun z emisních povolenek, dotace mají jít na nová vozidla i elektrizaci

Jednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Stát řeší i dotace pro MHD a nákladní železniční dopravu.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marek hudec

prosím všechny přítomné, aby si ráčili uvědomit, že tzv emisní povolenky jsou ekvivalentem kdysi používaných církevních odpustků – irracionální výdaj který má možná odraz ve víře v klimanáboženství, ale dopadne podobně, jako dopadly kdysi ty církevní odpustky

Hala D

Z něčeho se ta poškozená příroda a zdraví lidí zaplatit musí. Jestli s tím máte problém, můžete u doktora navrhnout, že veškerou zdravotní péči si budete hradit ze svého.

marek hudec

vaše srovnání kulhá – emisní povolenky jsou výnosným prostředkem kšeftování, na rozdíl příspěvku na zdravotní péči v podobě daně, která má (s mnohými přimhouřeními obou očí) nejblíže snad k povinnému ručení

Hala D

Pokud i s tímto máte problém, můžete požádat stát, ať na dopravní infrastrukturu vybírá od občanů.

Leinad

Platit za negativní externality je naprosto v pořádku. Otázkou je komu, preferoval bych přímo poškozeného.
(odpuštění daně z nemovitosti těm, na které jde hluk nebo smrad z nějaké dálnice)

David

Doufám, že to půjde do úprav 810 na vodík, baterky…syntetickou naftu. To aby se utratilo několik miliard a pořád tím nikdo nejezdil.

Hala D

On nějaký takový projekt existuje? Děkuji. Myslím, že to snad ani nikoho nenapadne realizovat.

Mysel

Je-li to dostatecne hloupe, urcite se to nekdo realizovat pokusi.
Viz vyse ten skvely navrh na vyuziti odpustku na dotovani trati, kde se vozi vzduch.

Hala D

Chápu averzi ke tratím, kde není moc cestujících. Ale nechápu když podobná averze nefiguruje i vůči kamionům, kterých celá 1/4 vozí vzduch.

Mysel

Tak to je uspech. Aspon neco chapete. To jste mne prijemne prekvapil!
Casem treba pochopite i tu nesmyslnost odpustku..

Hala D

A z čeho se budou hradit nová vozidla a elektrifikace? Vy na to určitě nepřispějete.

Mysel

Vy neplatite dane? Ja ano. ;o)
Timhle se zlodejny typu ekofasistickych odpustku ospravedlnit opravdu nedaji. (Tedy pokud nekdo nema misto mozku rudozelenou kostku..)

Hala D

Kvičíte jak postřelené prase. Že by emisní povolenky zasáhly hluboko do byznysu?

Mysel

Ja nemam zadny byznys. A povolenky sahaji do Vasi i moji kapsy uplne stejne.
To je holt cena za prosazovani pseudoekologickych hovadin komunistickymi prostredky. Vam se libi, ze jste okradan, mne se to nelibi. To je jediny rozdil.

Hala D

Mě se líbí, že jsou těmi poplatky postiženy kamiony a další prostředky dopravy, které jsou uměle levné ale bezohledné k přírodě a lidem. Kamiony které zabíjejí lidi a zabírají místo bych ještě více postihnul sankcemi.

Osamělý Vlk

Spíš na něco nového. Byť 810 jsou legendární, tak už příliš staré.

Tomáš Záruba

To zas bude práce, vymyslet potřebnou byrokracii a omezující podmínky, aby se reálně nic zelektrizovat nezvládlo…

Pavel

Měli by dratovat jako o život. A jezdit smradlavými soupravami pod dráty je zločin na pořádnou pokutu. Jako se děje ve 2/3 z Hradce do Týniště

bvovka

Ono to taky dělají na málo vytížených tratích (Benešov Tábor, Poříčany Nymburk), protože zatím nemáme malé elektrické soupravy. Ale mohlo by to být jako to dělala Arriva Morava na Šumpersku, ale z hlediska komfortu by se hodil jenom sysel a to nevím jestli jde provozovat jednovozovou Push-Pull.

PepaM

Zrovna dneska to jezdí na výlukovém oběhu mezi Českou Třebovou a Ústím n. Orlicí, místo motoráku tam je 162.086 + 80-30.

Mendy

Jednovozovou push-pull? To se vyplatí?

JirkaJJ

A dvouvozový panter je na to moc velký? Nevyjde to i ekonomicky líp než 162+sysel?

Osamělý Vlk

Tak jednovozové soupravy nejsou, ale myslím, že už existují malí panteři 650. OK, furt je to větší než Regína, ale holt vlaky jako KT8 jsou tramvaje, a jen tak je předělat na plnohodnotné vlaky asi nejde.

bvovka

Nejmenovaný železničář mi řekl, že i ty jsou moc velké a proto by bylo nehospodářské pokračovat do Benešova, nebo teda podle nového kreténsky upraveného JZ jenom do Olbramovic.

Tomariero

Tam budou výhledově jezdit 841 tzn poloviční kapacita co panter.

zdendik

Při testování Syslů byly dva a 380 mezi nimi. Jen se přepínalo řídící stanoviště.

TheBaal

Už by konečně mohli zadrátovat 032 z Jaroměře do Trutnova.

Michal82

plus zrealizovat a zadrátovat Vysokovskou spojku do Náchoda.

Panda

Už se pomalu dostáváme do stavu, kdy infrastruktura za vozidly výrazně zaostává (mimo ETCS) – přibývá nových/zánovních souprav na ultrapomalých tratích, kde nové soupravy přilákají maximálně jednotky cestujících… Ale je mi jasné, že u infrastruktury hrozí propadnutí dotací kvůli nepřipravenosti staveb, tak se raději dotují vozidla a nádraži.

Radim

Já teda osobně bych byl radši, aby infrastruktura byla v dobrém stavu a vozidla klidně byla něco jako „šroty z Německa“. Jenže elektrické se bohužel dovézt nedají…

Panda

Souhlas, z tohoto pohledu asi dávají dotace na elektrické vlaky smysl, u alternativních pohonů je to větší otázka (aby nevznikali neefektivní izolované ostrůvky vodíkových vlaků apd.)…

Petr

Pomalu? Vozidla schopna jet 200+ u nas jezdi uz 20 let, zatimco trate jsou stale na „az 160“.

Gejza

Moc nechápu, proč dotovat pořizování nových souprav pro osobní dopravu. To je něco, co by mělo být hrazeno z ceny dopravního výkonu objednávaného zadavatelem dopravní obslužnosti. Takto se opět pořídí soupravy pro pár výkonů, zadotuje se drahá vodíková trakce (přitom na železnici potřebujeme hlavně elektrizaci) a sektor jako celek to moc neposune. Takovéhle prostředky by se měly používat hlavně na odbourání znevýhodnění železniční nákladní dopravy oproti silniční – tedy na snižování vícenákladů (dotace na palubní jednotky ETCS, automatická spřáhla, případně brzdové špalíčky), elektrizaci, zkapacitňování a zvyšování traťové třídy u tratí s potenciálem nákladní dopravy.

Gejza

A pak by také nějaký ekvivalent emisních povolenek mohli platit i silniční dopravci a vůbec všichni motoristé. Třeba ve formě plošně vyšší spotřební daně z PHM. Mohl by to nařídit ten „zlý Brusel“, když je takový problém, aby se na tom dohodly národní vlády.

Racek

Emisní povolenky pro silniční dopravu už „zlý Brusel“ nařídil, měly by začít od roku 2027 a fakticky budou mít tu formu spotřební daně (odvádí distributor PHM).

Mendy

Emisní povolenky už existují. Říká se jim spotřební daň a platím je já prostřednictvím distributora PHM.

XB-1

Ne, spotřební daň fakt není emisní povolenka, mj. se platí i z nafty pro drážní vozidla. A žádná provazba na snižování emisí tam není, neberu-li to, že část výnosu jde do SFDI a tím pádem teoreticky i částečně do nízkoemisní infra.

Mendy

Pokud spotřební daň není emisní povolenka, tak předpokládám, že se spotřební daň platí i za elektřinu z dobíjecích stanic.

Peeetr

Emisní povolenka se používá už na začátku při výrobě elektřiny, takže váš argument je nesmyslný.

Gejza

Aby měla spotřební daň efekt emisních povolenek, musela by být mnohem vyšší. Takto možná (hypoteticky) postačí na údržbu, obnovu a rozvoj silniční infrastruktury, ale nepokryje externality.

Jiří Kocurek

Mezi ty externality patří i rozvoz potravin z polí do obchodů?

Alibaba

Ne neříká.
Spotřební daň je daň. Má několik účelů:
– financování infrastruktury,
– snížení zisků ropným společnostem,
, emisní povolenky v ní zatím nejsou.

Daniel Jablonecký

Děkujeme.

Gwann

a proč dotovat soukromé subjekty provozující zřetelně komerční činnost za účelem zisku (= socializace nákladů a privatizace zisku) a zároveň aktivitu placenou z veřejných peněz (zisk by měl být stejný ať se jednotky dotují nebo ne) platit z jiných veřejných peněz.

nejsem nepřítel železničná nákladní dopravy, ale o peníze by se měla nějak podělit infra i nákladní a osobní dopravci.

přičemž tu akci se spřáhly nejlépe odpískat nebo upravit tak, že stačí spojovací vozy.

Gejza

Jediný důvod pro dotace pro železniční nákladní dopravu je ten, že není politická odvaha k takovému zpoplatnění té silniční nákladní dopravy, které by umožnilo cenovou konkurenceschopnost železniční dopravy. Samozřejmě by to šlo komplet řešit přes spotřební daň z PHM (a mýto by ani nebylo potřeba), ale i mínusy tady v diskuzi ukazují, proč to nejde. Problémem přitom je, že do značné míry to jsou požadavky státu (EU + národních správců infrastruktury), co železniční nákladní dopravu prodražuje. Viz ETCS, automatická spřáhla, tiché brzdy, fírové zvlášť pro každý stát, nedostatečná kapacita tratí, preference osobky při přidělování kapacity, z toho plynoucí poskakování nákladních… Číst vice »

Petr Šimral

Cesta přes spotřební daň není úplně nejlepší. Kamióny mají poměrně velké nádrže a tak jich velká část bude tankovat v jiném státě (to se ostatně děje i dnes).

Gejza

O příspěvek výše píšu o plošném zvýšení spotřební daně v celé EU… To by bylo nejefektivnější řešení, protože na rozdíl od mýta není potřeba zavádět drahé sledovací systémy dopravních výkonů…

Gwann

Za dalsi podpora ma usetrit tu podporu z dani nebo navysit kvalitu vozidel aniz ny se muselo z dani platit vic.

Oproti tomu dotace CD cargo na nova sprahla nedava smysl. Na banky taky vali desitky novych regulaci, co jim jsou k prdu, a naklady na implememtaci v radu miliard jim nikdo nekompenzuje

Gejza

Ale to je jenom přehazování výnosů z daní a poplatků z jedné kapitoly do druhé. Proč komplikovat zaběhnutý systém objednávky dopravní obslužnosti ještě dotacemi na soupravy? Spřáhla jsou vícenákladem vzniklým z důvodu změn u zahraničních partnerů. To naši dopravci nemohou ovlivnit a působí jim to vůči silničním dopravcům vícenáklady, které mohou jen s obtížemi promítnout do cen (za cenu nižší cenové konkurenceschopnosti). Banky mohou vícenáklady promítnout do cen produkt, protože nákady na implementaci mají všechny.

Karel

Automatická spřáhla na nákladních vozech evropských zemích jsou zbytečně drahou srandou. Hmotnost vlaků není tak vysoká, aby nestačily šroubovky, o délce vlaků nemluvě. A digitální automatické spřáhlo je úplný nesmysl.

Hala D

Alespoň nějaké dobré zprávy po ránu. Škoda, že to je jen osobka a nákladní doprava zatím nic.

medvěd

A – odkud na to vezmou peníze
B – nepřipadá Vám divné ……….. vše na dluh…….. komu budeme dlužit ??????

Hala D

Elektromobily taky protlačuje EU a už se to neřeší. V EU je peněz dost. Vy to určitě platit nebudete.

Kubrt

Aby bylo v EU dost peněz, musí je tam nejdřív někdo dát 🙂

Mendy

A ten někdo je musí někde vzít.

Apollo 17

A: Z emisních povolenek, které platí znečišťovatelé ovzduší.
B: O jakém dluhu mluvíte?

Peeetr

CO2 na který jsou ty emisní povolenky je velmi čistý plyn, a klíčová potrava pro veškeré rostlinstvo.

VojtaDrevik

Nemyslíte dusík (N)?

Swariner

Nikoli Vojtěchu. Veškeré zelené rostlinstvo (počíteje v to i sinice, řasy a lišejníky) vyrábí z CO2 biomasu, čili složitější organické látky. Plynný dusík (N2) dokáží omezeně zpracovat pouze rostliny se symbiotickými nitrofilními bakteriemi na kořenech (typicky bobovité). Pro ostatní organismy je N2 v podstatě jen inertním plynem (vzhledem k přítomnosti trojné kovalentní vazby v molekule N2 je tato extrémně stabilní).

Rypal

Tak hlavně aby dali do kupy přeshraniční trasy, aby po nich nakládka mohla vubec jezdit. Pak bude doprava trochu odolná vůči výlukam.

Tazatel

I když tady budeme mít superkapacitní železnici, tak to moc nepomůže, protože ty nákladní vlaky dojedou do přetíženého uzlu Drážďany. Němci nemají o nic menší problémy než my, a Krušnohorský tunel to fakt neřeší.

XB-1

To je sice částečně pravda, ale i v „ŽODu“ se plánují investice do zkapacitnění. V horizontu dostavby Krušnohorského tunelu je to myslím zvládnutelné. V té době snad už taky opadne potřeba několikerých přepřahů a odstavů kolem hranic.

Redneck

To jsou ty miliardy, na ktere upozornil p. Kodym?

Redneck

Aha, tak nejsou. Mea culpa.

Rejpal

A neměla by se z toho podporovat výstavba regionálních cargo terminálů, kombinované dopravy a vleček? Jak chceme dostat ze silnic nákladní dopravu na železnici, když v mnoha žst. není ani kde nakládat?

Džamel

To by nejdříve musel být rozsah provozu manipuláků srovnatelný s osobní dopravou, což je nereálné… Čekat na vozovou zásilku 2-3 dny a manipulák třikrát do týdne je dnes pro většinu zákazníků úplně mimo, tudíž v tomto oboru železnice za současného stavu nemá žádnou šanci….

Jarda

Tady by bylo potřeba změn.

Rejpal

Ty cargo terminály jsem myslel vždy max. 2 v každém kraji a ne v každé druhé žst. Dále by to chtělo podpořit přepravu výměnných nástaveb. Ve Švýcarsku se vozí výměnné nástavby i na RhB.

Tomáš

ti Rakušáci a Švýcaři jsou ale hlupáci, že se snaží dostat nákladní dopravu z dálnic na železnice, co?

Martas

Tímhle se na tomhle serveru pořád adoruje a nějaké reálné statistiky silniční vs železniční přeprava v tunách?

Frantisek

Ono reálně je to také spíš slovní cvičení, Rakousko už také nastoupilo cestu redukce sítě, což je pak celkem problém.

Hala D

Neřek bych, rakouský prezident jezdí vlakem, odpad mají povinný svážet vlakem a spoustu dalšího. Jinak Švýcarsko má 75% nákladu na kolejích , provozuje zubačky, úzkokolejky a další malé tratě.

Jiří Kocurek

Zubačkou proti tranzitujícím kamionům!

Hala D

No chtěl bych vidět kamion v zimě v 40° stoupání.

Johnny Cash

Nemá. V roce 2019 37% nákladu na kolejích. 75% se týká pouze alpského tranzitu.

Jiří Kocurek

Koralmbahn redukuje síť? Neue Westbahn redukuje síť? Semmeringbasistunnel redukuje síť? Zdvojkolejnění trati přes Oberwellach redukuje síť? … krávy na pastvu tím pravda nevozí…

Valtteri

Zapomněl jste na plány částečného či úplného zdvojkolejnění Franz Josefs Bahn.

Alibaba

A co takhle Pulkaubahn? 🙂

Johnny Cash

Kde? To je fakt skutečně vidět na Alpských dálnicích. Dálnice přes Brenner, to je něco jako česká D1 přes Alpy a to Rola navzdory. Jediný rozdíly je v tom, že v Rakousku a ve Švýcarsku může mít souprava na silnici maximálně 40 t a dodržování je neustálé kontrolováno, kdežto v ČR 48 t a hmotnost se téměř nekontroluje.

Daniel Jablonecký

A jak jim to jde?

Hala D

Možná právě proto by chtělo tu podporu pro nákladní dopravu.

Frantisek

Jasně. Máme rozbité a chybějící koleje, ale nezlepšíme to, protože je v tomto stavu nikdo nevyužívá. Zkuste se trochu zamyslet, proč se nedaří vozové zásilky přepravovat rychleji, tím i častěji a levněji. Furt nic?

Gwann

protože:
– přetížená síť / uzly
– pomalá a neohrabaná tvorba vlaků
– absence nakládacích míst
– mizerná odhadnutelnost doby doručení
– tarifní politika ČD Cargo (a asi i jiných)

Honza11

Primárně musí být ty vlaky vůbec kudy vozit, tj. kapacita na SRN, pravobřežka, VOCHOC…

Frantisek

To ovšem píšete o tom, co zbylo – vesměs dovoz, vývoz, tranzit. Jistě, že je třeba posílit páteř, jenže i o tom se pořád spíše jen mluví. S vnitrem se to až tak nevylučuje, někde by ty manipulační vlaky byly aspoň delší a tím efektivnější. Je třeba to řešit souběžně, ne dalších 50 let čekat, až bude vše už jen na silnicích.

Karel

A čím se tam budou ty náklady vozit, až EU zakáže spalovací motory?

Jiří Kocurek

A čím budem pohánět kombajn? Co bude tahat pluhy, cyklisté snad?

Honza11

Pokud si může železnice na něco reálně sáhnout za současné ceny silničních přeprav, to jsou právě velká množství ucelených vlaků aut, kombi, hromadných substrátů.
Samozřejmě neberu jako cíl vozit po světe kontejnery, ale dbát na optimalizaci světových přepravních toků. Jablka ze Zélandu jsou fajn, naplníme tím lodě a kontejnery. Ale radši si dám jablko ze sadu v okolí…

Jiří Kocurek

Výborně, takže terminál v Přerově, terminál v Nymburku a mezi nimi „nula“ vlaků, protože jaksi chybí kapacita ve směru Morava-Čechy-Sasko/Bavorsko.
Tak se alespoň spojojíme s tím, že do zavřeného uhelného dolu bude jezdit prázdný dotovaný manipulák vezoucí 2 palety do místního obchodu 1x týdně, přijeďte si to vyložit, trať se musí využít celá: https://mapy.cz/s/gavotamapa