Zelená pro Vlastu. Pražští radní schválili plán na tunel z Blanky až do Malešic
Pražští radní dnes udělali další důležitý krok k dostavbě Městského okruhu. Schválili projekt poslední části okruhu, který povede od výjezdu
Pražští radní dnes udělali další důležitý krok k dostavbě Městského okruhu. Schválili projekt poslední části okruhu, který povede od výjezdu z tunelu Blanka na Pelc – Tyrolce až k Jižní spojce. Většina úseku povede nově pod zemí.
Rozhodnutí pražských radních znamená, že město může žádat o územní rozhodnutí. „Schválili jsme podklad pro dokumentaci pro územní rozhodnutí dostavby městského okruhu, tedy těch asi 30 procent, které nám zbývají dostavět,“ řekl dnes po jednání rady náměstek primátora Adam Scheinherr.
Současná koalice nechal projekt, který byl již dříve označen také jako tunelový komplex Vlasta, výrazně přepracovat. Oproti původní variantě povede téměř celá pod zemí v tunelech a bude tak nejspíše výrazně dražší. Odhadované náklady zatím město neví.
„Je to jedna z nejdůležitějších dopravních staveb, kterou chystáme. Chceme, aby okruh město nerozděloval, ale spojoval. Proto je většina trasy navržena pod zemí,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Tým na přepracování projektu vedli technický ředitel společnosti Satra Pavel Šourek a architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl. Na návrhu se podílel také německý krajinářský architekt Till Rehwaldt.
Městský okruh v Praze je z více než dvou třetin hotový, poslední dokončenou částí je tunel Blanka. Tým architektů a projektantů plány na poslední část označovanou jako Vlasta výrazně proměnil. Z deseti kilometrů má vést okruh 8,5 kilometru v tunelu, původní plány počítaly s poloviční délkou trasy pod zemí.
Hned po výjezdu z Blanky počítá nově město s dalším tunelem Bílá Skála, původní projekt počítal částečně s vedením trasy ulicí Povltavská. Ta bude nově zcela bez aut a na jejím místě má vzniknout rekreační oblast. Na trase je pak celkem sedm mimoúrovňových křižovatek, podoba některých se oproti původní verzi změnila. Auta z tunelu vyjedou až v Malešicích.
„Troufám si tvrdit, že jsme dokázali nemožné. Například řešení tunelové varianty v oblastí Balabenky je ukázkou perfektního inženýrství 21. století, kdy se nám podařilo dostatečně naklesat komunikaci sjíždějící od Spojovací tak, abychom se dostali pod úroveň terénu a zároveň překročili Rokytku povrchovým tubusem, který je ovšem překryt místní komunikací a chodníky. Myslím, že celé dílo je ukázkou toho nejlepšího napříč obory a jsem rád, že nám náměstci primátora nechali volnou ruku, stimulovali nás v hledání kreativních řešení a nespokojili se s kosmetickými změnami, ale vyžadovali mnohem víc,“ tvrdí Jan Kasl, který vedl projektový tým.
Kdy se začne stavět není jasné, stejně jako kolik bude stát. „Schvalování by nemělo být delší než u povrchové varianty, protože je vůči obyvatelům vstřícnější,“ míní Kasl. Výhodou je, že trasa víceméně respektuje původní návrh, jen je pod zemí. Důležité ale je, že vyhovuje současným zásadám územního rozvoje.
Podle plánu by trasování dopravy pod zemí mělo umožnit vznik řady pozemků pro zástavbu, například mezi Palmovkou a Vysočany, kde původně projektanti plánovali povrchovou estakádu. „Složitá a nevzhledná změť jízdních pruhů, protihlukových stěn a především velkého množství mostů a estakád se díky autorům proměnila v nenápadný, často až neviditelný systém. To umožňuje využít okolní „uvolněné“ plochy pro parky, cyklostezky nebo rozvoj městské zástavby,“ říká náměstek pro územní plánování Petr Hlaváček. Původní varianta je podle něj už neprojednatelná.
Město v plánu ustoupilo od řady velkých křižovatek, nahradí je výjezdy z tunelu. Nevznikne tak křižovatka v ulici V Olšinách pro napojení Strašnic ani chystaná velká křižovatka na Jarově. Díky plánu by mělo město snadněji prodloužit na východě metropole tramvajové tratě až do Malešic.
Kromě přípravy dostavby okruhu chystá město tzv. zkapacitnění průmyslového polookruhu, který vede ze Štěrbohol po Průmyslové ulici do Hloubětína. „Průmyslový polookruh vlastně zastává funkci nedostavěné části městského okruhu. My plánujeme zahloubit jej mezi křižovatkou s Poděbradskou a Kolbenovou,“ řekl Scheinherr. Město nyní zpracovává dokumentaci pro vydání rozhodnutí v systému EIA, které posuzuje vliv staveb na životní prostředí. „Očekávám, že za rok bychom se měli přehoupnout do dokumentace pro územní rozhodnutí,“ řekl náměstek.
S využitím ČTK