Ze soukromého státní. Rakouské dráhy ovládnou část regionálních vlaků na jihu Německa

Jednotky Siemens Mireo (vlevo) a Desiro HC pro Go-Ahead Bayern. Foto: Go-AheadJednotky Siemens Mireo (vlevo) a Desiro HC pro Go-Ahead Bayern. Foto: Go-Ahead

Transakci schválila Evropská komise.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
toor555

Stát si má hledět těch několika málo firem, které nám zbyly, a neřezat pod sebou větev. Pak přijde doba a fňuká se ,že ČEZ není 100% státu apod. Uspořádání první republiky skloňujeme ve všech pádech, ale republiku rozprodávají a rozkrádají za potlesku publika. Asi jako řekĺ nadporučík Lukáš Švejkovi “ Švejku, buďme češi, ale nemusí to nikdo vědět „.

marty-t

faktická poznámka – podle Wikipedie vlastní australskou Kinetic Group kanadský penzijní fond OPTrust a britský Foresight Group…

Ventura35

Pro autora článku: Na fotce jsou dva Siemensy Mireo, žádné Desiro HC.

glosátor

Nemyslím že tento krok OeBB by mohl někoho poškodit – a rozhodně tedy nikoli cestující = jak v Německu, tak v Rakousku.

Miroslav

Krásná je ta liberalizace železnice, kdy místo soukromníků bude jezdit stání firma sousedního státu.
Ono je to u nás dost podobné, slavný „soukromník“ Arriva byl do nedávna stoprocentně vlastněný německým státem.
Další český „soukromník“ Leo Express je ze 49,9 % vlastněn Španělským státem. 🙂
Kdy něco v zahraničí budou jezdit České dráhy?

noerf

Záleží na managementu firmy. V nákladní dopravě již státní dopravci jezdí v několika různých státech.
U osobní dopravy je jen relativně malé množství nedotované dopravy a soutěže budou většinou probíhat až ve třicátých letech. První mezinárodní vlaštovka bude zřejmě soutěž na trasu Praha – Mnichov po dokončení elektrifikace.

Jan Pytela

Pokud spolu soutezi (a to i proti opravdovym soukromnikum) tak v cem je problem?

SaulGoodman

Liberalizace není synonymum privatizace. Liberalizace znamená otevření trhu (resp. proti stavu státních monopolů spíš vytvoření), což se týká všech dopravců, nehledě na to, kdo je vlastní. I soutěž státních dopravců přináší výhody konkurence.

libor

já si spíš říkám, kdo a kdy koupí ČD? jestli třeba OeBB?

Michal M

Nějak jsem si nevšiml, že je někdo chce privatizovat, kde jsi to četl?

Low cost

V osobní dopravě zatím asi akorát RJ, když provozaoval 10 let cigánskou na Slovensku (pokud neberu komerční spoje).
V cargu má v cizině kšefty ČDC nebo třeba EP Cargo, které má tuším polovinu Slovinského carga.

Jenda První

Tak ČD plánují točit s ComfortJety půl Evropy. A RegioJet o sobě někde tvrdil, že chce být největším soukromým dopravcem střední Evropy. Až se oba zmátoří se současného manka v obnově vozového parku, třeba uvidíme.

Miroslav

No ale ty Cofortjety, asi nebudou mimo ČR jezdit pod hlavičkou ČD, ale pod nějakým lokálním národní dopravcem dané země.

Jan T.

Proč by ten lokální dopravce nemohl být odnož ČD?

Xaver

Tak nevím, jestli z tohoto vývoje mám mít radost. Pro konkurenci dobrý, ale státní dopravci se vždy můžou nějak domluvit a utvořit kartel, že. Navíc jaký pak má smysl tahle liberalizace, když na konci tu možná budou jen státní společnosti, které budou ale velkou část výkonu jezdit v jiných státech.

Nokkonen

V zásadě to mohou a dělají i ty soukromé firmy. Například autobusový dopravci v regionech.

Nebo například mobilní operátoři. Taky nejsou vlastnění státem a jak jsou dohodnutí.

A třeba taková Británie. Jet soukromým dopravcem je vyloženě za hubičku.

noerf

Ve Velké Británii dopravci nedostávají dotace a naopak platí za možnost provozovat vlaky, takže cestující platí skutečně náklady na provoz. Zatímco například v případě osobní dopravy ČD tvoří dotace objednatelu okolo 70 % tržeb.

vlachjan

Nicméně postupem času vznikla celkem silná společenské poptávka tento systém změnit na takový, který bude podobnější tomu našemu.

Zlámalík

No tak to zaplatí v daních, jaká změna 🙂

tarten

Změna je to rozhodně velká. Do celkové ceny mohou pak být zahrnuté i externality.

Zlámalík

V Londýně a okolí ano, ve Skotsku ale už dotace jsou (byly). Přece jen hustota osídlení je tam mizivá.

Lapil Z.

Operátoři se nemusejí dohadovat, stačí, že si koukají přes rameno.

jal

Kartel naštěstí soukromé firmy nikdy nenapadne. : – )

Převzetí výkonů jinou státní firmou se v ČR nazývá privatizace a je to dobře.
Proč je to špatně v Německu?

Aileeen

Protože vše státní je asi špatné? Nevím…

Lapil Z.

Kromě vysloveně hlavních tratí, kde si mezi dopravci můžete vybrat, je výsledkem liberalizace dočasný monopol na základě smlouvy s nějakou verzi státu (kraj, pro MHD možná město).
Viz Praha – Turnov jezdí Arriva a chcete-li jiného dopravce, nezbude než jet do Hradce a odtamtud osobakem. Nechtějte po mně, abych zjišťoval ztrátu času a peněz.

Jaaa

Cestující není zákazník. 🙂

mgr.pavel

Cestující je zboží 🙂

(pořád lepší než soc.sítě, kde uživatel je surovinou, ale to už jsem dost OT)

Otto

Kartel nekartel, podle mne to stejně skončí tak, že se o evropský železniční trh porvou Renfe, OBB, DB, Trenitalia a možná SNCF… skončí to skupováním menších společnosti (viz LEO – Renfe) a nakonec možná dojde i na to, že nějaký velký hráč koupí RegioJet a nakonec zprivatizuje i ČD…

nedulezite

Příznačné IMO je, že Vámi vyjmenovaní mají (pravděpodobně, dle dění vysledovatelné) podporu pro expanzi u svých domovských států. U „národního dopravce“ nic takového nevidím a považuji to za velkou chybu.

Otto

Myslím si, že u Renfe a OBB je to bez debaty, SNCF a Trenitalia asi taky, otázkou je, co Německo zamýšli s DB, které podle mne nejsou úplně v dokonalé kondici…
Co mě osobně třeba překvapuje je to, že jak Trenitalia (dopravce), tak Rete Ferroviaria Italiana (správce infrastruktury) jsou obě dceřinými společnostmi Ferrovie dello Stato. Stejně tak OBB Holding má tři dceřinky – ÖBB-Personenverkehr, OBB Infrastruktur a Rail Cargo…
Nevím, jestli by u nás prošlo, že by České dráhy měly 3 dceřiné firmy – osobní dopravu, správce infrastruktury a cargo..

nedulezite

Možná to není optimální. ale v okolí se ta hra hraje a ČD by se tedy do ní též měly pustit. v Cargu jim to jde a pasivita v osobce organizaci neprospívá – proč třeba nezkusí ten Mnichov, tam to vyloženě volá po novém hráči a podpora z úrovně státu by pomohla uhladit cestu? Nesmíme být přece pořád přizdisráči