Ze 140 nově 58. První autobusovou linku střídají v Praze trolejbusy, zkušební provoz končí
Na lince se mohou ještě objevit autobusy, čeká se na převzetí zbývajících trolejbusů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) spustí od čtvrtka 1. února standardní rutinní provoz na trolejbusové lince 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Ta se stala první linkou v Praze, kde trolejbusy vystřídaly v provozu autobusy. Elektrická vozidla budou jezdit po trase stávající linky 140.
Start linky ve čtvrtek potvrdil DPP v jízdních řádech a v tiskové zprávě. Končí dlouhý zkušební testovací provoz kloubových trolejbusů SOR TNS 18, které výrobce dodal se značným zpožděním. Počet spojů i jízdní řád na trolejbusové lince 58 zůstává stejný, jako byl na autobusové lince 140.
Jedinou změnou je umístění nástupní zastávky Palmovka, která není v autobusovém terminálu, ale v Zenklově ulici ve směru k Libeňskému zámku, a je stejná pro tramvaje i trolejbusy, což cestujícím usnadní přestup. Trolejbusová linka 58 má oproti autobusové lince 140 navíc zastávku Libeňský zámek ve směru na Prosek, opět společnou pro tramvaje i trolejbusy. Trasa i zastávky trolejbusové linky 58 v úsecích Kundratka – Miškovice a v opačném směru Miškovice – Palmovka zůstávají stejné jako u dosavadní autobusové linky 140.
Do Čakovic vyjel nový trolejbus SOR TNS 18, čeká ho testování v režimu 24/7
Na trase se mohou ještě objevit autobusy. „Primárně na linku budeme nasazovat všechny provozuschopné trolejbusy SOR TNS 18, nicméně ve špičkách nebo na večerní spoje, které po půlnoci pokračují jako noční linka 911 budeme po dočasnou dobu vypravovat i kloubové naftové autobusy, ale již s označením jako linka 58,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Převzetí s výhradami
Dopravní podnik má aktuálně k dispozici sedm z patnácti objednaných trolejbusů. „U zbylých osmi vozidel očekáváme od výrobce v nejbližších dnech co nejrychlejší dokončení servisních a administrativních úkonů, abychom mohli postupně podíl trolejbusů na lince 58 dále navýšit. Doufáme, že po skončení pražských jarních prázdnin a obnovení plného provozu v pražské MHD, tj. od 19. února 2024 už budeme moct na linku 58 nasazovat výlučně bateriové trolejbusy. To nám naopak umožní vyřadit nejstarší kloubové naftové autobusy, z nichž mnohým bude letos 15 let, což je podle Standardů kvality PID maximální povolené stáří autobusů v pražské MHD. Samozřejmě, že si ponecháme provozní zálohu několika kloubových autobusů pro případ technických závad trolejbusů nebo jiných nenadálých událostí,“ dodal Barchánek.
DPP si všech 15 bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 určených pro linku 58 převzal na konci roku 2023 s výhradami, protože vozidla vykazovala dílčí závady či nedodělky a neměla některé průkazy způsobilosti či další nezbytnou dokumentaci.
Po dobu několika dalších dní se na lince 58 v úseku Palmovka – Trutnovská ale nad rámec garantovaného jízdního řádu budou ještě objevovat také až dva velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, které v rámci procesu homologace tohoto typu vozidla pro pravidelný provoz v ČR musí najezdit předepsaný souhrn 15 000 kilometrů s cestujícími.