Ze 140 nově 58. První autobusovou linku střídají v Praze trolejbusy, zkušební provoz končí

Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu. Foto: DPPKloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu. Foto: DPP

Na lince se mohou ještě objevit autobusy, čeká se na převzetí zbývajících trolejbusů.

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Škrpál

Netušite někdo, proč mám pocit, že těch dieselů tam ještě pár týdnů bude jezdít spíše opravdu hodně?

Martin

To je otazka, da se to i hrube spocitat,… proc myslite?

Mirek

protože je složité legislativní řízení a v testovacím provozu hodně chcípali čínské díly

Martin

No, ted tam jezdi 2 vozy TNS (ev.c. 107 a 108) a 2 vozy Solaris, ale ty krouti jinou trasu, 4 vozy diesel, no uvidime, asi ze zzacatku skutecne bude vice dieselu…

Viridis

A ještě k tomu novému vzhledu „PID vozidel“. Při vší úctě k autorovi, ale méně elegantní nátěry snad žádné evropské město nemá. Nedávno jsem si „projížděl“ vizuály. Namátkou Žilina, Vilnius, Plzeň, Jihlava, i ta Bratislava s celočerveným nátěrem je elegantnější….

liborvavrik82

Těch měst s podobnými nátěry MHD je v zahraničí několik. Nic nového.

Juraj

Nátěr je v pohodě, jen SOR tomu úspěšně vzdoruje, takže tam pořád máme ty upíří zuby, kotasovské lišty a červené pruhy v úplně jiných místech, než na ostatních vozidlech.

Kowalski

U nových Sorek dle mého strašně záleží na laku, zrovna výše zmiňovaná Bratislava nebo Transdev u vozů pro Karvinou si s těmi Kotasovinami dokázali suprově poradit, a dělá to z těch aut troufám si říct úplně jiný stroje. 😉

Tomáš

Viděl jste, v jakém nátěru jezdí vlaky v Plzeňském kraji? To je jako by Praha byla komunistický zaprděný hnus, kde někdo rozkázal, že vše musí být co nejhnusnější, a pak se podíváme na západ do Plzně, kde mají krásné ve volném trhu vytvořené návrhy vzhledu MHD.

Škrpál

Já je viděl. A jsou docela ohyzdné. Obzvláště odporné jsou ty cákance barvy přes okna RS1

Mirek

ta trikolóra byla hezká, ale Úvalská malá odporná věc si řekla NE, já to chci jinak

Viridis

Já vítám zahájení pravidelného provozu trolejbusů všemi deseti! Hlavně jako nápravu tehdejší obrovské hlouposti je v Praze rušit. A to v situaci, kdy hlučnost autobusů a jejich výfukové plyny byly neskutečné. A číslování? Vždyť je to malichernost. Lidi přece nejsou hloupí, za dva dny jim ani nepřijde, že nejedou „číslem 140“ ale „osmapadesátkou“. Mimochodem, když se rušily trolejbusy, také těm linkám změnili čísla (z 52 na 128, z 55 na 138 atd.).

tarten

Jenže ono nejde primárně o ty, co přečíslovanou linkou jezdí denně, ale o ty co jí jezdí málokdy nebo ji mají napsanou v bedekru.

Pat

Ano, nebudeme nikdy nic měnit, aby někdo náhodou nemohl být zmatený.

M19

Někdo hledá způsoby, nekdo hledá důvody…. 😉

Jan T.

Kolik lidí v Praze jezdí čistě podle bedekru? Asi to budou ti samí, kteří se jen podívají na číslo linky a velký inverzní nápis „Vozovna xx“ je nezajímá, takže se pak hrozně diví, že jejich spoj předčasně zatočil do depa.

MaT

No u linky na letiště ještě možná, ale kolik zahraničních turistů asi jezdí do takových Miškovic? 🙂

Ale i pokud jde o to letiště – čím dál tím více lidí než aby si kupovalo nějaké průvodce si zadá hledané spojení do nějaké mapové aplikace (třeba Google Maps) a tam se to změní velmi snadno.

A já když někam cestuji, tak než abych si sháněl nějakého tištěného průvodce (ten vždycky bude více či méně neaktuální), tak raději využiji třeba webů Wikitravel nebo Wikivoyage. A tam to půjde opravit velmi rychle…

noerf

Existuje nějaké porovnání nákladů na provoz trolejbusů a elektrobusů. U trolejbusů vidím náklad na trolejové vedení, drážní schvalování. U elektrobusů dobíjecí stanice, omezená životnost z důvodu životnosti baterií.

Miloš

Porovnání existují, ale tady jako podobně u tramvají, nebo u kolejových vozidel se počítá s mnoha dalšími partnery. Trolejbusy jezdí v mnoha zemích světa, několik desítek let bez přerušení, což je ideální volba. Mnozí se k trolejové dopravě opět vrací podobně jako Praha. Je to v mnohém výhodnější než vozidla pouze na baterie. Baterie mají ztráty, jsou těžké, výroba provoz a likvidace není vůbec bez ekologických komplikací. Trolejbus je kompromis mezi tramvají a autobusem. Je pružný v provozu, nedělá větší hluk, nezatěžuje město exhalacemi, a když stojí třeba na křižovatce, tak vůbec. Má větší životnost než autobus, je vhodný na… Číst vice »

Tomáš Záruba

Na absurditu a šotoušismus toho přečíslování už odkazuje dostatek komentářů níže. Takže já se dopustím jen čistě praktického dotazu: To jako zavádění trolejbusů je od počátku míněno jako velmi lokální PR záležitost? Protože jinak přece dost brzy ta čísla dojdou. Pak to bude důvod v elektrizaci nepokračovat nebo jako jak…?

Lukáš F.

Ten systém číslování má prostor pro 40 trolejbusových linek (50–89), to ještě na nějakou dobu vystačí.

Tomáš Záruba

Ale tak při tom tragickém tempu to jistě „na nějakou dobu“ vystačí. Ale copak máme po Praze jen 40 vytížených linek? Takže co potom?
Ještě kdyby třeba byla pro trolejbusy vyhrazena série 100, a busy 200, to by sice bylo taky šotoušství, ale aspoň tzv. „nepřekážející“ (mimo přechodné období, kdy by zas byl nedostatek čísel 200 a museli bychom se přeučit 3/4 linek – hm, tak asi nic).

Kuba

Některé linky se přece mají dle plánu spojovat, 136+150, 142+225 a další. A jestliže je v plánu do roku 2032 využít řadu do 69 a to ještě s chybějícími 60 a 65, tak to vydrží na docela dlouho.

Spíš není výhledově moc prostoru v číslování, pokud by se chtělo časem udělat nějakou noční trolejbusovou linku. Teď na to není dostatečná trolejová síť, ale jestli se realizuje vše do roku 2032 dle plánu, tak pak by třeba nějaká vymyslet šla.

MaT

No pokud jde o noční linky – je otázka, jestli nutně musí mít jiné číslo. U nočních autobusových a tramvajových linek to má možná smysl v tom, že jejich trasa neodpovídá žádné z denních linek. Ale u trolejbusové linky při současné komplexnosti sítě trolejových vedení moc jinudy nepovedete. Takže kdyby hypoteticky měla jezdit noční trolejbusová linka třeba z letiště, tak dál než na Veleslavín by asi stejně nejela (zde bohužel ne přestup na metro, ale asi leda na noční tramvaje), tak proč by vůbec měla mít jiné označení, než denní linka?

Lukáš F.

Třeba to dopadne tak, že v sérii 50-89 budou páteřní, často jezdící linky, jako jsou 119, 136, 195, 177, 201… (pravda, ta 58 do toho moc nezapadá, pokud ROPID neplánuje její posílení) a nějaké další trolejbusy budou v sérii 100 pomíchané s autobusy.

Martin

No, mam pocit, ze spis dochazi autobusova cisla, rada 100-250 ke temer plna…

Horst

Tak to fandím…
Vzhledem k tomu kolik trolejbusů je aktuálně provozuschopných a ty které jsou jak dlouho vydrží na lince. Aby pak náhodou nepřišlo zklamání.

Michal Bartoníček

Číslo je to nejmenší. Tohle mi přijde jako větší problém:
https://cnn.iprima.cz/videa/cnndomaci/video-nejdelsi-cesky-trolejbus-ma-problem-nevejde-se-v-praze-na-kruhovy-objezd
To ani nemluvím o o vyhlášce 209/2018.

Michal Bartoníček

Omlouvám se, nechal jsem se zbytečně unést a naletěl jsem. 🙁

Miroslav

Prima je bůvár.
Nicméně to vybočování třetího článku trolejbusu na Evropské do vedlejšího pruhu je reálný problém.
Vzpomeňme si jak na tomto místě dopadl v roce 2017 zkušební tříčlánkový autobus, kdy došlo ke střetu třetího článku s popelářským vozem jedoucím ve vedlejším pruhu.
Má na toto DPP vymýšlené nějaké řešení?
https://g.denik.cz/63/ef/7233147-praha-evropska-veleslavin-autobus-nehoda_denik-galerie-800@2x.jpg

Původní Pražák

Ted jsem s tím absolvoval cestu z Proseka do Letňan a kruháče to zvládá úplně v pohodě bez sebemensiho rozdilu proti normálnímu autobusu, z čehoz vyplývá, že prima je žumpa. Jiná věc je, že minimálně bez zatížení to skáče jako koza a nezažil jsem hlučnější klimatizaci nebo co to bylo.

Okoloidúci

CNN Prima je fakt “kvalitný” zdroj “informácií”

Lukáš F.

Prohlédl jsem si to video, nečekal jsem od CNN Prima mnoho, ale je to ještě horší, než jsem dokázal představit v nejdivočejších představách. V nadpise se píše, že se nevejde na kruhový objezd, přitom nic takového ve videu není. Je tam všehovšudy jedna fotka, kde autobus zadkem vybočuje při zatáčení do vedlejšího pruhu. Jinak jsou tam bláboly náhodných lidí ze sociálních sítí, a bláboly známého lháře Ondřeje Prokopa, obojí s nulovou informační hodnotou.

Martin

Nedalo mi to a musel jsem jim napsat…

Tom

Řidič tam s tím jel velmi pravděpodobně poprvé, takže si opatrně najel více než to bude normálně. Vidím spíš problém ve vyjíždění z konečné. Pokud bude na křižovatce s Evropskou na semaforu stát na červené až druhý, tak bude problematický průjezd od Evropské směrem k ÚVN. Bude „trčet“ do protisměru. Taky si to ale nakonec určitě nějak sedne.

Juraj

Díky za připomenutí, jak velké zoufalství zpravodajství Primy je. Zase mi na rok stačí.

Michal Bartoníček

Souhlasím. Normálně to nesleduju, titulek jsem ignoroval, očekával jsem více informací. Šlápl jsem vedle. 🙁

dopravopat

To je riadna šotoušovina, prečíslovať existujúcu linku na hisotrické číslo trolejbusovej linky iba z dôvodu že sa zmení typ vozidiel premávajúcich v jej trase. Ešte by som to pochopil, keby tam jazdili trolejbusy Škoda 8Tr a Tatra T401, lebo tam šotodôvod na nejaké pôvodné číslo existuje. Ale ak tam príde niečo, čo väčšina cestujúcich nerozoná od autobusu (alebo elektrobusu), najmä ak to pôjde práve v úseku bez trolejového vedenia, tak je to zbytočná a hlavne nepotrebná zmena, ktorá akurát tak bude mýliť ľudí, ktorým odrazu miesto linky, na ktorú boli zvyknutí, príde niečo iné. Najmä ak vezmem v úvahu, koľko… Číst vice »

P_V

Začal bych tím, že se zruší nesmyslná úřední kategorizace trolejbusu jako drážního vozidla, a z toho vyplývajících rozdílech ve všem navazujícím.

Leinad

To nemá moc společného s číslováním linek. Kdyby byl zájem, mohlo se to jmenovat v rámci ČR třeba 199140. (V rámci PID 140).

Kowalski

To už naštěstí alespoň trochu probíhá, například teď od letošního prvního ledna byly podmínky na zdravotní způsobilost pro řízení autobusu a trolejbusu srovnány na úroveň prvně jmenovaného, tj. například odpadají některé dříve povinné lékařské vyšetření 😉

tarten

„budeme po dočasnou dobu vypravovat i kloubové naftové autobusy, ale již s označením jako linka 58“ – další důvod.

Juraj

Takže přečíslování ze 140 na 58 má cestujícímu říct, že přijede trolejbus. Až na případy, kdy ten trolejbus vypadá jako autobus protože jede na baterky. Ledaže rovnou přijede autobus. A cestujícím je to stejně jedno. Fakt gratulace šotokřídlu DPP.

Výborné je i zavedení třímístných evidenčních čísel u trolejbusů, třebaže ještě nedávno měl PID obrovský problém s autobusy subdodavatelů, které neměli čtyřmístné číslo. Někdo si dal tu práci, aby v Mapě PID šlo vyhledávat podle čísla vozu, a DPP jim to takto rozbije… 🙂

Romanero

…má říci, že přijede elektrické vozidlo. Autobus je v tomto případě nasazen jako náhradní doprava.

Martin

Zruší se autobusová linka ale bude jezdit NAD za trolejbus, to je vtipné. 🙂

DCHDC

Žádná NAD nebude 😘

Miroslav

Však to v tom článku píšou že bude…

Daniel

A proc dnes odpoledne tj.1.2.z deviti poradi na lince 58 bylo 7 busu s cedulkou nahradni autobusova doprava,chytroline??

Marek Kubík

Tlak na SOR aby konečně dokončil zakázku tak jak má. 😉

Jan T.

To chci vidět to nasazení nových SORů, které už mají rok skluz a stále to vázne. Za poslední týden jsou venku maximálně dva vozy, dnes jeden, a to se ještě během dne střídají podle toho jak se jim projeví závady. Nebýt tlak na dodání do konce roku kvůli dotacím, tak bych je nechal jezdit ve zkušební provozu tak dlouho, dokud si výrobce ty mouchy nevychytá. Aktuálně je to fraška ve stylu „vozidla nám chcípají jen o něco méně než na začátku, ale najeli jsme x tisíc kilometrů, takže máme splněno“.

Změna je na dohled

Trolejbusy se především nikdy neměly rušit. Ale komunisti tu udělali v dopravě hodně špatných rozhodnutí za které jsme leckdy biti dodnes.

Michal Tvrdý

No, nič v zlom, ale čo v tých rokoch bolo na tom rozhodnutí zlé ? Áut bolo na cestách len zopár, nafta pre busy skoro zadarmo, náklady na údržbu a výstvabu trakčného vedenia a meniarní značné. Rozhodnutie na tú dobu nebolo vôbec zlé a ani jedinečné …. kto vtedy mohol vedieť, ako to po dlhých desiatkach rokov bude vyzerať ….

Dachs

Ano, ve své době šlo vlastně o docela racionální rozhodnutí. To nic nemění na faktu, že mnohé zase zmatlali (ZÁKOS, podzemní tramvaj a až za pochodu změna projektu na metro – na „doporučení odborníků z Moskvy“, samozřejmě masivní rušení tramvajových tratí v centru Prahy…

tarten

Typické. Vůbec vás nenapadlo, jak příšerně za komančů ty busy smrděly a jak nezdravé to bylo. A také ten hluk při zimním tůrování, hlavně před ranní špičkou. Bydlel jsem u konečné, tak vím o co šlo. A pak se někdo zeptá, co že jako bylo špatně…

MaT

Já ještě kdysi slyšel jednu teorii – jak se počítalo s tím, že by nás imperialistický západ každým dnem mohl napadnout – třeba nám na Prahu chtěl hodit nějakou atomovku – tak klasické autobusy by bylo možné použít na evakuaci lidí z Prahy pryč. Trolejbusy dost těžko…

Frantisek

Přičemž v jiných už na ně přes 30 let zdárně navazujeme…

Kamui

Proč je zastávka Kundratka stále uváděna jako na znamení, když tam stejně každý spoj bude muset zastavit kvůli natrolejení?

Lukáš F.

Na znamení bude otevírat dveře

Tom

Muze jet autobus

Jan T.

Když bude mít nabito a zpoždění, tak to může projet a natrolejit se až v Letňanech.

Radim

To dožene asi tak kolik… 15 sekund?

Kubrt

Zsatvení a rozjezd je víc než 15 vetřin a navíc – energie.

55p

Zrovna pod kopcem dává smysl se napojit na vedení

Kuba

Pokud se nezakáže jezdit na baterie pod trolejovým vedením jako v jiných městech.

Lukáš F.

Proč je to (jinde) zakázané?

Leinad

Jenom bych tipoval – šetření akumulátoru. Být připraven na odklon mimo trolej.

Martin

Tam je velka chyba, ze je trolej prerusena… kvuli mostu, no, mozna spis jen kvuli normam…

P_V

Pod tím mostem byly často stržené troleje, než došlo k rekonstrukci a oddělení aut od kolejí. S trolejbusem by se to opakovalo. Je s podivem, že ač most je z 70. let, je těžce nenormový.

Martin

No, me napadlo troleje posunout k tramvajovym, mozna i jizdu trolejbusu po kolejich, tam by snad i na vyjimku slo?

Roman Soudný

„…na večerní spoje, které po půlnoci pokračují jako noční linka 911 budeme po dočasnou dobu vypravovat i kloubové naftové autobusy, ale již s označením jako linka 58…“

Tahle pasáž krásně ilustruje absurditu přečíslování ze 140 na 58. Je to pouze snaha magistrátu dělat si PR skrz ROPID, na úkor cestujících, kterým naprosto zbytečně mění číslo linky.

Tomáš N.

Není to nic divného, děje se to i v Brně. Např. na lince 30.

-mm

Jestli myslíte 43 do Soběšic, tak ta nebude přečíslovaná na 30, ale nahrazená prodloužením už existující 30. To je rozdíl.

Tomáš N.

Ne, myslím večerní spoje, které jezdí kloubové autobusy, které pak přejíždí na N92.

liborvavrik82

Jde o to, že DPP potřebuje již použít trolejbusy, které mu stojí v garáži. Těch co nezasáhne do provozu je jen několik. Pod číslem 140 nemůže trolejbusy provozovat protože na ní je autobusová ne drážní licence (trolejbus je dráha). Na lince 58 budou moci poslat občas autobus, který bude označen jako náhradní doprava (za trolejbusovou dráhu). Tady víc než o PR jde o legislativu.

Panoramix

To jako tvrdíte, že drážní licence je vázaná na konkrétní číslování linky a ne na trasu jako takovou? To nějaké hodně přitažené za vlasy. Číslování linek je spíše taková “šotoušská” záležitost, jak to chtějí mít provozovatelé dopravních podniků hezky rozdělené – vybraná čísla pro tramvaje, jiná pro autobusy, jiná pro trolejbusy. Ale z pohledu cestujícího v tom velkou přidanou hodnotu nevidím. Jestli mě na potřebnou zastávku dopraví tramvaj, autobus, nebo trolejbus, mi může být ukradené. Důležitá je trasa, ta má být svázána s konkrétním číslem linky. Takže souhlasím, že přečíslovat linku jedoucí po stejné trase jako původní autobus hodně zavání… Číst vice »

Tom

Kvalitní marketing není ostuda!!

Dachs

Marketing je to až v druhé řadě. Ano, s jiným číslem lépe se to „prodá“ – jako „nová kvalita“, kterou chce vidět i poskytovatel dotace. V prvé řadě za novými číslíčky je šotoušství a když ne to, tak minimálně ulehčení práce s licencemi (k provozu je třeba mít drážní licenci). Prostě se nechtělo zachovat lidem to, na co jsou zvyklí. Ve všech bedekrech máte z letiště 119, není lepšího způsobu, jak přispět ke zmatení návštěvníků Prahy. I ty čachry se 140 budou vnímány negativně a většina cestujících z Čakovic, Letňan a Proseku se logicky bude ptát, proč nám v tom… Číst vice »

Tom

Já jsem tentokrát nehodnotil, jestli je tento typ marketingu kvalitní. Mně přečíslování jednou provždy asi nevadí, ale někdo to může vidět jinak. Jen jsem reagoval nato, že když někde začíná jezdit ekologická doprava, je velmi dobré to dát všem vědět a pochlubit se tím.

tarten

Kvalitním marketingem nazýváte to, že cestující jsou otravováni zbytečným přečíslováním?

Tom

Něco takového tam píšu?

Juraj

A naopak některé dopravní podniky – nedávno Bratislava – od toho rozdělení upouštějí a používají jedinou číselnou řadu, protože cestujícímu je to fakt jedno a rozdíl mezi elektrobusem a bateriovým trolejbusem je zanedbatelný.

va.ma1537

Jo. Kvůli změně licence se musí měnit číslo a trolejbusy nemůžou jezdit jako linka 140. Až na to, že to není ten důvod.
Dnešní autobusová linka má číslo 100140 a dnešní trolejbusová linka má číslo z tramvajové řady 199058. Nevím, proč by nová trolejbusová linka nemohla dostat v licenci číslo 199140 a na vozidle by pak svítilo pořád stejných 140 jako předtím.
Ty první 3 čísla se veřejně neukazují, ale pražské busy mají zpravidla předčíslí 100 a tramvaje 199.

Honza V.

Ta čísla na 199 jsou jen technická fikce, to nejsou oficiální čísla.

Caracas

Trolejbus není dráha, trolejbus je drážní vozidlo.

Honza V.

A zároveň i silniční vozidlo, na to úředníci zapomínají.

Jirka K.

I když to tak na pohled nevypadá, tak trolejbus je legislativně víc tramvaj s volantem než autobus.

MHD

Je zajímavé, že jednotný nátěr má upozaďovat trakci (na rozdíl od Plzně) a pak to takle rozšotouší jiným číslem linky.

liborvavrik82

Tohle není o nějakém šoutoštví, ale o licenci. Ta na 140 je pro autobusy, ta nová pro drážní vozidla (trolejbusy).

Radim

Už to tu bylo řečeno. Autobus má číslo 100140 (první tři se nezobrazují), nový trolejbus má číslo 199058 – klidně by mohl ale dostat 199140, takže by na trolejbusu svítilo 140 (to 199 je z číselné řady tramvají) – licence by byla na 199140 jiná, než na 100140, byť by na vozidle svítilo stále 140

LK

No to je teda komedie, hlavně za každou cenu změnit číslo linky na trolejbusové a pak tam budou pod trolejbusovým číslem jezdit i busíky.

liborvavrik82

Několik týdnů max. Že jede místo trolejbusu autobus se čas od času v trolejbusových provozech děje. Je to běžné. V Ústí nad Labem to před 15lety bylo i na můj vkus časté až příliš.

Daniel

Dnes vyhelo 7 kusu,po obede uz jen 2.
Busiky nejaky cemas vydrzi,mozna dele nez si vedeni praglu preje,a ze 19.2 bude plne trolejbus je zbozne orani

MichaelP

Trošku nechápu to rozlišování linek trolejbus/autobus…. Vždyť je to přeci úplně jedno co mi na zastávku přijede, takhle v tom číslování bude větší zmatek…

Kubrt

To je samozřejmě pravda, ale to „klasické trolejbusové číslo“ má zcela zásadní šotovýznam a to není radno v Praze podceňovat 🙂

Jackub

Právě – jen a pouze šotovýznam. Jiný to nemá. Takže povýšení hrátek a libůstek nad komfort pro cestující (zbytečné nové číslo). A totéž nastane v případě linky 59… 🤷‍♂️🤦‍♂️

Radim

Ano, je to kravina… Autobus má číslo 100140 (svítí 140), trolejbus by mohl mít „šotoušsky“ 199140 (místo 199058) a svítilo by na něm taky 140… Prostě blbost 🙂

Jan Rybář

Aha, takže tím označením 58 jsem tedy snížil komfort pro cestující? A prosím jak? Já myslel, že naopak se komfort zvýší, protože tam jsou úplně nová, méně hlučná a moderní vozidla. A aha… Já netušil, že přečíslování linek a změny trasy se skoro.v.Praze nedějí. Ještě, že tramvaje a Budy jezdí padesát let furt stejně….

Kubrt

Ta nová vozidla by se klidně dala provozovat pod číslem linky 119. Akorát z toho bude mít pár lidí chaos. Jasně, dočasně, pak si zvyknou na nové číslo. Ale benefit z toho čísla neplyne žádný. I ten marketing na nová vozidla/trakci by se dal dělat se starým číslem.

-mm

Tady šlo o komfort orientační. Tedy že si cestující nebude muset zvykat na nové číslo

Jackub

Ano, přesně to jsem měl na mysli. Mělo mi dojít, že pro někoho může být těch pár řádek naprosto nad jeho síly… 🤷‍♂️🤦‍♂️🤪

esc

Vtipné je, že např. v Bratislavě to bylo přesně naopak a ze šotodůvodů tam došlo před dvěma lety k přečíslování trolejbusových linek ze samostné řady do společné s autobusy 😀

Pezos

To nebyly asi tak šotodůvody, potřebovali uvolnit řadu 2xx pro příměstské autobusy. Něco jako když se v Praze přečíslovali školní linky. Zároveň si řekli, že novou vyhrazenou číselnou řadu pro trolejbusy dělat nebudou.

Daniel Jablonecký

Bratislava je moderní evropská metropole. Praha je zastydlá puberťačka, která mentálně pořád vězí v devadesátkách, a proto tady skoro nic nejde změnit.

Radek

Může jít i o snahu uvolnit pár čísel z autobusové řady, která je dost plná. Pokud zas přijde nějaká móda zřizování midibusových linek, může to být problém.

P_V

Lehce OT – ty standardy kvality, že maximální stáří autobusu je 15 let, jsou dost pomýlené. Nepřipadá mi, že by za posledních 15 let došlo k nějaké zásadní evoluci kvality ve prospěch veřejnosti. A pokud došlo, tak ať se tedy do standardu napíšou ty konkrétní parametry. Připadá mi nesmyslné vyřadit autobus jen na základě stáří. To by si měl rozhodovat jen dopravce, zda se mu jej vyplatí provozovat.

liborvavrik82

Standardy kvality nastavené na stáří autobusů 15 let jsou k tomu, abychom nejezdili v rozpadajících se šrotech. V pražském provozu je často i vůz starý 14 let velmi opotřebovaný. A mnohdy na mnoha mísech rezavý. Doufám, že se požadavky na maximální stáří vozů projeví v dohledné době i na městských linkách Arrivy a About me.

Lukáš F.

Rozpadající se šrot může být i autobus daleko mladší než 15 let, když dopravce kašle na jeho údržbu. A naopak 15letý autobus může být naprosto v pohodě, zvlášť pokud byl třeba nakoupený jako ojetina a nemá tolik najeto. Já souhlasím s předřečníkem, že ten standard kvality je úlet.

liborvavrik82

Takhle individuálně posuzované má smysl to co píšete. V rámci velkého systému nikdo není schopný detaily kontrolovat a proto se aplikují jednotná pravidla na stáří vozů, jejich vybavení, úklid. Jsou dopravci zodpovědní a ti druzí, kteří potřebují tato pravidla. Jinak by jezdili s úplnými vraky.

Peeetr

Ale když nakoupí nějaké nepovedené turečáky, a ještě je neudržují, tak to můžou být vraky klidně i posledních 7 let provozu z těch 15ti.

Daleko lepší by bylo zařadit do parametrů třeba hluk z hrkání v interiéru.

Tomáš z MB

Víte něco o měření hluku? Jak dlouho trvá, kolik stojí, kolik je kapacita lidí, kteří to umí? Jaké jsou limity?
Jak často budeme opakovat? Co s busem, když mu zkouška propadne? Bude odstaven? Bude jezdit – na výjimku, načerno?
Ať lidé, kteří by byli třeba, raději něco tvoří.
Tudy opravdu cesta nevede. Z hygieny mám státnici.

Leinad

Měřit se může namátkově. Zkouška nepropadne, bus bude vylosován (nejdéle neměřený, víc stížností od cestujících).

P_V

JJ, např. byla tu před několika lety situace, že DPP vyřazoval nejstarší NP autobusy, zatímco stále nasazoval do provozu novější vysokopodlažní kusy.

Lukáš F.

Tak zase je potřeba uznat, že ty nejstarší Citybusy to už fakt měly za sebou.

Jan T.

Souhlasím. Já v provozu nevidím rezavé busy, to si spíš DP vyřadí sám kvůli technikému stavu než kvůli věku. Stejně tak u tramvají nebo vlaků. Když funguje průběžná údržba, opravy, repase, tak není problém mít desítky let starý skelet s novými sedačkami a informačním systémem. Pokud je problém s nedodržením pravidel kvality, tak nechť se řeší konkrétně ty nedostatky a ne od stolu definovaným číslem, které neříká že vůz jednoho dodavatele je za 15 šrot a vůz druhého v klidu jezdí a není na něm ten věk poznat.

LiborV

Doporučuji se podívat na některé linky soukromých dopravců a zejména vozy subdodavatelů. Jde o linky 110, 224, 171. Rezavý bus zde jezdí ne jeden.

Daniel Jablonecký

Stáří autobusu není jediný parametr.

Karel2

Přesun z metra na autobus bude jistě pohodlnější a jednodušší. Zatím pod střechou za nepříznivého počasí, v budoucnu s procházkou po ulici, protože tramvaj.

Nyní zbývá vyčistit pouze 109 a může začít stavba skvělé nové kancelářské budovy.

liborvavrik82

Přestup z metra ani na 58 nebude dlouhý. Jen je třeba použít jiný východ z metra než dosud.

Kubrt

Lepší kancelářské budovy než to, co tam je teď..

MHD

Teď je tam veřejný prostor.

Bjorn

A ty ho patřičně využíváš, že?

Kubrt

Aha. Tak pod tímto pojmem si představuju něco úplně jiného.

liborvavrik82

Zanedbaný a neudržovaný. Podobně jako na Černém Mostě je to i na Palmovce díky zanedbání údržby po mnoho let na bourání. Jedna z variant vedle kancelářské budovy byla nová škola, další parkovací dům.

Roman Soudný

Teď je tam maximálně veřejná injekční stanice.