Zdražují pokuty a někde i jízdné. Přehled ukazuje, jak se v Česku od ledna změnily ceny MHD

Nová obrazovka na zastávce MHD v Praze. Foto: THMPNová obrazovka na zastávce MHD v Praze. Foto: THMP

Někde se zražovalo už na podzim, jinde se naopak změny chystají až od jarních měsíců.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
maniac

good!!!

den

jednu s nejdražších a nejhorších MHD má Ostrava, takový namyšlený bordel se jen tak nevidí…

Michal Bartoníček

Podle mě to je Mladá Boleslav.

Kopecky

Můj návrh, jak ušetřit za MHD v Praze: Tramvaje: Linka 1 – zkrácena do úseku Sídliště Petřiny – Vozovna Žižkov Linka 2 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 3 – zkrácena do úseku Nádraží Braník – Palmovka Linka 4 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 5 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 6 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 7 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 8 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 9 – zkrácena do úseku Kotlářka – Spojovací Linka 10 – nově v provozu jen v pracovní dny od 7 do 19 hodin Linka 11 – zrušena (nahrazena Boltem) Linka 12 – zkrácena… Číst vice »

Toada

Už se těším, až v Praze zrušíte tramvaje a zajistíte jako náhradu pro ten milion lidí, který denně tramvaje přepraví, milion aut Boltu a milion řidičů Boltu, které zaplatíte. A pak ten milion aut naženete do ulic Prahy.

Kopecky

Milion lidí určitě tramvajemi nejezdí, maximálně tak 10 – 20 tisíc, většína lidí jezdí autem, na kole, Boltem, pěšky, metrem, nebo lodí a nebo jsou i lidé, kteří cestují letecky a vlakem.

Y.K.

Vy jste komik, 20 000 má jen ta „dvojka“ sama.
5 má cca 40 000, 6 cca 50 000, 7 cca 40 000 atd, 9 a 22 mají přes 100 000. Dohromady vše přes milion denně.

Hodně štěstí nacpat tolik dalších aut do města.

Veřejná doprava KUPŘEDU

Přesně tak.
Každá koruna Prahy investovaná do rozvoje veřejné dopravy se mnohonásobně vyplatí.
Naopak desítky miliard cpaných např. do městského okruhu jsou spláchnuté to záchodu.

Michal Bartoníček

Vaše odhady jsou opravdu ubohé. Jak té vaší statistice můžeme důvěřovat?

Veřejná doprava KUPŘEDU

V civilizovaném světě už dávno přišli na to, že přeprava stovek tisíc lidí denně po městě do práce, školy, za zábavou, na nákup atd. je únosně možná jen veřejnou dopravou.
Všechny pokusy ve světě o jiné řešení selhaly.
V tomto směru je Evropa světelný rok před zbytkem světa.
Je smutné, že v tomto směru se USA řadí k rozvojovým zemím.

Michal Bartoníček

Kde jsou ty úspory?

Orange pilled

Tady jsou nektere prispevky na urovni diskuzi na Novinky.cz.

Orange pilled

MHD v Praze rozpocet mesta rozhodne setri. Alternativa ve forme IAD je mnohem drazsi.

Dejf

No, hodně slušnej materiál, to se musí nechat.

Frantík

Velmi založeno.

Kopecky

Položme si otázku: Kdo dnes jezdí MHD? Jsou to nemakačenka, lidi bez řidičského průkazu a děti. Pokud by se MHD zrdukovala na polovinu, zastavily by se nesmyslné projekty jako metro D, integrace vesnic, jízdné zdarma pro kdekoho, zrušil by se provoz autobusů, tak z ušetřených peněz můžeme zvýšit platy lékařům a učitelům. Co se týče Prahy, nechal bych jen metro A a C, B bych omezil jen do úseku Nové Butovice – Českomoravská, počet linek tramvají snížil na tři a železnice by končila na okrajích Prahy, do centra by si dojeli lidé autem nebo Boltem.

Marek

Přesně tak, MHD je černá díra na peníze. Nechápu, utopí se v tom miliardy ročně a přínos? Staré báby si jedou zadarmo nakoupit burešovy šmakulády do Kauflandu

Michal Bartoníček

Kdo vám napovídal, že MHD je černá díra na peníze? 😄
Když ten přínos nevidíte, těžko vám něco vysvětlovat. Obávám se, že to nepochopíte ani po důkladném výkladu.

Fanda Šmanda

Nejsem si jistý, jestli příspěvek obsahuje větší než malé množství ironie nebo jestli to myslíte vážně.

Kopecky

Myslím to vážně, víte kolik se za to vyhodí peněz?

Y.K.

Vyhodí? Dost na tom stojí ekonomická prosperita Prahy, takže je to spíše investice.

Michal Bartoníček

V tom případě je štěstí, že na věc nemáte žádný vliv. 🙂

Low cost

V Brně prý chybí kokeš, nevíte o tom něco?

Aileeen

Příspěvek spíše obsahuje větší než velké množství omamných látek v těžko představitelných kombinacích.

Michal Bartoníček

Položme si nejdříve otázku, kdo vlastně jste a co na vaše šílené nápady říká váš ošetřující lékař.
Jste nemakačenko, bez řidičáku nebo dítě?
Obávám se, že tady není dost Boltů na vaše výplody, ke kterým jste se snížil.
Naštěstí zde platí rovnice, čím kvalitnější MHD, tím méně aut. 🙂

Veřejná doprava KUPŘEDU

Položme si otázku: Kdo dnes jezdí po městě autem?
Jsou to lidi, kterým je třeba zvýšit poplatek za parkování na minimálně 10Kč za den – tedy 3650Kč za rok. Tyto peníze převést na podporu MHD.
Pak dojde i jim, že normální lidi jezdí po městě veřejnou dopravou.

Marek

Je na čase skoncovat s MHD. V dnešní době s tím stejnem jezdí jen bezdomovci a důchodci. Neznám jediného člověka, který by jezdil sockou. Kdo nemá auto, ať chodí pěšky. Proč mám pražákům platit ze svých daní metro, když k nám do obce jezdí pět autobusů den. To není spravedlivé

Jan T.

Prážaci si to zaplatí ze svých nadprůměrných daní sami, nemějte péči.

Dejf

Asi tak, sice Praha vypadá na dopravu draze, ale když se to rozpočítá na hlavu, tak to vyjde líp než nějakej autobus do horní dolní pro 5 lidí. Ale vysvětlujte něco o úspoře z rozsahu člověku, co má nenávist k pražákům na žebříčku priorit hned pod dýcháním.

Michal Bartoníček

U vás doma si skoncuje, jak uznáte za vhodné. 🙂 Že nikoho takového neznáte, neznamená, že neexistuje.
Ale poradím vám, jak se tomu placení vyhnout. Odstěhujte se do Taškentu v Uzbekistánu. Tam vaše vlhké sny realizovali zrušením tramvajové sítě. Ještě od těch autobusů potřebují pomoci. 😄

Granja

Neznám jediného člověka, který by jezdil sockou….

Nedávají vám vycházky?

Low cost

Za to těch, co jezdí na traktoru znáte spoustu a ještě přitom sajou dotace ze státního cecíku jak Jurečkův brácha…

Petr Vašek

DPP žádný tarif nemá, když už tak PID.

Leinad

Legislativa moc neřeší nějaké IDS. Přepravní smlouvu uzavírá cestující s dopravcem.
Že dopravcovi smluvní podminky i tarif jsou většinou kopie šablony od objednavatele, to je detail.

Véčko

Jen bych se rád zeptal autora, proč to je tak nepřehledné? To prostě jen nešlo označit nějaký úsek textu a vložit tam odkaz na prokliknutí se jednotlivě ke každé MHD? Vždyť u Karlových Varů to tak udělal a stejně tam vyjíždí náhledovka, což je dost rušivý prvek. Měl jsem za to, že když se ve WordPressu dává seznam, tak se vše sepíše postupně přeci a ne, že tam budou vyjíždět fotografie…

David

Hradec: „I nadále pak zůstává MHD zdarma pro děti do šesti let, držitele vybraných průkazů, maminky s kočárky i psy.“ A co tatínci s kočárky? Může být kočárek prázdný? Nejedná se spíše o již zmíněný doprovod dítěte do 6 let věku?

Luboš Beneš

Nojo, to je diskriminace!

Granja

Zapomněli na strejdu.

Vojtěch Přichystal

V Jablonci se také mírně zdražovalo, základní jízdenka ondve koruny na 20,- při platbě hotově a 18 při použití bezkontaktní metody nebo IDOLKY, a dětská z 10,- při platbě hotově a za 9,- při použití bezkontaktní metody

Zdeněk

Kdyby jen v Jablonci… Třinec, Velké Meziříčí, Česká Lípa..

Pan Pravda

Myslim, ze prazska MHD je v pomeru cena vykon zdaleka nejlepsi nejen v CR, ale dost mozna i v Evrope, byt jsem zdaleka nepoznal vsechny vyznamny mesta. Osobne mam ale nejradsi tu v Izmiru, kde jsou do MHD genialne napojeny trajekty a jezdit lodi do prace je zazitek, na kterej clovek ani po deseti letech nezapomene.

Lukáš Kníže

Pokud hodnotíte poměr cena-výkon, zahrnujete jen cenu jízdenek, anebo zahrnujete i doplatky z magistrátního rozpočtu?

Gouda

O tom se v Praze nesmí ani uvažovat. Protože od těchto myšlenek je to už jen krok k úvaze, odkud se ten rozpočet Prahy vlastně bere. A pak by i mírně zvídavý jedinec mohl navzdory vytrvalé snaze všech centrálních státních orgánů zjistit, že mnohamiliardové hračky v Praze masivně dotuje celá země, zatímco v regionech se desítky let čeká na základní infrastrukturu.

Frantisek

Otázkou ovšem je, co je ta „základní infrastruktura“ – zda vybavení v místě, nebo mnohými opěvované dálnice, po nichž budou muset pomalu za každým prdem třeba právě do té Prahy…

mgr.pavel

Třeba plynovod nebo kanalizace. Nebo spoj veřejné dopravy k doktorovi či na úřad častěji než jednou za dvě hodiny (srovnejte s Prahou a frekvencí často co pár minut)

Jiří Kocurek

Chodník. Na nádraží. Dost často žádný není nebo je v dezolátním stavu, nebo tam není veřejné osvětlení.

Pavel

Tak Praha jeste donedavna taky nemela chodnik na nadrazi. Ten podel magistraly. 🙂

Jan T.

Drtivá většina příjmů Prahy jde z daní a zisků hospodaření na území hlavního města, takže opravdu vesničani masivně nedotují pražskou MHD. Nechápu kde se tenhle mýtus bere.

Gouda

Mýtus jste právě zopakoval vy – že statistický hrubý regionální produkt Prahy (na jehož základě stát Praze přiděluje vysoce nadměrný podíl v RUD) odpovídá tomu, co se v Praze ve skutečnosti vyprodukuje. Než tento mýtus příště zopakujete, běžte si přečíst, jak se ten HRP počítá. Velmi rychle zjistíte, že obří část HRP Prahy tvoří firmy s formálním sídlem, popřípadě vedením nebo marketingovým oddělením v Praze, a produkcí mimo Prahu. Když nejvíce placení (a nejméně pracující) zaměstnanci firmy sedí v Praze, a firma v Praze sídlí, skutečně to neznamená, že tato firma v Praze produkuje. Z rozložení profesí v Praze by… Číst vice »

Antonín Vašek

Souhlasím a toto všechno aby nám zpoplatnění vjezd a obtěžovali emisními známkami. Zakotvil bych do ústavy právo jezdit autem po všech veřejných silních kromě dalnic zadarmo. Hlavní silnice v praze měli by měli být pod režií ŘSD

roman

Pražská MHD je takový průměr, neurazí ani nenadchne. Dost ji sráží zastaralý systém jednotlivého jízdného.

Martas

Za mě bych byl raději, kdyby o něco zdražila a došlo ke zlepšení a komfortu
– pořízení klimatizace do 15T/14T ,
– neprodlužování lednového taktu ve špičce o 2 minuty (mimo špičku to tolik nevadí),
– zavedení metrobusových linek po okrajích Prahy (propojení metra a tramvají)
– sjednocení informačního systému napříč typem vozidel – navíc tramvaje mají snad milion variant

Frantisek

Hm, já bych za zdražení raději spolehlivost a návaznosti. Léta neřešené zdržování vozidel v kolonách (i na obratech), absence aktuálních informací na zastávkách, místy kulhající dostupnost (druhé vestibuly z metra, přiblížení ostrůvků uzlovým křižovatkám) – namísto honění někdy nesmyslného množství vozidel do provozu a domnělého lákání cenou, jež ovšem z auta vytáhne málokoho (leda sázkou na „věrnost“, ale to auto ti lidé zatím stejně pořád mají a rádi použijí).

Twix

Léta neřešené zdržování vozidel v kolonách znamená že každý rok přibude několik buspruhů, které najdeme i na některých komunikacích dálničního typu? Kde ještě buspruhy chybějí? Problém je že jako houby po dešti rostou i ty kolony. Z těch ostatních věcí jsem hlavně pro ty aktuální informace na zastávkách, to je ostuda.

PetrH

V poměru k počtu obyvatel dotuje Praha MHD asi nejvíc na světě.

Šejdr

V Pardubicích už magistrát změny jízdného oficiálně oznámil, ale jde spíš o kosmetické úpravy. Elektronicky placené jízdné jen o korunu, měsíční a delší časové jízdné vůbec.
https://pardubice.eu/cena-dlouhodobeho-jizdneho-mhd-v-pardubicich-zustane-zachovana

Dan

Zrovna jsem chtěl napsat, že stačí trochu hledat a hned na mě vyskočilo, že Nový ceník na svém středečním jednání schválila Rada města Pardubic. Největší změnou je výrazné zvýšení ceny jízdného placeného v hotovosti u řidiče a to že 35 na 50 Kč. V Pardubicích by se měli inspirovat hradečtí radní, kteří zvýšili cenu za všechny ostatní jízdenky a cenu za nákup u řidiče nechali stejnou za 30.