Zdražení až o 40 %. RegioJet v autobusech nasadil nový ceník, řeší více špičku a sedlo
Dopravce poslední týdny zkouší různé podoby ceníku, snaží se motivovat k využití spojů v přepravním sedle.
Cestující na některých autobusových linkách RegioJetu zažívají v posledních týdnech velké skoky v cenách jízdenek. Dopravce oficiálně přiznal zdražení v průměru o 10 %. V řadě případů se ale ceny jízdenek vychýlily až o 40 %.
Největší pohyby cen jsou na lince Praha – Liberec, zcela bez úprav zůstalo například jízdné na trase Olomouc – Zlín.
RegioJet dlouho nabízel jízdenky podle času jízdy od 99 do 109 Kč (při nákupu přes kreditovou jízdenku). Po úpravách ceníku v poslední době zlevnil některé spoje na 89 korun. Současně ale zdražil spoje ve špičce až na 139 Kč.
V praxi to znamená, že ti, co dojíždějí ráno z Liberce do Prahy a odpoledne se vrací zpět, platí místo 99 či 109 Kč o 20 až 30 korun více. Strop cen se za poslední týden několikrát změnil. Například v úterý při položení dotazu bylo maximum 139 Kč, vzápětí došlo ke změně na 129 Kč. Ještě minulý týden pak RegioJet zkoušel verzi dynamického tarifu, kdy první místa ve spoji byla za nižší cenu a jak se autobus zaplňoval, jízdné se zvýšilo.
Motivace využívat méně vytížené spoje
Mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová uvedla, že rozdílné ceny ve špičce a v takzvaném dopravním sedle mají motivovat cestující využívat méně vytížené spoje. „Nyní jsme také upravili cenu a zvýšili ji o 10 Kč, aby cena lépe odpovídala současným ekonomickým podmínkám a nákladům,“ uvedla mluvčí. Za cenu 89 Kč nabízí podle mluvčí zhruba pětinu kapacity. Majitel firmy Radim Jančura dlouhodobě upozorňuje na to, že poptávka na této lince je příliš „jednostranná“. Ráno je převis poptávky po cestách do Prahy, odpoledne a večer do Liberce.
Spojení Praha – Liberec nenabízí spojení vlakem, které by bylo silnici konkurenceschopné. Stát zde proto neobjednává žádné přímé spojení. Většina autobusů jezdí čistě v komerčním režimu a závisí na dopravcích, jak se rozhodnou spoje a ceny držet. Na trase působí ještě FlixBus. U něj jsou rozptyly v cenách ještě vyšší, cestující musí ještě platit nevratný poplatek 9 Kč za rezervaci. Loni na trasu vstoupila ještě společnost Lutan, po pár týdnech provoz ukončila.
Na trase jezdí ještě autobusová linka 345 přes Mladou Boleslav, kterou společně objednávají Liberecký a Středočeský kraj. Ta nabízí spojení v některé velmi okrajové časy. Jízda trvá téměř dvakrát déle než přímý spoj bez zastavení.
V tiskové zprávě z minulého týdne se do hodnocení autobusových služeb na této trase pustil i organizátor veřejné dopravy v Libereckém kraji. „Při dojíždění z Liberecka do Prahy si musíte místenku na autobus rezervovat nejméně v týdenním předstihu, v den jízdy je beznadějně vyprodáno. V okrajových částech dne máte problém přiměřeně rychlé spojení vůbec nalézt. Pokud byste potřebovali po cestě pracovat, budete v autobuse omezovat svým počítačem spolucestujícího na sousedním sedadle. Pokud se na sousedních sedadlech sejdou současně velcí cestující, rozhodně nejsou po hodinové cestě autobusem svěží,“ cituje zpráva jako pohled cestujícího Pavla Blažka z krajem vlastněné společnosti KORID LK, která v Libereckém kraji veřejnou dopravu koordinuje.