Autobusy

FlixBus vybojoval zastávku v centru Liberce, přidal nové spoje

Terminál MHD v Liberci se zastávkou pro autobusy do Prahy v Blažkově ulici. Foto: Jan Sůra
Terminál MHD v Liberci se zastávkou pro autobusy do Prahy v Blažkově ulici. Foto: Jan Sůra


 Společnost FlixBus necelý rok po startu linky z Prahy do Liberce získala povolení k zastavování  na terminálu městské hromadné dopravy v centru Liberce. Ten je díky své poloze v centru města využívanější.

Vyplývá to z rozhodnutí pražského magistrátu, které má redakce Zdopravy.cz k dispozici i z rezervačního systému společnosti. První zelené autobusy mají do centra zajet ve čtvrtek.  FlixBus už dříve potvrdil, že má zájem jezdit do centra města. 

Vzhledem k časovému souběhu se spoji RegioJetu, který má na trase stále výrazně většinový podíl a aktuálním zpožděním způsobených dopravní situací na D10, ale  hrozí vznik kolizních situací kvůli kapacitě zastávek.

Flixus má na terminálu MHD zajíždět na stejnou zastávku, jako RegioJet, tedy v Blažkově ulici. Pokud bude u příjezdu plná, má zajet oklikou přes ulice 8. března a Rumunskou do zastávky v ulici Moskevská, odkud dnes odjíždí například meziměstské autobusy do Jablonce nad Nisou či Bedřichova.

Krajský úřad o změně jízdního řádu dopravce Flixbus informoval všechny dotčené strany až ve úterý 7. 8., tedy jen dva dny před tím, než má změna vstoupit v platnost. K příchodu FlixBusu se tak nijak nemohl vyjádřit Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, jehož zastávky chce FlixBus využívat.

Řidiči FlixBusu už v úterý zkoušeli průjezd terminálem MHD ve směru od budovy úřadu práce k zastávce Moskevská. To vyvolalo v DPMLJ paniku: trasa prochází pod trakčním vedením pro tramvaje a jelikož FlixBus využívá i patrové autobusy Setra, nemusely by pod ním projet a hrozí, že by trakční vedení mohly strhnout. Nakonec proto FlixBus ve směru od Prahy projede nejprve ulicí Boženy Němcové a poté se podél bývalého kina Adria otočí, aby mohl zajet k zastávce Moskevská.

Liberecký krajský úřad v úterý v dopise oběma dopravcům upozornil, že musí dodržovat podmínky v licencích a na každý spoj v jízdním řádu může být pouze jeden autobus.

V případě nasazení posilového autobusu ve shodný čas nemůže být tento trasován přes zastávku Liberec,Fügnerova,“ uvádí se v dopise. Zejména v pátek či v neděli přitom běžně jezdí RegioJet i se třemi posilami a cestující jednoznačně preferují s ohledem na polohu právě zastávku u terminálu Fügnerova, FlixBus posily zatím neřeší.

 Takové omezení se nelíbí RegioJetu. „Ve špičce není jiné řešení, než jezdit s posilami Naše spoje tady bez jakýchkoli dotací zajišťují základní dopravní obslužnost a vypravovat každý autobus odjinud by znamenalo jenom chaos a nepříjemnosti pro cestující, na které dopadne nesmyslný postup úřadů,“ míní mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. 

I cestující, který bude mít lístek na terminál MHD v centru, přitom nebude mít jistotu, že na něj skutečně vystoupí. „V případě zpoždění spoje přesahujícího údaj o příjezdu do zastávkyLiberec,Fügnerova v jízdním řádu o více jak 10mininut není zaručena možnost provedení výstupu cestujících v této zastávce, v takovém případě je žádoucí provést odklon spoje na příjezdu do Liberce přímo na autobusové nádraží a do zastávky Liberec,Fügnerova vůbec nezajíždět,“ uvedl krajský úřad v dopise dopravcům. Vzhledem k pokračujícím rekonstrukcím a uzavírkám na D10 jsou zpoždění na D10 v poslední době velmi častá. 

FlixBus zveřejnil v celostátním informačním systému i nový jízdní řád. Podle něj bude firma vypraví každým směrem 46 autobusů týdně, což je navýšení o 16 spojů týdně.

Trasa Praha – Liberec je jednou z několika, kde je RegioJet a FlixBus v přímé konkurenci. FlixBus i necelý rok po zahájení linky  útočí hlavně cenou: jízdenky nabízí už od 29 korun. RegioJet tvrdí, že mu letos i po vstupu konkurence počet cestujících mírně vzrostl. 

52 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Naprosto nesmyslné úsilí společnosti FlixBus, která se tímto připravila o hlavní konkurenční výhody: rychlost přepravy bez zajížděk, bez zdržujících rezervací sedadel, bez sledování, kudy a kdy kam spoj zajíždí, nebo ne. FlixBus se bohužel stává kopií RegioJetu a ve výsledku bude nepoužitelný. Cestující FlixBusu preferovali právě tu rychlost a jednoduchost přepravy a ta se nyní vytrácí. Nyní již není žádný důvod používat FlixBus, když se na lince Liberec – Praha stává přeprava s ním těžkopádná, časově delší, neprůhledná a komplikovaná.

  • Já nevím, že se ti zelení pořád někam cpou. To ještě nepochopili, že jsou tady zbyteční a nikdo o ně nemá zájem? Akorát všechno przní.

    • „To ještě nepochopili, že jsou tady zbyteční a nikdo o ně nemá zájem?“
      Stejně jako Jančura ještě „oficiálně veřejně“ nepochopil, že jeho původní „výhradní úspěch“ je již pouhou minulostí – privátně je mu to samozřejmě jasné, proto se také snaží bojovat i nadále všemi možnými prostředky a zvětšuje rozsah přesouvání svého podnikání do železniční dopravy …

  • Jinak taková kacířská myšlenka – když zjevně dopravci mají zájem o dané místo v centru (protože to zjevně chtějí cestující, jinak by to bylo jedno a dopravci by se tím nezatěžovali – resp. Flix to chce, protože bez toho cestující RJ nepřetáhne, samotné by je to nenapadlo…) – tak by město, kraj a dotčené instituce spíše měli plánovat, jak by to šlo, aby tím nevznikaly nějaké problémy typu neprůjezdný terminál apod. Navíc v souvislosti s tím, jak to vypadá s jejich autobusovým nádražím v Liberci, kam pomalu ani autobusy nebudou smět.
    Že by jako jednom úředníci přijali za svůj postup „jak to udělat pokud možno co nejlíp“ a ne „jak to vyřešit co nejhůř, když už jsme k tomu donuceni“
    Liberec, Zlín, OL všude stejný…

  • Ti krajští úředníci jsou opravdu neskuteční a nejen na Liberecku… předpokládám, že autobusem zcela jistě necestují, jinak by tohle z nich nemohlo vypadnout…

  • Další „bouře ve sklenici vody“, aby se Radimek udržel v povědomí jako ten jediný správný altruista a filantrop, kterému přitom všichni jen „okopávají kotníky“ …
    VŠECHNY spoje VŠECH dopravců by měly začínat a končit na autobusovém nádraží, které bylo k tomu účelu vybudováno – a klidně s tím, že budou mít ještě další nácestnou zastávku v centru, kde je i v Liberci místa dost a bylo by jen možná třeba provést nějaké menší úpravy infrastruktury, na než by mohli ti dopravci i finančně přispět, když toho areálu chtějí využívat.

    • Základní modrogumní pozice: Jančurův nepřítel je mým přítelem 🙂

      P.S. Na autobusák „k tomu účelu vybudovaný“ za chvíli nebudou smět autobusy (až ŘSD začne s rekonstrukcí „tunelu“)…

      • „Jančurův nepřítel je mým přítelem“
        Naprostá pitomost: na to, aby Jančurův nepřítel mohl (směl) být přítelem někoho, je pouhé jeho nepřátelství s Jančurou příliš, příliš málo – leda by ten někdo byl příliš velkou nulou. Ale možná se jako ta nula cítíte, a tak soudíte podle sebe …

    • Radim se tam vejde, Zelený dělá vlny. Jinak vláčkům to nijak nepomůže při současném zoufalém vlakovém spojení, tak by bylo spíše od úřadů lepší podpořit a vyřešit autobusy v centru (pro cestující, ne pro dopravce) než naopak. Asi bude nějaký důvod, proč většina lidí nechce jet až na/z nádraží, logicky…

      • Kdyby vedení ČD mělo zájem, už dávno mohla existovat přímá rychlá autobusová spojení i „v režii“ ČD …

    • ano souhlasím, ale třeba u nás by nesmělo ODS prodat autobusové nádraží a pozemek i s okolníma ulicema za symbolickou jednu korunu. A byl to ten chudák ZEMEK co diktuje jaká firma může mu vjet na pozemek.

      • Prodávání nádraží těmto podnikatelům byla docela tragedie. Většinou se kašlalo(i teď) na služby, opravy , ale od dopravců se vybíralo čím dál víc.
        Což často pomohlo k ukončení nejedné dálkové linky. (blijící smailík)

  • Několik upřesnění z pohledu dopravního úřadu:
    – změna jízdního řádu linky 154100 byla ze strany MHMP schválena až včera 7.8. a proto dřív nebylo možné oficiálně ostatní dopravce informovat, licenční řízení je ze zákona neveřejné, přístup do něj nemá ani DPMLJ, neboť správci označníků se již v tomto řízení od loňského roku nevyjadřují, zastávky (resp. nástupiště) v Moskevské a v Blažkově nepatří DPMLJ ale městu, SML i OD MML přitom se změnou licence souhlasily bez námitek či připomínek
    – po protestu DPMLJ bude dočasně i výstupní zastávka linky 154100 na nástupišti v Blažkově, pouze v případě plného obsazení pojede FlixBus od Prahy pro výstup krkolomnou (ale pro autobusy sjízdnou) trasou „horem“ k nástupišti v Moskevské, byť se dopravce zavázal že patrové autobusy na Fügnerovu posílat nebude

  • a je někde v nařízení (zákoně) definováno, kolik jízdenek za 29 kč může FlixBus nabízet, podle mě max. 5 v jednom spoji, aby nejezdil podnákladově ve snaze vytlačit konkurenci.

  • Totalni debilismus. Terminal Fugnerova byl ve svem puvodnim zameru vybudovan jako prujezdni zastavka pouze pro MHD, vyjma tramvaji jedouci z/do Jablonce. To, ze DPmLJ si z toho udelal konecnou i pro nektere autobusove linky a zacpal tak prostor autobusy bylo uz na povazenou. Ted se tam chteji cpat pomalu vsichni. V jinych krajskych mestech (Plzen, Ceske Budejovice, Jihlava, Hradec Kralove, Pardubice atd.) dalkove linky v centru nezastavuji, zastavuji jen na autobusaku a fertig. V Liberci ne, tam si cestujici rozmazlili a maji to. Ted se z toho tezko budou dostavat.

  • „Naše spoje tady bez jakýchkoli dotací zajišťují základní dopravní obslužnost a vypravovat každý autobus odjinud by znamenalo jenom chaos a nepříjemnosti pro cestující, na které dopadne nesmyslný postup úřadů,“ míní mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.“

    To je klaun – takže oni chudáci, poté co zlikvidovali konkurenci, musí dělat zadarmo základní dopravní obslužnost a ideálně, kdyby jim za to ještě někdo zaplatil. To nevymyslíš.

      • Kompenzace za studentské slevy například? Nehledě na to, že základní dopravní obslužnost nezajišťují, jestli se nepletu. Aleš si prostě nevidí do huby.

          • Pojmem dotace se v ekonomii rozumí peněžitý dar nebo daru podobná peněžitá úhrada ze strany státu (zpravidla vlády nebo zákonodárného sboru) nebo územněsprávního celku (v Česku kraj, obec nebo městská část) nějakému subjektu v zájmu snížení ceny určitého statku, jehož poskytování je ve „veřejném zájmu“.

            Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dotace

                  • Naše legislativa není vhodný příklad, když si mnohdy sama odporuje. Nicméně příklad třeba ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla):

                    § 3 Pojmy
                    „Pro účely tohoto zákona se rozumí
                    a) dotací peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel,“

                    ———–
                    Je to pro vás dostatečně široká definice?

                    • Není. Prostě podle cenového výměru a vyhlášky, kterou se platby za slevy v jízdném kompenzují, jde o kompenzaci. Nikoliv dotaci.

                    • Tímto vaše pravda a vyhláška zvítězila na mou lží a zákonem.

                    • Právně je zákon postaven nad vyhláškou či cenovým výměrem.

                      Kompenzace je určitým druhem dotace.

              • Až na to, že ta státem nařízená sleva vás dotuje, to už by se dalo snad lépe pochopit… je to slovíčkaření, ale ve skutečnosti j výsledek stejný = stát sype peníze a můžete tomu říkat, jak chcete

                • Když napíšu, že stát dotuje České dráhy, budete předpokládám první, kdo bude vyskakovat proti tomu, že nejde o dotaci.

                  • Ale vždyť samy ČD inzerují třeba v dálkových vlacích, že „provoz tohoto vlaku je spolufinancován státem“ …

                    • ale to není dotace. Je to platba za objednanou službu. Viz výroční zpráva.

                  • Ale stát dotuje ČD. Stát dotuje spoustu dalších věcí, vč. soukromých firem. Prostě jim cpe peníze, jen se tomu říká pokaždé jinak, aby to nevypadalo tak drasticky. To je jako když dnes se nepoužívá pojem uklízečka, ale např. „podlahový technik“ nebo se používá pojem developer, což není nic jiného než obyč. vývojář.

            • Jen tak mimochodem, když napíšu, že ČD berou dotace na své linky, okamžitě se ozvou všichni bojovníci za ČD, že to není dotace, ale platba za objednanou službu. A mají pravdu.

        • Čerpáme na to platby od zdravotní pojišťovny, pro některé pacienty je tato forma terapie levnější a účinnější, než léky.

          • Aha, takže provoz tohodle serveru dotuje zdravotní pojišťovna. Nebo spíš kompenzuje, přispívá, pomáhá? Už chápu, že není na péči pro nemohoucích)))

            • ty dotace jsou na pracující čdáky a kompenzace jsou na čdáky ve výslužbě. Já třeba jsem dělal v čsad a na ty není nic, ale polykám reklamy, tak já jsem zaplacený. Přečtěte si výroční zprávu.

    • Ano, chtějí, aby jim někdo zaplatil. Na této lince si všichni vždycky nechávali zaplatit, i kdyby to byla jen 1Kč za cestujícího.

    • Konkrétně na Liberci se konkurence zlikvidovala zcela sama (a ještě za to dostala pokutu kvůli nepouštění na nádraží).
      Možná by spíše úředníci v Liberci mohli vyřešit problém s nádražím, na které nebude moci většina autobusů vůbec vjet, hlavně že to stálo x milionů z městských peněz.

  • „Nakonec proto FlixBus ve směru od Prahy projede nejprve ulicí Boženy Němcové a poté se podél bývalého kina Adria otočí, aby mohl zajet k zastávce Moskevská.“

    Teda, na takovýhle záchvat kreténizmu mohlo asi opravdu dojít jenom v Praze a ještě jen u někoho, kdo v životě seděl maximálně tak za volantem Trabantu 🙁

  • Už o Jančurovo zastavovani na Fugnerce rozhodli v Praze a ne v Liberci. Ta zastávka nemá místo a oni se tam cpou jak umanutí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora