Zdaňte letecké palivo, vyzvali železniční dopravci Evropskou unii

Boeing 777 společnosti KLM v hangáru na letišti Schiphol v Amsterdamu. Foto: Jan SůraBoeing 777 společnosti KLM v hangáru na letišti Schiphol v Amsterdamu. Foto: Jan Sůra

Do debat o zdanění leteckého paliva vstoupil silný hráč. Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) dnes vyzvalo Evropskou unii,

139 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Bože co je to zas za blbost. Proč lidem zdražovat službu o kterou stojí. Navíc by pak došlo k znevýhodnění evropských dopravců. Pokud budeme chtít udělat něco pro planetu tak můžeme začít tím že urychlíme výstavbu jaderných elektráren a přestaneme půdu drancovat řepkou a kukuřicí. A hlavně začneme tlačit na země které nejvíce poškozují naši planetu.

...

Je to blbost. Naprosto drtivá většina takových výkonů na železnici, které konkurují letecké dopravě, je v elektrické trakci, kde jaksi absence zdanění kerosinu nepředstavuje konkurenční znevýhodnění.

Oldřich Sládek

Píšu s Tomášem Zárubou níže – železnice v elektrické trakci JE zatížena platbou poplatků za OZE, což je prostě problém. Jak v nákladní, tak osobní, tak i MHD.

Haha

Výpadek ve spotřební dani je potřeba nějak nahradit 🙂 Zelená politka až dokud nejde o peníze… :-))

adr

A nebylo by tedy správné raději zrušit placení poplatků OZE? A nechat je na dobrovolné bázi, ať kdo chce čistou energii si za ni připlatí. Osobně považuji OZE za ohromný tunel a způsob jak pod pláštíkem ekologie z lidí tahat peníze. Osobně nic proti obnovitelným zdrojům energie nemám. Jen se mi nelíbí způsob, jakým OZE protlačováno.

mgr.pavel

„Proč lidem zdražovat něco o co stojí“ – takže jste třeba proti zvýšení spotřebních daní na alkohol, tabák nebo benzin, protože o všechny věci lidé také stojí?

Ad „radši postavme jaderku a nedrancujme půdu řepkou“ – a co tak dělat více věcí zároveň a pomoct přírodě z vícero stran? Boj proti klimatickým změnám nemá jediné správné řešení, ale komplex X dílčích..

Jan Macháček

Co navrhujete pěstovat místo řepky a kukuřice?

Eda

Když už nic jiného tak třeba trávu pro krávy. Nebo rostliny, které budou v přírodě mnohem lépe zadržovat vodu než řepka či kukuřice. Pokud to s ochranou přírody myslíme vážně, tak začneme nejprve řešit ty největší znečisťovatele přírody a až je vyřešíme můžeme se věnovat menším. Myslím, že ani automobilová ani letecká doprava nejsou těmi, které nejvíce znečišťují přírodu.

Jan Macháček

Tak největšími znečišťovateli jsou lokální topeniště, kde se mnohdy pálí kde co v nevyhovujících kotlích. Momentálně v množství škodlivin trumfnou v ČR i průmysl. Ale zpět k zemědělství. Řepka právě patří k plodinám, které lépe zadržují vodu. Zatravnit by se to dalo, spásat dobytkem a aspoň zvednout naši soběstačnost v mase. Ale jaký byl efekt? Zjistí se, že masokombináty vlastní Babiš a zase budou protesty, že jsou všude krávy pro Babiše.

adr

Tak v tom případě je jednoduché řešení. Zrušme daně na plyn aby se lidem vyplatilo topit plynem, pak by nemuseli pálit kdejaký bordel. Jinak k největším znečišťovatelům co se týče CO2 v ČR patří uhelné elektrárny. Takže pokud je CO2 takový nepřítel, tak mi logicky přijde postavit několik JE, abychom mohli vypnout všechny uhelné elektrárny. Navíc díky přebytkům EE můžeme osvětlit všechny dálnice. Nehledě na možnost exportu. A přišlo by to levněji něž všechny podpory OZE. Které považují za jeden obrovský tunel na kapsy daňových poplatníků pod pláštíkem ekologie.

Lubomír

Trávy je všude dost, vodu při suchu žádné rostliny nezadrží, vodu necháváme odtéct do moře, co se týká co je čistčí jádro nebo zel. energie, obojí zatěžuje přírodu i lidi.

Bystrík

Ako sorry, keď som schopný ísť letecky na druhý koniec Európy za 30€ tam aj späť(sú aj lacnejšie alternatívy), tak prečo by som šiel železničnou dopravou, keby to bolo 10x drahšie a možno aj 10x dlhšie… Vtedy sú ekologické aspekty a iné externality pre mňa nedôležité… Asi niekto prišiel na to, že Thalysom veľa ľudí necestuje a plače nie kvôli strate ale kvôli nižšiemu zisku… Alebo pán holandský minister už má v obálkach papieriky s práškom v poštových schránkach o tom, ako jeho ľudia nezarábajú na štátne útraty až tak, ako by chceli

Oldřich Sládek

Přečetl jsem si všechny komentáře a nikde ani slovo o nákladní železniční dopravě. Ta není nijak a ničím dotovaná a neustále bojujeme o srovnání podmínek. Platbu POZE považujeme za zločin v elektrické trakci, kterou paradoxně všichni chtějí rozvíjet. Dělá to 24% z ceny TE. Jak chcete potom normálně konkurovat? Nemá to v Evropě hlavu ani patu….

Tomáš Záruba

A přitom to zmiňuji hned o komentář níže. 🙂

Oldřich Sládek

A jo, Tomáši, sorry. Tohle jsem přehlídl😁

Michal Štěpán

S tím s Vámi souhlasím. Každopádně nákladní dopravu je třeba podporovat především infrastrukturními projekty a projekty v oblasti managementu a řízení provozu. Celková rychlost přepravy zásilky od výrobce ke spotřebiteli je to nejdůležitější. Cena pak může již hrát sekundární roli, pokud bude vyvážena rychlostí. Ohledně letecké dopravy už říkám celá léta, že je třeba přepsat Chicagskou úmluvu, ze které např. toto nezdanění leteckého paliva pro komerční lety vychází. Ono tam je ještě spousta dalších věcí, které jsou dnes již dosti kontroverzní. Sice to teď vypadá, jako bych si chtěl vypustit rybník, ale člověk se musí nad některé věci umět povznést.… Číst vice »

K.S.

To co píšete je zajímavé, ale u té mezinárodní osobní dopravy a daně přímo EU mi začíná blikat červené světýlko, to je hraní si s federalismem, na to tu není politické klima. Spíš bych viděl jako možnost, u železnice třeba, lístky vystavovat se zahrnutím DPH příslušných zemí a pak nějaký zápočet mezi dopravci. Z pohledu IT řešení by takový systém neměl být moc složitý na napsání.

Dušan

Nedanění leteckého paliva stále naplňuje tzv. celospolečenský zájem, z toho je potřeba vycházet – doporučuji přečíst k tomu příslušné oficiální materiály, nejlépe začít tou Chicagskou úmluvou.

Karel

Jaky zahem, proboha?

K.S.

Jestli se dobře dívám, tak ta úmluva je ze 47. roku, tedy z jiné doby, jiných podmínek, ty se za posledních, už jenom, 30 let natolik změnily že úmluva dost možná potřebuje revizi, zejména co se daní týče. V době kdy se to psalo trvala cesta vlakem z Brna do Prahy tak 5-8 hodin (někdo kdo má jízdní řád z té doby mi to opraví jistě), eroplánem v 60. asi 3, dneska to vlak dává za 2.5-3. Podle toho kudy jede, autem to trvá také tak a tehdy to byla cesta na půl dne. Vídeň-Praha se dá udělat 4,5 hdoiny.… Číst vice »

mgr.pavel

V čem je prosím „celospolečenský zájem“ nedanit letecké palivo, ale danit paliva jiných druhů dopravy?

V čem je letectví tak výjimečné, že jen a pouze ono má celospolečenský zájem?

Ad oficiální materiáley, např. ona Chicagská úmluva: to jsou politické dohody. Nikoliv nějaké socio-kenomicko-ekologické studie co je a co není celospolečenský zájem. Anebo když vznikne na vládní úrovni Pyšelská úmluva (místo jen náhodou shodné s centrálou jistého holdingu) kde se bude plácat „dotování řepky je celospolečenský zájem“, budete to také stejně hájit?

Dušan

Samozřejmě, že letecká doprava má tzv. celospolečenský zájem, protože např. lety mezi Evropou a Amerikou nebo jinými kontinenty nemají v současnosti žádnou jinou aktuálně dostupnou alternativu ani dnes ani za 50 let v budoucnu a prostě nelze ty kontinenty navzájem zcela dopravně izolovat tak, že se prostě všechny mezikontinentální lety zruší – jak navrhuje Greta ve švédsku, která navrhuje vlak, který bohužel mezi mezikontinentálně nejezdí:-))).

Petr

„nikde ani slovo o nákladní železniční dopravě“

A mělo by, když je tématem zdanění leteckého paliva požadované skupinou státních železničních podniků?

Oldřich Sládek

Ano, viz výše. Platíme POZE, zcela nesmyslne a znevýhodňuje to železnici dost drsně. A to hodně.

Tomáš Záruba

Pro lety mimo EU je to stejně jedno, tam to cestující do vlaků nepřinese (no možná od října do GB 🙂 ). Jistý věcný smysl může být u letů vnitroevropských na tzv. střední vzdálenosti. Ale tam je stejně rozhodujícím faktorem čas, i kdyby byly letenky o nějakých 20% dražší, tak se z Prahy Paříže létat nepřestane. Myslím, že mnohem lepší by bylo to železnici kompenzovat formou masivnější podpory zlepšování infrastruktury včetně „blízkého EU-zahraničí“ typu Ukrajina, Balkán. Popř. i nějakým tím tlakem na existenci „objednávkového systému“ i ve státech, kde v dálkové dopravě není nebo nehraje významnou roli (=> zvyšování počtu… Číst vice »

Milan

A kdyby to nahodou neslo zdanit tak to alespon zregulujeme letadla budou moci treba pristavat jen v utery a ctvrtky a vzletat treba v pondeli a stredy. A byde se to tykat jen zudych mesicu v lichem roce jinak budou sedet na zemi. Vlacky budou houkat cestovani trvat nekonecne dlouho a vsem nam bude slunickove.
Jednou se to zdaneni a regulace muze tykat i vas tak to neprejte ostatnim.

Člověk

Jednoho dne se třeba bude volat po rovnosti na trhu skrz odstranění zdanění pro všechny, ne zvednutí daní pro konkurenci. Škoda jen, že se toho nikdo z nás nedožije.

Jaroslav

Stejně zdanění kerosinu nikdy neprojde. Týkalo by se jen EU dopravců, a mimo EU by byly dopravci zvyhodneni tím, že daň platit nemusí. Palivový poplatek např na Rhodos a zpět je cca 2000czk. Kdyby z toho chtěli odvádět daň, jaká by asi byla? I kdyby 100%, tak se to pořád dá ve srovnání s tím, trávit na cestě ve vlaku celý den. Takže klid 😝

mgr.pavel

A kde je problém zavést nařízení, že za kerosin načerpaný na EU letištích se platí daň, a pokud letadlo odlétá mimo EU bez plné nádrže, zaplatí daň jako by mělo plnou (aby se zabránilo přeletům mimo EU jen na načerpání)?

Filip

Vám přijde něco na tom platit víc daní? Pokud nebude železnice rychlejší tak stejně nikdy nebude konkurenceschopná na leteckých trasách… Rychlovlaky někde letadla vytlačily, a ne kvůli daním ale kvůli tomu že poskytují lepší službu.

Zelenay

Tahleta hra v EU ekonomickém skanzenu o danění mého konkurenta se ještě pár let hrát bude. Podtext je ten, že není síla jít opačným směrem, srovnávat podmínky snižováním daní. Samozřejmě úřednicko-politické lobisticky skupinám ovládajícím státy či jiné organizace maximálně vyhovuje. Vše až jako vždy utne mohutné hospodářská krize a opratě převezme plně trh.

Martin V.

Zrovna spotřební daně se těžko někdy budou snižovat. Jsou ty typické PROHIBITIVNÍ daně – jak na ethanol určený k pití, tabák ke kouření, tak i na palivo pro dopravu. Jejich úkolem je nejen státu vydělat, ale i omezit spotřebu. A chlastáme i jezdíme pořád dost, daním navzdory. 🙂

Jackub

A ty eventuálně navíc na daních vybrané peníze se využijí úplně stejně „moudře“ (čti rozhází) jako dosud… 😁🤔🙄

mgr.pavel

Vaším argumentem pak nemá smysl vybírat žádné daně. Naprosto vůbec žádné. Protože peníze z jakékoliv daně se přece – dle vás – rozfrcají stejně špatně jako doposud.

To chcete?

Panelák

Společenství evropských státních monopolistů: „Proč bychom se museli zlepšovat, stačí zhoršit pozici ostatním.“

Haha

Jak se dá zlepšit natolik, abyste vykompenzovali nerovné zdanění, navíc v režimu, který souběžně pokrytecky tvrdí, že podporuje ekologická řešení?

Panelák

Sorry, státní železniční monopolisti samozřejmě akorát chtějí podpořit ekologii, s konkurencí rozhodně problém nemají – ale kdo jiný by za to měl bojovat, že?

Jan Pytela

Nevím jak chcete konkurovat letence Brno-Berlín od 150 Kč. A příklad z Německa, který byl i na tomto serveru – po otevření dalších úseků VRT Berlín-Mnichov byly letenky levnější, i když to trvalo s odbavením déle.

Kamui

Po zdanění paliva už letenka za 150 Kč fakt nebude.

Jan Pytela

To je ta pointa 😉

Eduard

A co je špatného na tom že jsou levné letenky? Že každý může rychle za pár korun se dostat tam kam chce?

mgr.pavel

To že se tím nepřímo podporuje nejméně ekologický druh dopravy? Že si tím přitápíme pod kotlem změny klimatu? A že na druhé straně platíme šílené peníze na ekologičtější auta, nízkoenergetické domy, elektrárny ideálně bez popílku atd., ale letadla nebudeme omezovat nijak..?

...

To letadlo prostě nepotřebuje koleje, tak za ně nemusí ani platit — a díky tomu může být levnější. Disruptivní inovace je ten správný pojem 🙂

Daniel Drnec

Letecká doprava je také zpoplatněna, každý druh dopravy je svým způsobem specifický, a proto je i každý druh dopravy daněn trochu jinak, ale zdaněny jsou svým způsobem všechny: Silniční doprava: – mýtné, dálniční známky – spotřební daně/poplatky z paliv – silniční daň Železniční doprava: – poplatky za dopravní cestu a kapacitu (někdy řeší i ekologii, např. hluk) – spotřební daně/poplatky z paliv Letecká doprava: – letištní poplatky (někdy řeší i ekologii – např. hluk) – v EU emisní povolenky – pokud není letadlo využíváno k dopravě cestujících/zboží za úplatu (+ pár dalších výjimek), pak platí i spotřební daň Dále tyto… Číst vice »

K.S.

Ještě je tu jeden problém, železnice je ze všech těchto typů nejvíce znevýhodněna právě plným zpoplatněním dopravní cesty, u silnic se platí téměř výhradně jen za dálnice. To je asi takové jakoby se na dráze platilo za používání jen koridorů a pár rychlíkových tratí a na zbytku se neplatilo nic. Otázka je který z těch stavů je ten více žádoucí.

Daniel Drnec

Máte pravdu, ono by to celkově chtělo to zpoplatnění trochu upravit a harmonizovat, ovšem ne stylem „já za tohle platím, tak ty budeš taky, a to, že ty zase platíš za něco jiného, mě nezajímá“. Komerční silniční doprava na rozdíl od železniční zase platí silniční daň. Osobně si myslím, že by možná bylo dobré silniční daň zrušit a nahradit ji celoplošným mýtem. Zjednodušilo by to systém, srovnalo podmínky mezi českými a zahraničními autodopravci (ideálně kdyby to zavedli v celé EU) a zharmonizovalo by to způsob zpoplatnění s železnicí. Pak je ale otázkou stanovení výše toho mýta. Na obranu silniční dopravy… Číst vice »

K.S.

Někdo tu nedávno navrhoval inverzní sazbu mýta k tomu co je dneska, tedy pro kamiony, tedy na dálnici buráky a na trojkách o několik řádu vyšší poplatek. Další problém je že sice se možná na daních zejména na spotřební, (do které ale platí dost i dráhy) sice vybere dost na to aby se udržovaly a stavěly silnice, ale problém je v tom že ty jsou chronicky podudržované a potřebné investice by byly mnohem vyšší.

Apex

Letecká doprava platí Eurocontrolu za prelety jednotlivých zemí, takže fakticky také platí dopravní „cestu“. Říká se tomu přeletové poplatky…

Daniel Drnec

Vidíte, na ty jsem zapomněl, děkuji za zmínku. A pokud se nemýlím, tak výše těchto poplatků je mezinárodně domluvena tak, že by měly sloužit prakticky výhradně k pokrytí nákladů na řízení provozu, aby se nemohlo stát, že se některé státy populisticky rozhodnou, že kdo u nich nepřistává/nevzlítá, tak zaplatí např. 100násobně více, což by samozřejmě leteckou dopravu solidně zazdilo.

-TR-

Existuje i možnost podepsat celoevropskou petici za zdanění kerosinu: https://eci.ec.europa.eu/008/public/#/initiative

Panelák

A proč bych to měl podepsat? Aby se všeobecně zdražila doprava (samozřejmě včetně substitutů, které nebudou mít důvod držet nižší ceny), zatímco státy budou moci rozházet ještě víc uloupených peněz?
Ne nadarmo ta „petice“ běží na webu Svazu evropských socialistických republik…

Ondra

Nevšiml jsem si, že by vás někdo žádal abyste cokoliv podepisoval. Váš komentář je irelevantní.

-TR-

Když to nechcete podepisovat, nemusíte. Nikdo Vás nenutí!

Speedy

Máte recht.

Speedy

Proč by to kdo dělal? To si mám dobrovolně podepsat, že chci drahé letenky? Chápu, že zdejší web je plný šotoušů, ale buďte sakra trochu soudní. Stačí, že nám pod ANO vládou už všechno ostatní zdražuje, nedělejme si to ještě horší.

Speedy

Nemluvě o tom, že zdanění letecké dopravy se odrazí na všem, co se převáží letecky atd. Je potřeba nad tím trochu do hloubky uvažovat.

Jan Pytela

Přesně kvůli tomu uvažování do hloubky se to zdanění navrhuje. Planeta je jen jedna.

Speedy

Začal bych u (nákladních) lodí. Když už tímto směrem uvažujete. Ty zatěžují tuto planetu mnohem více, a nikdo to neřeší.

Václav

Pokud to zatížení prepočtete na tunu nákladu, tak je to pouze zlomek oproti letadlům.

Jirka

Kde se furt dokola berou tyhle už milionkrát vyvrácené řeči o lodní dopravě? To je součást nějakého návodu pro popírače jakýchkoliv změn? Ano, lodě škodí, všechno škodí, stále ale škodí suverénně nejmíň. Zjistěte si na základě porovnání jakých škodlivin tohle vzniklo. Vzaly se specifické oxidy síry (které v zásadě vypouštějí jen lodě protože MAZUT a jiné formy dopravy je nevypouštějí) a pak se udělaly bombastické titulky. Jakékoliv jiné škodliviny se jaksi neřešily. Dobrá práce…

Martin V.

Je to pořád dokola!!! Psal jsem to už v diskusi k jinému článku. I ten sirnatý mazut se od 1.1. 2020 omezí z 3,5% na 0,5% síry v palivu, tedy sedmkrát. Je to sice pozdě, ale lepší pozdě než vůbec. V některých pobřežních vodách už teď platí limit 0,1% síry.

mgr.pavel

Prosím, navrhněte vlastní petici na větší zdanění lodní dopravy. Hlavně pak ale nebrečte že „zdanění vodní dopravy se odrazí na všem, co se převáží po vodě atd (spousta spotřeb.věcí z Číny). Je potřeba nad tím trochu do hloubky uvažovat.“

Arimatejsky

U lodí se už dávno začalo směrnice Rady a EP o emisích z lodní dopravy je v projednávání.

Pražák

A jak říká Grétka, prorokyně (abych byl genderově korektní) nového rudo-zeleného náboženství, máme 8 maximálně 9 let na radikální změnu, jinak nás čeká strašná smrt.

bkp

Tak jestli se chce zapsat do dějin, už se to rýsuje – jednotka blbosti = 1 Gretén

egroff

To máte pravdu, že planeta je jen jedna a že my lidé by jsme se k ní měli chovat co nejšetrněji. Na druhou stranu to, že se lidem zbytečně zdraží letenky jí nějak významně pomůže? Neměli bychom se raději místo tažení proti individuální dopravě, která se na znečištění planety podílí malou měrou raději zaměřit na věci, které planetě, přírodě opravdu škodí?

ondra

Kdyby jenom socialisti a ANO,sledujte,co všechno chystají v Praze Piráti-pokud tedy jde o zdražování.

David

Podepsáno, děkuji. Planeta je jen jedna

Ondra

Tak si pak nestezujte

Arimatejsky

Dík za info asi se připojím.

dvojiteF

WTF ??? Preco by som to kua podpisoval ?

Ondra

Tak konečně někoho napadlo o tom začít diskuzi. Skutečně nevidím žádný důvod, proč by letecká doprava na úkor jiných měla mít nějaká privilegia ve smyslu daní. Kdo a proč takový nesmysl vůbec kdy vymyslel a schválil?! Podobně tzv. duty free shopy…

Y.K.

Tak je to sice pravda, ale železnice naproti tomu stále nedospěla do stadia úplně liberalizace a drtivá většina výkonů je dotovaná jako „základní obslužnost“. Kdo jsou opravdu v nevýhodě jsou open access dopravci a nákladní doprava. To letecká doprava nemá a tvrdě bojuje o život.

Apex

Tak bezcelní obchodby nejsou jen specialitou v letecké dopravě, takže ne zcela chápu tuto poznámku. Navíc, osvobození od zdanění leteckého paliva platí jen v mezinárodní dopravě, ostatně v tuzemské se např. DPH na letenky vybirala a palivo se také standardně zdaňuje.

Martin V.

Vážně se zdaňuje letecké palivo pro vnitrostátní dopravu? Teď myslím spotřební daní, to je největší pálka. To se mi nezdá. Před pár lety jakási obskurní společnost létala pravidelně linku Praha – Kunovice. Nakonec se z toho vyklubala pračka na peníze (novější obdoba podvodů s LTO).

Dušan

Samozřejmě, že nezdaňuje..jako ve vnitru ho mohou státy danit, ale nikdo to samozřejmě nedělá, nicméně unijně je to dovoleno.

Chronosphere

Copak se vám nezdá na bezcelních obchodech? Na základě jaké právní konstrukce chcete v na území ležícím za celní a pasovou kontrolou vybírat daně? 🛂🛃😲

Gogo

Když se podíváte na ceny v bezcelní zóně na Ruzyni tak vše přijde ve městě levněji i s daní.

mgr.pavel

Protože oligopol firem na letišti – z přemrštěných cen se šábne na zisku letiště i prodejce.

Že zboží nepodléhá dani? Tím líp pro letiště a prodejce a jejich zisky, žejo..

K.S.

Něco by se našlo… Takto od stolu mne napadá že se to dá opřít od toho že zboží zakoupené v duty free není určeno k vývozu ale de-facto ke spotřebě a tedy jde o situaci jinou než pokud do země vjede na jedné straně kamion a na druhé vyjede. S tím duty-free je to pokaždé takové divné řekl bych. Respektive… on je to následek té věci zvané DPH a spotřebních daní na neřesti.

Panelák

Proč by železniční doprava měla mít privilegia nezdaněných mezinárodních jízdenek? A proč by vlastně železniční doprava měla mít privilegium prakticky bezedných dotací do kdejaké kozí dráhy?
Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly… ale tohle není ani dobrý úmysl, to je prostě snaha uškodit jinému a kompenzovat tím vlastní neschopnost konkurovat. Což se zrovna u CER – sdružení státních firem typu SNCF, DB, DSB, ČD, FS, MÁV, NS, ÖBB, PKP, RENFE, UŽ, všech tří státních bumbrlíčků ze Slovenska apod. – dá určitě pochopit, ale u zákazníků (ne)majících z té konkurence prospěch už hůře.

Jan Pytela

Letenky nikdo dodanit nechce. Palivo tvoří jen část ceny. Železnice z elektřiny DPH platí, letecká doprava ne. To je vše co se má dorovnat.

Pražák

Ano, pak zrušme veškeré dotace železniční nebo silniční dopravy. Když rovné podmínky, tak rovné podmínky. Každý ať platí reálnou cenu.

Jan Pytela

Do Chorvatska taky spousta lidí jezdí komerčním autobusem, který čerpá naftu normálně na pumpě…

...

Duty free shopy jsou hype. Až na naprosté výjimky je v nich zboží i po odečtení daní dražší, než zdaněné zboží v běžných obchodech.

bkp

Přestaňte dotovat železnici, vyzvali letečtí dopravci Evropskou unii

Ondra

Zajištění základní dopravní obslužnosti je něco diametrálně odlišného a hlavně pro život potřebnějšího, nežli dovolenkové cesty a jen tak zbůhdarma spalování paliva pro lety kolem zeměkoule.

Pražák

No vidíte, já létám (jako spousta lidí) pracovně. A doprava do práce je přece ZDO, tak proč mi nikdo letenku nezadotuje? Když rovnost, tak. rovnost.

mgr.pavel

Vy létáte z domu do práce letadlem? To jako denně? 😮 Nebo k lékaři, na úřady a tak?

Toto je základní dopravní obslužnost. Jestli v rámci výkonu práce potřebujete přesun z bodu A do bodu B, to není základní dopravní obslužnost.

bkp

Ale notak, proč nemít koule a nepřiznat si, že ZDO je (stejně jako ekologie) jen oblíbená formulka jak obhajovat železniční dopravu, přesně podle hesla, že účel světí prostředky.

mgr.pavel

V ZDO jsou také autobusy, tramvaje, metro,.. Ale z těchto druhů dopravy má největší kapacitu vlak.

Dušan

Dobrá a co tedy třeba záoceánké lety Evropa – USA ? Tam tedy „zařízneme“ letadla, když tak strašně škodí a bude se jezdit 4 týdny lodí ? Když se to zkoušelo v 19.století, tak ta jedna, co to měla zvládnout v rekordním čase, se myslím hned potopila ne (TITANIC) ? Nebo nám EU zadotuje nějaký podmořský tunel ? A jízdenka bude stát 2 roční průměrné platy ? Nebo zadotujeme o to víc teleportaci ?

Jan Pytela

U zaoceánských letů nemáte použitelnou alternativu, která je zatížena vyššími poplatky. Cruise vás přijde o dost dráž, než letenka 😉

Martin V.

Plavba lodí dnes samozřejmě alternativou k letadlům přes Atlantik není (ovšem počty cestujících vzduchem a po vodě se vyrovnaly až někdy v 50. letech 20. století), ale jinak jste řádově vedle, modrá stuha pro nejrychlejší loď nejsou 4 týdny, ale 4 dny. Šlo by to samozřejmě i rychleji, ale s mnohem vyšší spotřebou paliva než v letadle. 🙂

Jen tak

je smutne sledovat, jak si eu reze vetev sama pod sebou.

diky vsem temto nesmyslum zacnou byt za chvili eu spolecnosti zcela nekonkurenceschopne (ve svetovem) meritku.

nejde jen o letecke spolecnosti, ale celou ekonomiku.

no, a management ne-eu leteckCh spolecnosti si uz musi hladit briska a smar se od ucha k uchu.

Jan Pytela

Jak tohle souvisí s konkurenceschopností ve světovém měřítku? Když se zruší výjimka pro Kerosin, tak budou prostě dražší letenky a bude se po EU trochu míň lítat. Dražší to budou mít i non-EU společnosti, naopak na mezikontinálních letech se nic nezmění…

Jen tak

no bude to mít dost zásadní na konkurenceschopnost.

porovnejte takové emirates a klm (nebo jiná velká evropská klasická společnost). emirates na tom bude globálně mbohem lépe, protoe evropské operace tvoří menší část jejich provozu, než KLM. KLM ma (%) mnohem větší provoz v evropě, než Emirates.

takže ano – zvednou se ceny. Ale dopad bude podstatně větší na EU společnosti, než na ne-EU společnosti.

Pražák

Tohle melounistům nevysvětlíte, oni mají svou pravdu a Gretku co by hlavního hlasatele. Krásně popsal myšlení levičáků R. Reagan „Když se to hýbe zdaň to, když se to i potom hýbe, zdaň to ještě více a až se to hýbat přestane, začni to dotovat.“ To si vážně někdo myslí, že se lidé místo dvou hodin v letadle budou raději trmácet celý den vlakem? Létat se bude stále stejně, jen se vytáhne lidem víc peněz z kapes, plus poklesne prodej kerosinu v EU. Všechny letecké společnsti začnou v maximální možné míře tankovat mimo EU. Ale matka Země bude zavhráněna. Já vážně… Číst vice »

K.S.

To musíte jít ještě na začátek století 19 a ještě před to, tam začněte, možná něco najdete. ale Jak řekl Nietzsche, bůh je mrtev, od toho se odpíchněte. To co nám dalo možnost vybudovat moderní svět, tedy konec církevního monopolu, feudalismu, nevolnictví, nám dalo zároveň vedlejší produkt v podobě destruktivních ideologií, které jsou vlastně pokaždé jenom jakýmsi mutantem ideologie Marxovy. Tedy člověka, který to neměl v hlavě tak úplně v pořádku. Také je to reakce na konzumní společnost, zejména tam co konzumerismus dosáhl obludných rozměrů. Nic na světě se nevyskytuje samo.

K.S.

Tak se ta daň zavede pro tankování na letišti, zase tak velké nádrže to letadlo nemá a navíc pokud si budou chtít Emirates létat Čína-Brusel a zpět jen na palivo z Číny, tak se jim to sakra promítne do únosnosti letadla.

Jen tak

prectete si jeste jednou, co pisu, a zamyslete se nad tim.

Eduard

Přesně tak. Uznávám že máme ohromný problém v tom, že se velice špatně chováme k přírodě která nám to krutě spočítá. Ale proč se řeší marginální problémy a ne ty podstatné?

...

Tak nějak. Jsou desítky oborů, kde to je horší, než v dopravě. Namátkou pesticidy v zemědělství, nakládání s odpady, provoz cementáren, celosvětově to pak je v rozvojových zemích ještě o několik řádů horší. Kácí se tam o 106, pálí se tam kde co, nikdo si hlavu neláme s kontaminací čehokoli čímkoli. A my budeme řešit spotřební daň (která sama o sobě prostředí nijak nezlepší) na vypouštění emisí relativně neškodného CO2 10 km nad zemí.

Eduard

Jenže to je špatně. Lítat se stejně bude jen dráž. Není lepší zachránit kus pralesa aby jej domorodci nemohli zlikvidovat než brát lidem levné letenky?

Zelenay

Ona už dávno nekonkurenceschopná je. Podíl na světovém HDP klesl od roku 2000 do současnosti o 8%, z 33 na 25%. Takové USA drží stabilních 25%… S Bruselem v socialismu na věčné časy!

Apex

Tak pokud začnou státy financovat všechny náklady, které si dnes letecká doprava musí na rozdíl od ostatních druhů dopravy hradit sama, tj. zejména celou bezpečnost a zejmena infrastrukturu, tak by to byla věc do diskuse, ale pokud zůstane stávající situace, tak bude letectví ještě více znevýhodněno. Otázkou také bude, zda na to přistoupí státy mimo EU. Pokud ne, tak je to krok k likvidaci letecké dooravy v Evropě.

BoH

Promiňte, ale s tím se souhlasit naprosto nedá. Ani na železnici žádnému dopravci nikdo zadarmo infrastrukturu neposkytuje. Stejně tak bezpečnost – stát nařídil ETCS a je jen na dopravcích, jak si ho zařídí (samozřejmě mohou v tom hrát roli dotace, ale ty nejsou nárokové).

Y.K.

Ale většina (osobní) železniční dopravy žije z objednávek státu, který kryje veškerá rizka a ztráty. To letecká doprava nemá (až na pár výjemek).

BoH

To ano, ale to je pro zajištění základní dopravní obslužnosti. Pokud nějaký stát bude uzná, že je vhodné zajistit svým občanům tento způsob dopravy, tak proč ne (myslím, že dokonce Brno za linky do Mnichova či kam platilo). Nicméně za paliva by se měla všechna danit stejně, abychom například i neopakovali kauzy typu lehkých topných olejů…

Y.K.

Obecně to je pravda, ale pak nelze argumentovat, že je někdo zvýhodňován. Ve skutečnosti je jen každý zvýhodňován jinou cestou.

Problém letectví je, že to je globální systém, neodehrává se jen uvnitř EU. Jsou kolem toho nabalené jiné typy příjmů rozpočtů, turistika atp.

BoH

Dobře, ale tak je to jednotné, že stát/kraje si něco objednává, aby zajistili základní dopravní obslužnost, kterou považují za potřebnou. A klidně, ať se o to uchází autobusy, vlaky, letadla. Ale co se týče paliva, měli by všichni mít stejné podmínky, protože tento způsob je nejen nespravedlivý vůči jiným odběratelům pohonných hmot, ale zároveň nahrává k daňovým podvodům.

Jan Pytela

Pokud se budeme bavit jen o segmentech, které si konkurují, tak VRT po Evropě jezdí zpravidla na komerční bázi.

Panelák

Aha, tak proto vyšla cena jízdenky Praha-Brno na VRT na „komerčních“ 200-300 Kč 🙂

Jan Pytela

Frankfurt-Köln nejbližší odjezd za 77 €. Praha-Brno za a) nestojí a za b) nemá konkurovat letecké dopravě

Y.K.

Když pomineme privátní rychlovlaky v Itálii, tak je to takové „jako na komerční bázi“, protože na VRT jezdí dopravci co mají většinu provozu v závazku. To má obrovský vliv na finanční stabilitu dopravce.

Sasi

Můžete mi prosím říct, co si představujete pod pojmem letecká doprava si platí? Ony je snad ŘLP, Letiště Praha nebo správa letišť vlastněny nebo provozovány některým z leteckých dopravců?

Jakub

Ale vydělají si na to poplatky a to bez jakýchkoliv dotací

Lektor

No tak kdyby ostatní dopravy neplatily daně z pohonných hmot, tak by ji taky mohlo být bez dotací více, krom toho některé letecké linky jsou taky dotované. A krom toho letadla jsou největším znečišťovatelem životního prostředí vůbec.

Y.K.

Nejsou. Největším znečišťovatelem jsou… tramatadatdá … s hódně velkým náskokem osobní auta.

Globálně (cituji):
Cars (40%)
Trucks (34%)
Planes (11%)
Boats (11%)
Trains (4%)

Martin V.

A teď ještě k tomu do druhého sloupce přidat přepravní výkon. Třetí sloupec (podělení těch dvou sloupců 🙂 ) k tomu klidně dopočtu za domácí úkol. Neberte to jako útok, tohle mě fakt zajímá.

Y.K.

Souhlasím, ale mluvilo se o znečišťování, ne o výkonech. 🙂

Jan Pytela

V emisích na tunokilometr vedou letadla. Takový hodinový let proudovým letadlem má za 2 osoby cca 4x víc emisí, než kdyby jeli spolu autem. Vlak polovinu.

Jen tak

Nesmysl. U moderních letadel platí, že

2 lidi v letadle mají spotřebu cca 6-8l / 100km.
2 lidi v autě mají spotřebu … cca 6-8 / 100km.

jste trošku zaspal v minulosti, nicméně měrná spotřeba letadel v současnosti je podstatně niží, než auta. a nějaká dramatická „úspora“ je až tak od těch 3 – 4 lidí.

Jan Pytela

https://mediacentre.eurostar.com/mc_view?language=us-en&article_Id=ka30N000000kDmaQAE

Eurostar Londýn-Paříž vs A320 na stejné trase. Na základě reálné obsazenosti, máte to ozdrojované. Minus 90%.

Martin V.

Ozdrojované to sice je, ale podrobná data tam jsou k Fiestám, což nepotřebuju, protože spotřebu osobního auta v různých režimech jízdy znám ze svých dlouholetých záznamů dost dobře. Není mi ale jasné, jak počítali ten Eurostar. Těch -80% až -90% je uhlíková stopa. Pokud použijí proud z francouzských jaderných elektráren, tak bude logicky nízká, pokud bude britský ze zemního plynu, tak bude uhlíku víc, z německého uhlí ještě víc. Já bych pro začátek preferoval spotřebu v kWh na osobokilometr. Paliva (a tím i uhlíková stopa) se dají snadno měnit. Určitě je 16-vozové Velaro pro 900 cestujících efektivní vlak, zajímavá by… Číst vice »

MildaIV

Váš problém je, že se snažíte bojovat argumenty proti náboženství. Uhlíková stopa vlaku je o 90% nižší než u letadla, protože to říkala Gréta. Výpočet není dúležitý a vy jste kacíř a příjdete upálit, jestli to nepochopíte.

Jan Pytela

Eurostar se tímhle zabývá 10 let. To Grétka ještě snad ani neuměla mluvit.

Panelák

Ovšem v nějakém tom bulíku letí cca 180 lidí, ne dva jako v autě nebo v 810 na lokálce :-).

IGCT

Y.K.: Citace bez uvedení zdroje není citace. Navíc z uvedených procent úplně pochybuji o serióznosti zdroje.

Y.K.

Já nejsem wikipédie ani vědecký článek, když pochybujete, najděte si svoje údaje.

Apex

Přesně!

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ano, bez jakýkoliv dotací, protože zdanit a dát dotace je totiž přeci úplně něco jinýho než nezdanit (a sem tam přesto dotovat, i na tomhle serveru jde najít články o dotacích letecký dopravě). V jednom případě se 2× přelejvaj peníze, v druhym případě většinou nepřelejvaj. Každopádně mě by zajímalo jak to vyjde z pohledu peněz a státu, ale na tohle asi nikdo žádnou studii nedělal…

Apex

Letecká doprava obecně, letecké spolecnosti platí ŘLP, platí v poplatcích rozvoj a údržbu infrastruktury, zajištění bezpečnosti na letištích a perimetru letišť. A v konečném důsledku to platíme my jako cestující. Takže když se zdaní letecké palivo, OK, ale ať pak ty část těch daní jde zpět do odvetvi a státy všechno tohle platí. Nevidím důvod, proč bych to jako cestující měl platit 2x.

Moza14

To, co říkáte, je stejná blbost, jako byste tvrdil, že když platíte za dálniční známku, měl byste mít PHM osvobozeny od daně, neboť nebudete platit dvakrát. Měli výjimku, ta znevýhodňuje jiné druhy dopravy, tak ji zruší. To není zavedení něčeho nového, to je zrušení výjimky.

Y.K.

Ovšem dálniční známka s placením ifrastruktury nemá nic společného (její cena je směšně nízká). Je to jen takový příspěveček, povolenka. Mýto autobusů a kamionů je tomu poněkud blíže.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Bezpečnost si platěj všechny formy dopravy samy. Tedy vyjma schvalovacích, kontrolních a vyšetřovacích orgánů atd., který si neplatí přímo žádná doprava (z pochopitelných důvodů). Ano, ETCS bude dočasně dotovaný pro existující vozidla, ale druhá možnost je nechat vozidla bez ETCS dojezdit a neschvalovat nový bez, za 60 let můžem začít s ETCS. Ale typ neni možný „odschválit“ bez kompenzace, to by smrdělo mezinárodní arbitráží. Výstavbu letišť platěj státy, stejně jako související infrastukturu kterou se člověk vůbec dostane na to letiště (ať už železniční nebo silniční), bez ní by letiště jaksi bylo k ničemu. Ano sem tam je k dispozici pro… Číst vice »

Letiště, tam kde to dává smysl, sice platí státní firmy, ale jako velmi návratnou investici. Podívejte se na hospodaření Letiště Praha, z poplatků za veškeré služby si v pohodě na veškeré investice vydělají a ještě mají celkem slušný zisk. ŘLP, dtto.