Zázrak u Správy železnic. Cena opravy tratě spadla v soutěži o 37 %

Pokles ceny ukazuje velké napětí na trhu, kdy se do oboru snaží vstoupit další hráči přilákaní vysokými maržemi v železničním stavitelství.
Správa železnic poprvé u větší stavební zakázky zažívá to, co je už několik let standardem u Ředitelství silnic a dálnic. Cena v soutěži klesla oproti odhadu o desítky procent. K nižší ceně paradoxně pomohla neschopnost Správy železnic vysoutěžit opravu včas.
Ukazují to údaje z nabídek uchazečů na prostou rekonstrukci trati z Chrastavy do Hrádku nad Nisou. Oprava původně již měla začít, první soutěž ale Správa železnic zrušila. Vítězství společnosti Rataela tehdy napadla společnost Chládek & Tintěra. Už tehdy došlo k zásadnímu propadu oproti odhadu. Maximální cena byla 179,4 milionu korun, Rataela nabídla 117 milionů korun.
SŽ mohla za opravu trati podél Nisy ušetřit desítky milionů korun, soutěž ale zrušila
V nové soutěži bude výsledná cena ještě nižší. Vítězem se stala společnost Strabag Rail s cenou 112,5 milionů korun. Oproti maximální ceně jde o pokles o více než 37 %. Vyplývá to z dokumentu o hodnocení nabídek, který má deník Zdopravy.cz k dispozici. Správa železnic ho odmítla minulý týden poskytnout, zveřejní ho po ukončení soutěže.
S cenou dolů šli přitom i dva další uchazeči z první soutěže, v obou případech o více než deset procent. Chládek & Tintěra a sdružení vedené Chládek a Tintěra Pardubice.
Napětí na trhu
Pokles ceny ukazuje velké napětí na trhu, kdy se do oboru snaží vstoupit další hráči přilákaní vysokými maržemi v železničním stavitelství. Rataela, která v předchozí soutěži byla první, dosud byla v oboru jen jako dodavatel větších firem, v poslední době se začala hlásit sama.
Velké plány na větší expanzi má také polský Budimex, který podle informací deníku Zdopravy.cz k sobě přilákal od několika českých firem řadu celých stavebních part. Otázkou tak zůstává, zda jde nyní o jednorázový výkyv nebo začnou nabídky klesat i u jiných zakázek. Dosud se prakticky nikdy nestalo, že by cena v soutěži u SŽ klesla o více než desetinu oproti odhadované nebo maximální ceně, výsledek soutěže na opravu trati podél Nisy je tam v tomto kontextu prakticky zázrakem.
Práce na prosté opravě trati zapadnou do již probíhající modernizace stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou, kterou provádí Skanska. Kvůli pozdnímu výběru zhotovitele na prostou opravu i komplikacím s některými stavbami u větší modernizační zakázky dojde ke zpoždění zprovoznění trati zhruba o dva měsíce. Správa železnic přitom o nutnosti prosté opravy věděla několik let, nechala si ji schválit ministerstvem až letos na počátku roku.