Dvakrát zatopený podchod během týdne? Chyba projektu to není, tvrdí Správa železnic

Podchod pod vršovickým nádražím v sobotu při bleskové povodni. Foto: Twitter.com / HasiciPrahaPodchod pod vršovickým nádražím v sobotu při bleskové povodni. Foto: Twitter.com / HasiciPraha

K zatopení podchodu došlo minulou sobotu a včera.

199 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaDo

A už se zase čerpá 😀 . Povedlo se jim to.

Jan z Rokycan

Co vím, tak podchod projektoval Metroprojekt, Sudop byl generální projektant (jen tak na okraj).

JackBrno

Nechci SŽ nějak obhajovat, ale navrhnout podchod, který se nezaplatí, když v oblasti spadne během hodiny 50mm vody, to by nezvládl ani Chuck Norris. Nevím jak si to autoři stížností na podchod představují, že by při přívalové povodni, která se odehrála v pátek v Praze a v sobotu v Brně, celé centrum města plavalo a připomínalo řeku, ale přitom podchod zůstane suchý? To snad nemyslí nikdo vážně. Kdyby se mělo u každé takové stavby počítat s tím, aby zůstala suchá i při extrémní bouřce, které se téměř nepohybuje a spadne neskutečné množství vody na jednom místě, tak ty stavby budou… Číst vice »

JackBrno

…podchod, který se nezaplaví…

Filip Jirsák

Žádná přívalová povodeň v Praze nebyla – povodeň je vylití vody z koryta řeky nebo potoka. V pátek v Praze nespadlo 50 mm – na Karlově napršelo mezi 17 a 18 hodinou 9 mm, na Libuši 7 mm. V tu sobotu předtím to bylo na Karlově mezi 14–15 hodinou 10 mm, na Libuši 21 mm a hodinu před tím 12 mm. A co se s tím dá dělat? Nesvádět vodu z okolního terénu na chodník, ale opačně z chodníku do terénu, kde se může zasakovat. Pak už by zbyl nějaký zbytek, který by kanalizace pobrala. Trubka o průměru 15 cm… Číst vice »

jonáš

To ale neni chyba podchodu, že k němu přitekla voda z poloviny Nuslí.

Filip Jirsák

Já jsem také nikde netvrdil, že je to chyba podchodu. To odvodnění musí být udělané před podchodem, v něm to nemá smysl.

Nyvlt

Stačí občas vyčistit kanály

Kámo

To je jako podchod k nástupištím v Benešově. Tam je taky po dešti / i menším / voda.

JackBrno

Tohle vám fakt žádný kanál nepobere 🙂

Cestovatel z Vysočiny

Jaké klimatické změny? Takové rychlé sprchy tady byly odjakživa, a jestli to nová stavba není schopna pojmout, tak je to prostě špatně a není se dál o čem bavit.

Filip Jirsák

Klimatická změna způsobuje, že jsou ty bouřky častěji intenzivnější. Tj. stejně silná bouřka dříve byla třeba jednou za pět let, teď je třeba i několikrát ročně.

Dachs

Nádherným materiálem ke studiu jsou historické „Povětrnostní kroniky“. Zjistíte z nich, že byly roky, kdy skoro za celé léto nekáplo a byla neouroda, nebo naopak: extrémní bouřky a z toho „časté ohně“, ouroda splavená, řeky vylity… Ostatně už i Kosmas popisuje divoké jevy, které se sešly v některých letech jeho doby. Má tam i tornáda (nakolik by toto označení bylo meteorologicky přesné, samozřejmě již nezjistíme). Neříkám, že něco se neděje a planeta se nenachází v divočejší fázi, ale přisuzovat zatopený podchod jednoho pražského nádraží změnám klimatu, je přehnané. V prvé řadě se podívat na kanály, odtokové žlaby a tak podobně.… Číst vice »

Radek Vičík

„Změna klimatu“ je jen zástěrka probšibry, kteří se napakujilí na Green Dealu.

Radek Vičík

Sorry, za překlepy 😇

Georg

a co si myslite o pristani na mesici? bylo?

M19

Tak studujte pořádně a zaměřte se na četnost dle intenzity. Pak nebudete muset vyvracet, co tvrdíte sám.

Filip Jirsák

Tak ještě jednou. Nikdo neříká, že ten konkrétní liják je způsobený změnou klimatu. Změna klimatu ale způsobuje, že takové lijáky jsou častěji a budou ještě častější. Že to byl náraz nikdo nepopírá, ale když takovéhle nárazy teď jsou a budou součástí našeho počasí, musí na to být nové stavby, zejména ty veřejné, připraveny. Stejně jako musí vydržet letní teploty přes 35 stupňů, i když to také dříve nebývalo.

JackBrno

A to řekl kdo, že jsou takové lijáky častější? Jak přesně jste na to přišel?

Filip Jirsák

To jsou statistické údaje. Má je třeba ČHMÚ.

Milan Procházka

Samozřejmě, a klimatická změna způsobuje, že je v létě občas přes třicet stupňů Celsia! Není to náhodou obvyklá letní teplota? A vůbec to určitě nemá souvislost se zvýšenou sluneční aktivitou, že? Klimatická změna bude patrně moci i za zo, že v zimě mrzne (někdy)! Ale kdo může za střídání dob ledových a horkých v historii planety, v dobách, kdy Gréta a spol. ještě miliardy let nebyly???

Filip Jirsák

Ne, klimatická změna způsobuje, že v létě je v ČR přes 30 stupňů často, což nebylo obvyklé, a že je v létě v ČR i přes 35, což dříve nebylo vůbec. Se zvýšenou sluneční aktivitou to nemá nic společného.

Místo hloupých otázek si zkuste k tématu něco nastudovat, vědeckých studií a z nich odvozených populárně naučných textů už je na toto téma dost.

Y.K.

No jo, ale ono mrzne méně a méně a neustále roste podíl počtu tropických dní nad 30° (což je jako bychom se posouvali na jih). Tohle fakt není jedno číslo, jsou to jevy v prostoru a čase.

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/tropicke-dny-praha (data jsou z měření ČHMÚ)

JackBrno

To řekl kdo? To jste si teď vycucal z prstu…

Y.K.

Třeba ČHMÚ.

Vašek

Možná projekt předpokládal, že Nusle jsou další místo na zemi, kde voda teče do kopce a ono ne.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To je svět, kde jsou vlaky, které jedou vyšší rychlostí pomalejší.

Gwann

Mno, tohle se opět povedlo.

A je jedno, zda něco kanál ucpalo či to někdo blbě nakreslil. Toto není normál.

Vladimír

Co ta mluvčí kecá, že je podchod v provozu tři roky?
Otevřeli ho loni.
A asi někde chyba bude, když dvakrát pořádně zaprší a podchod je pod vodou.

Filip Jirsák

Skrz je otevřen rok, ale z Nuslí k 3. a 2. nástupišti byl otevřen už předtím.

Vašek

Já bych mluvčího dělat nemohl. Když lžu, tak se červenám.

Jan z Rokycan

Přístup od Nuslí byl otevřen v prosinci 2019, takže to skoro 3 roky opravdu jsou.

jonáš

Chyba je v tom, že je to v ďolíku a po ulicích tam dotekla voda z poloviny Nuslí. A že ji cestou nepoberou kanály, asi neni tak úplně chyba projektantů podchodu. Takové podklady většinou nedostávaji.

Filip Jirsák

Ne, po ulicích tam nedoteklo nic. Natekla tam jenom voda z oblasti, která se celá upravovala (spíš vytvořila) spolu s podchodem.

Hobodej

Nejsem odborník na klimatické změny a na diletantství SŽ, ale jednoduše bych řekl že průtrž mračen umyl chodníky a ten bordel ucpal odtok.

Georg

jj, povrchy na nuselske strane nejsou osazene a takovy slejvak zrejme pokazde vezme do podchodu hlinu…

Jan z Rokycan

Nebo možná byly osazeny, ale dopadlo to jako u stanice Eden a Zahradní Město…? Semtam plevel a trávník žádný…

Jarda

zapomněli na kanalizaci nebo co? vedí že tam poteče a nepostaví žadnou kanalizaci?

Filip Jirsák

Všimněte si, že nad tou rampou je střecha. Nezastřešený je až chodník před rampou, který je pravděpodobně vyspádovaný směrem od rampy, každopádně jeho plocha je maličká.
K tomu zatopení dochází ze strany Nuslí. Ještě by někoho mohlo napadnout, že byla chyba prodlužovat ten podchod až do Nuslí – když vedle jen z Vršovic, nedělo se to…

Vladimír

Na druhou stranu, spojení z Vršovic do Bartoškovy ul. podchodem je super a bylo už dlouho plánováno.
Jen tam asi zapomněli udělat kanál.

Roman Svačina

No těch bazénů po republice je více. V Hoštejně stavěli hasiči lávku přes zatopený podchod, v Karviné jsem si připadal jak v aquaparku.

Jaaa

V Dejvicích na Hradčanské (tu část směrem do Dejvic podle cedulí spravuje SŽ) je rybník po každém dešti.

Jestli je tohleto podle normy, tak ta norma patří vyhodit z okna.

Codycheck

Projektant než nastoupil k Sudop Praha, navrhoval deset let bazény 🙂

Jan z Rokycan

Faktická: pokud vím, tak tento objekt dělal Metroprojekt. Což je tedy ve finále jedno, pořád je to SG.

Martin Verner

Počet záchranných člunů na Titaniku taky splňoval normu.

Václav

Na jedné stavbě při kontrolním dnu se předváděly záchody. Když jsem ho chtěl vyzkoušet, musel jsem se postavit rozkročmo nad mísu, jinak nešly zavřít dveře. Bylo to ovšem přesně podle norem.

Jan Hojsák

Na pardubickém nádraží je naprosto identický problém.

Ketchup1970

To jste nebyl na wc ve voze předělané tratecem z WRmz na Armpee 829 tam na WC by trpěla i Aťka Janoušková …

Honza D.

Ještě za komančú na letišti v rumunské Constanci měli dveře na WC vyřízlé podle mísy, aby se daly otevřít. Přitom to byla jen příčka ve velké místnosti, kterou mohli postavit o kousek dál nebo zazdít zárubně opačně.

Milan Chalupa

To těžko.

watslaw

Ono už v normách není, že mezi mísou a dveřmi má být 55 cm? Nebo to tam bylo a z nějakých důvodů to nestačilo (by mě zajímalo proč).

omar

Nevím…. SŽ, resp. tedy její vedení a dozorčí rada je tlupa darebáků a diletantů, ale měli bychom si zachovat soudnost. V konečném důsledku je ta kanalizace napojena na nějaké kilometry (možná desítky kilometrů) dlouhé sběrné potrubí, které bývá x desítek let staré a prostě není dimenzované na takové extrémní přívaly vody. Nehoňme čarodějnice, buďme soudní. Taky nemám rád SŽ, její vedení a politickou trafiku – dozorčí radu, ale trochu objektivity by někdy možná neuškodilo.

Jiří Kocurek

Tohle vypadá na ucpaný odtok přímo v podchodu. Ucpaný kanál se obvykle projeví vývěrem zkrz nejbližší/nejnižší mříž nad místem ucpání.

Pro ilustraci vyvěračka na Kolišti v Brně: https://1gr.cz/fotky/idnes/14/074/vidw/SHA54ea91_zaplava.jpg Něco takového by si fotograf nenechal ujít. 😀

digi

No ale to se řeší oddělením splaškové a dešťové vody a odvodem deštové do přírody ( v případě vršovic do botiče 300 metrů cca) Tady je ovšem špatně řešen vstup z Bartoškovy ulice takže funguje jako jako koryto vedoucí všechnu vodu z okolí do podchodu, měli u bartoškovy udělat vyšší práh aby voda netekla do podchodu ale pokračovala dál ulicí kde jsou na to dimenzovány kanalizační vpusti…

krtek

na Hlavním nádraží provrtali střechu haly, aby si tam mohli dát lucerničky osvětlující budovu a ted se diví že jim tam teče.Holt „dobrá správa“ ., Domníval jsem se, že po volbách se to zlepší, bohužel lidé s hloupými nápady tam sedí dál.

Vašek

Prosím vás, odkud jede vlak do Čerčan? Vezměte to proti proudu a potom doleva!
Jestlipak si někdy přečtu od Správy zprávu ve smyslu:,, Tak tohle jsme opravdu pohnojili, vyvodíme z toho důsledky a poučíme se“?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jako že nenechají tu partu z Olšanské projektovat ani kadibudky v Horní Lhotě?
To se spíš nestane, no.

Jiří Kocurek

Jestli se ucpala vpusť, protože ji nikdo nečistil, tak platí poznámka o té horské vpusti níže.
https://www.edpp.cz/public/photos/big/5b89093a23f0d9.740946813.png

Vašek

Jeden plavajzník byl už před týdnem, dalo by se čekat, že to tedy vyčistili. Digi o něco výše to popsal přesně.

Leinad

Čí je ten podchod a vpusť? Nemají to Spržel občas čistit?

Martin V.

Spréva železnic si stavbu objednala … takže co pohnojila ??? Když si u projekční kanceláře objednáte třeba projekt stavby RD, který Vám postaví vysoutěžená firma a po kolaudaci dojde při silné průtrži k zatopení garáže či sklepa, můžete mi, prosím pěkně vysvětlit, co jste pohnojil ???

Jiří Kocurek

Bleskovou povodeň popisuje Jiří Vrba ve svých knížkách, které pojednávají o dobách, kdy lokomobila pohánějící mlátičku byla už docela běžná věc a animální trakce na poli byla nezastupitelná.

Otázkou je, zda navrhovat odvodnění zpevněných ploch na stejnou kapacitu, jako plochou střechu s vnitřním odtokem. Tedy jestli použít 150 nebo 300 litrů za sekundu na hektar.

Ondřej 2

To je pozemák, to na dráhu netahejte 😁

Hajnej

A nebo blesková povodeň, díky níž se Hostýn stal poutním místem. Tehdy lokomobily ještě nebyly a mlátičky jenom v přeneseném smyslu (jako ty, co se tam zrovna tenkrát utábořily u potoka).

robert

Mě nepřestává udivovat ten hon na čarodějnice. Projekt vzniká nějakou dobu. Vidí ho spousta lidí. A ta spousta lidí se k tomu může vyjádřit. Je to dobře a zároveň špatně, ale je to taky kontrola všech, kteří na tom dělají. To fakt nikoho nenapadlo, že ten podchod může být z blízkého potoka zatopený? Nikoho z těch desítek lidí to nenapadlo? Projektant je jeden článek a dost mi vadí ten alibismus „vyhovuje normám“, ale i normy jdou někdy proti sobě. Sám jsem projektant, i když v jiném typu staveb. Ale odkazovat se na jednoho člověka je prostě trapné. Tady selhali všichni.… Číst vice »

Filip Jirsák

Ten podchod ovšem není zatopený z „blízkého potoka“ (300 metrů vzdálený Botič). Podchod byl zatopen z druhé strany, z Nuslí.

robert

Ve výsledku je jedno, odkud ta voda je. Prostě je v podchodu voda.

Jiří Kocurek

Navíc, aby byl zatopený z potoka, musel by mít potok hladinu stejně vysoko jako je v tom podchodu. Pak Botič by zatopil podjezd v Otakarově si tak 2 m vody … a z toho by tady fotka byla určitě.

Jan z Rokycan

Projekt samozřejmě musel mít zpracovaný protipovodňový plán. Druhá věc je, že na papíře asi vypadal pěkně, ačkoliv se ukazuje, že v reálu k ničemu nebyl.

jiný Petr

Tento trend víceúčelových staveb je fajn. V Č. Těšín je podchod současně kluziště, ve Vršovicích současně bazén.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nevymlouval bych se na klimatickou změnu, ani na přívalový déšť. Stačí se podívat kdo to projektoval a je jasno.

Peeetr

Tak prý šlo o zanesený kanál, který po dokončení stavby potřebuje pročisti první dva roky od hlíny docela často, než se okolí usadí, a pak to plánovaně každoročně kontrolovat.

Jiří Kocurek

Jinak řečeno: Projektant měl použít horskou vpusť na mírném návrší v Praze.

yxc

Lepší by bylo, kdyby SŽ provádělo i údržbu. Tzn. pravidelně čistilo kanalizační potrubí, vpusti, čistilo žlaby a žlabovky, odstraňovalo nálety apod. Bohužel na SŽ se nic takového neděje. Takže se něco za velké peníze postaví a pak už se jen čeká až se to rozpadne. Přitom levná, pravidelná údržba by mohla životnost staveb znásobit. Podobné je to i na silnicích. Jediný kdo provádí pravidelnou údržbu je ŘSD, ale i to platí pouze pro dálnice. V českých podmínkách to ale na změnu v nejbližších letech nevidím. Jedinou šanci bude přechod na BIM ve všech vrstvách od projektování, přes schvalování, stavbu až… Číst vice »

Jiří Kocurek

To byla ironie…

Jaaa

Na SŽ součástí BIM model údržby ale nebude. 😀

Je to totiž „moc složitý“. 😀

SŽ dostane model jako součást projektu a ten pak prostě zastará. Žádné opravy a úpravy se do něj už vkládat nebudou. 😉

David

Ano, vše je podle norem, stejně jako nesmyslná zábradlí, zbytečná schodiště, nefunkční plošiny s obsluhou na klíč, úzké podchody jen pro pěší či standardních 0 parkovacích stání pro cyklisty. Správa železnic dovedla byrokracii do dokonalosti, jak to na místě vypadá a jak se to bude používat nikoho nezajímá, ale podle norem je vše v pořádku.

Rejpal

Příště SŽ postaví nadchod, ten aspoň voda nezatopí.

asdfasd

ne ne. Nadchody jsou fuj říkali. V Ostravě ho budou rušit.

Filip Jirsák

Jsou fuj, protože musí být podstatně vyšší, než podchod. Navíc nádraží někdy bývá na náspu, což ještě ušetří výškový rozdíl. Jako v případě Vršovického nádraží, které je ze strany Nuslí nahoře – všimněte si na té fotce, že ten výškový rozdíl je tak malý, že z Nuslí ani nejsou potřeba schody, stačí rampa. Která je samozřejmě přístupnější a pohodlnější.

MildaIV

Ano přesně tak. Nadchody pouze u nádraží, která jsou v nějakém dolíku.

Y.K.

Ale přesně ta rampa bude důvod zatopení. 🙂 Velké nezastřešené plochy skloněné „do podzemí“ při silné průtrži nasbírají tolik vody, že to neodvede nic (pokud se k tom ještě do odtoku tím proudem zanese materiál z okolí, tak se ucpe).

Filip Jirsák

Ne, důvodem zatopení není ta rampa, ale její špatné odvodnění. Voda z těch okolních svahů se nemá na chodník vůbec dostat, naopak z té rampy má stékat mimo, tak, aby se dolů k podchodu dostalo už jenom minimum, které se zvládne odvést.

SYN

Jak „neodvede nic“?? Jako že tam odtud (než tam byla šíkmá rampa) voda nikam neodtékala? To se tam jako držela??

Y.K.

Množství srážek se počítá na m2 (při poslední bouřce to bylo 50 l na m2), a každý metr plochy svažující se k podchodu vám nasbírá další vodu (už rampa a schody jsou diametrální rozdíl v ploše). Takže je jedno jestli odtékala nebo neodtékala dříve, důležité je jestli má odvod kapacitu odpovídající většímu množství vody, které tam může stéci.

Filip Jirsák

Jenom upřesním, nebylo to 50 mm za hodinu. Na nejbližší stanici, což je Praha-Karlov, bylo naměřeno 9 mm, v tu sobotu 10 mm. Na Libuši bylo v tu sobotu předtím 20 mm.

Y.K.

OK, je to možné, to jsem někde zachytil, ale už si nepamatuji kde. Nicméně podle síly průtrže tady na Vinohradech by mě těch 50 mm nepřekvapilo, neboť ulicí se valil tak 4 cm hluboký proud. Radar tak dlouhou historii nemá, abychom se podívali, kudy to konvektivní jádro Prahu prošlo.

SYN

Plně souhlasím, nadchody jenom tam kde to absolutně nejde jinak. Je to za normálních okolností dvakrát tolik schodů, a typická úprava je taková že je člověk vystavený žívlům plně napospas (vítr, voda/sníh, mráz…)
A podobnými problémy trpí nadchody i nad silnicemi… kdekdo ruší přechod a místo toho postaví nadchod, a považuje to za ekvivalentní řešení, jenže ono není. Akorát je to o trochu levnější, takže vpřed…

Jan z Rokycan

On si málokdo uvědomí, že když je TV 5,5 m nad temenem kolejnice + samotná konstrukce TV a bezpečností vzdálenost, tak nadchod musí být minimálně 7-7,5 m nad TK. Což už je celkem dost. Ostatně v těch Vršovicích to šlo pěkně porovnat souběžně, když tam byla provizorní lávka. To byla pěkná výška.
Z hlediska bezbariérovosti jsou nadchody výrazně hůře řešitelné (jedině výtahem a to zas nese další komplikace).

Tomáš

Že něco splňuje normy, neznamená, že to má dostatečnou kvalitu. Klimatizace v kacelářských budovách také splňuje normy a v létě se tam kvůli zimě nedá pracovat.
A mimochodem, se změnou klimatu, česky podnebí, toto zatopení nemá moc společného. Zatopení způsobilo počasí, nikoliv podnebí – viz. základní škola, předmět zeměpis.

Filip Jirsák

Jenže změna klimatu znamená, že takovéhle počasí je častěji. Takže to se změnou klimatu má dost společného. Ne tohle konkrétní zatopení, ale to, že k tomu bude docházet častěji, takže na to má být stavba otevřená loni připravená.

micat1

Ale počasí s podnebím souvisí, viz základní škola, předmět zeměpis. A když se mění podnebí, bude se měnit i počasí. V Saudské Arábii je úplně jiné podnebí než u nás, taky tam je po většinu roku úplně jiné počasí.

Podnebí je, zjednodušeně řečeno, zprůměrované počasí přes celý rok.

hank

Jenže k určitým typům podnebí patří i extrémy, o kterých to zprůměrování nic neříká…

Bflmpsvz

To mate s tím podnebím a počasím pravdu. Sluší se ale rict ze změna klimatu nebo podnebí, vede k častějším extrémům počasí a tedy je potřeba se adaptovat.

Martin

Takze ted uz staci nad podlahou postavit druhou vrstvu aby laguna byla pod ni…

Umba

Na tomto principu fungoval starý podchod pod tratí na Stodolní v Ostravě. Na betonové podlaze voda a nad ní úzký dřevěný chodník.

Lenka Nováková

V Oldřichově u Duchcova před zrušením také.

P_V

I V Praze, v podchodu pod tratí pod Nuselským mostem.

SYN

Tak v nouzi lepší „chodníček“ než brodit… asi tam v takovou chvíli neproudí zrovna davy.

none

Je problem tam udelat pujcovnu lodek, kdyz je vsechno tak jak ma byt?

P_V

Museli by je vybavit označovacími strojky PID.

MaT

Kdo by to provozoval? České dráhy, nebo Správa železnic? Zrovna třeba České dráhy se stahují z provozu lanovek (Ještědú, že prý se chtějí víc „soustředit na ty vlaky“ a Vy byste pro ně vymýšlel loďky… 🙂

P_V

Na fotkách od hasičů z minulého týdne byl jakýsi kanál v nejnižším bodě, který neodtékal. Takže místo výmluv na extrémní počasí by to chtělo provést nějaké sondy, pročištění, reklamaci atd.

https://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_n/pzwMR/fanrx06xwaalp0e.jpeg

Martin

Ano, splnuje to vsechny normy… A je asi i fakt, ze se to stat muze pri extremnich srazkach… Ale krucinal, bylo by obcas vhodne premyslet a nekde dat rezervu nebo to naddimenzovat… zvlaste podle terenu v okoli…

Pako

Jak velká by měla být ta rezerva? 10x 100x norma? Na takový šupec nemůže být nadimenzováno nic! Voda přitekla i z okolí, kde to uliční vpusti také nepobraly. Jinými slovy, kdybyste chtěl mít jistotu, že kanalizace v podchodu odvede bezezbytku a ihned jakoukoliv náhodnou průtrž, tak místo elegantního žlábku a obvyklé přípojky 300 mm budete muset navrhnout metr široké a hluboké koryto zakončené tunelem až do Vltavy. To by pak bylo zase hned pokřiku nad neestetičností řešení a promrhanými financemi!

Martin

Je ale nemluvim o teto konkretni, ta byla vazne hodne prudka, ale uz je to zaplaveno podruhe a ta predchozi nebyla az tak prudka,…
Otazka je na miste, podchodby nemel slouzit jako nadrz, nekam voda odtekat musi, i kdyz prijde prutrz,… nekde chyba bude, a rekl bych, ze je na miste trochu vetsi dimenze, ta taky vyhovi norme….

SYN

do Botiče…

Leinad

Kromě „inhed a bezezbytku “ je taky možnost, že voda z podchodu prostě odtéká. (A nemusí ji odčerpávat hasiči, při nižší intenzitě deště hladina klesá)
A vpustě občas někdo čistí.

Jan z Rokycan

Takhle to nepůjde. Když to bude naddimenzované, tak se hned po projektantovi začnou vozit: „jaktože to navrhl nehospodárně“. Jestli je zde problém, tak je třeba ho řešit systémově (úpravou normy) a ne to plichtit stranou.

Valtteri

Asi by se SŽ divila, kdyby jim na budovy někdo namontoval podobně fungující střechy, a při následné reklamaci projektu by pak bylo shledáno všechno v pořádku.

none

Podobne fungujici strechu mame v praci. Na satne je po desti jeden az tri cm vody. Ale mozna uz letos by se mela strecha opravit. Pry nekdo vytrhal na strese rostouci brizy….

Pako

Co má st let neudržovaná střecha s břízami společného s novým podchodem?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

“A feature, not a bug.”
Při dnešních cenách taky sociální podpora. Prostě lidí se po cestě na vlak zdarma umyjí.

Anonymní alkoholik

Ale to je geniální nápad náhodou. U některých cestujících by to umytí bylo žádoucí. 😀 A díky dešťové vodě by to ještě bylo ekologické. Tak málo a žili bychom v utopii. <3

Bert

utopie od slova utopit?

herma

Tak jako u mnoha dopravních projektů i tady vše smeteno ze stolu frází projektanta „vyhovuje normám“. Přitom mnohdy stačí jen aby se projektant na místo jel podívat..

Pako

Proboha a vy si myslíte, že jsme jen nějak hovádka sedící na pozadí v kanceláři? Normy byly vytvořeny proto, aby byla navrhována dostatečně funkční a přitom ještě hospodárná řešení. Kdyby nepřišel dvakrát po sobě naprosto abnormální přívalák a potrubí někdo po stavbě a po prvním větším dešti vyčistil, tak tu není o čem psát? Hlavně se tu zjevně vyjadřují k problému lidi, kteří projektování a tomu jak funguje odvodnění vůbec nerozumí!

Martin Chovanec

Tak v provozu/otevřený od loňského léta nebo 3 roky? Nebo jsem to jen nepochopil?

robert

Naprosto Vás chápu. 😀

Jan z Rokycan

Tak zrovna inkriminovaná část byla otevřena v prosinci 2019. Takže bych tentokrát SŽ za slovo nechytal.

Filip Jirsák

Je to od mluvčí (nejspíš záměrně) trochu zamotané. Vstup z Nuslí do podchodu opravdu existoval už před třemi roky, ovšem to ještě nebyl podchod pod celým nádražím. Jako kompletní podchod to bylo otevřeno až před rokem. A ještě po té se kolem dělaly terénní úpravy. Takže je klidně možné, že po těch terénních úpravách stéká do podchodu i voda, která před těmi třemi roky stekla někam jinam, třeba do nějaké „bažiny“ na stavbě.

Hajnej

No a nebo někdy v mezidobí steklo do odtoku něco, co ho ucpalo (třeba i postupně), a přišlo se na to až při prvním větším dešti, což bylo až teď.
Možná se dočkáme toho, že se bude při kolaudaci dělat i zkouška funkčnosti dešťové kanalizace, aby bylo jasno, co jde za projektem, co za stavbou a co za následnou údržbou…

Filip Jirsák

Pokud se v sobotu přišlo na to, že je odtok ucpaný, tak by se snad vyčistil a neopakovalo by se to za týden znova. Navíc na té fotce od hasičů, která je i v článku, je vidět, že voda teče přes betonový kanálek, který je na rozhraní „trávníku“ a chodníku. Už to samo o sobě je špatně a znamená to, že to odvodnění podél chodníku je málo dimenzované.

Matěj

Včerejší bouřka v Praze byla sice silná, ale zároveň nešlo o nic abnormálního, takže argumentace extrémním počasím vyvolaným klimatickou změnou je absolutně mimo.

Filip Jirsák

S klimatickou změnou to samozřejmě souvisí. Už spoustu let se ví, že u nás bude klimatická změna znamenat delší období sucha střídaná prudkými dešti. Takže jednu konkrétní bouřku samozřejmě s klimatickou změnou spojovat nelze, ale to, že se takové bouřky budou vyskytovat častěji, je důsledek klimatické změny. Stejně jako to, že po delším období sucha bude země vyprahlá a taková země špatně absorbuje vodu, srážky po ní stékají.

Air Traveller

to by me zajimalo, kdo to vi.

meteorologove jsou schopni predpovedet pocasi sotva na tyden … takze vestit, ze klimaticka zmena se u nas projevi takto … neni “dlouho se vi” ale “jedna z teorii”

Lukáš F.

Ono se to totiž děje už dneska a je to v posledních letech pozorovatelný trend, takže člověk nemusí být génius, aby si domyslel, že to tak do budoucna bude pokračovat.

micat1

Když o tom nic nevíte, tak to prosím nekomentujte, takhle akorát šíříte dezinformace 🙂 Nicméně tohle není server na diskuzi o CC, o tom můžete sáhodlouze „debatovat“ na novinkách.

M19

Pletete si klima a počasí. To jsou rozdílné pojmy.

Y.K.

Ví se to proto, že větší teplota vzduchové masy = více energie a více vody v ní uložené. Více energie zároveň = drsnější projevy hraničních projevů počasí (bouřková činnost, tajfuny atp.). Pozorování to zatím potvrzují.

Nemá to nic společného s předpovědí počasí, ta nesleduje chování obecných principů, ta se snaží prostě odhadnout jak všemožně míchající se atmosféra bude vypadat za týden zrovna nad vaším barákem, což je dost obtížné, v některých situacích dokonce nemožné.

Filip Jirsák

Vědí to klimatologové – ti se zabývají klimatem, ne meteorologové. Já píšu o vědecké teorii, a pro tu platí, že se to ví dlouho. „Teorie“ bláznů o tom, že Země je placatá, letadla vypouštějí chemtrails a klimatická změna neexistuje mne nezajímají.

Rozdíl mezi meteorologií a klimatologií je asi jako mezi kvantovou fyzikou a Newtonovo pohybovými zákon. Meteorologové nedokážou předpovědět počasí za týden a kvantoví fyzici nedokážou předpovědět, kde bude foton za pár okamžiků, jenže na úrovni klimatu a „lidských rozměrů“ už se ty elementární jevy projevují statisticky, takže je dokážeme spočítat.

MildaIV

Jo to sou ti lidi co dělají v počítačích modely. Čím ten model vyjde húř, tím víc dotací pak dostanou. A to že ten model do minulosti nefunguje nikomu nevadí.

Filip Jirsák

Klimatické modely před dvaceti lety: V Česku budou častější vlny veder, delší období sucha, přerušovaná přívalovými dešti.

Lidé dnes: Ty jo, v létě větší vedra, sucho, přívalové deště – to nikdo nečekal. A ty klimatické modely vůbec nefungují.

PetrH

To je takový mýtus, nevím, proč se poslední dobou najednou opakuje. Suchá země absorbuje docela dobře (nejsme na poušti, tam to funguje zase trochu jinak). Je to vidět na těch dvou epizodách 100mm dešťů za den letos: jedna v červnu, druhá poslední víkend. Žádné povodně z toho nebyly, max. rozvodněné potoky a půda se nasytila pěkně, viz mapy na intersucho.cz. Z těch červnových srážek jižní a střední Čechy žily celé léto, jinde bohužel tolik nepršelo. Povodně jsou tehdy, když je půda nacucaná z předchozích dešťů. Taky proto větší varování před povodněmi byly až včera (nacucaná půda z víkendu) Samozřejmě, vydlážděná… Číst vice »

M19

Docela dobře je co? Proč to na poušti funguje jinak? Platí tam jiné fyzikální zákony?

M19

Tak si to přečtěte celé a pochopíte to zjednodušení v úvodu. Záleží jak o dlouhodobé sucho se jedná mimojiné. Půda která se vysuší příliš má nižší absorpční schopnost a pak záleží na časovém rozložení intenzity srážek. To není to jednoduché měřítko. A vyhlášený povodňový stupeň je povodeň, byť to nemusí znamenat vytopené domy.

PetrH

No vždyť. Půda, která se vysuší příliš, už pak připomíná ty podmínky na poušti. Jenže k tomuhle u nás nedochází, aspoň zatím. Když máme na intersuchu sucho a pak zaprší těch 100mm za den na velké ploše, což bylo letos dvakrát, tak z toho nic velkého není, lokálně nějaké potoky typu Botič. Letos v létě jsme měli velké sucho v západních Čechách, viz mapky na intersuchu, teď do toho konečně pořádně zapršelo – a byly někde nějaké stupně povodňové aktivity? Teď tam je pěkně nasycená půda, protože se to vsáklo.

hank

Byly. Klabava například.

Filip Jirsák

K vzestupům hladin na menších tocích při těch bouřkách dochází, ČHMÚ před tím vždy varuje. Pokud ta bouřka zasáhne větší území, projeví se to i na tocích, kde se hladina měří, a je vyhlášen oficiální SPA.

Opravdu to není tak, že když na území ČR naprší v úhrnu stejné množství vody, jako dříve, ale dnes to přichází v intenzivnějších srážkách méně často, že by se všechna voda vsákla a bylo vše v pohodě. Není, spousta z té vody rovnou steče do potoků a řek a rozvodní je.

PetrH

Na menších tocích. Jasně, že to lokálně nějaký potok nezvládne. Ale kdy jsme z toho měli povodeň na větší řece letos? Byly letos intenzivní velkoplošné srážky, o tom mluvím. Ale vsákly se víceméně, protože byla suchá půda. Na větších tocích už růst hladin nebyl. Stokrát říkám: mrkněte na srážky na stanicích, na ČHMÚ je historie od jara, mrkněte na intersucho letos, jak se vyvíjelo nasycení půdy před intenzivními srážkami a po nich. Větší povodně tahle země měla tehdy, když (cituji): „země byla po předchozích deštích tak nasáklá, že voda stékala jako po igelitu“. To si pamatuju z let 97 a… Číst vice »

Filip Jirsák

Motáte páté přes deváté. Nic z toho, co jste teď napsal, nepotvrzuje, že suchá půda vsakuje vodu lépe, než vlhká. Na druhou stranu nikdo nikdy netvrdil, že čím víc vody v půdě, tím lépe vsakuje – s čímž se snažíte polemizovat.

M19

Vy se mě ptáte, když tady kategoricky něco tvrdíte? https://region.rozhlas.cz/na-botici-po-nocnich-bourich-a-desti-stoupl-3-stupen-povodnove-aktivity-problemy-8778919 Byl, představte si… Víte co je jsou to srážky 100 mm? To není, že na okres či dva spadne 100 mm. Ale na metr čtverečný je o něch 100 mm. Na každý…. Už tomu trochu začínáte rozumět?

PetrH

Tak teď už jste mne rozesmál definitivně.

Hajnej

No faktem je, že v parku u Rangherky, což je od vršovického nádraží co by kamenem dohodil, je na chodníku naplavená docela velká vrstva bahna, jakou nepamatuji.
Takže buď někdo v parku udělal nějakou nešťastnou terénní úpravu, nebo to byla opravdu extrémní bouřka.

Hajnej

Ne každá poušť je písečný erg s pohyblivými dunami. Existuje taky hamada, což je utemovaný štěrkopísek. Utemovaný natolik, že v něm lze vykopat tunel, který drží bez jakéhokoliv ostění. A těma tunelama, světe div se, tekla voda z hor na zavlažování oáz…

Filip Jirsák

Když je půda po delším období sucha vyprahlá, je udusaná, není nakypřená, takže v ní chybí vzduchové komůrky, které normálně vodu absorbují. Na tomhle videu je to hezky vidět: https://twitter.com/UniofReading/status/1557350976725581824

PetrH

Ano, to jsem viděl, ten pokus je úplný nesmysl. Na twitteru chvíli jsem, tam lidé zvládnou přečíst maximálně jednu větu, proto je tam omezená délka příspěvků. Vždyť ta vpravo je úplně těsně položená na zem, takže jim do toho nemůže jít žádný vzduch, tak nic nevyteče. Reagoval na to pak i někdo z ČHMÚ, že to ve skutečné půdě funguje jinak. Opravdu hutně udusaná půda (např. na polních cestách) je zase něco jiného, tam se nemůže voda vsakovat, ale takhle louka či les nevypadá. Mrkněte na ten vývoj sucha na intersucho za poslední tři měsíce. Kdyby to mělo takhle fungovat,… Číst vice »

Filip Jirsák

Nevidím rozdíl v „položení na těsno“ mezi těmi třemi sklenicemi. Kolem podchodu ve Vršovicích není louka ani les. Každopádně díky za upozornění, že to může být s tou suchou půdou jinak.

Pořád je tu ale ten rozdíl v intenzitě srážek. Půda má nějaké maximum vody, kterou dokáže pojmout, a pokud prší víc, ta zbývající voda pořád odtéká po povrchu. Navíc v Praze ta voda většinou odtéká po betonu a asfaltu, možností vsakování má málo.

PetrH

A kupodivu se mi tam povedlo najít i tu reakci z ČHMÚ:
https://twitter.com/CHMUCHMI/status/1555826013447237632

MaT

No dlažba – resp. mezery mezi dlažebními kostkami (pokud tedy nejsou zalité asfaltem, což se také občas děje) – něco vsáknout dokážou. Ony se ty kostky právě sází do písku a ten je trochu propustný. Oproti tomu takový živičný povrch (lidově „asfalt“), beton…

Ketchup1970

Viděl jste někdy co udělá déšť třeba v Judské pustatine V Negebu ? Půda potřebuje být humozní aby byla ssavá . Pokud je jenom minerální nemaje skoro nic ( pokus vizualizace v publicistické pořadu o změně klimatu V RTVS ( Slovenska televize ) Klimatické zariadenie má poruchu . Google vám ukáže víc .

Matěj

Zda to s klimatickou změnou souvisí či nikoli jsem vůbec nekomentoval. Tvrdím pouze to, že bouřka, která včera prošla Prahou, byla zcela standardní razance. Tudíž nelze tvrdit, že nebýt klimatické změny, podchod by zaplaven nebyl.

M19

A kdo to tvrdí?

Matěj

Správa železnic?

Filip Jirsák

Byla standardní razance, když to berete podle poslední doby. Když to budete brát podle doby před třiceti roky, taková bouřka bývala výjimečně.

PetrH

Schválně jsem koukal na data z všech pražských stanic. Včdra spadlo nějakých 10mm intenzivně za tu hodinu, celkově asi 12 mm za večer. To není nic neobvyklého ani teď ani tenkrát. Před týdnem se dá bavit o mimořádných srážkách.
Pokud byl podchod zaplavený i teď (a je otázka, jak moc, fotka je z minulého týdne), tak se jim spíš něco ucpalo odpadky minulý víkend a ještě to nikdo nevyčistil.

Filip Jirsák

Na Karlově to bylo teď 10 mm, před týdnem 9 mm. Na Libuši bylo před týdnem 20 mm. Není to nic, s čím by se v Praze v roce 2021 nemuselo počítat.

Koleno

Ano, jeden zatopený podchod na nástupiště, což bývá podobně časté jako zatopené podchody pod silnicí, podjezdy pod silnicí, vnitřní strany zatáček pozemních komunikacích, chodníky v údolí. Prostě když prší více, tak se hromadí voda, která splavuje nečistoty, které většinou ucpou odtoková místa. Takže hasiči odčerpají vodu a musí se vyčistit odtok. Taková běžná věc stejně triviální jako záměrné okopávání SŽ panem autorem s příměsí bulvarizace, jestli jsou stavby SŽ připraveny na změny klimatu. Populistické psaní pana autora je stejné silné, jako mé psaní faktů a snaha uvést věci trochu do kontextu.

Filip Jirsák

Pokud déšť o intenzitě, která se opakuje několikrát za rok, způsobí nefunkčnost nějaké dopravní stavby, a musí to řešit hasiči, je to špatně. Pokud je to stará stavba z doby, kdy takový déšť nastal jednou za několik let a použitelnost veřejného prostoru se moc neřešila, dá se to pochopit – změna může být nákladná. Tohle je ale novostavba. Je to součást páteřní městské dopravní infrastruktury. Ta nemůže být několikrát za rok mimo provoz kvůli relativně běžnému počasí. To není žádné záměrné okopávání, to je upozornění na zjevné selhání.

Hajnej

Selhání to je, otázkou je, zda projektu nebo údržby.

Filip Jirsák

Pravděpodobně obojí. To odvodnění okolo je navržené na májový deštíček. A pravděpodobně nikdo z údržby neřešil, že když se kolem ještě dělaly terénní úpravy ty svahy kolem jsou čerstvě osazené, bude se do kanalizace splavovat víc nepořádku, než je obvyklé.

Pako

Abnormální znamená, že není zcela běžná pro dané místo. Nemůžete nic navrhovat a nechat postavit na to, co není v daném místě normální. Samozřejmě s rezervou. Ale pokud přijde průtrž s násobkem 10x a více oproti běžnému nejsilnějšímu dešti. Jak to chcete navrhnout a postavit?

hank

Za starých časů – tím myslím v době staveb železnic za císařpána – se při projektování mostů hledaly písemné záznamy o povodních a kde chyběly, braly se v úvahu i vzpomínky pamětníků. Podle nich se pak určila hladina největší zdokumentované povodně a přidala se k ní ještě nějaká bezpečnostní rezerva v řádu desítek cm nebo i víc.

Že to funguje, o tom svědčí skutečnost, že většina velkých železničních mostů (Ústí n. L., Přerov…) velké vody v letech 1997 a 2002 přežila.

Matěj

Průtrži s násobkem 10× a více oproti běžnému nejsilnějšímu dešti se čelí samozřejmě těžko, ovšem takové ibtenzity včerejší bouřka v Praze v ŽÁDNÉM případě nebyla.

MaT

Přesně tak. Z meteorologické stanice Praha – Karlov (to je coby kamenem dohodil) – mezi 17.00-18.00 spadlo 9 milimetrů srážek, další hodinu pak 2 mm a pak už skoro nic. To ten minulý týden v sobotu, to myslím v jednu hodnu zvládlo spadnout i víc, snad možná i 20 mm? Jsem se chtěl podívat na ČHMÚ, tehdy jsem se díval, ale už si to asi přesně nepamatuji, ale zdá se, jak když se dá dostat k údajům jen tak za poslední den a půl, nebo někdo víte (odkaz?) jak se dostat ke starším?

Jaaa

Historická detailní data jsou placená. 🙂
Pro hrubší přehledy hledejte statistickou ročenku.

Milan Kasimir

Takže je to nakonec „chyba“ počasí, že občas intenzivně prší (a nesvadejme to na klimatickou změnu – takto v minulosti intenzivně obcas pršelo vždycky). To už je jak v Kocourkove. Sprava Železnic musí zajistit realizaci úprav.

MildaIV

Ono je velmi pohodlné svést vlastní neschopnost udržovat kanalizaci na klimatické změny. Když pak bude někdo něco remcat, tak ho stačí obvinit, že popírá „zelenou“ pravdu.

Peeetr

Pokud to zatopí dvakrát za pár let rok, tak je to tolerovatelné, ale měla by od tama ta voda alespoň odtékat automaticky, a ne vyžadovat nutný zásah hasičů.

Filip Jirsák

Ne, není to tolerovatelné ani dvakrát za rok. Železnice je páteř městské hromadné dopravy, takže na ni musí být spolehnutí. Pokud každý větší déšť bude znamenat rozvrat veřejné dopravy v Praze, není divu, že s každým deštěm vytáhnou Pražané své plechové miláčky.
Z odpařovacího kanálku bohužel voda nikdy neodtéká, jen se odpařuje.

Herold

Zeleznice je v Praze páteř MHD? Jako vážně?

Martin

stejne jako metro… S1, S4, S7, S9… zkuste ve spickach…

Filip Jirsák

Má být (spolu s metrem) a postupně se to zlepšuje. Třeba ta „rekonstrukce“ trati na Zahradní Město to zase posunula o dost vpřed.

kakov

Čemu říkáte odpařovací kanálek?

Zbyněk

Ucpaný kanál.

Filip Jirsák

To, co je na rozhraní chodníku a podchodu. Při běžném pohledu to nevypadá, že by to bylo někam zaústěné. Výše ale někdo dával fotku od hasičů s odklopeným kanálem, kde je vidět, že z toho „odpařovacího“ kanálku ne moc široká trubka do kanálu vede.
Nicméně ani samotný kanálek zjevně není dimenzován na to, aby pobral vodu i z těch svahů kolem chodníku. Pochybuju o tom, že by za silnějšího deště pobral vodu, která dopadne na samotnou plochu chodníku.

Lukáš F.

Pokud už tam má být takové odvodnění, aby voda odtekla automaticky, tak stačí to správně na(d)dimenzovat a nebude problém.

J.K.

Podchod byl projektován na pětisetleté sucho, no…:)

ViaE

Projekt: potřebujeme podchod, kterým se lidé dostanou na nástupiště
Realita: lidé musí plavat na nástupiště
Správa: projekt nemá chybu

Bobek

Nasadíme převozníka.

ViaE

Nedej bůh, kdyby voda ještě stoupla. Správa by Regiojetu přiklepla zakázku na zajištění ponorky.

nghtrn

Yellow submarine!

ViaE

„Vážení cestující, děkujeme, že využíváte služeb Regiojetu, dovolujeme si vás upozornt, že tento ponor je přísně nekuřácký…příští vyhoření – nástupiště č.1, vystupujte přechodovou komorou vlevo… „

Martin Chovanec

PKP Przewozy Podchodowe

asdfasd

Dobrá správa přeci chyby nedělá….

Ten_z_Bíliny

Přijde jedna větší bouřka, ani nic výjimečného a už v článku musí být zmínka o klimatických změnách 🤷‍♂️

Filip Jirsák

Klimatická změna je fakt. Klimatická změna v ČR znamená, že takovéto bouřky jsou častější a mají horší dopady – protože po období sucha je půda vyprahlá, voda se do ní špatně vsakuje, takže při té bouřce steče po povrchu.

Takže v článku je to zmíněné správně. Kdyby takovéhle bouřky byly jednou za deset let, dalo by se pochopit, že to podchod nezvládne. Ale když klimatická změna způsobuje, že taková bouřka může přijít několikrát ročně, musí na to být nový podchod připraven.

Ten_z_Biliny

Slušný noty. Zeptejte se otce, dědy nebo tak. Určitě vám to potvrdí tím, že za nich bouřky nebyly. Nikdy nebyly přívalové deště, povodně, sucha, zimy atd. Ty dvě bouřky zas za tolik nestály, aby to bylo něco výjimečného. Co se týče vsáknutí, tak tam už problém je. Ale ne v zemi, ale ve stavbě. Ono do betonu se voda moc nevsakuje a tý vyprahlý orný půdy okolo zas tolik není. Takže mají prostě špatně udělaný odvod vody nebo zábrany proti stečení vody do podchodu. Nic víc…

Filip Jirsák

Prozraďte nám – opravdu nechápete rozdíl mezi „méně často“ a „nikdy“? Nebo ten rozdíl chápete, ale ten falešný argument používáte schválně, protože víte, že nemáte pravdu a že tedy žádný rozumný argument nenajdete?

MildaIV

Běžte si to zelený náboženství šířit někam jinam, tohle je web o dopravě.

Ten_z_Biliny

Dvě bouřky v létě je velká nálož na to, abych teda prozřel. Teď už tedy vím, že je to změna klimatu a ne běžný bouřky, který se, světě div se, v létě dějou. To, že se něco zatopilo není o změně klimatu, ale diletanství.

Ten_z_Bíliny

Jen pro upřesnění toho vašeho „méně často“. Dvě bouřky už jsou tedy moc? To už je tedy změna klimatu? Když by byla jedna, tak je to ok? 😂 pro upřesnění, já netvrdím, že změna klimatu není. Děje se od prvopočátku vzniku naší planety. Přijde mi ale absurdní po dvou běžných nevýznamných bouřkách o tom psát. Ono, když se něco takto furt omýlá, tak pak vznikají lidé jako vy.

Filip Jirsák

Nikdo netvrdí, že dvě bouřky jsou projevem změny klimatu. Jenom jaksi z modelů změny klimatu vyplývá, že takovéhle bouřky budou v ČR častější, než dříve – a statisticky jsou ty bouřky už teď častější než dříve. Projevem změny klimatu tedy nejsou tyto konkrétní dvě bouřky, ale to, že k nim dochází statisticky častěji. Bohužel pro lidi jsou statistické jevy těžké na pochopení.

Hodně štěstí

Jestli byl podchod současně projektován i jako retenční nádrž, tak to chyba opravdu není. 😆