Zastupitelé Ústeckého kraje schválili nové varianty pro vysokorychlostní trať Praha – Drážďany
Osobní vlak na trati z Ústí nad Labem do Lovosic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Proti je přes dvacet obcí, počítaly s původní trasou.
A Děčín už bude odříznutý úplně. Ještě že to bude ještě za dlouho. Možná už mi to bude jedno. Ale neumím si to dnes představit. Bude to tu zničené.
Proboha proč by měl být Děčín odříznutý úplně? To jako naběhne parta s bagrem a vyškube koleje?
Naopak, tím, že se uvolní současná trať se může podpořit osobní doprava
Dnes do Děčína jezdí (ve špičce) 2 páry rychlíků od Prahy (expresní pak v 1h taktu i mimo špičku).
Těžko to s VRTkou bude častěji. Max. jen o to rychleji, ale – dle odkazované mapy – se sjetím z VRT již za Roudnicí, tzn. dále do Děčína po původní trati, a to dokonce mimo nové centrální ústecké nádraží, tzn. ono úplně tak CENTRÁLNÍ nebude…
Ale jděte, centrálním nádražím budou nakonec projíždět nakonec všechny osobní vlaky. SŽ po upozornění laiků pracuje na tom, že kolejiště bude obsahovat výměny umožňující úvrať souprav jedoucích z Prahy do Děčína přímo u nástupišť. Co si v minulosti cestující z Prahy do Chomutova vymodlili (tedy zajíždění souprav na Hlavní nádraží, kde dnes probíhá úvrať v tomto směru) snad zůstane zachováno. Tedy to, aby nemuseli ťapat pěšky z nádraží na nádraží.
Ehm, Dobrá správa (= odborníci) potřebovali „upozornit od laiků“? 🙂
Jinak, předchozí komentář jsem napsal na základě údajů ze stránek Dobré správy, konkrétně níže odkazované mapy https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+v1.3.png/2cbc0b62-1fad-4769-8061-7fcbdaa064b8?t=1618814681519
1. Podle Studie proveditelnosti VRT bude v relaci Praha – Děčín dosažitelná jízdní doba rychlíků cca 70-80 minut (podle trasy). To je méně, než jízdní doba dnešních Ec. Předpokládaný interval 30 minut ve špičkách a 60 minut v sedle. 2. Pro expresy, které by jely po VRT do Lovosic a dále přes Ústí hl. n. (tedy ne přes budoucí žst. Ústí n. L. centrum) bude dosažitelná jízdní doba cca 55 minut. Budou ale nejspíše objednávány jen do doby zprovoznění Krušnohorského tunelu. 3. Při přestupu v žst. Ústí n. L. centrum bude dosažitelná cestovní doba mezi žst. Děčín hl. n. a… Číst vice »
Ad 4: Při budování VRT budou muset být vyřešeny i daleko zásadnější věci jako např. zapojení pražského i brněnského uzlu.
V kontextu toho se mi jeví zmiňované zapojení ústeckého uzlu jako relativní drobnost, která pokud neumí být vyřešena, tak o to zajímavější bude sledovat zapojení (včetně různých úvraťových jízd apod.) daleko složitějších uzlů, výstavby různých spojek atd.
S tou úvratí je to trošku problematické. SŽ na tu dohodu kapánek pozapomělo a nechtělo s těmito vlaky (překvapivě) zajíždět na nový terminál. Stávající řešení kolejiště je totiž navržené tak špatně, že úvrať nelze provést přímo ve stanici. Soupravy musí odjet do Předlic, aby mohly přejet na správné koleje a následně by jely zpět směrem na Děčín. Tzn: 2x by projížděly nádražím. Kromě toho se tak prodlužuje jízdní doba. Řešení hodné 21 století. Ale prý už se to jejich inženýři doučili a mění konfiguraci kolejiště, tak, aby bylo možno provést úvrať přímo ve stanici.
Tam nešlo o to, že by se nechtělo zajíždět na nové nádraží. Tam šlo o to dostat vlaky ze Středohorského tunelu do Děčína, aby se co nejvíce využit potenciál zkrácení jízdní doby. A to s co nejnižšími vícenáklady a tak, aby ta případná linka (u níž bude záležet, zdali se vůbec někdy najde objednatel) co nejlépe obsloužila i Ústí.
Dohoda zněla na úvrať od nástupiště. Úvrať dále v kolejišti je samozřejmě hloupost. Problém je ale s niveletou trati z jednotlivých směrů. A samozřejmě by to bez velkých vícenákladů šlo jen při povrchové variantě.
Rozumím tomu dobře, že ten odpor je pouze proti Krušnohorskému tunelu (Chlumec) a Středohorskému tunelu (20 obcí)? Proti VRT Praha – Lovosice odpor obcí není?
To je v klidu. Žádná rychlodráha stejně nebude. Nejsou a nebudou peníze. Státní kasa je děravá, navíc se bude muset zbrojit atd. Taky se podívejte jak vypadají současné „koridory“. Po čtvrt století budování dodnes nejsou hotové a to se ještě předělává co už bylo hotovo. A jezdí se po nich třeba honeckery. A to je rychlodráha o řád dražší sranda.
Aneb dokážeme celému vyspělému světu, že u nás VRT no pasarán…
a místo toho postavíme propojku z Třemošnice do Prachovic. Poté budeme doufat, že tam přejde nákladní doprava z D1.
Ze strategického hlediska by se to třeba vojákům hodilo. A pro obsluhu v Pardubickým kraji taky, protže konec v Prachovicích je takový o ničem.
Že by to stálo prachy vím, o tom se nepřu.
Ten údaj o dvaceti (!) obcích je potřeba připomínat, aby to nebylo o „jediném zlém Chlumci, který vlastně ani tou VRTkou přepůlen nebude“. Ne, těch obcí je tedy dvacet. Mimochodem, ty obce na Litoměřicku tedy budou dotčený úsekem, který na stránkách Dobré správy ani není uveden https://mapy.spravazeleznic.cz/vrt + úsekem, na kterém se má nacházet 18kilometrový (!) tunel (= o to dražší výstavba) a který přitom by byl „dvoukolejkou nad rámec již existujících dvou dvoukolejek“, přičemž jde o oblast, která již není přetížena příměstskou dopravou (na rozdíl od okolí Prahy), tzn. ty dvě nové koleje ani tak nejsou potřeba z hlediska… Číst vice »
Jo, jsou tam dvě dvoukolejky, ale obě pokud vím těsně kopírují řeku a obě poměrně hodně prochází zástavbou obcí kolem řeky. Využít jednu z nich pro spojení těch částí, kde je jednoznačně potřeba dvě koleje přidat (kolem Prahy a přes hranice do Německa) by možná šlo teoreticky, čistě z pohledu potřebné kapacity, ale nejspíš by takové řešení dost degradovalo tu VRT jako celek, ne?
A víte kolik jezdí kolem Labe nákladních vlaků? Málo, nevejdou se tam všecky.
V úseku od Lysé až po Polepy jim ale VRTka stejně nepomůže.
A v úseku Polepy – Ústí by jejich vedení tím 18km tunelem mohlo znamenat „zdržování velmi rychlých VRT-vlaků osobní přepravy (i když – aby se pak nestalo, že by tam jezdily tak 2 páry vlaků osobní přepravy za hodinu; to by se tam ta nakládka fakt i vešla, ale pořád by limitujícími úseky zůstaly ty navazující směr Lysá, eventuálně směr Praha).
A nenapadlo vas, ze tim tunelem pujde cela dalkova doprava do Nemecka a severnich Cech v odobni doprave? Az na vyjimky? A ty dve dvoukolejky zustanou nakladni doprave + regionalni? Proto jsou v Tunelu omezene rychlosti, aby se vlaky nezdrzovali.
Celá určitě ne, protože jinak by obsluha Lovosic zůstala – i ve směru od Prahy – jen na Os vlacích.
Stejně tak pak část rychlíků bude u Polep sjíždět na původní trať směr Litoměřice.
Takže tunelem pojedou „jen“ dálkové vlaky směr Německo plus možná i nějaké dálkové vlaky směr Děčín a směr Teplice – Most (resp. už i ten Most by byl jen „konečnou ze setrvačnosti“, protože rychlá trať z Prahy do něj povede jinou, kratší trasou).
Tedy v úhrnu plusmínus ty 2 páry vlaků osobní přepravy za hodinu, jak jsem zmiňoval.
No a v tom zbývajícím čase půjdou tunelem náklady, aby se na starých tratích kolem Labe, kterým se uleví mohla rozvinout taktová příměstská doprava.
Ta se tam může rozvinout i nyní – rozhodně by Dobrá správa neřekla něco jako „mezi Ústím a Lovosicemi si, Ústecký kraji, 30min. interval nezavedeš“ (ostatně v ranních hodinách už tam je).
O to je zajímavější, že i poté má (dle mapy https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+v1.3.png/2cbc0b62-1fad-4769-8061-7fcbdaa064b8?t=1618814681519) jezdit linka Ústí – Lysá – Kolín jen ve 2h taktu. 🙂
V článku je zmíněno spojení Louny-Praha . Půl hodiny . A co to je ta ,,Praha,,? Praha hl.n. , ? Praha pole u Nehvizd? Nebo jina stanice? Ja bych si rad udělal ,, obrazek ,, založený na konstruktivních a reálných datech. Takovéto žvaněni mi přijde dost populistické. Ale jinde to není lepší , vychod stč kraje je asi už ve věci vrt jasný , ovšem informovanost samosprav je na úrovni ilegálních letáků.
hl. n.
viz https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+v1.3.png/2cbc0b62-1fad-4769-8061-7fcbdaa064b8?t=1618814681519
Dík
Zda se mi to těžce naddimenzované. Pha – Brno 9linek v pulhodinovém taktu. To se bude republika stehovat 2x denně tam a zpět? Každý den vidím v kolině prázdné rychlíky ( krom nekolika vlaku rano a odpoledne) . 90 procent diskutujicich tu vříská , že vozit motorákem za 5mio 3 lidi po desetikilometrove trati ,ktera na udržbě spolkne ročně 100t je ,,ekonomický nesmysl,, . A tady bude postavena pro cestujici stavba za bilion . V domění , že okamžitě budou lidi z brna pracovat v roudnici , bo prece 40 minut jizdy. Tohle je vyhazovani penez a dalsi zbytecne niceni… Číst vice »
Kdyby jenom to. Např. i další linky jako Most – Teplice (mimo Ústí) – tunelem Dresden. Ale je zajímavé, že tam naopak není zobrazena spojka Třebíč – Jaroměřice nad Rokytnou, a to ani v původní, velkorysejší verzi (v očích CEDOPu měla vést v blízkosti města Jaroměřic a až za nimi se napojit na stávající trať), ani v zúžené verzi okolo městyse Stařeč (to by bylo jen pár km, ale za cenu nezlepšení obsluhy Jaroměřic). Tzn. od Prahy na Znojmo jedině (ale logicky) přes Brno. A např. ani v relaci Velké Meziříčí (či Velká Bíteš) – Jihlava by žádný přímý (a… Číst vice »
** a dokonce četnost spojení Pardubic s Brnem se má zhoršit na stav průměrně 1x za hodinu, z toho každý druhý spoj v podobě couravého rychlíku.
Tzn. leckde jsou plánovány neuvěřitelné „vlakodromy“, zato ve zmiňované trase není předpokládáno ani něco tak základního jako 1h takt rychlíkového spojení celodenně.
A je po spojení Pardubic s Brnem velká poptávka? Nebo ta dosavadní velká četnost spojů na téhle relaci vyplynula jen z toho, že se díky historické síti jezdí „oklikou“ přes Pardubice Praha-Brno (pokud teda není výluka jako teď, ale berme to za běžného stavu)…
Přijde mi tak nějak přirozené, že když se postaví nová, rychlejší a přímější spojnice mezi dvěma největšími městy, že část vlaků na té dosavadní pomalejší a klikatější spojnici ubyde. Dokonce to pokud vím je žádaný efekt (kvůli uvolnění kapacity na těch stávajících, často přetížených, tratích pro náklady).
„A je po spojení Pardubic s Brnem velká poptávka?“ – Asi jo, když se kvůli tomu má zavést 2h takt expresů Brno – Pardubice – HK. – Hovoříme zde o stavu platném pro rok 2040, tedy stavu, kdy údajně bude ohromná poptávka po X párech vlaků za hodinu mezi Prahou a Brnem. O to víc bije do očí takto nízká nabídka spojení východních Čech (což nejsou zdaleka jen Pardubice) s Brnem (ba celou jižní Moravou). Resp. vyloženě to bije do očí ve srovnání s vlakodromy typu linka Most – Drážďany apod. Plus rovnou jde o přiznání, jaké zhoršení některých relací… Číst vice »
… A ještě bych dodal, že úplně do očí bijící je ten nepoměr neposílení rychlíků Praha – ČT – Brno na 1h takt (= ani Svitavy nemají nárok na 1h takt spojení s Brnem/Prahou/Pardubicemi) v kontextu výstavby VRT směr Wroclaw (tam ta poptávka na spojení bude? 🙂 ).
** … a hodně zajímavá je i relace Praha – Olomouc, nadále s 30min. intervalem expresních vlaků přes Pardubice, zato přes VRT via Brno jen 60min. interval.
Aneb pro Olomouc ve směru od Prahy téměř žádné zlepšení spojení s VRT.
Když už tak v hodinovém taktu.
Zajímavá mapa mj. s linkou obsluhující stanici Lovosice a zároveň i zastávku Litoměřice město.
Kudypak by taková linka byla vedena? 🙂
Žalhostickou spojkou.
To je nějaký krycí název pro most přes Labe mezi Lovosicemi a tratí č. 072, nahrazující název nynější Žalhostické spojky mezi stanicemi Velké Žernoseky a Žalhostice?
** Ach tak, asi je myšlena spojka přibližně v tomto trasování https://mapy.cz/s/bujojebane
To je asi ironie, že? Tam by to muselo klesnout asi o deset výškových metrů na 50 metrech 🙂
Neumíte používat vyhledávače? Studie proveditelnosti, obsahující nákres řešení, je veřejně dostupná.
O to zvláštnější, že tu spojku neumějí namalovat přímo do mapy https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119299401/2021_01_19+Mapa+33+RS+4.jpg/9c9d0bdc-9f81-408b-acf7-2593678230c8?t=1614161807367, tzn. že j potřeba se proklikávat přes studie.
… (doplnění) což může evokovat dojem, že výčet tras souvisejících s realizací VRT je v zákresu úplný, tzn. např. koho by se ta stavba mohla negativně dotknout, by mohl nabýt chybného předpokladu, že v příslušné oblasti se nic stavět nemá.
Velmi bych přivítal, kdyby byly uveřejněny příslušné mapy s variantami, postačí i odkazy. Vypovídající hodnota článku by tím byla povýšena.
Jsou např. zde:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/mapy/severni-cechy
Nebo detailněji ve studii proveditelnosti:
https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/ygfxDim1siuv78a
Ale určitě souhlasím, že by odkazy mohly být přímo v článku.
Děkuji
A pražský uzel bude v tom roce 2040 do jaké míry zkapacitněn, aby se do něj (a to uvažuji pouze tento severní směr, žádné jiné, např. VRT od Brna apod.) vešly: – EC Praha – Ústí – Německo – R Praha – Roudnice VRT – Lovosice – Ústí (- …) – R Praha – Roudnice VRT – sjezd Polepy – Litoměřice město – Ústí (-…) V případě realizace (IMHO paradoxně přínosnější co do zkrácení vnitrostátních cestovních dob) větve směr Louny – Most též R Praha – Louny – Most (- …) A to vše v kratších intervalech než mají nynější… Číst vice »
Prazsky uzel nahrazeni stavajicich spoju zvladne, ale posileni uz moc ne, … ze severu to je jeste dobre, ale z vychodu je kapacita jiz ted pretizena a vyzaduje posileni…
Nic proti Mostu a Lounům. Zcela neironicky se ptám, proč se v aktualni fázi připrav řeší pořád i tato odbočka? Když se podivame na směry kudy má VRT v Česku vést, jsou to souvislé, logicky navržené směry. Tato odbočka by měla mít o dost menší prioritu, ne li žádnou, než třeba VRT na Hradec nebo žel do Liberce nebo na Mnichov. Nebo se počítá, ze se na tu větev napojí po reko Krušnohorská magistrála?
Ano, počítá se s napojením Podkrušnohorské magistrály.
Jasně že se to napojí na Krušnohorskou magistrálu a nebude to končit v Mostě šturcem. A právě všechna ta sídla kolem této magistrály vyvolají slušnou poptávku, stavba této větve nebude vzhledem k terénu zase tolik náročná a zhodnotí to investice do té hlavní VRTky. Jasně že Liberec by se taky hodil, ale tam se zatím nepovedlo vymyslet a prosadit nějakou smysluplně vycházející variantu, u Mnichova jsme zatím rádi že Němci hodlají časem vylepšit stávající trať.
Bude to vlastně nejrychlejší spojení Praha – Cheb, a zároveň již slušné spojení Praha – KV (kolem 1,5 hod, pokud se nic neudělá s údolím Ohře, v opačném případě méně). Praha hl.n. – Most 30 min. (Ex).
Most-Praha tou zdánlivě nejkratší železnicí přes Louny, Slaný a Kralupy. No paráda, sekyru, čaj do termosky, svačinu a moravák aby si s sebou vzal raději i pleskačku a propanbutanový vařič, s takovým přístupem k cestování: Z Mostu si zbytečně nezajíždět do Ústí.
VRT poškozují obce ČR a otevírají se tak možnosti zisku mafiánům!! Obce nesouhlasí s výstavbou a nikdo z úřadů zásad územního rozvoje a správy železnic to nereflektuje!! Jak je to možné?? Arogance úředníků kteří mají úkol realizovat projekty nemá obdoby.
A jste taky i odpůrce dálnic? Aby jsme v tom vašem odpornictví měli zcela jasno.
Mohl byste rozvést myšlenku ohledně „možností zisku mafiánů“? Je mi jasné, že jste troll a jen tu provokujete, ale zajímá mě, co jste schopen vymyslet za konspirační teorie.
Jste se asi nedíval v neděli po dvacáté hodině na ČT1 😉
Nedíval no, co zajímavého o ziscích mafiánů tam říkali?
Zřejmě má na mysli mafiány z dotčených obcí, kterým patří dotčené pozemky a blízké nemovitosti.