Zastupitele čeká rozhodování o dotacích na letecké linky z Ostravy, RegioJet požaduje i vlak
Zastupitele Moravskoslezského kraje čeká zítra hlasování, které může významně ovlivnit budoucí provoz na letišti v Mošnově. Mají rozhodnout o tom,
Zastupitele Moravskoslezského kraje čeká zítra hlasování, které může významně ovlivnit budoucí provoz na letišti v Mošnově. Mají rozhodnout o tom, zda kraj vypíše veřejnou soutěž na dopravce, který by létal v závazku veřejné služby do Vídně a Mnichova.
Kraj by za provoz měl ročně platit maximálně 7,8 milionu eur, kontrakt by byl na čtyři roky. Provoz leteckých linek by tak kraj mohl vyjít na téměř 800 milionů korun. Ročně má jít do leteckého spojení částka, která odpovídá zhruba čtvrtině ročních výdajů kraje na regionální autobusy. Jedna z navržených linek – do Vídně – přitom už létala a skončila na nezájmu cestujících.
Kompletní materiál, který už schválili minulý týden radní, je na stránkách krajského zastupitelstva. Kraj dlouhodobě argumentuje tím, že spojení do některého z velkých evropských letišť je pro kraj životně důležité a volají po něm investoři.
„Potřebujeme pravidelné přímé letecké spojení do destinací, jejichž hospodářství je orientováno na odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství … A protože běžným komerčním způsobem bez kompenzace ztrát je téměř nemožné získat dopravce pro pravidelné linky, snažíme se zajistit nové spojení formou závazku veřejné služby,“ uvedl hejtman Ivo Vondrák (ANO 2011). Podle něj linky do Vídně a Mnichova umožní obchodní klientele jednoduché a komfortní spojení s klíčovými trhy v Německu, Francii a Holandsku.
Ostrava v minulosti zaspala rozmach letecké dopravy a v nedalekých Katovicích je dnes letiště podstatně úspěšnější. Provoz v Ostravě je dlouhodobě za očekáváním, další spojení tu letos zrušil Ryanair, když přestal provozovat linku do Bergama. „Závazky veřejné služby na Letiště Vídeň a Letiště Mnichov mají za cíl nejen udržení stávajících zahraničních investorů v MSK a turistů, ale zejména přilákání nových investorů a turistů, kteří dosud v regionu nepůsobí s ohledem na nedostatečné dopravní spojení MSK,“ uvedl kraj v důvodové zprávě. Ta neobsahuje ani jednou slovo Katovice, ačkoliv letiště obyvatelé kraje běžně využívají.
Podle náměstka hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakuba Unucky vývoj jednání o nových linkách nasvědčuje tomu, že kraj i letiště budou úspěšnější než před dvěma lety, kdy se ve stejném režimu (formou závazku veřejné služby) nepodařilo získat dopravce pro linky do Amsterdamu a Helsinek. I když kraj v tomto režimu dopravcům garantuje kompenzaci případné ztráty z provozu, do tendru se tehdy nikdo nepřihlásil.
„Na základě předběžných tržních konzultací s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy,“ uvedl Unucka. Tendr by podle něj mohl být vyhlášen koncem července a lety spuštěny ještě letos.
U trasy do Vídně počítá kraj s 11 rotacemi týdně s možností navýšení až na 16 týdně. Do Mnichova kraj chce nejméně 11 rotací týdně. Počet letů je nastaven tak, aby se dopravci vyplatilo umístit do Ostravy trvale letadlo. Podmínkou je nasazení letadla nejméně pro 40 lidí a interline nebo codeshare spolupráce ve Vídni či Mnichově.
Rada kraje také minulý týden doporučila zastupitelům schválit podporu letecké linky do Varšavy s polskou leteckou společností LOT. Financování této linky by bylo v jiném režimu, protože se předpokládá návratnost krajské investice v pětiletém období. Start linky Ostrava – Varšava je však vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Podle materiálu by měl LOT na linku nasazovat zřejmě letadlo Bombardier Dash 8 Q400. Je ale možné, že pokud kraj vybere provozovatele linky do Vídně a Mnichova, LOT ztratí zájem, protože se neuživí. V případě linky do Varšavy kraj navrhuje dotaci ročně maximálně deset milionů korun.
Plány na nové krátké linky, které mají využívat hlavně cestující na přestup na další lety, přicházejí v době, kdy se v řadě zemí mluví o omezení letecké dopravy kvůli vlivu na životní prostředí. V Nizozemí či ve Francii například poslanci mluví o zákazu letů na kratší vzdálenosti tam, kde se vyplatí vlak. Například Michal Berg ze Strany zelených plán kraje označil za klimatický zločin.
Do soutěže o nové spojení do Mnichova a Ostravy se chce vložit také společnost RegioJet. Ta dnes poslala zastupitelů a vedení kraje dopis, v kterém žádá, aby neobsahovala výběrové řízení na dopravní obslužnost předem určený způsob dopravy, tedy letadlo. „Naším cílem je nabídnout Moravskoslezskému kraji variantu spojení na tato blízká letiště (Vídeň, Varšava), která bude lepší a dlouhodobě udržitelnější, než letecké spojení, které již v minulosti prokázalo, že je na tyto vzdálenosti nefunkční. Chceme nabídnout variantu, která potvrdila svou výhodnost v očích zákazníků například i na trase Ostravsko / Moravskoslezský kraj – pražské letiště Václava Havla, Zde právě vlakové spojení dokázalo být pro cestující z Moravskoslezského kraje výhodnější při dojezdu na letiště než dnes již zrušená letecká linka,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
RegioJet v dopise připomíná zkušenosti ze Švýcarska či Německa, kde aerolinky spolupracují s železničními dopravci při přepravě na letiště. „Vlak může nabídnout větší kapacitu, výhodnější cenu, možnost odjezdu z více míst a větší variabilitu z hlediska četnosti spojení,“ dodal Ondrůj. Podle něj spojení do Vídně bude mít velmi omezené portfolio zákazníků, jen ty, kteří budou dál přestupovat.