LOT 3a leaderboard

Jednohlasně schváleno. Zastupitelé otevřeli cestu k dotovaným letům z Ostravy

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště OstravaBoeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Bez problémů prošel zastupitelstvem Moravskoslezského kraje plán na zahájení dotací na linky z mošnovského letiště do Vídně, Mnichova a Varšavy.

Bez problémů prošel zastupitelstvem Moravskoslezského kraje plán na zahájení dotací na linky z mošnovského letiště do Vídně, Mnichova a Varšavy. Zastupitelé dnes jednohlasně schválili plán na vypsání soutěže na provozovatele linek do Vídně a Mnichova i dotaci pro plánované spojení společnosti LOT do Varšavy.

Podle usnesení zastupitelů by měl kraj vypsat výběrové řízení na dopravce, který zajistí provoz do Vídně a Mnichova.

U trasy do Vídně počítá kraj s 11 rotacemi týdně s možností navýšení až na 16 týdně. Do Mnichova kraj chce nejméně 11 rotací týdně. Počet letů je nastaven tak, aby se dopravci vyplatilo umístit do Ostravy trvale letadlo. Podmínkou je nasazení letadla nejméně pro 40 lidí a interline nebo codeshare spolupráce ve Vídni či Mnichově.
Kraj v minulosti už zkoušel podobným způsobem rozlétat spojení do Amsterdamu a Helsinek, nikdo se ale nepřihlásil.

Náměstek pro dopravu Jakub Unucka je ale přesvědčen, že zájemci tentokrát budou. „Na základě předběžných tržních konzultací s vysokou mírou pravděpodobnosti předpokládáme, že výběrové řízení nezůstane bez odezvy,“ uvedl Unucka. Tendr by podle něj mohl být vyhlášen koncem července a lety spuštěny ještě letos.

Kraj by za provoz měl ročně platit maximálně 7,8 milionu eur, kontrakt by byl na čtyři roky. Provoz leteckých linek by tak kraj mohl vyjít na téměř 800 milionů korun.  Ročně má jít do leteckého spojení částka, která odpovídá zhruba čtvrtině ročních výdajů kraje na regionální autobusy.  Jedna z navržených linek – do Vídně – přitom už létala a skončila na nezájmu cestujících.

Kraj dlouhodobě argumentuje tím, že spojení do některého z velkých evropských letišť je pro kraj životně důležité a volají po něm investoři. Plán ale současně čelí kritice například od Zelených či z RegioJetu.

Zastupitelé současně schválili roční dotaci do výše 10 milionů korun na linku z Ostravy do Varšavy, kterou plánuje polská letecká společnost LOT. Umožní propojení Ostravy s Evropou i dálkovými destinacemi přes Varšavu. Start linky Ostrava – Varšava je však vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Podle materiálu by měl LOT na linku nasazovat zřejmě letadlo Bombardier Dash 8 Q400. Je ale možné, že pokud kraj vybere provozovatele linky do Vídně a Mnichova, LOT ztratí zájem, protože se neuživí.

Tagy letecká doprava na krátké vzdálenosti letecká doprava v závazku veřejné služby Letiště Ostrava LOT Moravskoslezský kraj Top
96 komentářů