Zastávka pro hory a lesy. Studenti navrhli pro Správu železnic dřevěný přístřešek
Vítěz. Zastávkový přístřešek od trojice Alexandra Horáčková, Michaela Andrlová a Jan Rous.. Pramen: Správa železnic
„Vítězný návrh, pojící dřevo, originální design a snadnou údržbu, budeme v budoucnu vídat například v podhorských oblastech,“ uvedla SŽ.
Velice oceňuji snahu SŽ opustit betonové antivandaly a přejít k dřevěným přístřeškům. Pokud se mají tyto zastávky umísťovat v podhorských oblastech, tak by cestujícím měli poskytnout úkryt před větrem a deštěm. A když prší a fouká, tak padá voda šikmo a pod vítězným přístřeškem se cestující neschová a zmokne. Takže za mě nesplněné zadání.
Jak by se to dalo vylepšit, delší střecha?
Uzavřené stěny, aspoň v části obvodu. Asi by stačilo vložit do těch „lamelových“ stěn zevnitř sklo, aby neutrpěl vzhled.
S designem a materiálem problém nemám. Nechápu ovšem, proč je zastávka děravá, nemá být hlavním smyslem přístřešku se schovat před nepřízní počasí? Design zde bohužel zvítězil nad praktičností.
Děravé je to možná proto, aby vzniklo více míst, na kterých lze zkoušet (ne)hořlavost.
Tak to nezávisí na materiálu, dneska je to takový „standard“.
Je to asi proto, že autoři na takové zastávce nikdy nečekali třeba na zpožděný vlak. Nemají tak přímou zkušenost. Ostatně sedalo řidiče osobního auta nepohodlné není nikdy…
Samozřejmě že komunistickým komentátorům se to líbit nebude, protože tam není „poctivá“ nádražka, toalety a čekárna… Ale osobně si myslím že to je přesně koncept, který zapadá k novodobé železnici.
hlavně tam nedávat logo ani název SŽ, až to dva roky po instalaci zase změní, ať nemají toliko výdajů na změnu loga 😉
No, když mění logo, je to chválihodný čas, že je klid a nevypadne z nich zas nějaká krávovina…
No, tak holt v tom mezičase padaj z jinejch…
Mně se vítězný návrh moc líbí 👍
Hlavně všechno děravý ať tam dovnitř táhne. 😀
Vy se tam chcete nastěhovat?
Taky mi připadá, že tam někteří chtějí trávit dovolenou.
Jak se dalo čekat, jako vždycky, když se na jakýmkoli šotoservru zjeví článek s tématem architektury, rozjede se diskuse diletantů a ignorantů o tom, jak nemá cenu nic dělat, protože to lidi stejně zničej.Co na tom, že dřevěných přístřešků jsou – nejen na zastávkách VHD – tisíce a tisíce a zpravidla je nikdo nebortí ani nezapaluje.
Mám pocit, že půlka zde plkajících myslitelů žije někde v rusku.
Když ono to drážní prostředí se dlouhá desetiletí skutečně vymykalo běžnému standardu estetiky výrazně směrem dolů. To přejde.
Doufejme.
O to víc je pro mě nepochopitelné, že když se dělá ucelená modernizace tratě za desítky mld. Brno – Přerov nebo VRT. Proč se náležitě nevěnujeme architektuře a jednotícím prvkům např. mostů, zastávek, mobiliáře, zastřešení. Je to tragédie, jak se to dnes podceňuje, proto tento dřevěný návrh na nějaké regionální zastávky velmi chválím.
Jo, přesně. Když se podíváte na dokumentaci např k aktuálnírekonstrukci Smíchov – Radotín, tak zjistíte, že stavba s rozpočtem v miliardách nemá architekta, páč stačí projektant ze SUDOPu. Taky to podle toho vypadá… Ale jak byste se dozvěděl od správného šotošuka s kolomazí v makovici, „na architekturu to nejezdí“.
Odborníci na životnost dřevostaveb, kteří nejspíš nikdy neviděli dřevěnou stodolu, natož dřevěný kostel…
Rozhledna před kaplí na Radhošti vydržela 3/4 století a to byly sloupy zaražené přímo do terénu. Pochybuju, že nějaká železniční zastávka v celé ČR má tak drsné přírodní podmíny jako horský vrchol, kde smrky rostou do vlajky a na samotném temeni raději vůbec.
Darmo mluvit.
Podle některých komentářů bych si mohl začít myslet, že se nám tu střídá jeden tajfun za druhým.
A když nefouká tajfun, potulují se krajem tlupy jurodivých pyromanů a nevybouřených karatistů.
Já nevím, jestli se tam ta Správa železnic vejde…
Většina našich tratí je starší sta let, proč se neinspirovat tam, co se praktičnosti a účelnosti týče. Tohle si stavte u tratí, ze kterých jste udělali cyklostezky.
budejovice-linec bylo zprovozneno roku 1827 to jeste trista let nebude, ne?
Vítězný návrh je dost zoufalý a bez invence. Vypadá to jako hipsterský stánek s kafem někde v parku. Nenápaditě černá střecha – existuje i jiná barva, než černá? V dnešní ekologicky zaměřené době mě použití černé velice udivuje. Rez – to byl módní záchvat tak před 15ti lety, který jak přišel, tak odešel. Skrz ty laťky bude pršet a foukat. Jediné pozitivum je, že přes ně bude vidět přijíždějící vlak. Zmařená příležitost. Za mně budka s panely.
Růžová by byla lepší?
Já jen, že černá barva způsobuje, že těleso lépe absorbuje dopadající záření a také lépe teplo vyzařuje, tedy předává teplo do okolí. Všichni brečí, že se země otepluje, ale ty černé plochy tomu napomáhají. Pravda, 2 metry čtvereční někde v lese se ztratí, ale třeba dlouhý plot nebo černá fasáda je už slušný výkon.
Pobavilo.
Když se to objedná, tak si to SŽ může nechat vylepšit. Je to jen prototyp. Není to koneční výrobek. Ale šotouš je m…a…g… a nechápe jak svět mimo řady 810 funguje.
Dlužno podotknout, že vítězný návrh je o tolik lepší než ty ostatní, že to až zaráží.
Pěkné, ale životnost materiálů ve vlhčím prostředí hor a lesa asi nebude nijak závratná…
Desítky let hravě.
On to někdo zapálí beton je beton i když hnusný
Přesně. Železnice musí bejt hnusná, jinak by tím lidi nejezdili.
Dřevo jako materiál je super, vlhkosti se dá bránit nátěry. Vandalům se ovšem opuštěná zastávka neubrání a tady vidím to úskalí.
Dobra je ta fotka s Kalouskem co radeji stoji na desti s destnikem nez uvnitr…
Snad postavi neco, co nekdo i zkusil v praxi. Tzn, ze kdyz fouka, tak ne dovnitr. Kdyz prsi, tak ne dovnitr. Kdyz pece slunicko, tak je stin..
V skutečnosti, když peče sluníčko, tak to černá střecha ještě vytopí.
Dle mého názoru je nejlepší na fotce č.4. Plné stěny a dva malé FVP pro napájení infopanelů a osvětlení.
Jen dodám, že než toto jsou hezčí zastávky ala srub Radošovice, Lčovice a další na Šumavě
Špatně nevypadají ani zánovní dřevěné přístřešky na štítecké trati: Dolní Orlice, Králíky zast., Mlýnický Dvůr, Heroltice. A po > 10 letech provozu jsou pořád v bezvadném stavu.
A mezi nima stojí betonová hrůza pod Suchým vrchem…
A okap nad vstupem, aby lidem napršelo na krk.
Nezdá se mi, že by zrovna dřevo (pokud se nebude hodně pečlivě chránit) byl dobrý nápad pro podhorské stavby. Ono to je dneska moderní, ale zřejmě po zkušenostech s dřevěnými rozhlednami (dávám příklad jedné z Německa, aby nikdo neříkal, že „to jen u nás to nedokážeme uchránit“: https://www.youtube.com/watch?v=ne8tYAHWafg – ale i u nás jsou některé ne zrovna staré dřevěné rozledny na konci životnosti) si musíme vyzkoušet, jak se za pár let zničí dřevěný přístřešek. (Prosím, nevytahujte na mě, že v horách se domy tradičně stavěly ze dřeva – jo, ale pokud se o to majitel perfektně nestará, tak je z… Číst vice »
Pořádně od začátku ošetřené dřevo vydrží 40-50 let venku. Tady stačí těch pár bodů na montáž k zemi s nerezu. Navíc toto může vyrobit kde jaký truhlář. Takže SŽ není závislá na dodavatele věci, které má jenom on. A to ještě předražené, že to nikde jinde nekoupíte.
Spousta dřevěných přístřešků zastávkových čekáren – i v horách a podhůří – slouží už více než 80 let, některé i 120 let.
Například DR zbudovaly v Sudetech dodnes dochované přístřešky na lokálce Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem v zastávkách Hanušovice zast. (dříve Žleb) a Vysoké Žibřidovice v r. 1941, zatímco starorakouský přístřešek podle kdysi velico rozšířené normálie 11/H kkStB v zastávce Chrastice na stejné trati je v provozu dokonce od jejího otevření v r. 1905…
Že je v těch horách nepočítaně dřevěnic pamatujících Císaře Pána…
Radim vám, nejezděte do hor, ty staletý roubenky by vás mohly leckde k smrti vyděsit.
A Putevny, ty neexistujou!
O existenci Puteven fakt nevím. 🙂
Ale vím, proč jsem si nedal na barák Krkonoších dřevěná okna, i když plastová vypadají hnusně.
Nápověda: nutnost lézt po nich se štětečkem dvakrát ročně. Nemám na to čas ani náladu.
A pokud si tu roubenku chalupář neopiplává, tak je z ní za pár let ruina.
Jinak, aby bylo jasno – nejsem apriori proti dřevěným stavbám, ale pokud chce SŽ takové přístřešky, tak si musí zároveň ujasnit, jakým způsobem provádět jejich údržbu, která teda bude náročnější, než u kusu betonu. A pak ta pravidla taky dodržovat. Nejen, že tohle SŽ neumí, ale za situace, v jaké naše dráhy jsou, mi připadá, že by SŽ měla svou pozornost nejdřív upřít jinam, než řešit nátěry přístřešků na lokálkách.
Tím bude krásně produkovat. Pár desek a stojí to půl míče ..
Jak už je v diskuzi zmíněno, měl by přístřešek chránit proti nepříznivému počasí, zvlášť, když je určený pro podhorské oblasti. Měl jsem tu čest čekat za studeného vichru v podobném žebrovaném přístřešku (autobusová zastávka) a nebylo to nic moc, průvan jako blázen i když se už někdo snažil to částečně obložit plexisklem. Funkční věc by měla být primárně funkční, když funkčnost doplní zdařilý design, tím líp.
Nektery zastavky jsou spis od architektu. Dve steny a rovna strecha. Nechrani to proti nicemu, jen je to „pekne“
… a vzdušné.
Víte, on skutečně dobrý design se pozná právě podle toho, že je funkční, neboť z funkce má vycházet. Bohužel u nás pod pojmem design často chápeme debilní exhibice ála Kotas, který jsou ve skutečnosti designu ukázkovou antitezí.
Za mne nízká životnost, odolnost proti vandalismu a doufám, že na střeše je solár, který tam večer může svítit, do horských oblastí malé krytí protí větru dešti. Funkčně je to pořád lepší než třeba tohle https://www.earch.cz/revue/clanek/na-vystavisti-v-prazskych-holesovicich-cestujicim-ode-dneska-slouzi-prvni-tramvajovy-pristresek-v-cr-vyrobeny-technologi
U designu přístřešků pro odlehlé zastávky je zásadní, jak dobře se v nich dá přespat 🙂
Bude stát min. 10 mega a za 3 roky shnije. To je státní zakázka aneb vzpomeňme aféru, kdy si „drzý“ majitel pivovaru Kocour nechal postavit designovou zastávku i s kocoury z cortenového plechu, který je dost drahý, přesto celá sranda vyšla na 1 meloun, zatímco nejlevnější betonový hnus SŽ vyšel na melounů 6.
„… zatímco nejlevnější betonový hnus SŽ vyšel na melounů 6.“
Zdroj?
„Bude stát min. 10 mega…“
V textu je uvedeno, kolik bude stát.
Vy si myslíte že to postaví z levných palet? Pořádně ošetřené dřevo vydrží i venku 40 let. A Alpách takové zastávky existují už 20 let.
Cyrilka stojí už přes 100 roků a to má dřevěnou i střechu.
Vypadá to vizuálně hezky, ale v praxi od takového přístřešku očekávám především dobrý úkryt před nepřízní počasí. Autory těch děravých stěn nedoléhajících k podlaze bych v tom nechal pro lepší inspiraci v dešti a zimě čekat hodinu na další spoj…
Jenze tohle se bohuzel nedeje a pak to dopada, jak to dopada…
Ono jde o to aby tam nikdo nespal anebo žil. Když to zaděláme, tak tam bude jenom bordel že nikdo neuvidí do vnitř…
Tak jistě, zastávky na vídrholcích za vsema v horách, to je typický rejdiště bezdomovců.
A kam bysme to došli, kdyby tam třeba mohla přespat parta čundráků, žejo.
„…a hlavně musí bejt to – pořádek“.
Stačí kouknout jak všude v přírodě byl bordel při covidu. To byli lidé které znají jenom město. Bezdomovec si nebude dělat mrdnik….
Bude to hnít, dá se to zapálit, grafitti se nedají odstranit, bude tam foukat. Autorům to sice ekologicky pálí, ale praktické to není.
Vaše na zahradě naskládané palety budou za 1 rok hnít. Opatřené dřevo vydrží 40 let …
Pokud si budem furt myslet, že nemá smysl stavět nic jinýho než bunkry z betonu, budem holt všude potřebovat bunkry z betonu. Nevím, bydlím v civilizaci, kde dřevěný zastávky máme a nikdo je neprokopává ani nezapaluje. Třeba v takovým nedalekým Skuhrově už stoji 120 let…
Mimochodem, takový dřevěný turistický sedánky či altány, který jsou dneska na každý druhý mezi, taky nezahořej třetí den po instalaci, jak by se z vašeho hudrání, že cokoli je dřevěný, to někdo zapálí, mohlo zdát.
Je to kapku složitější. Turistické altány a přístřešky jsou většinou po kopcích anebo hodně vzdáleny od té nejrozbujelejší civilizace (nejčastěji městské). Mezi turisty panuje kapku jiná morálka než obecně mezi cestujícími ve VHD, resp. zastávky VHD jsou častěji útočištěm různých výrostků co si pořádně nezakouřili, nezaš…, jsou v tlupách, předvádějí se mezi sebou apod.
https://mapy.cz/s/fahenamoko
Je tam. A je i na panoramatu z roku 2017 a krom mechu na střeše se nic nezměnilo.
Tak on se dá i betonový prefabrikát vymyslet jako pohledný, viz Prefa Nový Bydžov a zastávky HK-Kukleny, Jivany, Náchod zast., HK-Plotiště, Radim, Spálov. Jenže bohužel to smetl předurčený monopolní dodavatel se svými antivandaly. I když – budiž řečeno poctivě – i on se v poslední době snaží, viz např. Zdětín u Prostějova, kde v náspu šikovně zkombinovali čekárnu a přístřešek na kola, nebo dosazování valbových střech na antivandaly. Nicméně praktičnost antivandalů v nevlídném počasí je přinejmenším diskutabilní, zvlášť těch s půdorysem T (např. Varnsdorf staré nádraží).
Třeba by se ty „vzdušné“ části stěn daly doplnit sklem…?
Pohledný? Z betonu se dá čarovat leccos, ale tenhle ingot má to pohlednosti hodně daleko. Vypadá to jak inovativní výrobek sovětských inženýrů.
Antivandal s valbovou sřechou je paskvil snad ještě větší, než antivandal sám. Postrádá to jakejkoli smysl, postrádá to jakýkoli smysluplný a logický proporce a jako třešnička na dortu je tam ta nutnost vyrovnat se se sklonem původní střechy, takže to celý vypadá jak nějakej bastl ze zahrádkářský kolonie.
Pěkné. Bohužel zcela jistě ne blbůvzdorné a vandalůvzdorné. Dokonce je velmi pravděpodobné, že je to bude přitahovat víc, než něco jiného.
Určitě mnohem lepší než ten betonový kvádr, co teď všude cpou.
Studenti Fakulty lesnické a dřevařské na Hnojárně…. protože Fakulta architektury je too mainstream.
V kazdem z tymu byl i student architektury, ale to se clovek holt dozvi jen kdyz si precte cely clanek.
Je to krásné ….. a nepraktické. A o snadné údržbě snad po nájezdu sprejerů je zbytečné mluvit.
A to máme všechno pořád hodnotit jen podle toho, co s tím budou nebo nebudou dělat vandalové? S tímhle názorem by podle Vás měly být všude ty šílené betonové boudy Antivandal. Stejně Správa železnic po nájezdech sprejerů či jiných vandalů zpravidla nic neopravuje…
Na trati Praha- Děčín byly pěkné, prosklené budky na zastávkách. Nepřežila snad ani jedna. Vandalové dokázali zapálit i plexisklo, či co to bylo. Dnes jsou tam plechové boudy a místo oken tahokov, nebo pletivo. Návrh čekárny se mi líbí, o odolnosti mám pochyby.
Ideální typ zastávky je Guantanámo.
Nehledě na to, že jistý správce dopravní infrastruktury mění své názvy a liga jak na běžícím pásu. To o 90° otočené IN bude brzy pasé.
Tí běžícím pásem mylsíte poprvé po dvaceti letech?
Přírodní, voňavý a vkusný. ALE ! Těch bude hořet … 😕
Dřevěných přístřešků jsou po celé republice, troufnu si tvrdit, tisíce. Jsou v lesích, u řek, u rybníků, ve městech. Kolik jich ročně podle Vás shoří? Vandalové mě taky rozčilují, ale zas bych nepřeháněl.
Přesně tak. A na zastávce může být i kamera.
Zase ten nájezd sprejerů v Hojsově Stráži – Brčálníku bych s velkou pravděpodobností neočekával, kdo by tahal barvičky do hor. Tady bych viděl akorát riziko když se odtamtud bude vracet nějaká parta po silvestru…
U dreva je kazda vrstva barvy plus
Viděli někdy vůbec studenti vlak a zkusili někdy vnímat nápisy otočené o 90° i v praktickém životě, ne jen na monitoru? Zastávka je pěkná, ale ten nápis proveden naprosto nevhodně a nepoužitelně!
a stejne tak jako totem s logem spravy zeleznic je asi zbytecny prvek zasahujici do strechy.
I kdyby byl vodorovně tak si ho přečte jen ten kdo je zrovna ve vagone který zastaví přesně u budky. Kdyby byl na boku budky tak by to šlo přečíst z celého nástupiště. Ale z vlaku to dneska už neprecte nikdo protože mizí vagóny s otviracimi okny.
To přece neznamená že na nástupišti nebude ta standardní cedule s názvem zastávky. Vodorovná 🙂 Tohle je jen designový doplněk.
Klííííd, SŽ si tam dá svůj modrý hnus.
Modré tabule s bílým písmem jsou standardem pro označování železničních zastávek a stanic v celé EU. A ve Švýcarsku taky.
No, jedna věc je jak (pěkně) to vypadá na papíru, druhá v realitě chuligánů,graffiťáků, dorostenců atd. Dřevo je krásná věc ale udržet jej venku pěkné dá strašnou práci. Navíc dnešní individua jsou schopná i přes kamerový systém podobné zastávky zapálit. Jsou oblasti kde nevydrží nic….ani beton!!! Ale jinak se mi to líbí….
Vítězný návrh se mi designově i z hlediska použitých materiálů moc líbí. A ještě jeden postřeh do podhorských oblastí, kde je mnoho zastávek na znamení, by mohl být trochu praktičtější z hlediska rozhledových poměrů z/do přístřešku.
Dalším postřehem je, že v podhorských oblastech obvykle kromě deště fouká i vítr, tudíž bývá záhodno, aby zastávka kromě střechy poskytovala i závětří, které se však mezi svislými modřínovými žaluziemi nenajde…
Mne tam hlavne prekvapuje, na jak nizkych patkach to ma stat.
V horskych oblastech byva docela snih, aby nenastalo diveni, ze to klukum navzdory lakovani a moreni nezacina zespoda hnit uz po par sezonach.
Aha, takže to má mít v létě vespod metrovou díru mezi terénem a začátkem ostění?
To nikdy neprojde, není tam modré zábradli.
Že by to byla předzvěst konce unifikovaných betonových zastávek s červenou střechou, které rostou všude kde SŽ rekonstruuje.
Škaredější jsou ty, které tu červenou střechu nemají – a těch je zatím pořád ještě asi 4x víc než těch se stříškami…
Nedávno jsem si dal tu práci a spočítal to: Antivandalů už je v síti SŽ asi 120. (A to možná nevím o všech.) Takže už by bylo načase trochu ten monopol nejmenovaných betonářů narušit. Ono stačí, že mají monopol i na pražce a hrany nástupišť.
Hezky design, nejen u vítězného návrhu. U něj bych měl trochu obavu, jak dlouho ty lamely vydrží, než je nějaký kretén prokopne. A určitě se někdo takový najde…
Při rekonstrukci trati České Budějovice – Volary se některé dřevěné přístřešky upravovali a jiné přidávali. Původní přístřešky se zvedávali a dávalo se do nich osvětlení.
Aneb jak ve třech řádcích nasekat tři hrubky…. A mimochodem, co znamená sloveso „zvedávat“?
Pravidelně zvedat. 🙂 Jo, shoda podmětu s přísudky pánovi zatím nejde, ale připomínka je zase k věci, což bych ocenil.
Důležitější je obsah sdělení, nebo jeli tam hrubka je i sdělení bezpředmětné?
bezpředmětné jistě není, ale člověk potom tak nějak pochybuje, jestli má smysl bavit se s člověkem, který nemá intelektuální kapacitu ani na to, aby obsáhl základy mateřského jazyka
A jakou intelektuální kapacitu má člověk, který nechápe, že to s intelektuální kapacitou nemusí nijak souviset a může to být únava, nějaký dysgrafie atp.? A na základě vlastní chybné úvahy hodnotí rovnou člověka a ne jeho sdělení?
Jojo, lidí, který si tohle myslej, jsou plný Novinky a chlastenecký diskuse na facebooku. Faktem však je, že forma a obsah u nich jdou zpravidla ruku v ruce.
Nebo když přijdete do putyky, kde vám nabídnou vepřoví řízek či guláž s knedlýkem, tak jim budete věřit, že vědí, co dělaj?
Diskuze nejen pod vámi zmiňovanými servery jsou plné lidí, co si myslí, že forma je tak důležitá, že zastíní vše ostatní a hlavně, že ten jejích názor je ten jediný správný. Rovnou škatulkují. Jde-li něco v ruce, tak to rovnou vidíte. Ovšem to napřed musíte věnovat pozornost obsahu. Nebo u pravopisně bezchybného textu pozornost obsahu nevěnujete, jelikož ten musí být automaticky správný? Jaký je pak rozdíl mezi vámi a těmi jež popisujete a možná i jimi pohrdáte?
Úplně stejně jako jinde, diletanti jsou obvykle schopni se velmi dobře maskovat. Ty z pravopisu nepoznáte.
Ale tak přece to je jeden z rysů definujících správného šotodiskutéra – neschopen od základní školy pochopit psaní i/y, ale vyjadřoval by se i ke konstruování jadernejch reaktorů.
Některé návrhy vůbec nevypadají špatně, dokonce si říkám, že je umisťovat jen do podhorských oblastí je škoda.
Jenže praktičnost je nula. Stačí trošku vítr a déšť a je to tam celý jen na ozdobu. A tam kam je plánují tadle kombinace počasí hrozí dost často.
Tady je šance zůstat alespoň v suchu a už je to taky vymyšlený
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Bahnhof_Zwickau-Schedewitz.JPG/800px-Bahnhof_Zwickau-Schedewitz.JPG
Přesně tak.Proti větru to určitě nepomůže….
Větrolam to obsahuje; záleží na tom, odkud přesně bude zrovna foukat.
Jo, tak tohle je do podhorskejch a horskejchoblastí fakt ideál. A ta ochrana proti větru je tam asi řešena tak, že se toho ten vítr lekne a vyhne se obloukem, že?