Zarostlé lokálce Kralovice – Mladotice hrozí definitivní konec. Začalo řízení o zrušení

Některé tratě už konzervuje příroda, aneb lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia CommonsNěkteré tratě už konzervuje příroda, aneb lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia Commons

Dopravní ruch na ní ustal už v roce 1997, nyní zřejmě jedenáctikilometrová lokálka Kralovice – Mladotice na Plzeňsku definitivně zanikne

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ApolloXI.

Já bych jen všem doporučil si zjistit, kolik měla stát oprava v roce 1997. Jen a pouze následek dopravní politiky „římanovců“ v 90.letech, kdy bylo cílem udržovat je 20% tratí a zbytek nechat dojezdit do vyhnití. Nezapomenutelný výrok o „železnici coby přežitku 19.století“ sice neřekl tehdejší ministr dopravy (ale Tomáš Ježek), o přístupu tehdejších mocných k železnici to však svědčí více než pravdivě.

Michal

Bezvadné, ještě, že ti padouši nevyhráli a máme pořád béčka, režijky, bobiny a sociální jistoty. A zkuste si do toho Eintopfu přidat ještě nějaké pečivo, třeba Žemličku. Nicméně asi chápete, že pokud v 19. století postavili lokálku spojující pár vesniček, tak její užitečnost nemusí být po 120 letech úplně stejná jako v době jejího vzniku. V té době bydlelo na venkově neuvěřitelné množství lidí, někde i desetinásobek dnešního stavu (viz obecní kroniky, počty hospod, řemeslníků atd.). A všichni ti lidé byli v místě ekonomicky aktivní – zemědělské podniky, lehký průmysl, pivovary, to všechno něco vozilo a i ti lidi občas… Číst vice »

železničář v důchodu

„Je tak těžké pochopit, že po 120 letech velkých ekonomických a demografických změn tato technologická stavba (stejně jako mnoho jiných z té doby) už není potřebná a naopak je poměrně drahá na to, jakou užitnou hodnotu nabízí?“ To samozřejmě na pochopení těžké není – mnohem těžší na pochopení je to, že s tím stále rozpornějším stavem nikdo už minimálně 60 roků nikdo nic nedělal a ni se dělat nesnažil: „bolševikovi“ lze snad přiznat určitou omluvu v tom, že si sice mohl snadno prosadit žádoucí změny (přesuny zastávek, rektifikace oblouků, atd.), ale neměl dost finančních prostředků a (asi) ani kvalitní techniky,… Číst vice »

Jan Táborský

Jen pro upřesnění, Radka Pistoriusová je mluvčí Českých drah, dopravce, nikoli Správy železniční dopravní cesty s.o.
tedy provozovatele dráhy.

Jan Sůra

Jen pro upřesnění už není mluvčí Českých drah, ale čerstvě zaměstnankyní SŽDC.

Vít Jůza

Pořád a zase neuvažují trochu strategicky, ale jen podle jakési krátkozrace počítané potřeby stavu a kapacity trati a rentability …. a pak to dopadá, jak to dopadá, že když na jedné trati je nějaký problém, napůl nevědí, a napůl nemají kudy to táhnout jinudy – názorně jsme viděli, když teď hořelo mezi Lovosicemi a Ústím, kde je několik alternativ (proč nebyla funkční ani alternativa přes Žalhostice, nevím).
Konkrétně trať Rakovník-Mladotice kromě přímé obsluhy svého okolí je nejkratším a bezobratovým spojením ve směru Rakovník-Plzeň, a záložní možností za trať Rakovník-Blatno i Praha-Plzeň.

Jmfjv

V zásadě s vámi souhlasím, že současná koncepce železniční sítě očividně ignoruje potřebu záložních kapacit pro případ mimořádností a že je to velká chyba. Nejsem si však jistý, zda něco takového připadá v úvahu u této tratě. Je zde otázka přechodnosti vozidel, seznání traťových poměrů, maximální délky vlaku. atd.

Michal

„nejkratší spojení Rakovník-Plzeň“ je dobré přesně pro co? Existují tam nějaká poptávka po nákladních přepravách, nebo hodně lidí z Rakovníka jezdí pracovat do Plzně?

Svojsin

Nejezdí, většinou nejde o tranzitní cestující, ale z vesnic po cestě.
Tudíš pro většinu lidí je tam vlak k ničemu nebo poslední možnost.
Ale z šotopohledu je ta trať velice důležitá….

Jiří 3

Kdyby nejezdilo, nenasazoval by tam ČSAD Plzeň kloubový autobus…

Svojsin

Já to myslel na lidi jedoucí z Rakovníku až do Plzně.
Relace Plzeň – Kralovice je docela silná.
Z druhé strany je to Rakovník – Čistá, i když ta už ne tolik a vlak tam hraje třetí housle po autobusech a autech….

K.S.

Problém je jestli má smysl ten směr zálohovat a jestli existuje nějaká možnost toto udělat bez novostavby, to si můžeme dovolit tak u VRT. Co je ale myslím větší problém je nedostatečné propojení a třeba i nedostatek kolejí a neelektrifikované úseky. Například mezi pravobřežkou a levobřežkou se směrem do Německa dá pod Všetaty přejet až někde v Děčína a nebo složitě. Na druhou stranu je to o něco lepší, ale také ne ideální. Spoj do Brna je „zálohovaný“ tratí přes Vysočinu, ale pokud se vlak dostane za Kolín, tak není moc jak objet, zejména pokud se vyřadí úsek za Chocní.… Číst vice »

A.M.

Názory různé, leč zapomínající, že stále existuje platná drážní legislativa, nikdo nezrušil příslušný paragraf zákona o dráhách, který říká, že vlastník musí udržovat dráhu provozuschopnou. Tady vlastník (stát přenesl tuto povinnost na SŽDC) zjevně nedělal nic a nechal trať rozkrást. Za to pochopitelně může SŽDC, ale hlavně za to můžou konkrétní odpovědní pracovníci SŽDC, kteří jsou i dnes za stav tratě odpovědní. A měli by být k odpovědnosti pohnáni. A neměli by ve vlastním zájmu zapomínat, že porušení povinnosti při správě cizího majetklu je trestný čin a tady bude škoda nemalá a možné odnětí svobody taktéž nikoli malé. Nechtěl bych… Číst vice »

PetrB

Primarni duvod proc tam nic nejezdi od roku 1997 byla nesjizdnost trati v useku Cista – Kralovice z duvodu spatneho (zanedbaneho) stavu, doprava byla tedy zastavena a vyhlasena vyluka s nahradni dopravou. Usek Cista – Kralovice se podaril opravit a zprovoznit v roce 2001. Na zbytek trate (Kralovice – Mladotice) nikdo nesahl do dnes. Jde o jasne ci snad umyslne zanedbani verejneho majetku a je opravdu na miste zda by se tim nemela zabyvat Policie CR. Mimochodem kdyby obec Mladotice trat prevzala potrebovala by min. 90 milinu na obnoveni trati a takto mala obec, pokud by nedosahla na nejakou tu… Číst vice »

Michal

Chápu správně, že doporučujete, aby každá vesnice velikosti těch Kralovic dostala (odněkud, od státu, z eurofondů, z nebe, od Satana…) dostala 90 milionů na řešení svých dopravních potřeb?

Pokud ne, tak proč zrovna tady by tomu tak mělo být a proč by se měly tyto peníze vyhodit na spojení směrem, který je pro ně nejméně důležitý?

Juraj

Co ty jsi vůbec zač?

železničář v důchodu

„Primarni duvod proc tam nic nejezdi od roku 1997 byla nesjizdnost trati v useku Cista – Kralovice z duvodu spatneho (zanedbaneho) stavu, doprava byla tedy zastavena a vyhlasena vyluka s nahradni dopravou.“ To není úplně přesné – velmi podstatnou roli v tom už tehdy hrál i špatný stav mostu nedaleko Mladotic a stav trati v úseku Mladotice – Kralovice obecně: obojí už tehdy vyžadovalo dost nákladnou obnovu, a protože tehdy ještě existující nákladní doprava (než ji na lokálkách začal „z pobřeží“ totálně likvidovat explzeňský Vízek) mohla být provozována i jen v úseku Rakovník – Kralovice, prosadila se aspoň obnova úseku… Číst vice »

Děd Vševěd

No pan starosta Mladotic zapomněl zmínit jednu důležitou věc: Kraj sice přislíbil objednávku dvou párů spojů, ale za podmínky, že od SŽDC někdo trať odkoupí a zprovozní si jí (http://usneseni.kr-plzensky.cz/temp/636664166679632943_14/publikace45606280.htm). Tato pomocná ruka byla natažena panu starostovi a zájmovým skupinám již v zimě a od té doby neudělali nic. Tak ať se nediví, že SŽDC chce trať zrušit, když několik měsíců spali. Asi to nebude takové terno ta trať, jak tvrdí, tam budou jezdit davy… Prostě si nalijmě čistého vína, trať vede mimo hlavní přepravní proudy a dopravní obslužnost oblasti opravdu neřeší a zájem o ní má pouze pár jedinců… Číst vice »

Michal

„V případě zrušení dráhy podle Slacha bude postupně zrušen i – beztak minimální – provoz z Rakovníka do Kralovic.“
No když se pán podívá do západní Evropy, jak podobné cikcaktratě donikam skončily, tak má celkem pravdu. Nicméně nemyslím, že s tím může něco udělat, ani že by obnova nepojízdného úseku to měla šanci zachránit…

K.S.

Cikcak trať by nevadila pokud by byla smysluplná pro náklad, ten může jet pomaleji, ale obávám se že tu bude nic moc normativ a ani nevede nějakým vhodným směrem.

a8n

Kdyby měl KÚ SčK příčetný dopravní koncept, byla by tam doprava zrušena už dávno.

Jan Sova

Jestli je to tam skoro pořád jako na té fotce, tak to přímo vybízí k turistické akci 😀

Martin S.

Bohužel, ta lokálka má nevýhodu ve své délce a rychlosti. Podle návrhů JŘ má začít od roku 2019 jezdit několik vlaků v úseku Rakovník – Čistá – Kralovice s prokladem Rakovník – Čistá. Má to jezdit ve dvouhodinovém taktu. Od roku 2020 má podle plánů POVEDu jezdit i autobusová linka Kralovice – Plzeň v taktu a navazovat na vlaky v žst. Kralovice. Jenže při prodloužení želeniční linky až do Mladotic by nejspíš ty vlaky nestíhaly obraty (za 10 minut tam nedojede, je to 8 km) a tím by se ten takt rozbil. Další věcí je, že Středočeský kraj bude chtít… Číst vice »

železničář v důchodu

A kde je napsáno, že tomu tak, jak to popisujete, musí být navěky? Zásadním problémem té oblasti přitom ovšem už dávno není ani zdaleka ten neprovozovaný úsek trati Kralovice – Mladotice, ale skutečnost, že osobní vlaky od / do Plzně končí a začínají v Žihli a nejedou až do / z Blatna u Jesenice, kde by mohly přípoje s osobními vlaky od / do Rakovníka fungovat smysluplněji (třeba i kvůli blízké Jesenici) – o vazbu Kralovic a Plzně vlakem přes Mladotice asi ve veřejnosti už po tolika letech její neexistence asi (bohužel) žádný velký zájem nebude: je to sice škoda,… Číst vice »

Alex, Havířov

Pokud ta lokálka fungovala, tak rychlíky stavěly v Mladoticích. Takže až takový problém by s tím přestupem na Plzeň nebyl. Vím že nádražáci budou řvát, že to není jejich vlak, že je to GW, ale doufám, že za několik let už se nebude moc rozlišovat dopravce, ale spíše spolehlivost. Pokud do té doby bude fungoval IDS Plzeňsko i pro jednotlivé jízdné a z druhé strany PID, tak by v tom žádný problém nebyl. Každé tratě je škoda, když zaroste. Každá trať může být efektivní i neefektivní )i hlavní tratě. Dotuje se více než 90 procent vlaků, tak by se to… Číst vice »

Jiří

Evidentně SŽDC nemá zájem, aby tam něco jezdilo. Nechápu, jak mohou podat návrh na zrušení trati, pokud existuje byť částečný zájem samosprávy. To by se dalo hodnotit jako zpronevěra státního majetku a poškozování cizích zájmů, obojí si státní organizace nesmí dovolit.

VRT

Naopak, kdyby do něčeho takového SŽDC vrazila 90 mega, bylo by teprve na kriminál. Jak už tu píše noerf, za 90 mega si budete s dvěma busy provozovat dopravu 10 let.
Šotoušci by si prostě měli na rovinu říct, že jim nejde o veřejnou dopravu, oni chtějí vláčky. Všude a za každou cenu.
Takže tudy ne, pánové.

Štěpán

VRT: Už si, prosím, uvědomte, že tratě NEJSOU jen pro šotouše, ale pro VŠECHNY. A zavádění autobusových linek v souběhu se železnicemi je daleko větší mrhání penězi. Pokud by se tato trať obnovila, v úseku Rakovník – Kralovice by se odstranily zbytečné propady rychlostí, popřípadě by se provedly nějaké menší přeložky (pokud by to teda šlo), mohla by krásně sloužit pro přímé spojení Rakovník – Plzeň. Tady nejde o žádné šotoušství, ale o zajištění kvalitního, bezpečného a především spolehlivého spojení.
Ke zatraktivnění by jistě přispělo postavení i zastávky u Mariánského Týnce nebo u západní části Kralovic.

K.S.

A dostanete z ní alespoň 90km/h? Pochybuji, nejspíš jsou tam oblouky jen na 60 a pod.

VRT

Ale mě je to jasné. Ale taky jsem už pochopil, že trať kde by i po investování 100 mega jezdilo tak 100 lidí denně (jsem optimista) a která by stále zůstala nekonkurenceschopná s nulovým potenciálem pro nákladní dopravu je na zrušení.
Ti všichni by stejně zůstali v autech. Rozvíjejme tratě, kde to smysl má. Pro nákladní dopravu, pro příměstskou dopravu, pro rychlo meziměstskou dopravu. Jako doplněk trati jako turistické atrakce.

K.S.

Souhlasím, je třeba aby se prostředky daly do tratí které mají nějaký potenciál pro nákladní a osobní dopravu, je třeba natáhnout dráty, zřídit dlouhé koleje a podobně, eventuálně občas nějakou tu přeložku. Pak samozřejmě příměstskou železnici s pokud možno oddělenými kolejemi, které mohou být postaveny lowcostověji (dává to slovo smysl?), než normální tratě.

Já

Prosté „levněji“ by snad bylo lepší…

Martin S.

A ona je po přímém spojení Rakovník – Plzeň nějaká poptávka, která by to odůvodnila? Pro Rakovník je spádová Praha, pro Kralovice je to Plzeň. Už nyní provozuje Anexie Rakovník několikrát denně autobus Rakovník – Kralovice s možným přestupem na autobus Kralovice – Plzeň. O víkendu je to naopak a autobusy Plzeň – Kralovice – Čistá navazují na vlaky Čistá – Rakovník. A přestupujících cestujících tím jezdí minimum. A to je autobus, který zastavuje v centrech obcí. Všechny žst. na trati Mladotice – Kralovice – Čistá – Rakovník leží bokem, někde i několik kilometrů. Kdo by tím jezdil? A to… Číst vice »

jan táborský

199 270 000 Kč Jsou projektované , nikoli skutečné náklady na tzv. protihlukové stěny , v úseku Běchovice-Úvaly , tudy tedy ano ?

VRT

PHS je tunel… Už jsem to tady psal, jak je to personálně propojené. Výrobce těch betonových nesmyslů má své lidi na na MD, tak na SŽDC. Takže se vezme naměřená hluková zátěž na staré trati a tím se odůvodní, že na nové trati to bude stejné, nebo (při vyšší rychlosti) horší. No a tím se odůvodní nutnost těchto věcí. Samozřejmě ještě předražených.

AAA

To byste měl asi skočit na nejbližší služebnu PČR a podat trestní oznámení…

AAA

To by mě zajímalo jak může STÁTNÍ organizace zpronevěřit STÁTNÍ majetek. Leda že by ji zpronevěřila jinému státu?

noerf

Za 90 milionů na opravu tratě můžou nakoupit dva elektrobusy a jezdit se čtyřmi páru spojů cca 10 let. A bude to pro okolí šetrnější.

Michal

tady bejde o efektivitu, ale o VLACKY…

Svojsin

Pro místní by bylo nejlepší mít přehlednou kvalitní bus linku Rakovník – Lubná – Petrovice – Čistá -Kožlany – Plasy(přestup na vlak – (Plzeň) a ne ten zmatek, co je tam teď. A ještě by se uštřilo na vlaky či busy pro jiný relace….

PetrB

Zmatkum v autobusove doprave odzvoni od roku 2019. Cituji: V průběhu I. pololetí 2018 měly obce možnost připomínkovat jízdní řády, které budou platné po roce 2020. Jízdní řády vycházejí z několika principů: Páteřní systém veřejné dopravy je železniční doprava Nové autobusové jízdní řády ve větší míře navazují na železniční dopravu. Vlaky jezdí již několik let po většinu dne v pravidelném intervalu. Bylo tedy možné sestavit a navrhnout nové autobusové jízdní řády tak, aby tento interval pokud možno respektovaly a cestující tak měli možnost přestupu na vlaky jako na vyšší a kapacitní systém veřejné dopravy. Po zavedení nového dopravního řešení bude… Číst vice »

Svojsin

PetrB: Jenže pro lidi v Kožlanech , Petrovicích, většiny Lubné nebo Břežanech je vlak celkem k ničemu a oblast by líp obsloužil bus. A to i s ohledem na zastávky v Rakovníku.
Takže nemá smysl, aby dělal vlak ZBYTEČNÝ souběh pro pár lidí….

A že nekvalitní JŘ busů v této oblasti ustanou si zatím moc nemyslím….

železničář v důchodu

„A že nekvalitní JŘ busů v této oblasti ustanou si zatím moc nemyslím….“ Nepředjímal bych: je to Středočeský kraj a snad ještě do konce t.r. by mělo i v té oblasti dojít k úplné integraci do PID, což v podání ROPIDu + IDSK znamená minimálně zpravidelnění intervalů a často i rozšíření dopravní obslužnosti i na víkendy – to vše si v podání POVEDU zatím rozhodně představit nedovedu … Osobní železniční doprava by tam měla jakýs-takýs smysl v případě, kdyby trať byla sjízdná až k Mariánské Týnici a třeba tam i končila (koncovou zastávkou na širé trati užitečnou i pro západní… Číst vice »