Cena příprav VRT do Ostravy roste, nově zahrne i modernizaci nástupišť ve Svinově

Jednotka CityElefant dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka CityElefant dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

SŽ předpokládá, že vysokorychlostní vlaky budou v Ostravě zastavovat jak ve Svinově, tak na hlavním nádraží.

Zpracování dokumentace pro územní řízení k plánované VRT mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou-Svinovem bude asi o 13 milionů dražší. Správa železnic (SŽ) tak za dílo zaplatí necelých 400 milionů korun bez DPH.

Důvodem nárůstu ceny je rozšíření úprav nádraží Ostrava-Svinov. Na požadavek Moravskoslezského kraje se budou kromě kolejiště modernizovat také nástupiště. Vyplývá to z dodatku ke smlouvě o dílo na zhotovení Dokumentace pro územní řízení a dokumentace EIA.

Nástupištím se vymění zastřešení, které bude nově prodlouženo na celou jejich délku, zmodernizují se přístupy, informační systém a osvětlení. To vše tak, aby zmodernizované nádraží odpovídalo požadavkům na budoucí provoz v dlouhodobém horizontu již po dokončení přestavby stanice pro připojení vysokorychlostní trati.

Pozdější realizací těchto prací v krátkém časovém odstupu by podle dodatku došlo k nežádoucímu opětovnému omezení provozu, ke zhoršení dopadu stavby na cestující a také ke zvýšení nákladů na provádění úprav v jinak již dokončeném kolejišti železniční stanice Ostrava-Svinov a také k potřebě budovat provizorní řešení.

Nejvýznamnější uzel

Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Radka Podstawky je svinovské nádraží v síti veřejné dopravy na Ostravsku nejvýznamnějším uzlem, což má zavedení „VRTky“ ještě zdůraznit.

„Stanici je proto nutné modernizovat technologicky, ale také po estetické stránce,“ uvedl Podstawka.

Náměstek Podstawka dodal, že zavedení VRT do Ostravy významně zvýší atraktivitu veřejné dopravy, ale také celého regionu. Dalším benefitem má být podle něj uvolnění dopravní kapacity na konvenční páteřní trati Ostrava – Praha, a tím pádem i možnost dále rozšiřovat dopravní model kraje, zejména optimalizovat příměstskou železniční dopravu.

„Dnes jsou do stanice od Polanky zapojeny dvě koleje, nově to budou koleje čtyři – dvě pro vysokorychlostní a dvě pro konvenční trať. Úpravu svinovského nádraží je nutné stihnout před samotnou výstavbou VRT, v opačném případě by se nová trať neměla do čeho zapojit,“ řekl deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.

SŽ předpokládá, že vysokorychlostní vlaky budou v Ostravě zastavovat jak ve Svinově, tak na hlavním nádraží.

„Obě zastávky vnímáme pro dopravní obsluhu jako důležité, a proto očekáváme, že i s VRT to bude fungovat podobně jako dnes,“ dodal Gavenda.

Tagy ostrava Ostrava-Svinov Správa železnic stanice vysokorychlostní železnice VRT VRT Moravská Brána vysokorychlostní trať Brno - Přerov - Ostrava vysokorychlostní tratě Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR
102 komentářů