Cena příprav VRT do Ostravy roste, nově zahrne i modernizaci nástupišť ve Svinově
Jednotka CityElefant dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
SŽ předpokládá, že vysokorychlostní vlaky budou v Ostravě zastavovat jak ve Svinově, tak na hlavním nádraží.
No hlavně by to chtělo 4 koleje ze Svinova na Hlavák. 3 absolutně nedávají smysl.
Klasická Sosnovina
No tak jo, ale lepší, jak dvě. Pochybuju že to bude chtít SŽ preprojektovávat. A vejdou tam vůbec 4 koleje?
No zrovna mezi hlavákem a Svinovem je takovýho místa, většinu trasy tam hned vedle stojí ranžír.
Ty projekční ceny jsou naprosto absurdní.
Myslím si, že to chce přidat aspoň jedno nástupiště ve Svinově a to samé na hlavním nádraží v Ostravě směr Bohumín.
Vlaky samozřejmě musí zastavovat na obou nádražích vzhledem k rozložení Ostravy.
Vzhledem k rozložení Ostravy by právě stačilo zastavení ve Svinově.
Proč má mít Ostrava ten komfort, když v Brně mají některé vlaky hl. n. vynechávat? Poláci taky nejsou zvědaví během cesty z Vídně na 2 zastávky v Ostravě a z Hlavního je snad jediný směr, kam se nedá dostat ze Svinova, jenom Frýdek…
Protože se předpokládá, že se naplní celý vlak pro úsek Praha – Ostrava, a pak nemá ani cenu stavět Brně.
Ano, možná dva vlaky ve špičce. Stavět tímto způsobem celou síť je ale absolutní hovadina.
Vzhledem k tomu, že tyhle Sprintery budou v reřimu volného trhu, tak bych ne/zastavování nechal na dopravcích, možnost tu bude. Já bych tipnul, že na Vídeňské v Brně zastavovat budou furt (pokud se bude dát jet mimo Brno hlavní), a místenky zajistí, že si i z/do Brna lidi tento vlak zvolí/najdou.
Místenkovací mašinérie v situaci, kdy údajně má jet vlak každou chvíli, tzn. o to menší logiku dává, aby někdo dlouho předem řešil, kterým že spojem pojede.
P. S. Tohle celé je dilema platné pro situaci, kdy bude existovat „druhá dvoukolejka“ od Brna k Brodku u Přerova.
Do té doby se na konvenční dvoukolejku mezi Brnem a Přerovem (resp. zejména mezi Brnem a Vyškovem) horko těžko vejdou ty fůry závazkových VR-vlaků.
„Se“? 🙂
Mimochodem ten „se“ ministerský předpoklad je takový, že takové spoje nebude to samé MD vůbec objednávat.
Nechápu ale, jak může MD tušit, že komerční provozovatelé těch komerčních spojů budou chtít Brno hl. n. vynechávat.
P. S. Je příznačné, jak v Ostravě tedy dvě zastavení pár km od sebe, zato např. na Novojičínsku „nesmí“ vzniknout VRT-stanice byť aspoň pro část VR-vlaků.
Tak dneska vlaky z Ostravy do Prahy taky nejezdí přes Brno 🙂
Ale vážně, aby bylo možné vynechat Brno hlavní nádraží a zastavit až na Vídeňské, musí se napřed udělat bypass pod Brnem. S ním se ale počítá až s výstavbou VRT Přerov – Brno, což je ale až následná (!) stavba po dokončení nové trati přes Nezamyslice a Vyškov do Brna.
Navíc linka Polsko – Ostrava – Vídeň bude jezdit přes Brno, protože to bude rychlejší jak přes Hodonín.
Rychlejší než přes Hodonín to taky bude zřejmě až po dokončení VRT od Brna k Brodku.
Rychlejší by to mělo být už po klasice přes Vyškov (200 km/h) + VRT Zaječí – Brno a VRT Brodek do Ostravy. Ony dnes ty polské expresy taky zastavují snad v každém městě.
Přičemž pokud by nezastavovaly, tak by to z Přerova do Břeclavi vzaly rychleji než dnes.
(ostatně až tudy vůbec nepojedou, tak tam taky zastavovat nebudou, tzn. dá se „srovnávat srovnatelné“)
Z Polska do Rakouska ale budou „muset být zvědaví“ na zajížďku přes Brno, resp. ne aby se odtud pokračovalo přímo do Vídně (okolo Laa), ale bude to oklikou přes Břeclav.
Mmch. jinde jsem včera večer našel článek o tom, jak si Vranovice a Přibice přejí VRT-tunel u svých obcích. Zamítnuto. Srov. s Líbeznicemi.
Do Frýdku se nedá dostat ze Svinova? Já tak jezdíval osobákem. Jo, jezdívaly snad jen dva nebo tři za den, ale… přijel od Opavy, ve Svinově změnil číslo a pokračoval přes odbočku Odra do Vítkovic, Kunčic a dál Vratimov, Frýdek a končil ve Frenštátě. Bylo to super spojení když jste dělali VŠB a potřebovali jste rychle na vlak a domů (teda k babině). Ale chápu že tohle jste nemyslel a navíc tohle spojení asi není zrovna atraktivní 🙂
A budou k tomu stacit perony?
Nebylo by od věci ve svinově udělá 5. Nástupiště
A na hlavním nástupiště č. 3
Stane se nějaká MU a nebudou moci vlaky taky kde zastavit
V Ostravě by pro VRT stačilo mít jedno nádraží, souhlasím s modernizací Ostravy Svinov, a libí se mi myšlenka zastřešení nástupitě v celé délce. Co mě však zaráží, že v projektové dokumentaci menších zastávek například Jistebník nabízeji zastřešení nástupiště prostou skleněnou „Budku“, i když perón je dlouhy cca 220m. I tady v tomto případě by si takové zastávky zasloužily částečné zastřešení nástupiště.
A ono někdy v Jistebníku čeká na peróně víc lidí, než se vejde do budky?
Super no, hlavně ať s tím ale začnou trochu hýbat…
Predpokladam, ze zde vyrazne promluvily povodne.
Na čem pracujete, doktore Čechove?“ – „Píši, že budou dvě zastávky VRT v Ostravě.“ – „A není to málo, Antone Pavloviči?“
…no v Brně SŽ ve svých nejdivočejších snech plánuje, že nejrychlejší vrstva nebude zajíždět na nový hlavas, aby neztratili moc času. No asi ten čas potřebují, aby vlaky vymetly všechna ostravská nádraží.
Nejrychlejší vrstva, co nemá stavět u řeky, mají být komerční spoje. Já bych to možná nechal na dopravcích, kde budou chtít zastavit. Za těch 40-50 let, než bude VRT Praha – Brno – Ostrava – FM dokončena se můžou potřeby a priority změnit.
Tahle nejrychlejší vrstva bude pro komerční spoje Berlín – Vídeň. Dnes ty rychlíky naše území úplně míjejí, tak zastaví aspoň na Vídeňské a možná na okraji Prahy.
Sprinter (co nepojede přes Brno hl.n.) zastaví v Ostravě podle návrhu ještě na Stodolní, takže to Anton Pavlovič napsal přiměřeně správně. 🙂
P.S.: Pro Ostatní vlaky tam bude třetí zastávka v aglomeraci v podobě Bohumína.
A ten sprinter má být snad výchozí z Frýdku, pokud jsem správně četl ten plánek.
Což bych řekl, že je kvůli tomu, že by na Ostravských nádražích ten obrat (bude tam nějakou dobu stát) překážel.
Variantně bych viděl obrat v Havířově a dál směrem k Jablunkovu.
Na tom je nejvtipnější to, že ministerští hračičkové s vláčky tohle plánují pro soukromníka.
Zatímco soukromník v realitě spíše zastávky přidává, protože těch pět minut navíc mu vynese mnohem vyšší a stabilnější tržby, když je náhodou slabší poptávka. Lidi těch 10 minut na dvouhodinové cestě až tak řešit nebudou, když to bude o pár korun levnější.
Vtipné také je, že to samé MD předpokládá komerční spoje na VRT (+ přesně jim určuje zastavovací koncepci), ale nepředpokládá jejich existenci na trase Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava (kde přitom nyní jezdí) a podle toho uvádějí, jaké uvolnění od osobní dopravy ve prospěch dopravy nákladní tam prý po dokončení VRT Praha – Brno – Ostrava nastane. 🙂