lot
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Lidé

Zaměstnanci aerolinek Ryanair založili v Česku odbory

B737, foto: Ryanair
B737, foto: Ryanair

Čeští zaměstnanci letecké společnosti Ryanair založili v pátek odbory. Sdružují palubní personál a piloty z České republiky, ale i jiných evropských zemí, kteří působí na tuzemské základně dopravce. Informovala o tom odborová organizace B.United. Pražská pobočka má kolem 80 zaměstnanců. Ryanair byl před koronavirovou krizí po Smartwings druhým největším dopravcem působícím v České republice.

„Jde nám o konstruktivní dialog se společností, abychom zajistili důstojné podmínky zaměstnanců v současné kritické době. Stejně jako prohlásila společnost Ryanair tento týden si ale myslíme, že pražská pobočka je strategická a její význam nadále poroste,“ uvedl předseda B.United Matteo Pizzolato. B.United byla zaregistrována u rejstříkového soudu v Praze a spadá pod Odborový svaz dopravy.

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair provozoval před začátkem koronavirové krize v Česku více než tři desítky pravidelných linek. V současnosti všechny své lety v zemi zrušil, společnost však plánuje během léta postupně obnovovat svůj provoz. Ředitel Ryanairu Michael O’Leary v tomto týdnu v rozhovoru pro CNN Prima News připustil, že společnost by v případě krachu tuzemského Smartwings mohla nahradit jejich lety z Prahy. Zároveň však podotkl, že nevěří v krach Smartwings.

Ryanair je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě. Firma podle svých internetových stránek provozuje 82 evropských základen, v roce 2016 otevřela základnu také na pražském letišti.

ČTK

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Dost vtipná diskuse, je vidět, že spousta lidí tu dělá v korporátu a absolutně nemá představu jaký je vztah mezi letenkami s cenami seříznutými na hranu a ždímáním pracovních sil na samé hranice toho co normy dovolí. Kdysi O’Leary prohlašoval, že si raději usekne ruku, než aby akceptoval odbory. Tak prostě svět funguje. Buď chcete agresivní ceny a pak to někdo musí oddřít, protože letadla a palivo jsou za stejné ceny pro všechny a nebo se musíte smířit, že vše co si odbory si vymíní a jakékoliv rozvolnění pro ty co pracují se promítne do ceny, protože náklady na lidi… Číst vice »

Kolemjdouci

S tou cenou letadel a paliva to rozhodně není pravda. Jsou firmy, které díky své vyjednávací síle dokážou stlačit pořizovací náklady na minimum při příslibu velkého odbytu. A přesně tak to Ryanair a další velcí hráči dělají.

Y.K.

Takže tvrdíte, že Ryanair má speciální Ryan cenu? Nemá, má slevu danou velikostí objednávky a na tu dosáhne kdokoliv kdo tak velký kontrakt udělá. Každopádně sleva z katalogové ceny je to markantní a také je fakt, že za katalogové ceny se obvykle neprodává.

Tomas

Jen o velikosti objednávky to nebude. Stále tam hraje roli síla vyjednávací pozice a historie vztahů a okolnosti….

Y.K.

Samozřejmě, že tam je řada proměnných, ale obecně velikost objednávky dělá slevu. S vyjednáváním moc není kam jít, výrobci v této kategorii jsou jen dva a výrobce chce taky profit. Nechce prodávat letadla pod cenou kvůli zlatým očím low costu.

Tomas

Nedělej si iluze … že je to na „minimum“ .. ona je to pořád darda … i když jich ryanair koupí ranec v krizi … a ještě na ně tlačí tím, že by taky mohl kupovat jinde.

LiborV

Znám firmy, kde se zlepšili pracovní podmínky zaměstnanců a bezpečnost práce až na tlak odborů. Šlo třeba o neposkytování přestávky v práci při 12 hodinových nočních směnách. Kdy zaměstnanec když chtěl při namáhavé práci v horku a v noci pauzu, tak byl tlačen k odchodu. Přitom ve výkazech práce pauza byla rovnou hodinová. Je to cca 12 let zpátky v jedné průmyslové pekárně (dnes koupené konkurencí a zrušené)., Tam tehdy odbory a jejich spolupráce s právníky pomohla. Vymohli si tehdy i vybudování skutečných šaten a přístup k vodě na pracovišti. Z dopravy žádnou pozitivní informaci o fungování odborů nemám. Vy… Číst vice »

Axel

A co dělal Inspektoriát práce? Tito úředníci jsou dobře placení, tak ať pracují. Vždyť přesně na případy porušování zákoníku práce je určena činnost Inspektoriátu práce. Odbory by neměly výrazně překrývat činnost úřadů. Odbory by se měly snažit: a) vyjednat benefity, které si firma dlouhodobě může dovolit a to benefity o které je zájem mezi zaměstnanci. Např. home-office pár krát do roka pro rodiče (tj. i tatínky) menších dětí – zejména během prázdniny v průběhu školního roku např. během jarních prázdnin. Nebo jiných pro někoho velmi vítaným benefitem jsou sick-days, tak aby polonemocný kolega/kolegyně nenakazily ostatní. b) druhou funkcí odborů je… Číst vice »

atat

Odbory mají smysl pouze ve firmách vlastněných státem, jinak jsou pouze pro udržení neschopných ve firmách a ničení podnikatelského plánu majitele, tedy toho, kdo firmu vymyslel, dal do ní peníze a vybudoval …. nechápu proč by mel majitel firmy financovat odbory. Pokud se nekomu něco nelibí ve firmě, kde pracuje, tak má vždycky na výběr …

Miloň

Jasně, podnikatelský plán majitele… jako třeba létání 15x do roka na dovolenou, na dvorku několik luxusních vozů, že neví kterým jet, ale zaměstnanec nemá nárok ani na stravenky nebo přidáno k podprůměrnému platu i po deseti letech náročné práce…

atat

Přesně tak! A pokud zaměstnanec chce, tak má vždy na výběr …… nikdo ho nikde držet nemůže a může si založit firmu jakou sám chce a mít taky na dvorku samou luxusní limuzínu.

ketchup1970

To bude mít , jen co si najde nějakou lobbystickou osobu co mu dohodí kšeft…

Jiří Kocurek

Jstě, protože bez státu by zakázky nebyly. Si vemte RedHat, nebýt stáních zakázek, tak ten Linux neprodají.

Axel

Pro atat – co myslíte tím „financovat odbory“? Umožnit použití zasedačky nebo kopírky mi nepřipadá nic mimořádného a ani nákladného.

Upozorňuji, že jsem popisoval smysl odborů, tak rozhodně tento můj názor se nevztahuje na smysluplnost tzv. „kolektivního vyjednávání“. Myslím, že automaticky neplatí, že když ve firmě existují odbory, tak automaticky musí být tzv. „kolektivní vyjednávání“.

atat

Myslim tím úplně všechno, co taková skupinka lidí ve společnosti udělá mimo vytváření zisku pro majitele …. ano a tedy třeba i ta zasedačka nebo kopírka, nekdo to zaplatit musí a je to právě ten majitel.

beija

Odbory se platí v některých firmách procentem z platu, takže majitel neplatí nic. Maximálně poskytne místo na jednání.

Axel

Pro beija – to ale mluvíte o penězích které platí členové odborů („členské poplatky“). Ale i zaměstnavatel má povinnost podpořit činnost fungujících odborů. V normální firmě o pár stovkách lidí, kde odboráři zastupují např. 1/3 zaměstnanců, tak opravdu je normální, že odboráři mají možnost si zarezervovat zasedačku nebo jídelnu. A sem tam něco okopírovat na kopírce. Ono když si to srovnáte s „klubem kuřáků“ placených hodinově (tj. nikoliv placených úkolovou mzdou), tak „kouřovými dýchánky“ se promrhá možná ještě víc peněz než na aktivity odborářů mimo pracovní dobu. Ale opravdu bych zdůraznil rozdíl mezi fungováním odborů v normální firmě – dost… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jistě, zaplatím odborářům 2500 ročně, aby mi vysvětlili, že pracovat za 33 hrubého je pro mě výhodnější než odejít jinam za 40. Když pak člověk čte vyjádření odborů v tom jejich plátku, tak si říká, že to je přece propaganda, jakou vedli komunisti proti podnikatelům, holiče nevyjímaje. Ale to jsou přece zaměstnanci, na koho ta propaganda ukazuje jako na špatného.

JIŘÍ

U Rýny je budou sakra potřebovat.

Anonymas

Nějaké odbory jsou potřeba, ale nesmí se z toho stát pracovní činnost pro profesionální odboráře, kteří tím zaměstnanci zabijí zaměstnavateli celou pracovní dobu, jako v jednom dopravním podniku v Praze, kde působí téměř třicet zbytečných odborových organizací. Je velice zajímavé, že ti šmejdi si dokážou naplánovat svoje bezúčelné odborářské schůze na kterých jenom chlastaj a žerou chlebíčky přesně na dobu, kdy mají být v práci.

KarelF

Tak pitný režim a přestávku na jídlo je potřeba nejen dodržovat. 🙂

Bob

Ti odboráři – darmožrouti nejsou jen v DPP.

libcha

Kdyby prosím byl někdo té trpělivosti, a vysvětlil mi, k čemu jsou v naší současné společnosti odbory dobré? Já pro ně moc nenacházím společenské uplatnění a zdá se mi, že by se trh práce obešel zcela bez nich (lhostejno jestli u automobilky, aerolinky nebo třeba pizzerie). Myslím, že jejich instituce vznikla v době, kdy zaměstnanci neměli takovou právní sílu danou zákoníkem práce jako dnes, a nejspíš sloužily v případech, kdy práva neznalí (třeba i zhusta analfabetní) zaměstnanci nebyli schopní hájit svá práva. Současné působení odborových organizací ve mě vyvolává dojem něčeho jako „zaměstnanecký kartel“: zaměstnanci vlastně uzavřou něco jako kartelovou… Číst vice »

LiborV

Odbory vznikají i tam, kde zaměstnavatel není dlouhodobě schopný nebo ochotný zajistit respektování zákoníku práce. Odbory zdravotních sester jsou v krajských i fakultních nemocnicích relativně časté. Tam díky tabulkovým platům nejde o výši mzdy, ale třeba o to, kolik přesčasů jsou sestry ochotné odpracovat a za jakých podmínek. Obvykle jsou sestřičky ochotné k dohodě, ale mají nějakou hranici v množství práce a počtu směn, za kterou cítí, že to již není bezpečné pro ně i pro pacienty. Je to spíš potřeba obřích nemocnic kde není reálné pro top management, aby se skrz mnoha stupňové řízení k němu dostali poznatky z… Číst vice »

libcha

No, jenže když mě zaměstnavatel bude šikanovat, ať už nepatřičně nízkou mzdou, nařizováním nepříjemných přesčasů a dovolených, nebo nevyhovujícími podmínkami na pracovišti, můžou mu zaměstnanci prostě odejít, než aby zakládali odbory, ne? Zaměstnanci mají už ze zákona spoustu práv a možností…

Znamená to tedy, že odbory mají smysl tam, kde je pozice zaměstnavatele vůči zaměstnancům jakoby monopolní, například velká nemocnice, kde alternativa je jedině přestěhovat se do jiného kraje; a tím je trh práce jakoby pokřivený, takže zaměstnanci nemají příležitost „jít jinam“?

Axel

Pro libcha – v čem konkrétně Vám jako zaměstnanci pomůžou odbory v souvislosti s tzv. „šikanou zaměstnanců nařizováním nepříjemných přesčasů a dovolených“?

Přece v Zákoníku práce existují pravidla o nařizování dovolených a o nařizování přesčasů. Pokud zaměstnavatel pravidla poruší, tak je to úkol pro Inspektoriát práce. Pravdou ale je, že některá z těch pravidel jsou napsáno volně.

Myslím, že existence odborů automaticky neznamená přínos pro zaměstnance. Mnohem prospěšnějí je když zaměstnavatel se nebojí jít k soudu, pokud jej zaměstnavatel šikanuje.

Bivoj

Jasně jít k soudu. Vy asi žijete v představě, že advokát je zadarmo, že ? Zatímco zaměstnavatel často mívá právní odd. nebo alespoň právníka.

Jiri

Co do toho tahate soud a právníky?

Axel

Pro Bivoj: v případě mzdové diskriminace nebo v případě bossingu jsou odbory na houby. Poškozovanému zaměstnanci nahradí škodu jen a pouze soud. Přečtete si příběh o bossingu na vlastní kůži od Pavel Bělobrádek. V jeho případě odbory nezafungovaly.

libcha

To je hezké, že jsem dostal spoustu mínusů, ale mohl bych k těm dalším prosím dostat taky slovní odpověď na alespoň některé mé otázky? Děkuji

Jiří Kocurek

Ale notak, to by se přece ve státní firmě stát nemohlo, že by se tam nedodržoval zákoník práce. To jenom zlí kapitalisté sdírají zaměstnance 16hodinovou pracovní dobou.

Otmar

Například Němci jsou silněji odborově organizováni než Češi. Podle ČSÚ ve firmách kde působí odbory a jsou tudíž uzavírány kolektivní smlouvy které poskytují benefity mad rámec zákoníku práce jsou mzdy v průměru o 11% vyšší než ve firmách kde odbory nepůsobí.

Karel Jezbera

To není pouze o mzdách. Je to zejména o dodržování zákoníku práce (v dané zemi). Ve firmách, kde odbory působí, si zaměstnavatel jen tak nedovolí nedodat zaměstnancům ochranné pomůcky, nebo zaměstnance přetěžovat, jak dělal typicky Smartwings. Systematické několikaměsíční vylízávání povolených limitů není sice formálně nelegální, ale je to jednoznačně riziko. Kdyby byly odbory, tak k takovému zvěrstvu v plánování posádek nebude docházet.

pzag

K takovému zvěrstvu dochází všude, protože většina společností trpí na výkyvy v provozu mezi letní a zimní sezónou. Proto jsou normy na kalendářní rok a dvanáct po sobě jdoucích měsíců. Mimochodem, co ti floaters u jistí společnosti? Na to někteří hodně nadávají. To je v pohodě?

Nekdo

Zrejme proto zde zname prezdivky z QS tak broji proti odborum…

Jiri

Karel Jezbera: tam je prave ten kamen urazu. Správně píšete ze je to formálně legální. Odbory sice můžou navrhnout aby se na horní hranici zákona nešlo ale forma nema žádný právní duvod proc by toto mela akceptovat.

atat

To se nedá vysvetlit, odbory jsou zlo a do současného světa nepatří, zejména do soukromých společností. Pokud chce někdo odbory, at si založí firmu a tam si odboruje od rána do večera …..

Bivoj

Tak už prozraďte, kterou firmu vlastníte ?

Karel Jezbera

Pokud se Ryanair stane v blízké době největším dopravcem v ČR, tak je to jen dobře. A co se týká pilotů jako OSVČ u Smartwings (a dalších menších dopravců) , tak to je zločin proti bezpečnosti. Nebudu to tady do detailu rozpitvávat, ale vůbec nechápu, jak toto mohli dotyční úředníci na ÚCL akceptovat.

DPH

Tak to by mě zajímalo, kolik těch neOSVČ pilotů má ryanair v Praze. Takovým hrubým odhadem cca – nula! Všichni jsou OSVČ.

pzag

Zatímco piloti jako OSVČ u ostatních dopravců, zejména floaters, to je naprosto v pořádku, co, to vůbec není zločin proti bezpečnosti? A co s tím má zase co dělat ÚCL?

Y.K.

Nevím kolik je u Smartwings OSVČ pilotů, co tak vím, typicky šlo o zaměstnanecký poměr, ale mohlo se lecos změnit. I sezónní letušky jsou zaměstnanci na dobu určitou. Tímto je proslulý právě Ryanair.

pzag

Moc asi ne, vím, že byla možnost pro kapitány jít na OSVČ, když měly přijít MAXy. Asi to bylo zamýšleno tak, že budou lítat míň, bude víc volna, takže to mohlo možná některé přitáhnout. Takhle nějak to asi bylo plánované, nicméně pak MAXy nelítaly a jak to reálně dopadlo nevím.

Tomas

a ty si myslíš, že ryanair má piloty jako zaměstnance? 😀 😀

Jinak, ryanair by byla pro českou republiku celkem tragédie (ostatně jako jakýkoli jiný low cost) – pro lidi, co potřebují cestovat jinam, než letiště 100 kmk za městěm a dál do světa by to znamenalo zhoršení dostupnosti a zvýšení cen.

Ne vše je tak černobílé a jednoduché, jak se zdá.

JÁija

Takovej nápadíček. Co když to vymysleli a podpořili v zákulisí u Smartů jako protitah, aby to tu ředitel Ryanairu Michael O’Leary na oplátku vyklidil a nelezl jim do zelí. Tah jak ho vystrnadit jako konkurenci, protože je na odbory alergickej despota jeden. Vím, je to překombinovaný, ale kdo ví…..

Anonymas

To poslední z čeho má Ryan strach je SW a jejich politika.

LuisDe

Zajímavé. Hádal bych, že u SW jakmile se někdo zmíní o odborech, tak má padáka, nebo se pletu ? Proč tam nejsou odbory, když to má 2.000 zaměstnanců a jak je známo, chovají se k nim hrozně. Může se mi k tomu někdo ze SW vyjádřit ? Díky

Fred

Odboty ve SmartWings jsou od letošního února

Anonymas

Nemohou, dostali padáka. Kdo nedostal, má za povinnost obhajovat kroky SW ve dne v noci, jinak letí.

Jan Pytela

Odchod z Prahy za 3, 2, 1… Ale vážně. V Německu mají odbory třeba třetinu v dozorčí radě běžně a nikdo se nad tím nepozastavuje.

Jožin

No, podle toho, co zde bylo napsáno zhruba za minulý měsíc, si myslím, že ta zpráva není zcela pravdivá. Psalo se tady, že piloti jsou OSVC a ne zaměstnanci. Tudíž žádné odbory dle legislativy založit ani nemohou. Je však možné, že odbory založili stevardi, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru.

...

Třetinu v dozorčí radě mají zaměstnanci u větších firem ze zákona i u nás.

Armin

Myslím, že je to dobrá zpráva. Zaměstnanci potřebují chránit svý zájmy, jinak se tady bude pořád pracovat za starou bramboru.

mik

Odbory nekdy v CR pripadne drive jeste za totality v CSSR chranily v jakemkoliv podniku zamestnance ? Neznam ani jeden priklad
Zato novodobe a konkretne u Ryanairu ,zapricinily obrovske stavky dopadajici na nevinne cestujici Ryanair se jiste s te situace poucil .prikladem je jak zametl s Laudou …

Otmar

Odbory za totality vůbec neplnily roli odborů. To sem vůbec nepleť. Odbory v Německu naproti tomu vybojovaly zejména v 80. letech minulého století značné zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek ze kterých zaměstnanci v SRN těží dodnes.

Tomas

no… nejaky pripad, kdy odbory chranily zajmy zamestnancu? ve velke rade pripadu chrani zejmena vlastni zajmy a je to cesta jak par zmetku dokaze totalne roz***at firmu.

Jan Sůra

Doporučil bych tohle říct třeba ve Škodě Auto.

Jiri

Vzhledem k nekolika obvinění odborového svazu KOVO z korupce to tam klidně rict pujdu 🙂
U bývalého zaměstnavatele jsem se s jednanim odborů osobně setkal. Chvíli po založení se odboráři dohodli s vedenim na schůzce. Kdyz jsme na teto schůzi tedy chteli vedet jake maji požadavky tak jedinou otazku kterou meli bylo kdy tery zacneme platit příspěvky.

KarelF

V většině případů co jsem viděl nemám o vedoucích odborářích nijak valné mínění. V podstatě lidé neschopní normální práce potřebující si zajistit nějaký příjem na úkor druhých. Za komunistů aspoň zařídili dovolenou nebo volno na podnikové chatě pokud podnik měl když nic jiného. Dnes je zajímají pouze příspěvky nic jiného.

gogo

Bože můj, vy mluvíte o odborech, jako by to byla jakási třetí osoba.
Zaměstnanci jsou odbory – odbory jsou zaměstnanci

Jiri

No to je zbožné přání zaměstnanců.

gogo

Členové odborů si volí své představitele. Jestli se vám nelíbí co bylo zvoleno, je nutno býti členem odborové organisace a zúčastnit se volebního procesu a protlačit tam ty správné lidi.
Když si voli zvolí voly, tak je to sice problém, ale jejich a na principu to nic nemění.

Tomas

no, zrovna povšík a spol ve skodovce jsou exemplarnim prikladem toho, jak by odbory nemely fungovat.

LiborV

Na jiném místě uvádím příklad z jedné velkopekárny kdy lidé kolabovali na směnách díky nedodržování zákoníku práce. Vedení to ignorovalo a pomohli až odbory.

Bivoj

Co kdybyste přestal být tak tajemný a řekl, která to byla velkopekárna? Bát se snad nemusíte, jste tu anonymně, jako většina.

Jiří Kocurek

Máte zhruba 50% šanci, že se trefíte. Delta nebo Penam. Zaměstnáváním lidí za minimální mzdu je známý jistý politik. Rovněž je známý cílenou likvidací konkurence.

Jiri

No vzhledem k tomu ze pan pise ze nejmenovana pekarna byla koupena konkurenci a následně zrusena tak to nebude příběh z Agrofertu.

Lukas

Aby Rianair nepochodil ako v Rakusku s odbormi, to sa firme pacit nebude 😀