Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Zakrytí Spořilovské spojky získalo důležitý souhlas, stavět se má do tří let

Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace. Pramen: TSK - dokumentace EIA

Obyvatelé Spořilova jsou o krok blíže tomu, aby je neobtěžoval v budoucnu tolik hluk a emise z rušné Spořilovské spojky. Plán na její zakrytí prošel poměrně hladce prvním důležitým krokem: posouzením vlivu stavby na životní prostředí.

Kladné stanovisko zveřejnil pražský magistrát na úřední desce. Rozhodnutí úřadu znamená, že stavba nebude muset procházet složitějším hodnocením vlivu stavby na životní prostředí EIA, které běžně trvá několik let. 
Podle závěru takzvaného zjišťovacího řízení úřady nepožadovaly větší zkoumání, chtějí jen, aby se v dalších stupních přípravy detailněji řešilo omezení hluku a znečištění během samotné stavby.

Z městských částí chtěla složitější a delší posuzování pouze Praha 10. Připomínky přišly i od některých obyvatel, ti mají obavy například ze čtyřleté doby výstavby nebo prodloužení tramvajové trati a zvýšení hluku. 
Pokud půjde vše relativně hladce, tak lze předpokládat zahájení stavby v roce 2021,“ řekla mluvčí pražské TSK Barbora Lišková. TSK teď čeká další krok, získání územního rozhodnutí. 

Spořilovská spojka má být kompletně zakrytá, stavbaři ji zanoří do dvou betonových tubusů. Zakrytí umožní výsadbu zeleně a celkovou proměnu celého prostoru. „Cílem je vznik kvalitního veřejného prostranství, které zajistí opětovné propojení „starého“ a „nového“ Spořilova,“ píše se v dokumentaci k projektu, který si vyžádá přes dvě miliardy korun.

Utlumení hluku a emisí má ulevit zhruba 15 tisícům obyvatel, kteří v okolí žijí. Samotná stavba tunelů potrvá dva roky, úprava celého prostoru včetně zřízení podzemních parkovacích míst si celkem vyžádá čtyři roky.
Součástí rozsáhlé akce je také prodloužení tramvajové tratě o více než kilometr přes Spořilov směrem k Jižnímu Městu a nové napojení ulice Na Chodovci na Jižní spojku. Zakrytí spojky následně umožní ozelenění a polidštění celého prostoru.

Spořilovská spojka patří k nejzatíženějším komunikacím v Praze, neboť tudy proudí tranzitní doprava z D1 na Jižní spojku a dále na východ Prahy. Situace se ještě zhoršila po zprovoznění velkého pražského okruhu mezi D5 a D1 v roce 2010, když město zakázalo vjezd kamionům na Jižní spojku u Barrandovského mostu. Tím tranzit nasměrovalo právě na D1 a Spořilovskou spojku.

Projekt prosazuje především městská část Praha 4, která mimo jiné počítá se zbudováním nového parku. „Těžké zastřešení Spořilovské spojky bude pro obyvatele okolí znamenat zásadní změnu k lepšímu. Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum. Vzniknou také čtyři hektary parkové plochy s nabídkou volnočasových aktivit pro obyvatele,“ doplnil mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas. Podobné odclonění dopravy betonovým sarkofágem je v západní Evropě běžné, řidiči jej znají například z Mnichova.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
j. dobiáš
Host
j. dobiáš

Tramvají jezdí lidi už dneska z Chodovské a Nuslí, protože je to do některých směrů přímé a nejrychlejší spojení. To samé bude platit o Spořilovu, až se tramvaj přiblíží na použitelnou vzdálenost. A to přesto, že se jedná jen o fragment plánované trati, která má nahradit dnes velmi vytížený autobusový tah Opatov-Želivského. A asi nikdo nečeká, že se to postaví celé najednou.

LK
Host
LK

tak tohle je vtipný, nejdřív to odhlučníte a potom tam dáte hlučnou tramvaj s vrzajícími koly, no panečku

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tramvaj ovšem jezdí jen „chvílemi“ (a na přímé trati příliš hlučná být ani nemusí), kdežto ty kamiony a auta vytvářejí hluk nepřetržitě: postavte se na chvíli někam k dálnici a uvidíte to „pošušňáníčko“ …

Martin z Ostravy
Host
Martin z Ostravy

Ta TT by, podle mě, dávala smysl, kdyby byla prodloužena až k metru, třeba na Roztyly.

Frantisek
Host
Frantisek

Ona cesta tramvají do centra také není tak dlouhá, navíc někdo může jet třeba jen do Michle či Nuslí. Oproti stávající smyčce na okraji sídliště daleko ode všeho tak aspoň získá trať pro Spořilov nějaký význam, než bude případně prodloužena někam dále.

Martin
Host
Martin

Bude v budoucnu pokracovat na Opatov a Haje… po trase linek 136 a 213…

To
Host
To

Takto zastřešit by se v Praze daly prakticky všechny hlavní tahy… škoda jen, že uplynuly 4 roky a s pražským okruhem se nehlo. Sobotka před 4 lety sliboval, jak s tím pohnout a nic. Kandidáti do zastupitelstva a Senátu na Praze 11 slibovali, jak s tím pohnout a nic. Zastřešte ještě D1 v Praze a nemusíte žádný okruh stavět.

To
Host
To

Tramvaj na JM je zbytečnost. Většina lidí z JM směřuje do centra metrem. Sice by tramvajová trať nahradila spoustu méně ekologických autobusů, ale odveze cestující kamsi do Nuslí, na Albertov, kde chcíp pes…

FlyingJ
Host
FlyingJ

Pokud se dostaví trať i přes Bohdalec a dál na Želivského, tak to zbytečnost rozhodně nebude.

To
Host
To

To pak ne

Sotous
Host
Sotous

Kdo by tomu věřil.
Je před volbami tak se vytáhne tenhle evergreen.
Stejně jako tramvaj do Slivence to už taky čtu 20 let že realizace se blíží.

Vždyť tomu nevěří ani ty konšelé; “ by se mohlo začít “ , žádné se začne stavět.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Jsou samozřejmě i jiná řešení – řešit příčiny než důsledky. Je to stejné jako dělat prevenci nebo léčit následky chování poškozující lidské zdraví – co je levnější, je dnes známo, jen stát a jeho pohůnci to ještě nepochopili. Co se toho ozelenění týče, na vizualizacích to vždy vypadá báječně, ale pro příklad, že ne vždy se to povede, nemusíme chodit daleko, stačí k opěrné stěně na „hlaváku“ .

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A co přestěhovat obyvatele do podzemí? Co mají co nahoře pořád prudit 😀

Vladimír
Host
Vladimír

Nebylo by řešením dostavba pražského okruhu od D1 k I/12?
Samozřejmě na Spořilovské bude vždy provoz ale tahle zelená hradba vypadá trochu divně…

Martin
Host
Martin

Resenim jen castecnym, ta komunikace bude porad plna…
PS: dostavbou k I/12 dojde k zatizeni okolnich obci jako Ujezda, Bechovic, Kvetnice, Sibriny, Kolodeji… jeste totiz chybi prelozka I/12 a i ta nepomuze obcim jako je Svorec, Zlata, Slustice, Krenice… z I/12 to totiz bude lepsi strihnout po okruzni 101…

AAA
Host
AAA

Prelozka I/12 je vazana prave na tuto dostavbu

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hluk to řešení jistě významně omezí, ale zplodiny zůstanou – jen se přesunou trochu jinam a ozelenění povrchu tunelů situaci aspoň trochu vylepší.
A otázkou je i to, komu a jak nakonec pomůže prodloužení tramvajové trati, když co do rychlosti cestování do / z centra je stejně určitě výhodnější použití metra a tangenciální tramvajová trať na východě města stejně ještě dlouho existovat nebude.

Martin Š.
Host
Martin Š.

Nemyslím si že tramvaje budou náhradou pro dopravu do centra (na to je MC), ale bude rychlejší pohyb po P4 a P11. Lidé přijedou metrem, přesednou a budou rychle v cíli. Stačí se podívat na linky 213 a 136, které tramvaje nahradí.

To
Host
To

Linky 136 a 213 vezou cestující z JM směrem k metru A (Želivského/Flora), dále lze linkou 136 dojet ještě dál až do Libně, Prosek, Letňan, Čakovic… kam doveze lidi z JM prodloužená tramvajová trať? Do Nuslí, kde chcíp pes? Na Karlovo náměsí, kam se dostanou mnohem rychleji metrem? Nemluvě o tom, že tramvajová trať bude znamenat likvidaci aleje v Chilské ulici, likvidaci jednoho jízdního pruhu v každém směru v Opatovské ul. … no nevim

Martin
Host
Martin

No vsak planovana trat na JM ma vest po svem celem dokonceni z Zelivskeho, Vinohraska Nem., Slavia, Bohdalec, Sporilov… ted jde jen o prodlouzeni kolem sidliste Sporilov, ktere usnadni cestovani smer Karlovo nam… a to je rychlejsi nez na metro C a pak precpanymi tramvajemi na IPP (2 prestupy),…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Máte sice teoreticky pravdu, avšak: nevím sice, jak jste starý, ale myslíte, že se jakékoli „východní tramvajové tangenty“ dožijete aspoň Vy? Tangenciální tramvajová propojení v Praze silně chybějí, tak jen dodám, že myslím, že by na východě Prahy měla být minimálně dvě – jedna trať, kterou popisujete, a druhá přes Malešice a Spojovací – a pak asi nejlépe někam na Balabenku, jenže to by zase jen zvýraznilo tu krátkozrakost spočívající v nevybudování přestupního uzlu „Balabenka“ mezi železnicí a MHD, takže by možná bylo lepší pokračovat přes Harfu a Vysočany na Prosek (když už tam nebude moci být metro) … Navíc… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Ja si vubec myslim, ze je silna preference spise silnicnich staveb nez preference mhd, takze se toho moc nepostavi, resp. nejprve mesto zahltime individualni dopravou a pak ji budeme omezovat a stavet tramvajove trate a metro.. Tangenty chybeji, osobne si myslim, ze popisovana varianta (je v UP) ma sanci na vystavbu… od Zelivskeho do Kobylis jiz existuje a nejkomplikovanejsi je tunel na Vinohradech, osobne se mi nelibi vedeni trate na Slavii, ale spise bych ji vedl na Kubanske nam a rovnou pod nemocnici na Zelivskeho … Druha zatim moc smysl nedava, nema kapacitu… Kdyby se stavel mestsky okruh pres Hloubetin… Číst vice »

Panoramix
Host
Panoramix

Jj, s těmi exhalacemi jsem se dobře pobavil. Pokud součástí stavby nebude i nějaké dlouhé potrubí někam za město nebo nějaké speciální filtry, tak ty zplodiny i nadále zůstanou na Spořilově, jenom pak půjdou ven třeba dvěma odvětrávacími šachtami místo rovnoměrného rozptylu podél celé Spořilovské spojky.

Gejza
Host
Gejza

To už je takový evergreen u tohoto záměru, že se ten nesmysl stále zdůrazňuje. Tipnul bych si, že je tím myšleno, že k rozptylu škodlivin bude docházet ve směru od jižních portálů, které jsou přeci jen dále od nejhustější zástavby. Možná by pomohlo udělat výduch vysoký jako komín od teplárny a rozptylovat škodliviny nad nejnižší inverzní zónou.

Martin
Host
Martin

No bohuzel to spise dopadne jako vydechy z Blanky, tedy tak v urovni tretiho patra panelaku, ostatne na vizualizaci to videt je…