Zákon o dráhách schválen. Zavede jednotný tarif, u vleček šli poslanci proti ministerstvu
Srážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekce
Poslanecká sněmovna dnes schválila velkou novelu zákona o dráhách. K hlavním novinkám patří zavedení systému jednotného tarifu jízdenek na železnici.
Nevím jak dlouho bude trvat senátu schválení zákonu a jeho podpis Panem presidentem, ale vzhledem k tomu, že obsahuje rovněž: „HLAVA TŘETÍ DOBA ŘÍZENÍ DRÁŽNÍHO VOZIDLA § 46s (1) Strojvedoucí nesmí řídit drážní vozidlo na dráze celostátní nebo regionální po dobu, která v souhrnu přesáhne 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. Do doby řízení drážního vozidla podle věty první se započítává veškerá doba řízení bez ohledu na to, zda strojvedoucí řídil jedno či více drážních vozidel, nebo zda byla tato činnost vykonávána pro jednoho či více dopravců. Tak se od jeho schválení a účinnosti vyskytne „zajímavý“ problém pro… Číst vice »
Uvědomte si a nezapomínejte, zejména pánové z ŽESNADu, proč „veřejná přístupnost vleček“ vlastně vznikla – je to hlavně reakce na to, jak se různé „národní“ železniční podniky snažily torpédovat liberalizační proces tím, že různé koleje i celé tratě začaly prohlašovat za vlečky, aby tím znepřístupnili daná místa nepříjemné „konkurenci“ (prostě pro modré gumy na DB Cargo, PKP Cargo, ČD Cargo apod. je lepší, když zboží pojede autem, než když pojede s jiným železničním dopravcem). Dtto se týkalo přístupu k „zařízením služeb“ – všimněte si např., že v České republice není fakticky možné legálně vyzbrojit kolejové vozidlo na síti SŽDC naftou,… Číst vice »
A vy by jste si do svého zázemí pouštěl někoho jiného? Proč si nevybudují ostatní dopravci svoje zázemí a neudržují si ho?
Milý Paneláku, jednak je už rok 2019 a jednak
ke všemu jste úplně mimo, důvody, proč jsme primárně nechtěli veřejné vlečky jsou dnes zcela jiné. Přečtěte si to odůvodnění.
Jo a podpílit konárik se nám snaží kdekdo😂😂😂
Nepochopil jsem ale adresu webové stránky, myslím si, že znění jednotnejizdne.cz či něco podobného, ale v češtině, by jednoznačně říkalo oč se jedná. Jelikož zde člověk nejprve nabývá dojmu, že jde o zahraniční stránku, až doména .cz dává tušit, že jde o český web.
Však jednajizdenka.cz funguje také 😉
Nefunguje. Jenom vás přesměruje na tu doménu s tím anglickým názvem.
Jak se bude u RJ a LE rozlišovat 1. a 2.třída?
Dle logiky, kde je uznáváno babišovo jízdné, tak by měla být druhá třída, kde není tak 1. třída.
Da se nekde prosim ta novela stahnout, nikde ji nemuzu nalezt. Dekujo.
http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=326
doplníme do textu, to nás nenapadlo
Dekuji moc !!!
S uvažovaným vzorcem 1,35 x vzdálenost + 11,50 je jednotný státní tarif předurčen k zániku… To jen na úseku Pha-Olomouc je rozdíl cca 80 CZK. Akční jízdné jednotlivých dopravců bude umět? Asi těžko. Čtvrt miliardy bude kde? V koudeli. Jako vytvořit systém co na danou trasu prohledá nabídky dopravců a nabídne nejnižší cenu by byl takový problém? A ten systém by za zákazníka koupil jednotlivé jizdénky a jizdenka by se tvářila jako „jedna“? Že to nejde? Jde. Jak už jsem tady dávno psal. V PL se to jmenuje Bilkom a z Miedzylesie do Warszawy to na jednu jízdenku umí i… Číst vice »
Souhlasím. Nutno poznamenat, že tenhle státní tarif bude konkurovat maximálně tratím s velmi velkou poptávkou, čili Praha – Brno/Ostrava. Ostatní méně vytížené lokace, jako je například Liberec, České Budějovice, Cheb atd. budou přes tento státní tarif velmi nevýhodné. Již nyní při výpočtu to dělá u některých z těchto zmíněných lokací rozdíl i skoro 150 Kč. Za takový přepal to koupí maximálně člověk, který se v jízdenkách neorientuje nebo nejezdí tak často. Na jednu stranu, jediná výhodná věc na státním tarifu je možnost koupit roční za nějakých 22 500 Kč, jelikož platí u všech dopravců a ne jen na spojích ČD… Číst vice »
Celý jednotarif je to blbost, ale České dráhy plus jejich hlásné trouby a hlásní troubové to vydávali celou dobu jako základní překážku liberalizace, no tak to mají.
A proč by takovej systém měl tvořit stát?
Když systém najde a koupí jízdenku dopravce s nejnižší cenou, a cestující na ni pojede s jiným dopravcem s vyšší cenou, tak ten rozdíl zaplatí kdo?
Buď si koupíte jízdenku za ten jednotný tarif – který má být z principu nastaven tak, aby byl mírně vyšší, než je tržní jízdné – nebo vám nějaký systém koupí jízdenku dopravce, ale tam vám samozřejmě bude platit jen u toho dopravce. Tedy bude to vlastně přesně naopak než je to třeba v PIDu, kde integrovaná jízdenka bývá levnější než tarif dopravce.
To, že vy si nekoupíte jízdenku z Prahy do Olomouce, ještě neznamená, že si někdo jiný nekoupí nějakou jinou jízdenku.
“ systém co na danou trasu prohledá nabídky dopravců a nabídne nejnižší cenu by byl takový problém?“
To problém asi není, ale problém je v tom, že ta úplně nejlevnější jízdenka asi nebude platit v LIBOVOLNÉM vlaku LIBOVOLNÉHO dopravce.
Kdyby dopravci poskytli API, asi by to šlo. Ale výsledek by byla místenka na protišpičkové spoje, ne jízdenka na libovolný objednaný vlak v dané trase.
Jak může strom ohrožovat plynulost dopravy, aniž by zároveň neohrožoval její bezpečnost, aby bylo nutné plynulost explicitně zmiňovat?
Pokud dopadová vzdálenost stromu je v prostoru průjezdného průřezu, ohrožuje bezpečnost provozování drážní dopravy – pokácet.
Pokud strom stojí tak, že není vidět na návěstidlo, ohrožuje bezpečnost provozování drážní dopravy.
Pokud strom stojí půl kilometru od trati, nijak neohrožuje bezpečnost a zároveň ani plynulost…
V jakém případě by strom ohrožoval plynulost bez alespoň minimálního zásahu do bezpečnosti, aby musela být plynulost v zákoně zmíněna?
Jeden případ mě napadá: Strom je památný, čeká se na vyjádření arboristy, zda a za jakých podmínek lze strom zachovat. Z důvodů bezpečnosti je nařízena jízda podle rozhledu.
Pokud plynulostí rozumíme přiměřenou traťovou rychlost, tak obecně platí, že méně zabezpečená trať vyžaduje nižší rychlost, pokud má provoz být přiměřeně bezpečný. Například nechráněný přejezd (já vím, v ňúspíku se mu tak říkat nesmí) sám o sobě neohrožuje bezpečnost, ale holt přes něj vlaky musí jezdit krokem. Obdobně, stojí-li 35metrový strom 25 metrů od trati – není nebezpečný, ale je třeba s ním počítat.
Takový strom by tam ale stát neměl, měla by se odstupňovat maximální výška stromů, která v dané dálce, od kolejí, smí být, tak aby jejich případný pád neohrozil provoz.
Tak jistě. V 1. polovině 17. století platilo nařízení, že stromy musí být po obou stranách silnice vymýceny na dostřel pistole nebo na šířku, co by se volně obrátil vůz se šesti koňmi. Ale pokud by mělo platit pro každou železnici, že v jejich okolí budou vykáceny všechny stromy, vysušeny všechny řeky, srovnány všechny kopce a vyhubeno všechno živé, tak by to celkem jistě vyústilo ve všeobecný odpor proti železnici. Takže možná bude lepší zůstat u toho, že po vichřici a jiných kalamitách je prostě třeba jezdit opatrněji.
To jsem neřekl, jen odstupňovat maximální výšku, tudíž jen určitý pás by byl úplně bez stromů a zbytek by měl výšku omezen, čím dál od kolejí, tím vyšší strom, by tam směl být.
Ano, když není jistota, sjízdnosti tratí, tak se jezdí na rozkaz, jenže to pak se křičí, že to je alibismus SŽDC. A když pak něco spadne, tak všichni křičí jaktože SŽDC nekácí (a už je nezajímá, že část jsou soukromí pozemky a tam to není tak jednoduché), a když navrhnu řešení, které by problému předcházelo, tak je to zase špatně?
Jednotná jízdenka je přínosem, ale při nynější liberalizaci železniční dopravy jsem ještě od nikoho nikde neviděl žádné informace, jak se bude postupovat v případě železničních mimořádností, kterých každoročně není zrovna málo. Jestli bude např. nějak ošetřeno, zda po ukončení mimořádnosti s přerušením provozu bude moci cestující hned pokračovat v jízdě prvním puštěným vlakem, nebo bude muset např. další hodinu nebo dvě čekat na svého dopravce? Nebo jak to bude v případě, když např. budou pouštěny pouze rychlíky, které např. bude mít soukromý dopravce a osobáky ČD budou stát? Jestli již se zakoupeným jízdním dokladem bude moci projet místo MÚ jakýmkoliv… Číst vice »
Kdo je to ten „svůj dopravce“ u jednotné jízdenky?
Stahování vlaků z tratě je už ošetřeno teď. Jednoduše je každý dopravce na žádost SŽDC povinen poskytnout vozidlo na stažení vlaku z trati do stanice. Pak je to nějak tomu dopravci fakturováno. A jízdenkově, když budete mít státní jízdenku, tak budete moci jakýmkoliv vlakem, který objednán z veřejných peněz a když si koupíte levnější jízdenku za tarif dopravce, tak prostě budete mít smůlu.
Státní infrastruktura je všech, ale někteří chtějí jen něco ………. Vlečka vede k fabrice a na nádražích jsou nákladiště s rampou (pro vojsko). Ale udržovat se musí, kdo to zaplatí ? Lacinější je kamion z fabriky do fabriky (skladu). Silnice vyhrála……
Velmi podobný právní problém představují veřejně přístupné účelové pozemní komunikace. Právní režim se s každou novelou čím dál víc blíží místním komunikacím, ale povinnosti vlastníka komunikace přitom zůstávají neupravené a nárok na kompenzaci vlastníkovi za veřejnou službu zůstává nulový. A v právním režimu účelové komunikace dnes zůstávají často i de facto místní komunikace, kde nejsou vypořádány vlastnické vztahy.
V jízdenkách bude pěkný maglajs.
Proč?
Protože se ti tak nikdy nedělalo.
Ne větší než nyní. Flexi, Flexi zvýhodněná, Vázaná, Akční, SuperAkční, Včasná, Základní, Zpáteční, Síťová, Traťová, …
Proč motáte dokupy aktuální nabídky s těmi které již aktuální nejsou?
Protože právě to vytváří ten maglajz – že se skoro každý rok ty jízdenky nějak přejmenovávají.
Protože už se nikdo nevyzná v tom, která u tohoto dopravce platí a která ne. U jiných dopravců v tom takový maglajz neni.
Blahopřeji ŽESNADu k úspěchu. Tady je vidět, jak je hodně důležitý společný postup dopravců. Kdyby se prosadil návrh ministerstva, znamenalo by to další úpadek železniční nákladní dopravy, apropos vlečku by si ponechal pouze jenom ten, kdo by ji bezpodmínečně potřeboval ke své činnosti.
Jinak absolutně nechápu marxistický pohled EU. To co vlastním musím přenechat k dispozici tomu , koho mi stát určí ? Pokud mi stát určí, že musím nechat bydlet nějakého bezďáka ve svém bytě, tak dle logiky soudruhů z Bruselu by to mělo být v pořádku ?
Děkujeme, ale ještě není vyhráno. Zákon jde do Senátu a podle mě se MD ČR jen tak nevzdá. Přiznám se, že je nám už skoro rok naprostou záhadou, proč se v případě vleček takto chovají, když na jiných věcech se s nimi dá bez problémů domluvit. Výklad našeho právníka Tomáše Tylla je totiž excelentní. Je to možná i tím, že je to ve skutečnosti vlastně skvělý železničář a železniční modelář, převlečený za advokáta 🙂 Jsme rádi, že ho máme.
Senát je přece pojistka demokracie, není se čeho bát!
Ï kdyby, tak demokracie ≠ správná rozhodnutí.
Díky Vám jsem se dnes konečně zasmál 😀
Třeba se někomu vize likvidace 3/4 vleček líbí, zase se ušetří za pár kolejí při modernizacích a s trochou štěstí zmizí i nějaké VNVK (jsou-li de iure vlečkami), méně Mn na lokálkách, větší naděje na rušení… Napadá mě hned několik osob, pro které to musí být vlhký sen.
Naprosto (léta) řízený proces a dobře placený všem vykonávačům … 🙁
Přeju, aby to tak zůstalo. Jednou vlečka patří podniku, ať tedy podnik rozhoduje, zda vůbec a koho si tam pustí. Aby pak třeba nepožadovala traťovka přístup na vlečku DPMB, že si chce v tramvajové smyčce odstavit MUVku, aby na ni pod mostem v Králově Poli nepršelo, šaliny pryč. Vzato ad absurdum. Existenci veřejné vlečky nerozporuji, nechť je ale tak zřízena v majetku a správě SŽDC či spolku obcí. To v případě Železnice Desná apod.
Mimochodem zaklelnutí na firmu M bylo dáno tím, že by snad firma F musela platit firmě M za užití vlečky v majetku té zakleknuté firmy M.
Přesně tak to funguje dnes a je to tak dobře. SŽDC mi zavolá, jestli si na naší vlečce může odstavit nějaké mechanismy od – do… A já, pokud můžu, samozřejmě vždy vyhovím, protože vím, že mi SŽDC zase vypomůže, když budu potřebovat já. A ne, aby mi shůry diktoval nějakej ouřada, jak mám nakládat s majetkem, na jehož správě se nikterak nepodílí. To už doslova smrdí jakousi nucenou správou.
Váme je záhadou mnohaletý tlak silničářsko/betonářsko/petrolejářské lobby vůči železnici? A proč Vám záhadou proč motorové lokomotivy a vozy platí v Česku za naftu silničí daň? Váš právník Tomáš by měl mít jasno…
..proč Vám není záhadou …
Psal jsem o úplně něčem jiném.
Já senátu věřím. I když jeden nikdy neví.
Spíše zvítězil zpravý rozum.
Naopak já to v podmínkách ČR chápu, ta snaha ministerstva byla, aby ČD musely na své vlečky pouštět Regiojet.
A Kalouska.
No jo, jenže proč pak na vlečku do fabriky pouštět další dopravce? Navíc se může jednat o vlečky do areálů se zvláštním režimem – v ČR máme dvě ne zrovna krátké vlečky do jaderných elektráren a několik vleček vojenských.
ČD má vlečky? No když jsou jejich, tak tam Regiojet nemusí pouštět. Taky nemusím pouštět ČD do stodoly (jsou tam kolejničky pro katr).
Depa…
Evropské právo nic takového nepožaduje, což je nakonec i argument ŽESNAD, tudíž druhá část vašeho komentáře vyjadřuje pouze Váš subjektivní postoj k EU.
To je právě ten problém – naši úředníci jsou už dopředu podělaní z EU tehdy, když nic nehrozí. A přitom jindy vědomě nařízení EU porušují a čerta starého jim záleží na případných pokutách (viz porušování pravidel EU při vodorovném značení, tedy spíš neznačení silnic nižších tříd).
To je taková móda svádět to na někoho jinýho. My nic, my muzikanti.
nojo, ale hrajou pěkne falešně!