Informační technologie Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

Zakázky za 1,3 miliardy: GSM-R míří na Podkrušnohorskou magistrálu, SŽDC vypsala konzultace

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.
Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Správa železniční dopravní cesty se pouští do dalšího rozšiřování pokrytí české železniční sítě signálem GSM-R. Před samotným vypsáním několika zakázek přitom vyhlásila tržní konzultace s potenciálními dodavateli. Dosud měla na GSM-R faktický monopol na české železnici společnost Kapsch CarrierCom, což bylo v minulosti předmětem kritiky konkurentů i Nejvyššího kontrolního úřadu.

SŽDC vyhlásila konzultace ke třem zakázkám v celkové předpokládané hodnotě 1,3 miliardy korun. Konkrétně jde o dvě části takzvané Podkrušnohorské magistrály (Ústí nad Labem – Chomutov, Chomutov – Cheb) a trať Uničov – Šumperk v Olomouckém kraji.

Seznam tratí s GSM-R. Pramen: SŽDC
Seznam tratí s GSM-R. Pramen: SŽDC

„Tržní konzultace se bude konat formou hromadného jednání,“ uvedla SŽDC ve věstníku veřejných zakázek. GSM-R je jako komunikační systém součástí jednotného evropského projektu ERTMS (European Rail Traffic Management System). Pod něj patří i zabezpečovací systém ETCS, pro nějž je GSM-R základní komunikační platformou.
Instalace GSM-R začala v tuzemsku před deseti lety, aktuálně je pokryto 1685 kilometrů tratí. Naposledy v dubnu letošního roku dokončila SŽDC úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov.

„Prioritou jsou tratě sítě TEN-T, které představují přibližně 26 procent železničních tratí v České republice. Vybavení železničních tratí sítě TEN-T systémem GSM-R budeme organizovat tak, aby jsme jeho realizace dosáhli do roku 2030,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová.

Výzva SŽDC dodavatelům: kromě oslovených zadavateli známých dodavatelů vyzývá k účasti dodavatele, kteří:

1) prokáží zkušenost s minimálně dvěma realizovanými stavbami systému GSM-R za posledních 10 let (před předpokládaným termínem konání předběžné tržní konzultace), jejichž celková délka v součtu obou zkušeností činí minimálně 200 pokrytých km trati (účastník realizoval sám, či ve společnosti dodavatelů, nebo se významnou měrou (min.10 % hodnoty plnění) podílel na realizaci jako poddodavatel) a zároveň

2) čestně prohlásí, že dodávky a provedené práce dodavatele jsou součástí ERTMS na alespoň 100 kilometrech provozované tratě s ETCS L2 doložené nezávislým měřením prokazujícím dosažení shody KPI QoS s požadavky dle O-2475 a SubSetu 093.

tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Domečky jsou vybaveny elektrikou, zálohou, klimami, sloupy stojí, přenosovka je kapacitní, dát tam cokoli novějšího, nežli stávající technologii gsmr je svým způsobem prkotina.

Dalibor
Host
Dalibor

Když koukám za formu a obsah zadání, tak mám pocit, že se bude vesele konzultovat, pak se udělá závěrečná zpráva a nakonec to vyžere KAPSCH. Nebo že bych se pro tentokrát mýlil?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže raději neotvírat žádnou hospodu, mohli by tam přijít lidi.

Dalibor
Host
Dalibor

no já raděj otvírám hospodu do které může přijít každej, ne jen vybraní prominent, který je vybrán již „dopředu“ za tučné bakšišné

Dáda
Host
Dáda

je to nachystaný pro Kapsch, tak proč dělají kolem ty opičárny? Akorát tím vyhodí další peníze, bude se „jako“ konzultovat jednat, „vykonávat činnost“, přičemž výsledek je předem jasnej. Kapsch má velmi silnou pozici, myslím, že neotřesitelnou.

Přemek
Host
Přemek

Omyl, PTK je šikovný zdoj argumentace, co je a co není možné, zda VZ vůbec vyhlašovat a když už, jak koncipovat ZD.

Dáda
Host
Dáda

Ano vím. je to opičárna jeiž výsledkem bude nedoporučujeme VZ protože bla bla bla Je část už pokryto bla bla bla Kompatibilita bla bla kontinuita, bla bla dejte to na přímo Kapschi. S tímto si manipulují politici jak chcou. udělá se komise, povedous se tržní konzultace, výsledkem komise bude „něco“ (je jedno co – třžeba i vhodnost přímého zadání) mezitím se udělají volby, vyhraje jinej podvodník, než ten, co tam sedí dnes, na předchozí závěr se nakydá hnůj a udělá se to jinak a to tak, aby to vyhovovalo tomu papaláši, kterej bude aktuálně „nahoře“…. Prostě je to Opičárna na… Číst vice »

VS
Host
VS

Vážená redakce,

přijde mi nešťastnou ta chyba paní mluvčí — opravdu to tak řekla či napsala? Současně mě překvapuje, že ji SŽDC ani jako mluvčí neuvádí ve svých kontaktech pro média na …

Přeji hezký den.

Dejv
Host
Dejv

Proč stále GSM-R, které už ve vytížených uzlech kapacitně nestačí? Proč ne LTE-R, nebo alespoň UMTS-R?

RR2093
Host
RR2093

Protoze tak to u nas chodi: mame zpoždění takove, ze instalujeme neco, co se povazuje za prekonane. Podobně „nove“ CDP Praha bez automatickeho staveni vlakovych cest atd atd.

Jan
Host
Jan

Každé stavadlo ESA (od prvej inštalácie v 1997) obsahuje (pravda dosť triviálne) ASVC v podobe Zásobníku vlakových ciest. Na nejak plnohodnotné automatické stavanie vlakových ciest nemala (a stále nemá) SŽDC dostatočnú dátovú základňu, takže čokoľvek čo by sa vybudovalo, a nech by to budovala akákoľvek firma, ešte nejakú dobu to bude stále len o niečo lepší zásobník vlakových ciest a obsluha síce bude odbremenená od klikania, ale nie od „číhania“… AŽD to pri prvom pokuse nepochopilo, a dopadlo zle, teraz už to snáď bude lepšie.

CDP
Host
CDP

Na CDP v Praze ale ASVC je zatím na jednom sále a stále takovou drobnost dodavatel ladí a ladí a stále není 100% funkční aby se to dalo nasadit na vytížené tratě. A kde je problém v SŽDC nebo neschopnosti AŽD.
Ps jiný dodavatel nehrozí protože se nedostane do techniky AŽD.

Jan
Host
Jan

dr. Polach sa niekoľkokrát chválil, že už to sú len detaily a vypínajú to už len ľudia, čo s tým majú ideologické problémy

Gogo
Host
Gogo

UMTS i LTE jsou jen různé verze GSM. To R za pomlčkou znamená úpravy pro drážní provoz.

Jan
Host
Jan

Pretože nič také zatiaľ neexistuje? LTE-R ani UMTS-R neexistuje a teda ho SŽDC nemôže nikde ani nasadiť.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek
Přemek
Host
Přemek

Ale ano, jenže právě u těchto frekvencí je řada obtížně řešitelných problémů pro R variantu, je-li cílem spolehlivý a ničím nerušený komunikační provoz.

Přemek
Host
Přemek

Že by otázka frekvencí a možných interferencí?

Dáda
Host
Dáda

Členitost terénu / počet nutných základnových stanic/rychlost /objem soudobých přenášených dat s jakou se hodlají vlaky pohybovat je „triumvirát“, který toto limituje. K tomu dejme „rychlost“ od vzniku nějaké technologie do jejího „certifikovaného (certifikovatelného)“ nasazení v provozu a máte výsledek. tj GSM-R jew nyní „zavedená“ technoplogie. Nikdo neříká, že se nepracuje na dalších, které budou mít jiné parametry.

bindera
Host
bindera

Jestli ono to nebude proto, že se jedná o schválený celoevropský kompatibilní systém.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll