Infrastruktura Železnice

Kapsch má další zakázku na železnici. Ve hře byl jediný, dodavatelem bude i dřívější kritik

Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch
Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch

Zatímco s provozem českého mýta se Kapsch na českých dálnicích a silnicích pomalu loučí, jeho byznys pro stát nekončí. Firmě Kapsch CarrierCom pokračuje byznys na české železnici s pokrýváním železničních tratí signálem GSM-R.

Kapsch aktuálně získal za 252 milionů korun zakázku na pokrytí tratě z Votic do Českých Budějovic.  Podobně jako v jiných soutěžích na tuto technologii byl Kapsch jediným uchazečem. „Na zakázku GSM-R Votice – České Budějovice byla předložena jedna nabídka společnosti Kapsch CarrierCom,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Vysoutěžená cena je o 600 tisíc korun nižší, než byl odhad.

Stejná firma vyhrála loni i zakázku na pokrytí signálem na stejném koridoru v úseku z Prahy do Votic.

Českou železnici nepokrývá signálem GSM-R nikdo jiný, než Kapsch. V roce 2014 se ozvala společnost Nokia se společností Vegacom patřící do skupiny Eltodo, že jsou podmínky soutěže špatně nastavené a diskriminační. Nokia kritizovala hlavně požadavek na dodávku základnových stanic BTS, ale už ne jejich kontrolerů BSC. To vylučovalo technologie různých výrobců, což potvrdil i znalecký posudek objednaný firmou Vegacom patřící pod Eltodo. SŽDC nakonec zakázku zrušila a začala řešit změnu zadávací dokumentace. Jako příklad Nokia uváděla Polsko, které dříve také otevřelo trh. Nokia se ale nakonec do nových soutěží nepřihlásila.

Monopol  kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.  „Důvodem nízké účasti uchazečů o tyto veřejné zakázky mohly být požadavky a technické podmínky stanovené SŽDC v zadávacích dokumentacích. Vznikl tak faktický monopol jednoho dodavatele,“ uvedl NKÚ ve svém kontrolním závěru.

Časy se ale mění. Dřívější kritik stávající praxe na železnici s GSM-R se naopak už na budování pokrytí bude podílet. Jako dodavatel Kapsche. Ze smlouvy vyplývá, že kromě AŽD Praha se na dodávkách podílí i Vegacom. Subdodavatelé tvoří téměř tři čtvrtiny hodnoty zakázky.

SŽDC chystá pokrýt signálem GSM-R i další tratě. „SŽDC v současné době připravuje vypsání zadávacího řízení na zakázku GSM-R Chomutov – Cheb. Po té bude následovat zakázka GSM-R Ústí nad Labem – Chomutov,“ dodala Pistoriusová.

GSM-R signál je základní komunikační platformou pro evropské zabezpečovací zařízení na železnici, systém ETCS. Jeho instalace na českých kolejích začala v roce 2014, zatím na hlavních koridorech.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MOT
Host
MOT

a takhle tady žijem: kritiky vydusit, nedat jim zakázky. Pak z trhu buď odejdou nebo zkrachují. Pokud jsou silní, hodím jim více či méně ohlodanou kost a pak drží ústa a ceny.

LKB
Host
LKB

Fascinuje me intenzita diskuzi, ktere se vedou nad necim, co je proste celoevropsky povinne… Pokud chceme zvysit bezpecnost, je potreba udelat alespon tento prvni krok – GSM-R.

Obdobne me fascinuje intenzita diskuzi nad tim, kdy predelat stejnosmernou trakci na stridavou.

Prijde mi to, jako kdyz nekdo cca v roce 2009 rekl / napsal, ze prece nejde postavit jen kus D52, protoze by se tim vytvoril nepripustny natlak na ostatni obce na I/52.

Vsechny tri diskuze jsou dle meho zcela zbytecne, je to potreba proste udelat.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Možná, nevím, zrovna 3 uvedené věci bude vhodné udělat … ale „je to prostě potřeba udělat“ se dá říci o čemkoli …

DRABADURA
Host
DRABADURA

Souhlas.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Současnost je taková, že veškerá komunikace vedená mezi výpravčím/dispečerem a strojvedoucím závistí na tom, jestli strojvedoucí (ne)zapomene ručně přeladit vysílačku. Výdobytek kapitalismu – rádio vybavené systémem RDS? Kdepak, buď přelaďovat vysílačku nebo GSM-R.

A že nekecám, od strany 17 dále:
http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Rehlovice_151030.pdf

DPDP
Host
DPDP

Pánové když se udělá dobře platforma ERTSM – management celého systému , jejíž součástí je GSM-R a ETCS tak to musí šlapat jako hodinky.
Do roku 2030 má být tímto systémem vybaveno 56.000 km kolejí v EU.
Máme nového min. dopravy, tak ať nekecá a maká na tom 🙂

Dušan
Host
Dušan

Ftipné, bohužel se stala nemilá událost..EU měla za 88 mld. EUR vybavit všechny tratě TEN-T Core, resp,. za 188 mld. EUR celou TEN-T Comprehensive (globální) síť, jenže už po cca. 5 % umořených nákladů (cca. 4 mld. EUR) jí úplně, ale úplně došli prachy, takže „solit“ budou muset dopravci a národní státy, naštěstí 188 mld. EUR není zase tak moc, když vezmu, že v průměru se každý rok 10 mdl. EUR v globále prokazatelně rozkrade na dotacích, tak to má EU hned zpátky, když teda zajistí, aby se cirka pouhých 19 let na unijních dotacích NEKRADLO – ale kdo umí… Číst vice »

Pirát
Host
Pirát

Chi,chi,! Systém GSM-R je na železnici obrovský průšvih. Naprosto nefunkční a neadresný systém, který je každodenním ohrožením dopravy!! Nefunkční spojení – buď se nespojíte vůbec, nebo jeden účastník slyší, druhý ne, neustálé samovolné odhlašování ze systému a nejlepší na závěr = jízda vlaku v systému GSM-R a následný přechod na posun, tak to je kouzlo hodné Čáryfuka 🙂 Ty hlouposti jako funkční čísla a jejich změna, čekání na vytočení spojení, spojení namísto s následující, či předchozí stanicí se stanicí klidně o 40 Km jinde, nebo dokonce se stanicí na úplně jiné trati. Neznám systém, na který by měl národní dopravce… Číst vice »

Hans
Host
Hans

Vždyť to říkám, tohle s přehledem zvládne dnešní běžný mobil. Na těch pár hluchych míst by se holt postavil vysílač, ale jistě ne za takový prachy.

michal
Host
michal

Těžko bude mobilní operátor spolupracovat se zabezpečovačem ETCS, už jen proto, že je to jiný subjekt a bylo by to nekompatibilní se zbytkem Evropy. Celoplošné výpadky mobilních sítí také nejsou nic neobvyklého.

Pirát
Host
Pirát

No tak na výpadky hraje prim právě to GSM-R a na hluchá místa také . Jediné, kde by mohlo mít GSM-R navrch je teoretická adresnost, ale to nefunguje a oproti TRS je katastrofální! Stojíte naproti dopravní kanceláři, voláte zrychlenou volbou výpravčího a dovoláte se někam jinam, bleee. Dá se to řešit používáním zkrácené volby, to už ale znamená prvně jí znát, což při rozsahu poznání tratí není žádná sranda, nebo jí lovit z pomůcek včetně tabletu, ale za cenu poměrně značné prodlevy při nutnosti řešit okamžité, nejen dopravní situace! Je to prostě paskvil a ještě vylepšený provedení pro česko 🙂… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Umí ten tvůj mobil, ležící ve vlaku, zatáhnout za záchrannou brzdu, zatímco ty spíš?

Pirát
Host
Pirát

A umí to opravdu i to GSM-R, krom velkolepé předváděcí akce a za ty peníze? A když signál přenese síť, mají dopravci (musí je mít?) patřičné adaptéry, nebo jim jenom radiostanice ohlásí kdovíjakým signálem STOP a to je vše. A můžete chrnět dál.
Navíc investovat bez rozmyslu takové miliardy do systému, pro jednu funci, ale provozní nepoužitelnost, je dost krátkozraké, ale tipicky České!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Já myslím, že všecky tyhle moderní věci jenom strojvedoucího otravují. Kdbi si ve Stéblové nehráli s vysílačkama telegrafem a čuměli na mechaniky, tak by nikdo neumřel.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

„Zastavíte s vlakem, voláte a žádáte o posun + žádáte o změnu registračního čísla a funkčního kódu. Pak posunujete a když posun ukončíte, ohlásíte to a opět žádáte o změnu registračního čísla a funkčního kódu. Provedete registraci nových údajů. A to se bavíme o ideální situaci, kdy není třeba v průběhu vlastního posunu udílet další pokyny a změny.“

Ale prakticky se to takhle opravdu nedělá.

bindera
Host
bindera

To už jsem četl kdysi v Junge Fronte Heute.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

… a taky za 10 let podle materiálů EK na 85.mitingu RISC v Bruselu minulý týden skončí a bude nahrazeno lepším systémem. 😊

Hans
Host
Hans

Úplně zbytečná věc, taková blbost. Vždyť je tam normální pokryti signálem na mobil, to by stačilo. Fýra nafasuje služební telefon, vypravci bude vědět cislo a je to. Co vic na tom řešit? Za tyhle prachy mohlo bejt věcí. Opravena trať do Maldodic třeba. Výluka už je tam pěkně dlouho, ale že by tam na tom někdo dělal to se mi nezdá. A oni to utratí za takovou blbost :-/

PetrD
Host
PetrD

Připadá vám, že by běžné GSM umělo tyto funkce https://cs.wikipedia.org/wiki/GSM-R ?

Hans
Host
Hans

Co z toho by gsm nezvladlo? Dneska to umi kazdej mobil. Vždyť je to to samý. Jen předražený nesmysl, tunel na prachy. V době kdy ma mobil kazdej.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Ja Hans tomu vůbec nerozumět ale stejně jsem musela napsat nějaká blbost, das super.

michal
Host
michal

Zrovna trať do Mladotic je zbytečná věc.

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

považujete za rozumné, aby bezpečnost na železnici stála na síti, která ani všechny úseky tratí dodnes nepokrývá? její stabilita závisí na momentálnm vytížení?? atd.

s nadsázkou:
hlášení o zpoždění, vlak xyz bude zpožděn z důvodů přetížení sítě GSM, čekáme na signál 😀

Partneři



CSCARGO
RSD