Letectví Letiště

Zakázku na další rozšíření Letiště Praha v areálu Jih získala Eurovia s Hochtiefem za 835 milionů

Oprava TWY R a TWY L. Foto: Froněk, s.r.o.
https://zdopravy.cz/obri-tendr-na-nove-metro-napadla-eurovia-namitky-sepsala-na-131-stran-pozaduje-zruseni-souteze-49329/

Sdružení firem Eurovia a Hochtief vyhrálo zakázku na částečné přemístění pojezdové dráhy TWY R (Romeo) do nové pozice a zbudování nové odbavovací plochy v areálu Jih Letiště Praha, které se někdy nazývá také stará Ruzyně.

Vyplývá to z údajů v registru smluv a na profilu zadavatele. Vítěznému sdružení má Letiště Praha zaplatit celkem 835 milionů korun bez DPH. Vysoutěžená cena je nakonec vyšší než odhadovaná 754 milionů korun podle rozpočtu. Příjem nabídek byl ještě před vypuknutím pandemie koronaviru.

O zakázku bojovaly ještě společnosti Strabag a Skanska, Letiště Praha nezveřejnilo výši jejich nabídek. Z pohledu situace na trhu je spolupráce Eurovie a Hochtiefu zajímavá i kvůli probíhajícímu tendru na stavbu metra D, kde Eurovia v námitkách konstatuje, že Hochtief je jednou z firem, která je v zakázce velmi zvýhodněna proti jiným.

Letiště investici řadí na seznam projektů, které souvisejí s chystaným rozšířením Terminálu 2 a výstavbou nové paralelní vzletové a přistávací dráhy. Areál Jih slouží především k odbavování privátních letů.

„Do zprovoznění paralelní dráhy bude TWY R fungovat jako pojezdová dráha na vzletovou a přistávací dráhu 12/30. Po zprovoznění paralelní dráhy a uzavření dráhy 12/30 se TWY R stane důležitou součástí celého nového systému pojezdových drah v oblasti Jih,“ uvedla při vypsání zakázky mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.

V rámci rozšíření stávající odbavovací plochy dojde i k proměně systému letadlových stání. Ze stávajících devíti stání pro letadla segmentu všeobecného letectví (General Aviation) vznikne šest stání pro letadla menšího typu (např. Gulfstream 550, Falcon 900, ale také CRJ-1000 nebo Embraer 195). Nová stání bude možno využít alternativně i jako tři stání pro letadla většího typu určená k osobní přepravě na pravidelných linkách (např. Airbus A320/321 nebo Boeing B737-800). Vznikne zde také jedno stání pro širokotrupá letadla, včetně Boeingu 747.

„Plocha tak nabídne více možností pro odbavení větších letadel. I nadále však počítáme s tím, že tato stání budou primárně používána pro odbavení privátních letů,“ doplnila Pavlíková. Podle ní oba projekty přispějí „k efektivnějšímu odbavení letadel a ke zvýšení úrovně provozní bezpečnosti při odbavení širokotrupých letadel v oblasti Jih“.

K přemístění TWY R do nové pozice by mělo dojít již během letošního roku, v příštím roce se stavba přesune na odbavovací plochu Jih.

Schéma areálu Jih, Letiště Praha. Pramen: Letiště Praha
Schéma areálu Jih, Letiště Praha. Pramen: Letiště Praha
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kirak

Takže terminál 4 ?

Zdeněk

Eurovia? To se to bude vlnit 🙂

A jak nebudou chtít uznat reklamaci na zvlněnou plochu, tak při soudním jednání budou obviňovat stavební dozor, že nepohlídal kvalitu podkladového materiálu 😀

Aleš

Já jsem jen pro aby se letiště v Praze rozrůstalo. Aspoň budeme mít v ČR jedno letiště na úrovni. V ČR máme sice plno letišť ale úplně zbytečně a lidé z Pardubic a okolí do Prahy mohou dojíždět na Letiště. Praha to letiště potřebuje a je dobře, že se rozšiřuje a doufám, že všechny plány a projekty které plánují budou dokončeny a nebudou lidé proti.

GPGP

Pardubice se mají na 1-2 roky úplně zavřít, kraj prý nebude pumpovat peníze do černé díry, viz. články na netu.
Loni mělo ztrátu 35 mil. a letos to bude ještě více.
Když propouští i Letiště Praha, které má 200x větší provoz.
Ať zůstane jen voj. provoz, ale jinak close, nežijeme v ČSSR kde se jede na pětiletky….

G700

Spíš by to chtělo další hangár na parkování letadel. LKPR na jihu dost tragicky nestíhá a sehnat místo na jet už je dnes vlastně nemožné.

Jirka

Co tedy vznikne. Existuje nějaký nákres budoucího stavu? Každopádně další dráhu bych nedělal, pokud vznikne, tak nebude motivace mít regionální letiště typu Pardubice.

nicky

A co jako v Pardubicích? Ani Smartwings tam nelétá. Mají tam vůbec McDonalds?

Jirka

Nelétá, protože Ruzyně má stále volné kapacity a výhodné ceny.

Karel

Jojo, myslim, ze u vlakoveho nadrazi 😁 a pak jeste neco v centru bude…

Stony

Proc by melo mit LP motivaci aby vzniklo letiste v Pardubicich? Nejlede na to ze Ostrava, Brno, Budejovice jsou dost odstrasujici pripady.

Ic540

V čem je Ostrava tak odstrašující…??? Počet cestujících každým rokem roste i když není pravidelná linka. Kromě pár spojů do Londýna. Počet nákladů neustále roste. Opravny letadel rozšiřují kapacity. V blízkosti letiště bují průmyslové objekty. Další firmy se zde chystají stavět. Připravují se další projekty v okolí. Měla by být zavedena pravidelná linka do Varšavy. (předkoronavirový stav). A hovoří se o zřízení linky i do Budapešti. Z Varšavy i Budapešti je slušná nabídka do světa. Samozřejmě není to Amsterdam či Frankfurt, ale vybírat si nemůžeme. Na letiště je zavedená kolejová doprava. Připravuje se odbočka před Studénkou pro přímé nákladní vlaky… Číst vice »

koupák !!!

Není moc lidí, kteří z Ostravy kdy letěli. Proto jsem si záměrně vybíral letenku do středomoří naopak s tím, že chci letět z Ostravy – přišlo mi to punk a cestovatelsky cennější, než se znovu svézt po vymodleném eskalátoru na Veleslavíně. Letiště je nové, čisté, útulné a úplně prázdné. Venku klid, žádná auta, žádné taxíky, nic. Protože není žádné venku, to jsou jenom slova, která obrátit se dle libosti dají! Před budovou svěží tráva s keři. Pokud jeden rok odlétá průměrně 1 letadlo denně a druhý rok odlétají 2 letadla denně, pořád je to strašný průšvih, byť v prezentacích je… Číst vice »

Ic540

Ale odpověděl Jste si sám i všem zároveň. My se s Prahou či jinými rovnat nepotřebujeme ani nebudeme. Proto obrazně stačí obchůdek jak trafika. Nikdo nic jiného nečeká. Já se ohradil na nesmyslné poukazování, že je tady něco hodně špatně a odstrašující. Vše slouží jak má a jak jsem popsal. Věřím, že i bude nadále přes koronavir záležitost. Co se týká dotací tak ty měly být ve výši 800 miliónů ročně. Nestalo se. Za 20 miliónů se o to mnou popisované UJME LOT. Takže zatím ok. Ano i má rodina zatím využívá Katovice ať nemusíme v Praze nocovat a ztratit… Číst vice »

Kirak

To právě kvůli Katowicím je Ostrava prázdné letiště 🙂 Když vezmeme příklad toho že z Katowic možná létá více letadel ale letiště je to menší. Letiště Ostrava by byla možná lepší kdyby tam létalo více letadel