Zakázka za půl miliardy. České dráhy hledají provozovatele jídelních vozů
V jídelním voze Českých drah. Foto: České dráhy
Pro České dráhy tradičně zajišťuje služby spojené s jídlem a nápoji společnost JLV.
Pro České dráhy tradičně zajišťuje služby spojené s jídlem a nápoji společnost JLV.
Se službami JLV jsem velmi spokojen. Prezentace české gastronomie na kolejích je na dobré úrovni. Myslím, že můžeme být do určité míry rádi za takovéto služby. Na západ od nás jedna železniční společnost za druhou racionalizuje a klasické jídelní vozy mizí ve prospěch minibarů, minibister apod. Klasické jídeláky má ještě pořád také MÁV-Start a dále na východ CFR a samozřejmě RŽD. Někde jsou i na západě pokusy o revitalizaci jídelních vozů formou samoobslužného bistrovozu.
Souhlas. Nerad bych zažil právě nějakou novou firmu, která značně zmenší sortiment a služby. JLV vyhovuje.
No ono to nebude na té nové firmě, co si ČD dají do smlouvy, že musí, to budou muset, pokud jí podepíšou.
Bohužel stále bude jezdit ten omyl s označením Armpee829. Fronta u výčepu přes celou jedničku.
Kde by měly jezdit JV?
Schází mi smysluplná koncepce MD, která by měla určit, od kolika hodin jízdní doby v rámci ČR by měl mít dálkový vlak jídelní vůz. Domnívám se, že 4 hodiny sedět ve vlaku bez možnosti se občerstvit JV je špatně. V článku jsou uvedeny spoje mezinárodní, ale jak už tu někteří níže naznačili i mně zde schází minimálně Slovácký expres, který má JD z Prahy do Luhačovic kolem 5 hodin. To by pak mělo platit i pro linku Brno-ČB-Plzeň, minimálně v letní sezóně.
ty nevydrzis ve vlaku 4 hodiny bez jidla?
kam jste do dopracovali 😀
Jedna věc je jídlo, druhá čepované pivo 😉
On nevydrží 4h bez chlastu.
Neni mi uplne jasne, zda vitez souteze bude platit predpokladanych 510 mil. CD za zajisteni provozu spajzaku nebo bude CD platit vitezi za to, ze mu CD poskytne moznost vydelavat na cateringovych sluzbach?
Tohle je přesně ten typ komentářů, kvůli kterému jsem zvoli svůj nickname.
To nebyl komentar, ale dotaz.
To na věci nic nemění. Kdybyste na 5 vteřin dokázal použít mozek, tak no nemůžete vůbec vypustit.
Pro mě jako laika to na první pohled to vypadá, že ČD zajistí JLV podmínky proto, aby mohly vydělávat na cateringových službách a ještě jim za to zaplatí. Asi jako kdyby mi někdo nabídl plně vybavenou hospodu, platil všechnu režii (kromě mezd a matriálu asi?) a ještě mi dal peníze navrch – plus navíc by mi nechal, co utržím. Proto se ptám, jestli je můj dojem správný, protože u ČD člověk nikdy neví. Tak buď se místo ironie a urážek pokuste odpovědět (jste podle namachrovanosti asi fakt borec) nebo si hoňte ego někde jinde.
Jelikož taky nejsem insider a ve vztazích dopravců a jejich obchodních partnerů se neorientuji, popravdě jsem si hned nebyl jistý, kdo komu bude platit. Ale vycházím z toho, že pokud šlo o soutěž, tak ten, kdo ji vypisuje, něco poptává a také platí. V opačném případě by nešlo o soutěž, ale o dražbu.
Vždyť to říkám – kdybyste na 5 vteřin použil mozek…
Outsourcing pro ČD neznamená nutně nevýhodu a vyšší náklady.
s JLV jsem byl vždy spokojený – snad zůstane jistota v podobě svíčkové, guláše a točené plzně jakkoliv se kulinárním novinkám nebráním…
No, pokud bude stále stát točená Plzeň 72,- (zkušenost z Railjetu), tak mě rychle přejde chuť.
v pendu třetinka za 38….
furt lepší než v německém jídeláku BECKs za 115 a určitě líp než v norském krámu plechovka německého europiva za ekvivalent 212 Kč
Třetinka za 38,- taky pěkná darda. Jo pamatuji si rakouský jídelák, kde posádka (na hranicích se nestřídala) udělala českou cenu tak, že eura převedla na koruny, takže 330 ml Coca Coly za 92,-. Tak jasně, že stále lepší 72 ,- za půl litr jak 212,- Kč, ale je to v cizině, mají tam jiné platy, atd…, na dovolené, na Slovensku, jsem taky dal za Plzeň v hospodě skoro 2 eura, ani jsem nemrkl. V Norsku stojí sice pivo 212,- (na naše), ale taky tam není průměrný plat 35 000,- , ale 127 000 (a třeba lékař si tam v pohodě… Číst vice »
Panebože, třetinka plzně za 38 se vám zdá drahá? Tak to si asi busete must donýst vlastní petečku s Braníčkem. Případně vypracovat vlastní ekonomický model, ve kterém se vám bude rentovat prodávat ji za polovic, přihlásit se do VŘ a vyhrát ho na celé čáře.
Tak ona ani Plzeň není žádný extra zázrak. A Bráník nepiju už vůbec, natož z petky.
Já cenu nehodnotím z pohledu nějakého podnikatele, ale spotřebitele.
Bože muj.
Chudák ten váš bůh, když mu přiděláváte tolik zbytečných starostí svými hloupě prudivými komentáři …
Tak se do toho Norska odstěhujte, buďte tím lékaře a pak se vydejte na dovolenou do Čr a bude se tady cítit, jako milionář. A ta třetinka za 38,- bude pro Vás pakatel…
S Norskem přišel komentujících předemnou, já jen poukázal na to, že tam taky mají vyšší platy, i když ano plat tam mají vyšší „jen“ 3 krát a pivo dražší 6 krát. Ale účelem bylo poukázat na to, že je blbost srovnávat cenu ve dvou státech bez porovnání mezd.
On nákupní cena sudové Plzně je kolem 28 Kč s DPH / 0,5L. Obecně platí, že na pivu se hospodští snaží mít kolem 70-100% marže, což odpovídá ceně asi 49 Kč za velké pivo v normální hospodě. Teď při koroně se dá čepovaná plzeň koupit i za 42, ale to je charita. Taky platí že malé pivo je vždy v poměru k velkému dražší, takže cenovka 38 za 0,3l není moc přemrštěná. A je potřeba vzít v úvahu to, že jídelní vůz je jakási nadstavba a luxus, no a ze ten se musí připlatit. Nehledě k tomu, ž výčep v… Číst vice »
Levnější pivo není charita, ale snaha uchránit se před sankcemi za nesplněnou výtoč ve smlouvě s dodavatelem piva.
Do jisté míry i toto lze vzít v úvahu. V podstatě je to splátka za to, že mi do hospody pivovar nainvestoval (udělal třeba tanky, výčep nebo se podílel na úpravě interieru, atd.) Pak ale hospodský musí točit co pivovar diktuje a musí se přizpůsobit i cenové politice pivovaru. A zhorší-li se pivovar v kvalitě a nabídce, tím pádem jde do kopru i zavázaná hospoda. Dělají to i olejáři směrem k autodílnám. Potřebuješ vybavení, zavaž se, že budeš brát x litrů oleje a my ti to zaplatíme…
Možná mi to přijde drahé, protože Plzeň zas dvakrát nevyhledávám, většinou se držím Pernštejna, případně Kozel, Radegast, či Bernard, nebo místní minipivovary (ale ty většinou vaří i speciály, takže tam mi těch 35 – 40,- přijde ještě v pohodě)
Dobře, tak 49,- a i když se mi to zdá dost, tak furt lepší jak 72,- t.j. marže přes 100%.
Tak zrovna tyto tři disciplíny stojí v současné době za prd. Na úvod si spálím patro přehřátou gulášovkou, pokračuji oschlým knedlíkem od svíčkové, obojí z krabičky a s umělým příborem, a dostanu tak maximálně desítku Gambrinus v plechu. Ale nedej si to, když je to poslední české jídlo na cestě do Reichu. Jo, nesmím zapomenout, že to všechno si dopřeju až po překročení hranice, protože na české straně průvodčí netolerují cestující s jízdenkou do 2 Tř.
Já bych jen něco napsal k fungování JLV ,tato společnost jako samostatná vznikla v roce 1992 ,jinak jako součást ČSD snad 1959 ,nějak tak.Nemají ji ČD a rozsah podnikání je daleko větší než jen restaurační a lůžkové vozy.Např.je to catering na nádražích,provozování hotelu,směnárenská činnost a jiné služby.ČD vlastní jídelní vozy a personál zajištuje JLV ,ale tito lidé (servírky,kuchaři)jedou na svůj živnosták a koncesy.A k tomu kdo co bude provozovat na dráze ,jenom vezmeme kdo byl a nebo je člen představenstva ,nebo dozorčí rady JLV tak Ing Aleš Ondrůj ,Ing Jiří Kolář PhD,Ing Ludka Hnulíková,Ing Jiří Ješeta a další .Já tím… Číst vice »
Co je divného na tom, že lidé spojení s ČD působili a působí v orgánech JLV, když ČD vlastní 38.79 % akcií JLV? Takže normální postup, že jedna společnost vyšle své lidi do orgánů jiné společnosti, kterou spoluvlastní.
Více, včetně časové osy historie společnosti najdete ve výroční zprávě JLV, která je dostupná v obchodním rejstříku.
a smysl sdělení?
Asi je přeci jasné, že vítězem soutěže se stane opět JLV, co by pak tato společnost mohla asi provozovat, když je přímo vázaná na ČD..??
JLV má ještě hotel, jídelnu, PONT, ČD noční vozy, franšízu Burger Kingu
Bagety do Starbucks třeba. Stačí se dívat, co člověk kde kupuje. JLV toho dělá hodně.
Slovácký express nemá jídelák a Valašský jo? já teda ani jedním nejezdím, ale dycky sem myslel že to jsou v podstatě stejné vlaky..
Valašský Express je skutečný Express, kdežto Slovácký je obyčejný rychlík do Luhačovic.
Ex2 versus R18
Rozdíl bude spíše v kvalitě souprav a v přidělení JV. Díky změně koncepce linka podstatně zrychlila, byť ji stále zpomaluje přepřah ve Starém Městě, díky absenci drátů do Luhačovic. Ex2 je v současnosti mezi Olomoucí a Zábřehem spíše jako Sp vlak pro Olomoucký kraj, takže i z hlediska pojetí expresních zastávek hodnotím R18 lépe i s tou Přeloučí 🙂
Do GVD 2017 jezdil jídelní vůz i na IC Zlínský Expres.
Zlíňák se propadl do kategorie obyčejného rychlíku a není v něm už ani minibar. Slovo „expres“ v názvu těchto vlaků je dost smutnou ironií.
Na Slováckých expresech minibar je, ale aktuálně je vzhledem k současné situaci zrušen.
Samostatné minibary ovšem neprovozuje JLV, to jich využívá jen jako součást provozu jídelních vozů – proto je tam i jiný sortiment a hlavně ceny.
Kdyby se do toho chtel vlozit aspon Mcdonald nebo KFC 🥰
Nestrašte 🙂
Ale fuj 😀 Mekáč máte na každém rohu, necpěte to ještě do vlaku.
Nebo rovnou pan Tricatel.
Kdo má telefon na pana Dichemina? 😀
Ale kuš. Nechte je proběhnout po fabrice. Pár konzerv nad plán se ztratí.
Proč dopravce ČD neprovozuje služby Restauračních vozů, lehátkových a lůžkových, proč nezaměstná v těchto pozicích zaměstnance ČD školení právě na tyhle služby?
Vždyť vozy patří ČD.
Nebylo tomu dříve tak náhodou?
To musí zahájit zakázky, soutěže a další tyto kraviny?
Mě to nepřijde v pořádku.
Protože kolektivní smlouva, zákoník práce atd. Teď jezdí na JLV živnostníci a různé DPČ. Kdyby tam měli být kmenoví zaměstnanci ČD, tak se to pěkně prodraží.
Na druhou stranu- Jančura si jídelní služby provozuje sám, žádná agentura, žádná externí firma. Je fakt, že ty ceny jídel musí dotovat při jeho cenách, vydělává na jiných věcí a klasické jídeláky ani nemá (měl, ale zrušil).
Jančura nemá jídelní vozy, je to kantýna s výdejem.
DPČ a DPP a podobné bych zrušil z fleku!, brigády jedině pro studenty jinak šlus, normálně zaměstnat lidi nechtěj, a to neni jen toto zmiňované
Eště na OSVČ ste zapomněl, to je taky pěkná svoloč, který nevoní stání u pásu!
Nezapomeňme na podnikatele! :))
No prostě by je měli všechny nahnat do Mišelinky tahat gumy, hajzly jedny intelektuálský.
V Čechách máme Barum a Mitas vy Mišeline
To byl citát. 🙂
Hlavně, že vy stojíte u pásu že?
To věru není vaše starost.
Jste hloupý.
Nemají ČD většinový podíl v JLV?
Ne.
Mají snad Jídelní a lůžkové vozy jako svou firmu.
ne
Stejně to je ušitý JLV na míru…..
Pokud mají stejné požadavky tak ano, logicky pro JLV se nic nezmění
Nebylo by ekonomicky výhodnější, aby si tohle ČD provozovaly ve vlastní režii?
Ani ne. Umět si pohlídat náklady a fungovat efektivně a flexibilně nepatří mezi silné stránky ČD.
Nevím, ale řekl bych, že zaměstnanci ČD jsou z hlediska platů a dalších výhod někde jinde než personál JLV.
Gastronomii v režii JLV považuji nejlepší v česku a i globálně jako špičku co lze ve vlaku nabídnout. Jídlo opravdu chutné a kvalitní za přiměřenou cenu. Též nabídku nápojů musím pochválit, pokud se nepletu, tak asi jediní mají v nabídce také craftové pivo (Chroust, Clock).
Co mi na ČD a JLV trochu vadí je minibar. To by chtělo nějak sjednotit. Hlavně tedy cenově, JLV minibar je cenově už dost vysoko. A pokud možno i nabídkou a nabídku také vylepšit například o zmíněné craftové pivo nebo kvalitní kávu z kapslového kávovaru jako je to třeba v OeBB Railjetu.
Kvalitní káva z kapslového automatu je contradictio in adjecto. Nehledě na to, že kávová kapsle je asi nejhůře recyklovatelný obal ve vesmíru.
Jasně, ale stále je to o 1000% lepší, než současná instantní zalévaná.
no, ono to zase tak zle neni. Co moc lidi nevi je moznost odeslat pouzite kapsle zpatky vyrobci, ktery je pote zrecykluje. A co si budeme, hlinik je na recyklaci vyborny material.
Jasne, mala domacnost asi nebude posilat kazdy mesic treba 50 kapsli, ale v tom mnozstvi, ktere by bylo nejspise ve vlaku, by to mohla byt fer moznost jak to zrecyklovat a zaroven marketingove prodat zakaznikovi 🙂
My máme před domem kontejner na kovy například.
Problém je v tom, že většina těch kapslí je hliník/plast a u nás se nerecyklují. Hliníkový dělá jen Nespresso, ale tam zade nemůže být řeči o kvalitní kávě. Jakkoli marketingově by to využít šlo a v podání marketingu Českých drah by to jistě bylo něco hodně vypečeného :).
Moznosti je vic, napriklad L’or je celkem dobry. Kazdopadne jen rikam, ze existuje spousta moznosti.
Je možnost používat nerezovou, znovu naplnitelnou kapsli. To umožňuje použít libovolnou, čerstvě praženou kávu…šikovný kompromis ve srovnání s pákovou mašinou. I co se týče nárokům na obsluhu, i co se týče nárokům na výstupní nápoj. 🙂
o těch tu ale bohužel řeč není. 🙁
Zavedením minibaru se ČD alespoň přiblížily konkurenci.
Moc a moc to přeji JLV, pýše české železnice (v rámci podmínek, které jí ČD vytváří).
Je to jedna z ukázek rozdílu mezi ČD a Regiojetu. Zatímco Regiojet si palubní personál a úklidy vagonů zajištuje sám, stejně jako ostatní dopravci (Arriva, GWTR). ČD si jej pronajímá, což ji stojí reálně více.
ČD si také zajišťují svůj minibar.
ČDMinibar je také zajišťován externí společností.
Tess Promotion pokud se nemýlím.
Dopravce platí agentuře a ta pak nabere pár studentů a agentura je pošle k dopravci. Dopravce pak agentuře platí za zaměstnance SP a ZP.
Z hlediska personálního samozřejmě ano, ale jako produkt je to v režii ČD.
A tuto teorii máte podloženou nějakými čísly, nebo je to další z Vašich domněnek?
Zkušenost. Když to dělá firma vlastnímy zaměstnanci, tak platí zaměnstnance, když si najímá na nějaké činnosti jinou společnost, tak musí mít nějaké zaměstnance, kteří řeší objednávky, fakturace, kontrola.
1. pokud to dělám ve vlastní režii, taky potřebuju účetní, vedoucího, kontrolora 2. z vlastních řad nejsem schopen operativně pokrýt špičky 3. naopak v případě dočasného přerušení provozu, musím zaměstnance stále platit. 4. u firmy nemusím řešit „logistiku“ zaměstnanců – nezajímá mne, kde nastupuje a končí službu, neplatím mu ubytování. 5. veškeré „právní a pojistné náležitosti“ vždy lépe smluvně ošetřím ve vztahu s firmou, než se zaměstnancem. a je mnoho dalších důvodů proč je některé činnosti lepší dělat externě. Samozřejmě také mnoho dalších důvodů proč jiné externě nedělat. Ale samozřejmě stravování, úklid, ostraha a další služby jsou vždy výhodnější dělat… Číst vice »
Velká pravda