egoe-plus
Dopravci Železnice

Zakázka za půl miliardy. České dráhy hledají provozovatele jídelních vozů

V jídelním voze Českých drah. Foto: České dráhy
V jídelním voze Českých drah. Foto: České dráhy
Pro České dráhy tradičně zajišťuje služby spojené s jídlem a nápoji společnost JLV.

České dráhy vypsaly tendr na cateringové služby ve vlacích. Vítězná firma zajistí obsluhu restauračních a bistro vozů a přípravu pokrmů. Předpokládaná hodnota zakázky činí 510 milionů korun za čtyři roky, smlouva bude zahrnovat i možnost prodloužení o další dva roky.

Pro České dráhy tradičně zajišťuje služby spojené s jídlem a nápoji společnost JLV (dříve Jídelní a lůžkové vozy). Firma v roce 2019 oslavila 60 let existence, přičemž po celou dobu pracuje pro České dráhy (či jejich právní předchůdce).

„Celková částka je složena z personálního a logistického zajištění služby v drážním prostředí a dodávek bonusových/prémiových služeb,“ uvedla mluvčí ČD Gabriela Novotná. Dodala, že riziko tržeb pak nese poskytovatel cateringových služeb.

Ze zadávací dokumentace:

Zajištění cateringových služeb ve vlacích ČD ve smyslu personálního obsazení restauračních a bistro vozů na vybraných linkách Ex a zajištění servisu v celém vlaku, kde jsou tyto vozy speciální stavby řazeny. Servisem se rozumí zejména příprava teplých pokrmů, dodávka snacků, bonusového občerstvení a welcome drinku dle požadavků a standardů objednatele.

Jídelní vozy Českých drah – evidenční stav:

7× bistro v jednotkách SC Pendolino
7× restaurační oddíl v jednotkách ČD railjet
16× restaurační vůz WRmz (Vmax = 200 km/h)
3× restaurační vůz WRmee (Vmax = 160 km/h)
18× kombinovaný vůz 1. třídy a bistra ARmpee829
6× kombinovaný vůz 1. třídy a bistra ARmpee832

Linky s jídelními vozy:

Berliner Praha – Berlín – Hamburk/Kiel
Vindobona Praha – Štýrský Hradec
Metropolitan Praha – Budapešť
IC/SC Pendolino K.Vary/Fr.Lázně – Praha – Bohumín – Košice
Valašský ex. Praha – Púchov/Žilina
Jižní ex. Praha – Č. Budějovice – Linec
Praha – Bohumín – Polsko/Slovensko

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mocanita

Se službami JLV jsem velmi spokojen. Prezentace české gastronomie na kolejích je na dobré úrovni. Myslím, že můžeme být do určité míry rádi za takovéto služby. Na západ od nás jedna železniční společnost za druhou racionalizuje a klasické jídelní vozy mizí ve prospěch minibarů, minibister apod. Klasické jídeláky má ještě pořád také MÁV-Start a dále na východ CFR a samozřejmě RŽD. Někde jsou i na západě pokusy o revitalizaci jídelních vozů formou samoobslužného bistrovozu.

ušatá

Souhlas. Nerad bych zažil právě nějakou novou firmu, která značně zmenší sortiment a služby. JLV vyhovuje.

gajda

No ono to nebude na té nové firmě, co si ČD dají do smlouvy, že musí, to budou muset, pokud jí podepíšou.

Ondra

Bohužel stále bude jezdit ten omyl s označením Armpee829. Fronta u výčepu přes celou jedničku.

Vrták

Kde by měly jezdit JV?
Schází mi smysluplná koncepce MD, která by měla určit, od kolika hodin jízdní doby v rámci ČR by měl mít dálkový vlak jídelní vůz. Domnívám se, že 4 hodiny sedět ve vlaku bez možnosti se občerstvit JV je špatně. V článku jsou uvedeny spoje mezinárodní, ale jak už tu někteří níže naznačili i mně zde schází minimálně Slovácký expres, který má JD z Prahy do Luhačovic kolem 5 hodin. To by pak mělo platit i pro linku Brno-ČB-Plzeň, minimálně v letní sezóně.

Tomas

ty nevydrzis ve vlaku 4 hodiny bez jidla?

kam jste do dopracovali 😀

Vrtak

Jedna věc je jídlo, druhá čepované pivo 😉

Karek

On nevydrží 4h bez chlastu.

Miky

Neni mi uplne jasne, zda vitez souteze bude platit predpokladanych 510 mil. CD za zajisteni provozu spajzaku nebo bude CD platit vitezi za to, ze mu CD poskytne moznost vydelavat na cateringovych sluzbach?

Facepalm

Tohle je přesně ten typ komentářů, kvůli kterému jsem zvoli svůj nickname.

Miky

To nebyl komentar, ale dotaz.

Facepalm

To na věci nic nemění. Kdybyste na 5 vteřin dokázal použít mozek, tak no nemůžete vůbec vypustit.

Miky

Pro mě jako laika to na první pohled to vypadá, že ČD zajistí JLV podmínky proto, aby mohly vydělávat na cateringových službách a ještě jim za to zaplatí. Asi jako kdyby mi někdo nabídl plně vybavenou hospodu, platil všechnu režii (kromě mezd a matriálu asi?) a ještě mi dal peníze navrch – plus navíc by mi nechal, co utržím. Proto se ptám, jestli je můj dojem správný, protože u ČD člověk nikdy neví. Tak buď se místo ironie a urážek pokuste odpovědět (jste podle namachrovanosti asi fakt borec) nebo si hoňte ego někde jinde.

Ondra

Jelikož taky nejsem insider a ve vztazích dopravců a jejich obchodních partnerů se neorientuji, popravdě jsem si hned nebyl jistý, kdo komu bude platit. Ale vycházím z toho, že pokud šlo o soutěž, tak ten, kdo ji vypisuje, něco poptává a také platí. V opačném případě by nešlo o soutěž, ale o dražbu.

Facepalm

Vždyť to říkám – kdybyste na 5 vteřin použil mozek…

Carlo

Outsourcing pro ČD neznamená nutně nevýhodu a vyšší náklady.

PAnDa

s JLV jsem byl vždy spokojený – snad zůstane jistota v podobě svíčkové, guláše a točené plzně jakkoliv se kulinárním novinkám nebráním…

Dominik

No, pokud bude stále stát točená Plzeň 72,- (zkušenost z Railjetu), tak mě rychle přejde chuť.

PAnDa

v pendu třetinka za 38….
furt lepší než v německém jídeláku BECKs za 115 a určitě líp než v norském krámu plechovka německého europiva za ekvivalent 212 Kč

Dominik

Třetinka za 38,- taky pěkná darda. Jo pamatuji si rakouský jídelák, kde posádka (na hranicích se nestřídala) udělala českou cenu tak, že eura převedla na koruny, takže 330 ml Coca Coly za 92,-. Tak jasně, že stále lepší 72 ,- za půl litr jak 212,- Kč, ale je to v cizině, mají tam jiné platy, atd…, na dovolené, na Slovensku, jsem taky dal za Plzeň v hospodě skoro 2 eura, ani jsem nemrkl. V Norsku stojí sice pivo 212,- (na naše), ale taky tam není průměrný plat 35 000,- , ale 127 000 (a třeba lékař si tam v pohodě… Číst vice »

Facepalm

Panebože, třetinka plzně za 38 se vám zdá drahá? Tak to si asi busete must donýst vlastní petečku s Braníčkem. Případně vypracovat vlastní ekonomický model, ve kterém se vám bude rentovat prodávat ji za polovic, přihlásit se do VŘ a vyhrát ho na celé čáře.

Dominik

Tak ona ani Plzeň není žádný extra zázrak. A Bráník nepiju už vůbec, natož z petky.
Já cenu nehodnotím z pohledu nějakého podnikatele, ale spotřebitele.

Facepalm

Bože muj.

provokatér

Chudák ten váš bůh, když mu přiděláváte tolik zbytečných starostí svými hloupě prudivými komentáři …

Cargo

Tak se do toho Norska odstěhujte, buďte tím lékaře a pak se vydejte na dovolenou do Čr a bude se tady cítit, jako milionář. A ta třetinka za 38,- bude pro Vás pakatel…

Dominik

S Norskem přišel komentujících předemnou, já jen poukázal na to, že tam taky mají vyšší platy, i když ano plat tam mají vyšší „jen“ 3 krát a pivo dražší 6 krát. Ale účelem bylo poukázat na to, že je blbost srovnávat cenu ve dvou státech bez porovnání mezd.

optus

On nákupní cena sudové Plzně je kolem 28 Kč s DPH / 0,5L. Obecně platí, že na pivu se hospodští snaží mít kolem 70-100% marže, což odpovídá ceně asi 49 Kč za velké pivo v normální hospodě. Teď při koroně se dá čepovaná plzeň koupit i za 42, ale to je charita. Taky platí že malé pivo je vždy v poměru k velkému dražší, takže cenovka 38 za 0,3l není moc přemrštěná. A je potřeba vzít v úvahu to, že jídelní vůz je jakási nadstavba a luxus, no a ze ten se musí připlatit. Nehledě k tomu, ž výčep v… Číst vice »

Michal

Levnější pivo není charita, ale snaha uchránit se před sankcemi za nesplněnou výtoč ve smlouvě s dodavatelem piva.

optus

Do jisté míry i toto lze vzít v úvahu. V podstatě je to splátka za to, že mi do hospody pivovar nainvestoval (udělal třeba tanky, výčep nebo se podílel na úpravě interieru, atd.) Pak ale hospodský musí točit co pivovar diktuje a musí se přizpůsobit i cenové politice pivovaru. A zhorší-li se pivovar v kvalitě a nabídce, tím pádem jde do kopru i zavázaná hospoda. Dělají to i olejáři směrem k autodílnám. Potřebuješ vybavení, zavaž se, že budeš brát x litrů oleje a my ti to zaplatíme…

Dominik

Možná mi to přijde drahé, protože Plzeň zas dvakrát nevyhledávám, většinou se držím Pernštejna, případně Kozel, Radegast, či Bernard, nebo místní minipivovary (ale ty většinou vaří i speciály, takže tam mi těch 35 – 40,- přijde ještě v pohodě)
Dobře, tak 49,- a i když se mi to zdá dost, tak furt lepší jak 72,- t.j. marže přes 100%.

Armando Andreoli

Tak zrovna tyto tři disciplíny stojí v současné době za prd. Na úvod si spálím patro přehřátou gulášovkou, pokračuji oschlým knedlíkem od svíčkové, obojí z krabičky a s umělým příborem, a dostanu tak maximálně desítku Gambrinus v plechu. Ale nedej si to, když je to poslední české jídlo na cestě do Reichu. Jo, nesmím zapomenout, že to všechno si dopřeju až po překročení hranice, protože na české straně průvodčí netolerují cestující s jízdenkou do 2 Tř.

Iveta

Já bych jen něco napsal k fungování JLV ,tato společnost jako samostatná vznikla v roce 1992 ,jinak jako součást ČSD snad 1959 ,nějak tak.Nemají ji ČD a rozsah podnikání je daleko větší než jen restaurační a lůžkové vozy.Např.je to catering na nádražích,provozování hotelu,směnárenská činnost a jiné služby.ČD vlastní jídelní vozy a personál zajištuje JLV ,ale tito lidé (servírky,kuchaři)jedou na svůj živnosták a koncesy.A k tomu kdo co bude provozovat na dráze ,jenom vezmeme kdo byl a nebo je člen představenstva ,nebo dozorčí rady JLV tak Ing Aleš Ondrůj ,Ing Jiří Kolář PhD,Ing Ludka Hnulíková,Ing Jiří Ješeta a další .Já tím… Číst vice »

MartinS.

Co je divného na tom, že lidé spojení s ČD působili a působí v orgánech JLV, když ČD vlastní 38.79 % akcií JLV? Takže normální postup, že jedna společnost vyšle své lidi do orgánů jiné společnosti, kterou spoluvlastní.
Více, včetně časové osy historie společnosti najdete ve výroční zprávě JLV, která je dostupná v obchodním rejstříku.

Tomas

a smysl sdělení?

Miloš

Asi je přeci jasné, že vítězem soutěže se stane opět JLV, co by pak tato společnost mohla asi provozovat, když je přímo vázaná na ČD..??

Adam

JLV má ještě hotel, jídelnu, PONT, ČD noční vozy, franšízu Burger Kingu

MJS

Bagety do Starbucks třeba. Stačí se dívat, co člověk kde kupuje. JLV toho dělá hodně.

Ondra

Slovácký express nemá jídelák a Valašský jo? já teda ani jedním nejezdím, ale dycky sem myslel že to jsou v podstatě stejné vlaky..

Dominik

Valašský Express je skutečný Express, kdežto Slovácký je obyčejný rychlík do Luhačovic.

Vrták

Ex2 versus R18
Rozdíl bude spíše v kvalitě souprav a v přidělení JV. Díky změně koncepce linka podstatně zrychlila, byť ji stále zpomaluje přepřah ve Starém Městě, díky absenci drátů do Luhačovic. Ex2 je v současnosti mezi Olomoucí a Zábřehem spíše jako Sp vlak pro Olomoucký kraj, takže i z hlediska pojetí expresních zastávek hodnotím R18 lépe i s tou Přeloučí 🙂

Jiří 3

Do GVD 2017 jezdil jídelní vůz i na IC Zlínský Expres.

Surio Mario

Zlíňák se propadl do kategorie obyčejného rychlíku a není v něm už ani minibar. Slovo „expres“ v názvu těchto vlaků je dost smutnou ironií.

Daniel

Na Slováckých expresech minibar je, ale aktuálně je vzhledem k současné situaci zrušen.

pohledem realisty

Samostatné minibary ovšem neprovozuje JLV, to jich využívá jen jako součást provozu jídelních vozů – proto je tam i jiný sortiment a hlavně ceny.

Fandik

Kdyby se do toho chtel vlozit aspon Mcdonald nebo KFC 🥰

Ondra

Nestrašte 🙂

aldik

Ale fuj 😀 Mekáč máte na každém rohu, necpěte to ještě do vlaku.

Facepalm

Nebo rovnou pan Tricatel.

medical_examiner

Kdo má telefon na pana Dichemina? 😀

Kalanis

Ale kuš. Nechte je proběhnout po fabrice. Pár konzerv nad plán se ztratí.

Pedestrian

Proč dopravce ČD neprovozuje služby Restauračních vozů, lehátkových a lůžkových, proč nezaměstná v těchto pozicích zaměstnance ČD školení právě na tyhle služby?
Vždyť vozy patří ČD.
Nebylo tomu dříve tak náhodou?
To musí zahájit zakázky, soutěže a další tyto kraviny?
Mě to nepřijde v pořádku.

Ghost

Protože kolektivní smlouva, zákoník práce atd. Teď jezdí na JLV živnostníci a různé DPČ. Kdyby tam měli být kmenoví zaměstnanci ČD, tak se to pěkně prodraží.

aldik

Na druhou stranu- Jančura si jídelní služby provozuje sám, žádná agentura, žádná externí firma. Je fakt, že ty ceny jídel musí dotovat při jeho cenách, vydělává na jiných věcí a klasické jídeláky ani nemá (měl, ale zrušil).

Lukáš

Jančura nemá jídelní vozy, je to kantýna s výdejem.

jirka

DPČ a DPP a podobné bych zrušil z fleku!, brigády jedině pro studenty jinak šlus, normálně zaměstnat lidi nechtěj, a to neni jen toto zmiňované

Facepalm

Eště na OSVČ ste zapomněl, to je taky pěkná svoloč, který nevoní stání u pásu!

mauricio

Nezapomeňme na podnikatele! :))

Surio Mario

No prostě by je měli všechny nahnat do Mišelinky tahat gumy, hajzly jedny intelektuálský.

Majkl

V Čechách máme Barum a Mitas vy Mišeline

Jaaa

To byl citát. 🙂

Majkl

Hlavně, že vy stojíte u pásu že?

Facepalm

To věru není vaše starost.

Ondřej

Jste hloupý.

Jirka

Nemají ČD většinový podíl v JLV?

Jan Sůra

Ne.

Josef Král

Mají snad Jídelní a lůžkové vozy jako svou firmu.

Facepalm

ne

G700

Stejně to je ušitý JLV na míru…..

Avlaky

Pokud mají stejné požadavky tak ano, logicky pro JLV se nic nezmění

Kamui

Nebylo by ekonomicky výhodnější, aby si tohle ČD provozovaly ve vlastní režii?

Marek Janík

Ani ne. Umět si pohlídat náklady a fungovat efektivně a flexibilně nepatří mezi silné stránky ČD.

Původní Pražák

Nevím, ale řekl bych, že zaměstnanci ČD jsou z hlediska platů a dalších výhod někde jinde než personál JLV.

D.S.

Gastronomii v režii JLV považuji nejlepší v česku a i globálně jako špičku co lze ve vlaku nabídnout. Jídlo opravdu chutné a kvalitní za přiměřenou cenu. Též nabídku nápojů musím pochválit, pokud se nepletu, tak asi jediní mají v nabídce také craftové pivo (Chroust, Clock).
Co mi na ČD a JLV trochu vadí je minibar. To by chtělo nějak sjednotit. Hlavně tedy cenově, JLV minibar je cenově už dost vysoko. A pokud možno i nabídkou a nabídku také vylepšit například o zmíněné craftové pivo nebo kvalitní kávu z kapslového kávovaru jako je to třeba v OeBB Railjetu.

Facepalm

Kvalitní káva z kapslového automatu je contradictio in adjecto. Nehledě na to, že kávová kapsle je asi nejhůře recyklovatelný obal ve vesmíru.

D.S.

Jasně, ale stále je to o 1000% lepší, než současná instantní zalévaná.

Vojtaur

no, ono to zase tak zle neni. Co moc lidi nevi je moznost odeslat pouzite kapsle zpatky vyrobci, ktery je pote zrecykluje. A co si budeme, hlinik je na recyklaci vyborny material.
Jasne, mala domacnost asi nebude posilat kazdy mesic treba 50 kapsli, ale v tom mnozstvi, ktere by bylo nejspise ve vlaku, by to mohla byt fer moznost jak to zrecyklovat a zaroven marketingove prodat zakaznikovi 🙂

Majkl

My máme před domem kontejner na kovy například.

Facepalm

Problém je v tom, že většina těch kapslí je hliník/plast a u nás se nerecyklují. Hliníkový dělá jen Nespresso, ale tam zade nemůže být řeči o kvalitní kávě. Jakkoli marketingově by to využít šlo a v podání marketingu Českých drah by to jistě bylo něco hodně vypečeného :).

Vojtaur

Moznosti je vic, napriklad L’or je celkem dobry. Kazdopadne jen rikam, ze existuje spousta moznosti.

jan H

Je možnost používat nerezovou, znovu naplnitelnou kapsli. To umožňuje použít libovolnou, čerstvě praženou kávu…šikovný kompromis ve srovnání s pákovou mašinou. I co se týče nárokům na obsluhu, i co se týče nárokům na výstupní nápoj. 🙂

Facepalm

o těch tu ale bohužel řeč není. 🙁

medvěd

Zavedením minibaru se ČD alespoň přiblížily konkurenci.

Javert

Moc a moc to přeji JLV, pýše české železnice (v rámci podmínek, které jí ČD vytváří).

noerf

Je to jedna z ukázek rozdílu mezi ČD a Regiojetu. Zatímco Regiojet si palubní personál a úklidy vagonů zajištuje sám, stejně jako ostatní dopravci (Arriva, GWTR). ČD si jej pronajímá, což ji stojí reálně více.

D.S.

ČD si také zajišťují svůj minibar.

Z.K.

ČDMinibar je také zajišťován externí společností.

Pedestrian

Tess Promotion pokud se nemýlím.
Dopravce platí agentuře a ta pak nabere pár studentů a agentura je pošle k dopravci. Dopravce pak agentuře platí za zaměstnance SP a ZP.

D.S.

Z hlediska personálního samozřejmě ano, ale jako produkt je to v režii ČD.

Pajoš

A tuto teorii máte podloženou nějakými čísly, nebo je to další z Vašich domněnek?

noerf

Zkušenost. Když to dělá firma vlastnímy zaměstnanci, tak platí zaměnstnance, když si najímá na nějaké činnosti jinou společnost, tak musí mít nějaké zaměstnance, kteří řeší objednávky, fakturace, kontrola.

Baraba

1. pokud to dělám ve vlastní režii, taky potřebuju účetní, vedoucího, kontrolora 2. z vlastních řad nejsem schopen operativně pokrýt špičky 3. naopak v případě dočasného přerušení provozu, musím zaměstnance stále platit. 4. u firmy nemusím řešit „logistiku“ zaměstnanců – nezajímá mne, kde nastupuje a končí službu, neplatím mu ubytování. 5. veškeré „právní a pojistné náležitosti“ vždy lépe smluvně ošetřím ve vztahu s firmou, než se zaměstnancem. a je mnoho dalších důvodů proč je některé činnosti lepší dělat externě. Samozřejmě také mnoho dalších důvodů proč jiné externě nedělat. Ale samozřejmě stravování, úklid, ostraha a další služby jsou vždy výhodnější dělat… Číst vice »

Ondra

Velká pravda