Zakázka na pošumavské lokálky míří ke GW Train Regio. Soukromý dopravce porazil v elektronické aukci ČD
Soukromý dopravce je blízko získání další zakázky na provoz na tuzemských regionálních tratích, čeká se na verdikt radních.
Českým drahám hrozí, že přijdou o další část výkonů na regionálních tratích. Společnost GW Train Regio se stala vítězem soutěže na provoz vlaků v Pošumaví v Plzeňském kraji. Smlouvu ale nemá ještě jistou: musí o ní rozhodnout příští týden krajští radní.
Vítězství vyplývá z pozvánky na jednání rady příští týden, potvrdil ho krajský náměstek pro oblast dopravy Pavel Čížek. Radní musí rozhodnout o tom, zda vítěze elektronické aukce potvrdí, nebo zakázku zruší. Kraj totiž už dříve naznačil, že soutěž může zrušit. Cena v soutěži je vyšší, než kraj platí dosud. To je způsobeno požadavkem na modernější vozidla.
V elektronické aukci, která proběhla v únoru, se utkaly České dráhy a GW Train Regio. Státní dopravce dosud provoz na trati 185 z Horažďovic do Domažlic zajišťuje. Kraj výsledky aukce nechtěl už v únoru komentovat, stejně tak vítěz soutěže. „Do ukončení celé soutěže nebudeme průběh zadávacího řízení komentovat,“ řekl předseda představenstva GW Train Regio Peter Bosáček.
Novější vozy než regionovy
Pro GW Train Regio jde o logickou expanzi, provoz na pošumavských lokálkách již zajišťují v Jihočeském kraji. Dopravce neuvedl, jaká kolejová vozidla pro provoz v oblasti nabídl. Podle zadávacích podmínek je ale jasné, že z tratě by i v případě vítězství Českých drah musely zmizet regionovy, které na trati dosud jezdí. Podmínky splňují například motorové vozy Stadler RS1.
Kraj rozdělil zakázku na oblast Jihozápad na dva soubory: Pošumaví a Český les. Do zakázky na vlaky v Českém lese se přihlásily jen dráhy. GW Train Regio vyhrálo soutěž, která se týká linky P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy.
Pro Pošumaví chtěl kraj nejméně šest motorových vozů nebo jednotek s 65 a více místy na sezení. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a wifi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. Rozsah desetileté smlouvy je 7,56 milionů vlakokilometrů.
Zakázku se snažily České dráhy napadnout u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, námitky státního dopravce ale antimonopolní úřad definitivně zamítl.
Pro České dráhy jde o další ztracené výkony za poslední půlrok. Na konci loňského roku rozhodl Liberecký kraj, že provoz takzvané Českolipské železnice zadá Die Länderbahn CZ.