Zakázka na pošumavské lokálky míří ke GW Train Regio. Soukromý dopravce porazil v elektronické aukci ČD
Provoz v Sušici v roce 2011. Foto: České dráhy
Soukromý dopravce je blízko získání další zakázky na provoz na tuzemských regionálních tratích, čeká se na verdikt radních.
Obdobné vozidlo bude GWTR potřebovat taky na Trutnov – Teplice…
ČD si provozem 810 a jejích mutací řeže pod sebou větev. Nikdo už o tyto stroje nestojí.
A kde je souvislost s touto prohrou?
no že kdyby o ně zde někdo stál tak by tu soutěž museli vyhrát s přehledem
Ale vždyť tady je vůbec nemohli nabízet když nemají v max 100km/h tak to asi nebude ten případ.
no a proto o ně zadavatel nestál
Ale to nijak nepotvrzuje tvrzení že si tema 810 cd podřezávají větev …
nakonec jim zbyde hromada krámů o které nikde zájem nebude
To je ovšem běžná realita každého železničního vozidla které je na konci životnosti. A samozřejmě to neplatí jen na železnici. Vždy je například někdo do už hodí to auto/kolo/atd do šrotu protože už o něj nikdo nemá zájem …
Prohrává proto, že nabízí 40 let stará vozidla, pravda, trochu ošemelená rekonstrukcemi a objednavatelé je prostě nechtějí. Raději jdou do neznáma a rizika, prostě si říkají, že cokoli je lepší, než to stávající.
Až na to že tady 810 ani 814 nenabízeli … Ale tímto drobným detailem si tu vaši pohádku jistě nedáte pokazit že.
Ví se na 100%, s čím chce GW Train oslnit objednávanou oblužnost?
Bude to lepší než popelnice ČD.
Ovsem taky dražší …
To těžko, když GWT nabídl nižší cenu než ČD.
Ale srovnání je s tím co tam jezdí do teď.
Což je nesmysl, protože za to co dnes nechtějí jezdit ani ČD. Jinými slovy voláte ať tam zůstane současná „kvalita“, hlavně když to bude modré? To se pak vkrádá myšlenka, za kolik by to v současném stavu dokázal odjezdit GWT.
Tak tohle je dobrá mystifikace 😁
Nejdříve si ujasněné fakta. Cd to tam dnes provozuji s nějakými krapama za X peněz. A tato soutěž měla přinést lepší vozidla ovšem předpokládalo se že to bude dražší. Takže teď jsou dvě možnosti. Buď tam nechat krapy nebo si připlatit a mít tam něco lepšího. Případně třetí možnost udělat vyberko na krapy a snažit se snížit cenu …
Kde v tom vidíte že volám po zachování ČD v jakékoliv kvalitě?
Na to, že soutěž měla přinést lepší vozidla jste přišel kde? A ty „křápy“ by už za stejné peníze ani ČD neprovozovaly. Úkolem soutěží není a priori něco zlepšit, ale vyhovět evropským požadavkům na soutěžení výkonů a zároveň splnit požadavky objednavatele. Pokud nechce něco výrazně zlepšit on,a nevadí mu ojetina, tak nabídkou hogo fogo novinky sice neurazíte,ale nejspíš vás někdo převálcuje cenou. A peníze jsou jediným kritériem. Ještě jsem neviděl soutěž,kde by nějakou váhu měla elegance uniforem posádky.
Na to že soutěž měla přinést lepší vozidla jsem přišel se zadání na požadavky na vozidla. To jestli je smyslem vyberka prioritně jen vyhovět EU je věc jiná. Každopádně požadavky na vyšší rychlost, WC, klimu atd jsou věci kterým vozidla co tam jezdí dnes nevyhoví tudíž je logické že je požadavek na lepší vozidla … Nic víc bych v tom nehledal
Tak si ujasněme fakta, kraj definoval co chce a TWT nabídl lepší cenu než ČD.
Pokud srovnáváte to co je dnes s tím co na základě požadavků kraje nabídl jak TWT, tak i ČD, nabízí se logicky otázka, za co by to „dnes“ dokázal jezdit TWT když za to „zítra“ chce méně peněz než ČD. Protože srovnávat „dnes“ a „zítra“ je logický“ nesmysl.
Švestka napsal ze cokoliv bude lepší než ty popelnice ČD. Tak buď myslel že cokoliv bude lepší než to co tam jezdí dosud nebo to myslel jen jako provokaci ve smyslu že každý dopravce nabídne ve výběru lepší vlaky než v tom samém vyberku ČD. Což pokud někdo vyhraje s nižší cenou tak je nepravděpodobné že by zároveň nabízel zásadně vyšší kvalitu. Proto srovnávám co bylo a co bude jelikož ta druhá volba od švestky mi smysl nedává. Spekulovat o tom co a za kolik by tam mohlo do teď jezdit nemá cenu, je to jen hádání které nijak diskuzi… Číst vice »
chtěl si napsat, že přivede zase nějaký šrot který bude horší než současný stav…
Každá soutěž, která přinese modernizaci vozového parku, je plus. Navíc dokud ČD v rámci nabídnutí nejnižší ceny provozují šrot, spíš to jejich image škodí.
ČD nabízely RS1. Pokud je pravda, že GWTR nabídlo zmiňované jednonápravové Kolzamy za vyšší cenu než to nyní jezdí ČD, tak jde jen o vyhazování peněz za nulové zlepšení komfortu cestování. Holt to je tak, když se soutěží jen na cenu.
Nemůže to být pravda. Kolzamů není 8.
Jak by mohly nabídnout GWTR Kolzamy, když má dva a je potřeba osm vozů? Není lepší držet se faktů a ne spekulací?
Že mají aktuálně dva neznamená, že nebylo dalších 9 na prodej. Pozdrowienia z Polski. 😉
Je úplně jedno, kolik jich je na prodej. S tímto se nehlásili. Tečka. Šíříte pouze bludy, nevím, zda záměrně nebo jen z neznalosti, každopádně takové příspěvky tu tolerovány nebudou.
Není to sice pravda, ale mohla by být! 🙂
Ano, když ji budete opakovat dost dlouho….to se naučili již v reichu….
A taky prý plánují koupit Eas, tak ho tam určitě budou nasazovat.
Že mají aktuálně dva neznamená, že nebylo dalších 9 na prodej. Pozdrowienia z Polski.
Ještě nedávno jste mi odepisoval, že maj jeden, i když měli 2… Pořídit další by neměl být problém. Toliko k faktům. Ale když nesplňují podmínky, jak se dopátrali kolegové níže, tak je to asi pasé (i když jako záložní jednotky by projít mohli, požadavky byly hlavně na kmenové jednotky).
Mimochodem, nedávno jsem si poslechl podcasty s pány Bednárikem a Jančurou – díky za ně! Ale není tohle ideální příležitost (samozřejmě, až pokud jim to tedy bude definitivně přiklepnuto) vyzpovídat někoho právě z GW Train? Případně, když už píši k podcastům, zástupce z NTM? To by mohlo být velmi výživný 😀
Kolzamy právě podmínky splní…
Já si to také myslel, ale v příloze (s detailními požadavky) je např. dle Suriho a Arese vzduchové vypružení a kolejnicová brzda, což asi fakt nemají…
Je úplně jedno, kolik jich mají, když je tam nenabízely. V současném personálním složení NTM v oblasti železnice není rozhodně nikdo na podcast zajímavý. GWTR určitě bude.
Výborně, budu se těšit. Podle mě v NTM rozhodně zajímavý lidé jsou. Třeba Bohdan, s jeho minulostí u ZMŽ. Otázka je, jestli by měl zájem…
Když víte co GWT nenabízel, tak jistě víte co nabízel. Proč to nezmiňuje v článku?
SA109 (Kolzam) nabídnuty být nemohly, protože nesplňují zadávací podmínky. Vzduchové vypružení do nich bude těžko někdo dosazovat
Modernizaci nepřinese soutěž sama (tam jde jen o cenu dopravního výkonu), ale zadání objednatele, který uvede požadavky na podobu vozidel. Pokud bude osvícený, budou nová vozidla. Pokud ne, nasadí tam dopravce to, co má, nebo co levně někde z druhé ruky sežene.
Mít peníze se dneska řekne být osvícený?
Myslím si, že GWT mají na Šumavě zkušenosti a vozový park a tak to dají. Bohužel obrana ČD v této soutěži – přes ETCS byla velmi nešťastná a zjevně nebyla konzultována s těmi kdo o tom něco vědí. Nápady získávat konkurenćní výhody přes ETCS se na regionálních tratích ukázalo jako zcestné. Měla by to být i výstraha pro SŽ, že peníze daňových poplatníků se nemohou promrhávat na nesmyslné projekty.
Pokud bude ETCS v termínu zaveden, někdo (vždy daňový poplatník) mobilní část stejně zaplatí. Co je lepší, rozpustit investici do několika let nebo ji uhradit jednorázově? Je však možno i ušetřit a udělat nástupiště před vjezdem do uzlové stanice a cestující si pěšky dojdou na přestup na spoje na hlavní trati. Pokud MD na objednavatele nepůsobí ve vztahu k potřebě vybavovat vozidla ETCS, asi svým termínům aktivací moc nevěří.
No tak asi jak kdo maže tak jede ,stačí se podívat zpět jak GWTR vzniklo.Jinak bohužel jeden strojvedoucí u ČD neuživí 5 úředníkú na GŘ a regina je prokletí ,tohle nikdy nemělo vznikkout.Jediný užitek z toho je ,že v Parsu byla práce pro lidi z okolí.Ano levná varianta pro lokálky ,ale jízdní vlastnosti katastrofa a strašně hlučné.Tak kraje chtějí raději starší 845 ,nebo prostě něco jiného.Prostě ČD dělá léta vše napůl a pak se diví ,že ztrácí výkony.Udělat u řady 843 uzavřenej okruh WC a u B stanoviště 1 třídu ,tak to na Libercích mohlo jezdit dál a Arriva by… Číst vice »
Elektronická aukce, ty mazale.
To neznamená, že neměli informace.
Tohle nebyla soutěž technických inovací, to jste úplně mimo. Úkol zněl jasně: splňte podmínky a nabídněte nejlepší cenu.
No tak s GW to může být zajímavé. V článku se píše 6, ale reálně je požadováno minimálně 8 vozidel (6+2 zálohy + záloha záloh). No a zdá se, že jedinými podmínkami je min. 65 míst (+8 míst na kola a 2 na kočárky), částečná nízkopodlažnost a Vmax. 100km/h. No z toho vyplývá, že sice regionova neprojde, ale důvod jásat tu také není. Vychází to téměř na míru polským SA109 (u nás 817), které už GW má (zatím 2, ale schválené a upravené). Ty mají mít 73 míst pro sedící, podle fotek s počtem kol a kočárků nebude problém, částečně… Číst vice »
Tak ten interiér to je fakt šílenost. To jste mě dostal … Chudáci cestující. Brrrr
Tak požadavky na interiér máte níže, čili to by to museli překopat dost výrazně…
Tak to musí – vozidla jsou okolo 15 let stará, ale nevidím tam úplně důvod, aby to nešlo. Ale víme jak vypadá anatomická opěrka, když není dost místa…
Požadavků je ve výběrovém řízení celá řada. Jednotky z Polska (817) zadání nesplňují, nemají kupříkladu dvounápravové podvozky.
Jestli je tam i tohle tak jedním slovem: Hurá!
Tak uvidíme, co přivezou 🙂
https://zdopravy.cz/zakazka-na-posumavske-lokalky-miri-ke-gw-train-regio-soukromy-dopravce-porazil-v-elektronicke-aukci-cd-76611/#comment-488952
Žádná podmínka na dvounápravové podvozy v zadávacích podmínkách bohužel není.
Tak to se omlouvám, to bylo asi u souboru Plzeňsko, každopádně pochybuji že má 817 vzduchové vypružení a kolejnicovou brzdu a to už v požadavcích skutečně je. Stejně tak má klimatizaci pouze u strojvedoucího, u cestujících ne.
SA109, (resp. 817) vzduchové vypružení nemají, takže zadání nesplňují
Nic takového se tam nepíše
Zlatá 810
No potes koště s řadou 817
Všechny podobné aukce ani jinak končit nemohou. ČD zůstanou jen tam, kde nebude nikdo jiný zájem.
Pokud kromě provozu živí ještě baráky plné systémových specialistů a dalších různých překladačů papíru, tak se nemůže nikdo divit. Chudáci lidi v provozu, ty makají a ještě mají drezúru jak v cirkusu.
Celý systém provozování tratí a správy železnic je nepřínosný a nemůže zajistit modernizaci vozového parku a tratí zároveň a už vůbec ne optimalizaci.
Pouhé střídání provozovatele nepomůže, protože nové jednotky musí tak jako tak zaplatit kraj. To se promítne do nákladů na osobokilometr. Pokud by jste požadovali po SŽ úpravy trati za státní peníze, jelikož na vedlejších tratích nedokážete generovat zisk, s jistou pravděpodobností tento požadavek odmítne. Dohodnout se s ostatními dopravci na vedení přímých vlaků, je taky běh na dlouhou trať. To všechno dohromady limituje snahu o zlepšení železniční dopravy.
Domnívám se, že zakázku nakonec zruší a to nikoli z důvodu dopravce, ale z důvodu zvýšení ceny, která je v protikladu aktuální ekonomické situaci i poptávce po veřejné dopravě.
ČD taky nemusí za stávající ceny jezdit navěky
Každé vozidlo bude stát víc, než Regionova a 810, to by tam nesmělo nikdy jezdit nic novějšího.
Zní to sice logicky, ale v tomto případě to tak nemusí být protože současná cena není nastavena s ohledem na nabídky konkurence takže může být klidně přemrštěná vzhledem k reálným nákladům … Ale netvrdím že to tak určitě je.
Vždyť proběhla elektronická aukce, to je výběr z dvou dopravců, to není zadání napřímo.
Na to co tam jezdí doteď?
No tak to mě po… Nejhorší dopravce pod sluncem a dostane další výkony. Hlavně ať tam nejezdí regiosprintery, horší vozidla na světě neexistují. To i stávající regionovy jsou oproti nim luxus.
(a připomínám pro případné rejpaly, že nejsem režijkář, naopak, za služby národního dopravce si milerád zaplatím víc za jízdné)
V JČK nejde o problém dopravce, ale objednavatele. Když si na vožení písku objednáte dodávku místo sklápěčky, tak to taky nebude fungovat.
Já mám GW train rád, ale fakt je, že všichni kolegové z Šumavy když hodnotili vozidla, kterými jezdí (na trati Strakonice – Volary), tak jednoznačně volili jako nejlepší 814.501, pak kupodivu 810 a RS až jako poslední. Ptal jsem se proč a nadávali hlavně na velký hluk a tragicky málo místa, když jede kdokoliv, kdo nemá jen malý batůžek nebo tašku. Každé kolo nebo velký ruksak není moc kam dát (do polic se nevejde a prostor mezi sedadly je malý) a zabere spoustu místa v už tak malé jednotce.
Vy v 810 máte kam dát kolo?
Některé prošly úpravou, jedna dvojsedačka šla dopryč. Je to takové DoDo.
Dá se tam nacpat na plošinku, ideální to rozhodně není, to je pravda. ČD kvůli tomu vozili 015-ky, GW má trochu problém – 810 (816) tam posílá víceméně jako zálohy, s kolama je pak trochu háček, zejména když se nenahlásí skupina…
Spíš jde o to, že přes určité výhody (modernější, nizkopodlažní apod.), mezi cestujícími RS oblíbené nejsou…
Světlo světa spatřila i 810 s 3 háky na kolo na představku.
Šesti háky
Kola ve vchodu do patráku mi snad vadila méně (přehání, ale jen trochu). Po kolapsu s koly začali GW k sprinterům v sezóně připřahat ty boží slovenské hytláky předělané na kolovozy. Možná je to předsudek kvůli tomu bordelu na začátku po převzetí od ČD, ale GW prostě nemusím. Jak říkám, turista, byť na Šumavě pečený-vařený, takže místní mohou mít jiný názor.
Já doteď nevím co je lepší – za ČD to bylo kapacitnější, ale v posledních letech provozu vlaků pod ČD tam byly (podle mě) strašný šroty. Brejlovci na tom kapali jak mouchy, vozy (někdy i doslova) ve sra*kách… Na GW bylo fajn, že co tam přišlo (vozidla), tak bylo obnovený, opravený a docela to fungovalo. Problém je, že vozidla nejsou úplně vhodná a trochu nešťastně reagují s posilováním souprav. Někdy i člověk zavolá, že pojede skupina 30 dětí na Stožec, že by bylo záhodno připojit vůz navíc, všechno dispečink potvrdí a ráno stojí v Číčenicích sólo 816 nebo RS… tak… Číst vice »
Jako místní mám stejný ázor jako Vy. S GW Train přišlo k nám na Šumavu zhoršení. Já už tady se snažím jet raději autobusem, pokud to jde, vlaku se vyhýbám.
A jak hodnotili 628 DB?
Ta Strakonice – Volary nejezdí 🙂 Jinak si myslím, že by prošla dobře.
Sakra Víťo, to není pravda… 😀
Myslím že jsme to spolu řešili, že třeba já z GW flotily preferuju jednoznačně Regiosprintery… 😀 🙂
Vidíš, už ani nevím, že jsme to spolu řešili (konkrétně pro Šumavu RS vs. cokoliv ostatního) – Tak sorry, že mi to vypadlo, já to téma musel řešit s Lazym a Volyňákama prakticky každej tejden, bo si furt stěžovali.
Tak dobře, je to 8:1… ale ty budeš proti regionově a priori xD Mimochodem, to ti přijdou lepší než ty exDB 628? To snad ne? Víš, že je nemám moc rád, ale podle mě jsou jinde…
Hele mě ty RS na té „mé“ trati ze Strakonic prostě baví… 😀 Vždy jsem byl zatím spokojen. Skvělá klimatizace, funkční wi-fi a super výhled přes ty „obří okna“… 🙂
Hodnotím ale pouze z pocitového hlediska občasného cestujícícho :).
*občasného cestujícího 🙂
Během dvou týdnů (v létě 2019 a 2020) jsem nezaznamenal, že by to mělo funkční klimatizaci. Vždy okna dokořán a dusno na padnutí…
Ono tam ani v horních částech vozu žádná police není. Háčky na oděvy jsou jen zřídkakde. Je to prostě vůz, určený tak maximálně pro 15 minutové popojíždění, nic víc.
Opět špatně. K čemu má stát České dráhy? K čemu je zřídil? Aby zajišťovaly základní obslužnost. Soukromníci ať jezdí tam, kde ČD z kapacitních důvodů nemohou, popř. vlaky na víc. Nebo ať si zřídí vlastní trati.
taktak, měl by české dráhy rozpustit a hotovo… lidi z odborů a z GŘ na dlažbu…
stát by měl ČD zajistit lepší pozici, jako tomu je třeba v Německu.
Pozice ČD v Německu vám přijde nějak extra dobrá?
V Německu směrem k tamnímu národnímu dopravci DB? Tedy k dopravci, který tam (vlivem soutěžení, které tam je zcela běžné) ztratil nemalou část výkonů a v některých oblastech nejezdí už vůbec? 🙂
Stát fakticky není zřizovatelem Českých drah; je pouze hlavním akcionářem ČD a.s.
České dráhy samy dlouhá léta zdůrazňovaly, že jsou „standardní akciovou společností“, a tudíž by se na ně mělo nahlížet jako na kteréhokoli jiného dopravce.
Výsosti, nenechte cloumat vztek svým majestátem.
Škoda času.
nekrmte troly
Nebojte se, počkejte si, dočkáte se…unitární železnice…
Bylo by moc hezké, kdyby ČD byly „standardní akciová společnost“. Bohužel v praxi jsou svázané zákonem o veřejných zakázkách a trpí politickými hrátkami (s každou novou vládou nové vedení).
Ve skutečnosti jsou ČD jakýsi hybrid mezi firmou a úřadem.
Když ČD mají něco koupit, tak musí podle zákona o veřejných zakázkách (místo na odpovědnost nákupčího a podle interních procesů).
Když ČD dochází peníze, tak se čaruje (prodají nádražní budovy, pozemky pod kolejemi,….) státu.
Tohle dnes pane Králi nikdo neřeší……podívejte se schválně jak se to všechno sere. To co fungovalo, tak se zruší a nesmyslná výběrová řízení na blbosti se řeší. Pro všechny to jsou akorát prachy na deset let a někdo toho chce využít. To samé je autobusová doprava.
Vzpomínám maně na zimní jízdy rychlíky Českých drah z hor, tři hodiny v netopícím vagóně s netěsnícími okny. Vzpomínám maně na žabotlamy, u kterých vám při pokusu otevřít okno to okno zůstalo v ruce, a u kterých se na záchodě válelo čtrnáct dní na podlaze stejné hovno. Vzpomínám na smrdící přiopilé průvodčí a jejich bodré „přistoupilííí?“.
To bylo taky to, co fungovalo a zrušilo se příchodem konkurence?
Konkurence to má tak na háku, že po vás ten lístek kolikrát vůbec nechce…
Zajímavé je, že B249 a 251 jsem několikrát a pokaždé topilo. Když jsem před nynější epidemií jezdil 810 a ještě dříve Bftn791 na R27, tak jsem se taky zimou netřásl…
Co se týká čistoty, je to především problém cestujícího dobytka…
Co jste dělal loni, je zcela irelevantní. Já mluvím o těch bájných dávných dobách, kdy byla jedna Dráha, co měla v gesci všechny vlaky a koleje a na jejíž fungování tu nejeden starobolševik vzpomíná se slzou (vodky) v oku tak, že by neznalý člověk získal dojem, jak tu byl rozjebán železniční systám japonských kvalit. Přitom to tehdy fungovalo jak někde ve střední Asii a jezdily často takový šroty, že by to dneska snad ani nesmělo na koleje. Jinak, že je problém čistoty problémem cestujícího dobytka je pravda opravdu jen zčásti. To, že někdo udělá bordel, je smutný, ale že ho… Číst vice »
Když něco objednává stát (vláda, ministerstvo dopravy), tak bych to dejme tomu chápal. (Jsem proti, i když uznávám důvody pro)
Ale kraje nemají s ČD a.s. nic společného.
„K čemu má stát České dráhy? K čemu je zřídil? Aby zajišťovaly základní obslužnost.“
Tohle je ale objednávka Plzeňského kraje, který s ČD, a.s. nemá absolutně (ani vlastnicky, ani co do kontroly účetnictví atd.) nic společného.
Mimochodem ty „kapacitní důvody“ (při kterých byste neČD dopravce někam pustil) podle vás nyní někde existují, nebo ne?
Vlastní liberecký krajský DP je podle místních komentátorů dobře.
Vlastní státní nebo krajský vlakový dopravce je ale podle místních komentátorů naopak špatně.
Místní komentátoři evidentně komentují a hodnotí jenom podle emocí.
Jste zcela mimo. Tady jde o zcela jiné skutečnosti.
Samozřejmě a na co stat zrizoval csad a benziny, csa a telecom co? Pane, budíček už pár let zijeme jinak. Stat by nemel vlastnit zadnou apolecnost, je to nejhorsi vlastnik- viz napr. Ceska posta, CD atd… Naopak stát by měl být co nejmenší a co nejmíň zasahovat a starat se o lidi – s výjimkou těch co se opravdu o sebe postarat nemůžou….což se vlastně taky neděje poslední dobou 😞
Což taky není úplně dobře, viz zdražení vody o více jak 1000%. U elektřiny máme ČEZ a tam se zdražení projevilo jen o 750%. (porovnání cen 1990/2020 bez započtení inflace)
To je vůl.
Jezdím už deset let jako cestující na trati Číčenice až Sušice skoro každých čtrnáct dní do práce a z práce. A sem plně za to ať to tam to GW jezdí. Zaprvé se zlepší vlaky a taky doufám že trošku popravy jízdní řády při přestupu v Horažďovicích je to dost na knop. A ta rychlost to je úplně v pořádku na trati z Horažďovic na Sušici se dělala loni rekonstrukce a mám za to že se stim bude pokračovat i na Klatovy. Už teď je to znát na jízdě těch vámy tolik opovrhovaný my REGINYMY. Ale sem pro.
Gw train má taky regionovu a 810.
každá sranda něco stojí…i nové vlaky
Aneb jediná věc, kterou lze dělat bez peněz, jsou dluhy…
Já bych se tak neradoval. Přechod od ČD k GW kolem Lipna mě tedy neohromil. Mluvím jako sezónní turista, místní mají možná jiný názor.
To ale není chyba GW, ale chybné objednávky JIKORDu, který je narozdíl od POVEDu naprosto neschopný.
Jenže dopravce si opravdu jř neurčuje, to z vás někdo udělal blbce… je mi líto.
To určuje nějaký úd objednavatele…
přestupy v Babinech jsou úplně na ho….. Ale jsou v souladu s požadavky kraje ne regionální dopravu.
wat?
A opět další prohraná soutěž ČD, gratuluji. Tak co, už se začali zamýšlet, nebo furt nic, nic se neděje, všichni jsou zlí, snižovat náklady nebudeme, přemýšlet mnohem víc o modernizovaných ojetinách než o pomalé obměně novýma taky nebudeme…
Hele já ČD fandím a byl bych rád, kdyby zůstali dominantním dopravcem, ale ta neschopnost je do očí bijící.
Modernizované ojetiny už do repertoáru ČD pronikly. Tohle je hlavně věc objednavatelů, jaká vozidla budou požadovat a platit.
Pronikly, ale je jich jen málo a nedávno jsem někde četl, že chtějí furt jít hlavně cestou náhrady úplně novými. Zní to hezky, ale jako Česko na to nemáme, takže to neznamená nic menšího, než že někde budou jezdit krásné moderní vlaky, ale na polovině zůstanou Reginy, honeckry a béčka, který jsou pro objednavatele právem nepřijatelný. Soukromníky za to sice někteří kritizují, ale je to ideální postup koupit něco staršího a zmodernizovat to, v 90 % to stačí.
Já proti „opravenému šrotu“ nic nemám, v realitě ČR je to OK. Nicméně opakuju, jestli někde bude jezdit „domácí šrot“ Bymee nebo „německý šrot“ desiro nerozhoduje dopravce, ale objednavatel.
Tohle jsou hlavně všechno šméčka, které mají na pohled vypadat že je to nutné a potřebné !!! Ti dopravci jsou stejně všichni jedna ruka……….jsou v tom jenom prachy !
A nejsou Vlkovy. A to je ten problém.
To je ale hodně obejvné zjištění, že smyslem podnikání je zisk.
Tak zrovna GW Train mě nevadí pokud nebudou jezdit s tím stanovým cyklovozem jako KV kraji a regiosprintery tak si pravděpodobně polepší. Ovšem nezávidim těm kteří Regiosprinterem pojedou v létě
Kdybyste si to přečetl, tak byste zjistil, že regiosprinter po plzeňském kraji fakt jezdit nebude…
Tuší někdo, co tam mají v plánu nasadit? Čekal jsem, že ČD nabídnou ty nově dovezené RS1 a vyhrají to s nimi, ale u GW mi z aktuálního vozového parku vychází jen Sprintery, kterých není dost. Nějaké celkové míchání s těmi Kolzamy SA109 by jim možná něco uvolnilo, ale ty jsou zase jen dva. Takže mi vychází, že budou kupovat nějaké ojetiny, nic nového by vyrobit nestihli a asi by to také nebylo levnější, než ČD. Otázka je jaké.
RS1 je volných víc než ČD koupily, je jich několik stovek po Německu. Sprintery jsou všechny zasmluvněné, budou to podle mě RS1. Navíc Spinter by nesplnil podvozky IMHO.
Vyrobit by se samozřejmě stihlo.
A kdo má dnes ve výrobním programu takové vozidlo?
Napadá mě Alstom Lint 27 a nebo Pesa Link 1. Ale zda by to pro ně bylo zajímavé, těžko říct.
bude ČD následovat ČSA? každopádně rozpad železnice na mnoho dopravců nevidím jako dobrou věc pro cestujícího 🙁
Já to jako dobrou věc vidím, od nástupu alternativních dopravců šla kvalita nahoru i u ČD. Je to jen logické, prostě konkurence vede ke snižování cen a zlepšování služeb, klidně to lze srovnat s těma aerolinkama. Když odhlédneme od současné koronasituace, tak co umožnilo, že si dnes skoro každý může dovolit letět s batůžkem na druhý konec světa? Právě ta konkurence. Dokud trh ovládalo pár velkých státních aerolinek, bylo létání luxus pro vyšší třídu. Nevýhody spočívající téměř výhradně v nejednotných jízdenkách, lze řešit jednotnými prodejními portály, nebo jednotným státním jízdným. Opět lze srovnávat s letectvím. Když někam letíte, tak také… Číst vice »
„Nevýhody spočívající téměř výhradně v nejednotných jízdenkách, lze řešit jednotnými prodejními portály, nebo jednotným státním jízdným“ – no tohle je právě ten kámen úrazu, i cena bude nepochybě vždy vyšší a výhoda věrnostních programů se tím také smázne
No kdyby to bylo jako v letectví…. Takové kiwi.com na kolejích… Tak by to šlo.
Ale to jsem se jen zasnil. Funguje to jinak.
A hlavně paragraf 1-10🙄
tak třeba plzeňský kraj má IDS a je fakt jedno čím jedu (tedy krom ČD Ex v některých místech)… takže tam už je fakt dost jedno kolik třeba na trase Kašperské hory-Plasy (aktuálně těchto 130km za cenu 72,- ) bude dopravců. ano z pohledu turisty jedoucího z druhů části země(koule) je to nepraktické (neznalost terénu – tarifu), tam pak leda národní tarif.
Integrovány jsou na území PK i všechny Ex ČD.
i Ex6 nebo SC z Plzně na Prahu (za předpokladu, že jede)? to se mi nezdá…
Na území PK. Ano, Ex6 v úseku Plzeň hl. n. (včetně) – Domažlice/Mariánské Lázně. Včetně Ex/IC.
ano na Cheb, ale na Prahu nee.. ale ono to stejně nestaví 😉
Ex na Prahu cestou z Plzně zastavuji ve stanici v Plzeňském kraji?
Nějak hledám to zlepšení? Třeba GW a jejich neklimatizujici popelnice RS? Landerbahn v UK s RS co věčně nahrazuje 810, nebo autobus, Regiojet s loudající 628, liberecký kraj s drahým IDOLEM? No zatím to moc výhra není.
A nebylo to náhodou spíš stabilizaci financování veřejné dopravy, hm? Vy si už asi nepamatujete na ty problémy s nejistotou, kolik ČD vlastně příští rok vůbec dostanou peněz?
Soukromníci v regionální dopravě opravdu ten efekt jako Jančura s RGJ nemají.
domnívám se, že ČSA následovat nebudou ale rozhodně se nejedná o tom, že ČD je v nějak dobré situaci. Na druhou stranu, má obrovský vnitřní dluh zastaralých jednotkách. Možná i mít strategický dokument rozvoje místních doprav by se hodil neb občas není jisté, jestli by nebylo lepší někde použít autobus a více propagovat P+R. A konečně ČD je dopravce v místě, tudíž není závislá na turistech
Prakticky nic z toho co píšete není schopné cd a ani jiný dopravce ovlivnit.
Rozpad na vícero dopravců nevidím jako negativum pro cestující, pokud funguje IDS kraje (i když je na místě argument, že některé kraje, jako např. jihočeský, de facto žádný IDS nemají nebože máme kraje velké, jako špendlíková hlavička) a SJT (ano, který se stále dovytváří) a to vůbec nemluvím o tom, jak jsou tyto „soutěže dopravců“ přínosné pro cestující, co se týče kvality cestování.
Pokud ano, bude mít tento stav pouze přechodnou povahu.
Nejvýše 30 let. Pak se vymění se SprŽel a všemi soukromníky…
No uvidíme, jaké ojetiny a odkud to přinese.
V radě Plzeňského kraje má většinu ODS, celkem 5 hlasů včetně hejtmanky Mauritzové. STAN, jehož členem je náměstek pro dopravu Pavel Čížek, má 2 hlasy, stejně tak Piráti mají 2 hlasy. Takže rozhodující bude postoj ODS.
Když jsem asi 2 roky nazpět slyšel od jednoho ekonoma, že ČD nebudou do roku 2030 existovat, že nepřežijí postupující liberalizaci železničního trhu, tak jsem se tomu v duchu jen smál. Jenže ta předpověď nabírá čím dál tím víc reálných rozměrů. Bohužel státní podnik nemůže být při otevřených soutěžích nikdy konkurenceschopný, sice může nabídnout moderní vozidla, ale za mnohem vyšší náklady než soukromý podnik. ČD budou tak postupně ztrácet soubor po souboru, sice na ty největší nemají soukromníci kapacity, ale je jen otázka času, kdy se na náš trh dostanou i velcí zahraniční hráči, viz třeba snaha Renfe koupil Leoše.… Číst vice »
Nelze se divit. Dokud ČD bude živit palác na nábřeží a rozhodující slovo budou mít soudruzi odboráři, nikdy se z nich moderní konkurence schopná společnost nestane.
mě by třeba zajímalo, když přijdou o nějaké to % výkonů, zda někdo z kancelářských opustí své místečko?
Dokud.bude jezdit byť i jen jeden vlak, tak kancelářské je treba drzet na svych mistech. A az nebude ani jesen, pak budou v kancelarich ridit podnik v upadku……
Automobilky (čím víc na západ tom víc to platí) jsou typické firmy kde mají velmi významné slovo ti vaší soudruzi odboráři a přesto jsou konkurence schopné.
Ale to není obhajoba odborářu.
Jenže tam se odbory starají především o zaměstanace.
Psali snad Škodováčtí odboráři na Ministerstvo vnitra, aby vyřadilo X a Y z VŘ na policejní vozy, jelikož X a Y nejsou dostatečně českého původu?
Můj příspěvek ale reagoval na tvrzení že při řízení cd mají rozhodující slovo odboráři což určitě není pravda … A není to tak ani v těch automobilkách kde je pozice odboru velmi silná.
Je rozdíl mezi moderními odbory ve výdělečné firmě, které se starají o zaměstnance a o to, aby ta firma vydělávala a zaměstnanci se měli stále lépe a pohrobkem ROH.
Že je přebujelý úřednický a administrativní aparát dlouholetým problémem jak ČD, tak takřka všech státních subjektů (vezměte si třeba EU, kde se musí platit stovky až tisíce překladatelů), ale odbory jsou v takto velké firmě nezbytné.
Proč myslíte? To ti odboráři ten palác uklízejí? Nebo vaří v kantýně? Nebo co tam vlastně tak strašně moc potřebného dělají?
Že by třeba lidský kapitál nebyl pro tu firmu potřebný, hm?
Přesné!!!!
Kolik % toho paláce na nábřeží reálně ČD má? Pokud vím, hlavní část je Ministerstva.
Musíme šetřit panstvo…
Takže milé představenstvo, máte padáka. Vy odboráři taky.
Od nového roku bude pouze Ministerstvo železnic, které bude přímo spravovat ČD, respektive SD…:-) 🙂 🙂
palác na nábřeží vlastní min.dopravy. CD jsou tam v nájmu. pokud myslíte úředníky, uveďte prosím něco víc než tyhle výkřiky. moc by mne to zajimalo (a to není ironie). soudruzi odboráři rozhodují o prd, reálné škodí hlavně politická objednávka a kšefty. myslíte že by super kšefty jako výroba regin, 750.7, zatopku, reko esa a další co ani neznám by páchal nějaký soukromník? ne, někdo podojil dráhy, které teď proto jdou do šipku. pokud nemá být zakázka ztrátová, tak tyhle drahé nákupy prostě zvedají cenu. nemluvě jistě o zlodejinach v režijních smlouvách… za stav drah může MD. ne odboráři. ti za… Číst vice »
Nemyslím si, že by ČD měli zaniknout. Naopak velmi pravděpodobně i nadále zůstanou největším dopravcem v osobní dopravě, byť jejich podíl na celkovém objemu osobní dopravy klesne.
Tak jejich zánik či nezánik je otázka politického rozhodnutí, existovat můžou i bez jediného výkonu. Také ale nepředpokládám, že by je stát rušil či privatizoval, nicméně rozhodně mě nepřekvapí, když se po liberalizaci propadnou někam na 60 % výkonů třeba.
Což by tak odpovídalo jejich významu. I 50% bude úspěch.
Proč myslíte, že státní podnik (a ČD nejsou státním podnikem, ale akciovou společností) nemůže být v otevřených soutěžích nikdy konkurenceschopný a moderní vozidla může nabízet jen za mnohem vyšší náklady než soukromý podnik?
To vychází z nějaké ekonomické teorie? Přece dominantní dopravce by měl nových vozidel logicky nakupovat více a dostat se tak na lepší ceny než nějaký minoritní soukromník. Samozřejmě, kdyby měl jasnou strategii obnovy vozidel a držel se jí. A jestli se nemýlím, tak se z ČD udělala a.s. právě proto, aby nebyly v nevýhodě při soutěžích.
nemůže, protože ho řídí čeští politici. stejně jako chytrou karantenu, očkování, eshop na dálniční známky aj.
V takovém podniku, který navíc ještě k tomu neoptimalizuje, jsou obrovské náklady na řízení, které se prostě a jednoduše promítnou do smluv s objednateli, mohou sice nabídnout nižší cenu, ale budou ve ztrátě za cenu několika výkonů navíc. Samozřejmě podnik jako ČD, který má vysoký rating, má možnost lepších úvěrů a spolupráce se zahraničními dopravci a výrobci, ale jinak konkurenceschopnost je prostě a jednouduše nízká.
Stále to mohou radní zrušit kvůli ceně. Nejsem sice zastánce soukromých dopravců na regionálních tratích, od toho stát má svého dopravce, ale to je pouze jen můj osobní názor. Ale novější vozidla než RegioNovy jsou opravdu potřeba, regina je větší hnus než ta 810.
Strana a Vláda má dokonce i své pekárny!
Služba základní potravinové dodávky ve veřejném zájmu tam, kde si pekárna na sebe nevydělá, existuje?
Zas jenom hloupá demagogie.
A to si tam toho člověka z GW pozvou aby mu tam případně řekli že jel zbytečně, že se rozhodli to vyberko zrušit?
Proč by tam ten člověk jezdil? Výsledek hlasování se dopravce dozví tak jako tak.
Je to napsané v tom článku, že ho pozvali na jednání rady.
To tím není řečeno. Veřejně dostupná pozvánka na zasedání rady kraje (která je ale stejně bezpředmětná, protože COVID) neznamená, že byli na jednání pozváni zástupci dopravce.
Viz zde: https://www.plzensky-kraj.cz/pozvanky-na-schuze-rady-plzenskeho-kraje-2021-vol
Tak to jo. Díky 👍
Dalo by se zjistit jaká vozidla nabídli oba dopravci?
Pryč se Reginama! Ať to vyhraje kdo chce, hlavně ať zmizí Reginy.
Je spousta míst, kam se regionovy mohou přesunout. Tedy tam, kde dnes jezdí 810.
Do Tlumačova i s 810 🙂
Ale tak člověk nemá nic proti 810, když se používá tam, kam byla určená. Což jsou okrajové časy na lokálních tratích, které nelze jednoduše nahradit autobusem. Např. spojení do Dolního Žlebu.
Blbé je, že osmsetdesítkama je železnice předávkovaná. Taková 810+010+010 jezdící Zlín-Kroměříž je peklo.
Přesněji: byla peklo, už se to lepší.
Přijít o tangentu, to se bude režijkářům jezdit z Domažlic do Klatov hodně těžko.. přes Plzeň 🙂
Tohle přece platí o každé trati o kterou cd přijde že objet to je problém …
plzeňskej tarif není drahej, si prostě koupí lupen (jestli to tedy umí, kupovat si jízdenky?)
Spíš pojedou autem, jako ostatní.
Buď autem, nebo jinam.
ČD by se nad sebou měly hluboce zamyslet…
Proč? Zapadá to jejich strategie: soustředit se zejména na výkony v elektrické trakci.
Jo s kde stě vyčetl takovou strategii?
z jejich naproste ignorance motorove trakce?
Jestli to spíš není tím že ten problém se docela těžko řeší při ceně nových motoraku a problémů sehnat kvalitní ojetiny …
Furt mají .. hromadu výkonu v dieselové trakci. A nákup regiosharku a ojetých rs1 je ingnorace?
Asi před patnácti lety to řekl nějaký dnes už dávno zapomenutý ředitel a od té doby je to navždy pravda …
Proto tedy konečně dotáhly VŘ na DMU120, hovoří o DMU70 a krajům, které jim nabargrovaly, slibují i nové motoráky?
Proč? Protože slovo ZEJMÉNA není totéž co VÝHRADNĚ.
Co přesně znamená věta „V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků.“ Takto formulovaná podmínka bude splněna i v případě, že tam bude místo pro jeden kočárek a jedno kolo…
Příloha 1: Požadavky na vozidla na celek Jihozápad Část Pošumaví Vlaky kategorie Os budou vedeny jednotkami nezávislé trakce. • schválena pro provoz na železničních tratích v ČR, • vybavena klimatizací v prostorách pro cestující (též v prostoru pro strojvedoucího), • vybavena prostředky bezdrátové komunikace, které budou umožňovat cestujícím přístup na internet ve formě wi-fi, • vybavena zásuvkami s napětím 230 V pro napájení drobné elektroniky a přenosných počítačů v počtu nejméně jedné zásuvky na 4 pevná místa k sezení včetně USB portu (s výjimkou sklopných sedaček), • vybavena v interiéru vozidla určeném pro přepravu cestujících elektronickým vizuálním a akustickým informačním… Číst vice »
Musí umožnit přepravu jízdním kolům až do celkového počtu osm.
100 km/h je jistě na těch tratích zcela zásadní nediskriminační podmínka.
100 km/h tam na kusu bude a v čem to je prosím diskriminační?
V tom ze mají pomalé reginy.
Ty by stejně nesplnily další podmínky, vizte: https://zdopravy.cz/zakazka-na-posumavske-lokalky-miri-ke-gw-train-regio-soukromy-dopravce-porazil-v-elektronicke-aukci-cd-76611/#comment-488952
zase někde 300 metrů?
Minimálně celý úsek Strakonice–Horažďovice př., do přestavby Horažďovice př. – Klatovy.
Klatovy – Janovice nad Úhlavou máme TR 90 km/h, která je linkou P23 díky skladbě vozidel také nevyužitelná. Podmínka min. 100 km/h je oprávněná.
Přímo z článku:
„s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk“.
Na obou úsecích je skoro všude 100 km/h.
Tak to pak jo..
V úseku Horažďovice předm. – Nepomuk je jen 90 km/h, ale Dobrá Správa slibuje až 160 km/h v mezistaničních úsecích. Z Horažďovic do Protivína se však plánuje jen 130 km/h.
Tak to ještě počká…žádný spěch…
kolik km trati na těch úsecích je v rychlosti 100km/hod??
S tím „skoro všude“ jsem v minulé zprávě přestřelil, ale když to vezmu od oka podle mapy, tak Strakonice-Nepomuk je zhruba 40 km, +- 20 km je stovka a +-20 km devadesátka. Úsek s devadesátkou je dost sklonově náročný, takže se výkonnější vozidlo hodí. Zda je tam do kopce 814 schopná jet svojí maximálkou, to netuším, naštěstí jsem tam s ní nikdy nejel.
Na těch lokálkách to kromě 90 Klatovy-Janovice není nikde.
To ano, do toho se 842 a 843 vejdou taky…
Enjoy. Myslím, že příkladů bylo dost. Já tam tím na Šumavu jezdit nebudu. A vyřazovat apriori regionovu nebo 810 z regionální tratě. Možná taky vypovídající. Tím padá pro mě vlastně i význam koridoru na jih. Chápu, že pro dojíždějící do Prahy..
Chci vidět, jak tam budou chytat wifi signál. 🙂
Na anténu, ikdyž někdy je to problém i v Polabí.
vypovidajici hlavne o tobe, jene…
To je mi vskutku velice líto…
No ty musíš bejt fakt dobrej případ… 😀
Zřejmě máš v hlavě slušně „zamodřeno“… 😀
Teoreticky by měly být v Německu ještě nějaké Stadlery GTW, po kterých lze sáhnout… Nemyslím si, že je Němci budou mít potřebu držet, když už je stejně většina v ČR (ČD a Arriva).
Vidím to spíš na nějakou RS1, neboť GTW má příliš velkou kapacitu.
RS1 je v Německu hromada, stačí vědět, kde hledat, GWTR je určitě schopen je sehnat.
RS1 je na prodej v Německu větší množství. Není tak obtížné je sehnat. Předpokládám, že stejná vozidla kalkulovaly i ČD. Jenže mimo veřejnou soutěž je GVT region asi schopné nechat opravit interiéry výrazně levněji.
Tak to vidim realne na Regiosprintery….
Jenže, kde je vzít a nekrást?
Pokud se nepletu, tak jich je jen 39 a všechny dostupné, které už nejezdí v Německu už ČR jezdí.
To je pravda bylo jich vyrobeno okolo 40
Pleteš, protože některý už skončily ve šrotu, takže už jich není ani těch 39 🙂
To je skvělé, ale kdy je budou následovat ty zbylé? 🙂
Ty doufejme už nejsou k mání.
Úplně stačí, že ty nepohodlné nepraktické hlučné hrůzy jezdí u nás na jihočeské Šumavě. Každá Regionova i Šukafon je proti Regiosprinterům luxusní svezení.
Tak to bych polemizoval. Sprinter je jízdními vlastnostmi taková modernější 810/814. Skáče to jinak, ale pořád hodně.
On ani RS1 není zrovna hitparáda v jízdních vlastnostech na tankodromu, ale už má aspoň otočné podvozky a víc „plave“.
A hlavně v tom neplatí režijka!
„Stejně byly kyselé“
Ezop, Liška a hrozny, nedatováno.
Nějaký problém ? Závidíte nebo jen nějaká zakomplexovanost z dětství ?
Režijku nemám a nikdy ji mít nebudu. Ona se koneckonců mnoha zaměstnancům ČD ani nevyplatí.
Na druhou stranu, pokud by se na tyto pošumavské tratě regiosprintery přesunuly (což místním cestujícím opravdu nepřeji) tak by možná u vás v JČ kraji mohlo jezdit něco lepšího.
Píšou to tu pod každej článek specielně pro vás, nejsou.
Jak jsem psal – doufejme v to. Ale to že je něco někde psáno, ještě ani v nejmenším nemusí znamenat, že jde o fakt.
Tak to si zajděte k očnímu. Dle požadavků to sprintery opravdu být nemohou