Zakázka na nový čtyřpruh u Budějovic míří k firmám budujícím dálnici D3

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Nová přeložka má ulevit řidičům a především obyvatelům obcí Dasný a Češnovice, kterými dnes projíždí zhruba 20 000 vozidel denně.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Jo dobrá zpráva.
Akorát až si to povalim od Písku na D3 po rychlostní silnici s MÚK tak skončím kde? … na kruháči.

Tom

Tři pruhy jsou nesmysl. Jen odkládá se to co bude muset být zbudováno později za vyšší náklady a papírování.

libor

jak se to vezme, ale zbytek silnice 20 do Plzně je tak strašný, že než do Písku 2+2 , tak raději jen 2+1 a udělat něco se s tím zbytkem silnice na Plzeň. Z pohledu od Prahy to není nic moc, ale z pohledu od PLzně je už nyní hezká cesty..

J.K.

Třípruh je v pohodě, zvyšuje průměrnou rychlost… Jenom tam povolit aspoň kilo jako v Rakousku / DE, ať se dají rozumně předjet kamiony a není to jen levné loviště policie.

SYN

Rozhodně 100 aspoň ve směru kde jsou dva pruhy… kdyby se měly vyskytovat situace kdy to opravdu není bezpečné (vysoká intenzita dopravy, mlha) tak už přece bylo vynalezeno proměnné dopravní značení…

Čtyři pruhy nutné nad 10000 aut

Přesně! Jako auto se třemi koly 🙂

Vašek H

Tak podle mých propočtů vychází cesta Plzeň – D5 – D0 – budoucí STČ D3 – JČ D3 – Budějovice na 235 km, což auto urazí za 2 hodiny 5 minut, autobus za 2 hodiny 14 minut a těžký kamion za 2 hodiny 45 minut. Přitom současná trasa po I/20 má 137 km a trvá autu, autobusu i kamionu podobných 1 hodinu 58 minut. Z toho je vidět, jak tristní situace na této silnici panuje, když to zajížďkou přes Prahu vychází stejně…

Franta

Ale takhle by dálnice měly fungovat. Ideálně máte na výběr jet buď trasu přímo po bezne silnici, která bude mít třeba 120 km. Nebo druhou variantu třeba 15 km po silnici k nejbližší dálnici, pak třeba 120 km po dálnici, a pak zas 15 km po silnici. Na okresce jedete prumer treba 60 km/hod. Po dalnici treba 120 km/hod. Takze vam vyjde, ze primo ti bude 2 hodiny a po dalnici okolo treba taky 2 hodiny, ale bude to o ctvrtinu nebo i polovinu delsi. Ja uz ted na spoustu cest jedu radsi casove i vzdalenostne delsi trasu s vyuzitim… Číst vice »

Silnice 1 třídy postupně rozšířit na 4 pruhy všude

Tak to já obráceně. Radši kratší trasa s nižší spotřebou než dlouhá s najetými více kulometry a ještě vyšší spotřebou.

Nojo, ale ona delší trasa může být a) „rovnější“ ve směru vertikálním (bez kopců) b) „rovnější“ horizontálně (míň zatáček) c) bez zastavování a rozjíždění, takže když ne úspornější tak aspoň plusmínus stejná na spotřebu. Samozřejmě, pokud někdo zrychlí z 90 na 130 tak pak to úsporněji vyjde těžko, tak kvalitní aerodynamiku co by to umožnila to normální auto nemá…

J.K.

Kde jste přišel k tomu že po současné to trvá autu i kamionu stejně?

Silnice 1 třídy postupně rozšířit na 4 pruhy všude

Asi myslí že auta trčí za kamiony a nemohou a autobusy skoro nikde předjet

Vojta Svobodný

Tohle je nutne dotáhnout až do Písku ve forme 2+2. Pokud se udělá 2+1, tak za 20 let se opět kope na 2+2. Navíc o kolik muže byt vyšší cena udělat o jeden pruh víc pri kompletní přestavbě silnice…tak 20-30%? Ani nemusí jít o dálnici, jednoduše jen čtyřpruh.

Rossec

A mezi tím se ve zúžení do jednoho pruhu stane mraky nehod, asi většina z vás osobně zažila, co jsou někteří schopni v těchto místech vymyslet

pavel.mertlik

No bohužel ten rozdíl v ceně 2+1 a 2+2 bude dost značný, koupě pozemků, všechny mosty nové (u 2+1 můžete mosty nechat na 1+1), všude MUK (zatím ŘSD na 2+1 počítá s tím že řada křižovatek zůstane úrovňových).
Pokud to postavíte jako dálnici, potřebujete doprovodnou komunikaci.

SYN

Možná má předřečník na mysli nějakou jinou kategorii silnice, která se v česku zatím téměř nestaví, a to „prostorově/cenově úsporný čtyřpruh“…
Zatím je to totiž tak že absolutně nejnižší kategorie čtyřpruhové silnice tu má necelých 21m šířky, zatímco třípruh má 13,5m…

PetrN

doba kdy se stavěly směrově nedělené čtyřpruhy pouze s dvojitou plnou je již naštěstí pryč, to rozhodně není budoucnost… nebo vám toto přijde v pohodě? https://mapy.cz/s/jahemelace

Ještě by šlo alternovat ze směrově děleného třípruhu S15,25 (betonové svodidlo) přidáním jednoho pruhu navíc, což by znamenalo kategorii S17,25

SYN

Určitě nehoruju pro nedělené čtyřpruhy (kromě ve městech, při nižších rychlostech) ale opravdu střední dělící nemusí nutně mít 3,5m (právě to betonové svodidlo mi příjde celkem vhodné na 100-110kmh) a prakticky celý jeden další pruh pro každý směr (odstavný) mi příjde též neefektivní…
Jako když už pak „naplno“ tak až tak aby každá „polovina“ umožňovala při výlukách provoz 2+2 se zůženými pruhy (a omezenou rychlostí) ale to jsme jinde než tady…

SYN

Kdyžtak jsem si spíš představoval toto, možná ještě lehce redukovanější ten střední pruh (tam kde není „bohatě dost“ místa na šířku, třeba na svazích nebo v zářezech, případně okolo staveb…) https://mapy.cz/s/gazupofofe

Silnice 1 třídy postupně rozšířit na 4 pruhy všude

3 pruh je zvěrstvo a nic neřeší a na 4 pruhy už stačí velmi málo peněz navíc ale pro řidiče je teprve použitelný

Honza

Proč to nejde až do Písku? Vždyť tato čast silnice slouží spojení mezi ČB a Prahou a zároveň Plzní.

Michal M

Mohlo by to jít – viz poslední odstavec článku.

Honza

Mám na mysli čtyřpruh. To je to ekonomicky tak velký rozdíl, že se to nevyplatí?

Karl vB.

Je to otázka financí, kasa je prázdná…
Raději TEĎ střídavý projpruh, než NĚKDY v budoucnu, až budou peníze, čtyřpruh.
Ta silnice je fakt kapacitně nevyhovující, se ztracenými horizonty.

tarten

Ta R4 právě být spojnicí ČB a Prahy být nemá.

Otto

Ze nema je jedna vec, ale ze bude je do dostavby D3 vec jista

SYN

Jenže ona ani D5 není nafukovací, takže největší pomocí by bylo pohnout s D3!

Dony

No a pak ještě srovnat a zkapacitnit Pisek-Plzen a máme konečně spojení , dvou velkých krajských měst na úrovni 21 století.

Karl vB.

Máte naprostou pravdu, jen prosím doplňte váš odhad, v kterém desetiletí si myslíte, že silniční spojení Plzně a CB „na úrovni 21. století“ bude asi dosaženo.
Prozatím to vypadá, že v Plzeňském kraji jsou priority rozvoje silniční sítě nastaveny někde úplně jinde, (do okresních měst I/27 do Klatov a I/26 do Domažlic ) než na I/20 do Lnářů.

Dony

Netroufam si odhadnout, tak ty Domažlice se dají pochopit, tam jsou Němci s jejich Schnellstrasse de facto u našich hranic ( Furth) ale je fakt že tohle by mělo mít prioritu to spojení s Budějovicemi.

Karl vB.

Souhlasím s vámi, ale dovedu si představit, že Plzeňský kraj bude na ŘSD vyvíjet tlak jiným směrem. Analogií na silnici I/ 20 CB – PL je silniční spojení z Gmündu (NÖ) do Lince (OÖ). Pro Dolnorakousko byla priorita napojit tuto oblast na dálnici a tak stavba na úseku B41+B38 na zemskou hranici proběhla po otevření hranic v roce 1989 mnohem dříve a velkoryseji, než v Hornorakousku, pro které je silnice B38 jen odbočka z S10 někam do „zalesněných kopců“. Opravuje se po malých úsecích (když zbydou peníze) a není hotovo dodnes.
https://www.google.it/maps/@48.5275734,14.573961,3a,75y,251.83h,93.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJBNva2RQi9MJ8K_aI_HRhQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Otto

Toto mela resit “Europaspange” , kterou ale Leonore zarizla… skoda

AlesK

Pokud se už tedy takto zasníme, pak určitě spíše D19, to by mělo mnohem širší přínosy. Jednak dálniční napojení ČB a Tábora (a klidně i Písku) na Plzeň i Brno a kromě toho varianta pro tranzit západ – východ s vynecháním Prahy.

Otto

D19 je nejdulezitejsi dalnice z tech, ktere nejsou ani v priprave

FrantaM

Nevím. Za sebe by mi více než D19 dávalo smysl propojit dálnicí krajská města Plzeň-ČB a ČB-Brno

Václav

Tam by byly problémy na kapacitním obchvatu ČB. Ona ta varianta D19 má taky něco do sebe. Třeba Baťův návrh československé dálnice se záměrně vyhýbal velkým městům, ta byla napojena přípojkami.

pavel.mertlik

To ano, ale dneska jsme o 85 let dál, tehdy se teprve definovalo co a k čemu budou dálnice. Například jejich předpoklad, že po dálnicích budou jezdit hlavně superrychlé náklaďáky a autobusy se trochu od dnešní reality liší 🙂

Karl vB.

Baťův návrh československé dálnice se sice vyhýbal velkým městům, ale zato česko-slovenské pomezí překonával po hřebenech Chřibů, což by byla lahůdka pro zimní údržbu.
Slyšel jsem i něco o nestabilní geologické stavbě, ale na to nemám zdroj.
To by mohl potvrdit, nebo vyvrátit šéf ČGS, pan Zdeněk Venera.

noerf

České Budějovice – Brno se dá využít D3 a D1 s propojením Chýnov – Humpolec, kde se poslední dobou udělali obchvaty Chýnova a obce Kámen.
Trasa České Budějovice – Plzeň do Lnářů relativně slušná, pak se v Plzeňském kraji jede přes spoustu obci, tady by pomohli obchvaty.

Vašek H

To by bylo samozřejmě krásný, Tábor a Plzeň napojené přímo, Brno po D1, Budějovice po D3 a Písek po D4. Akorát to není vůbec připravované, nepočítá se s tím v územněplanovací dokumentaci a hlavně průchod CHKO Brdy a přechod Orlíku by byly ekologicky dost blbě projednatelné. V době, kdy se snižuje evropské financování silnic a deficitu veřejných financí je to bohužel naprostá utopie…

Otto

Ted jsem videl video z roku 69 o vystavbe zdakovskeho mostu s tim, ze se jedna o budouci soucast dalnice z brna do plzne… takze by orlik problem byt nemusel 🙂

pavel.mertlik

Jenže ten za mostem je hned vesnice na jedný straně a prudkej kopec na druhý 🙂 To úplně na dálnici dnešních parametrů nevyjde.

Michal M

To si asi soudruzi něčeho přihnuli. V ČSSR nebyl jediný kilometr dálnice a oni blouzní o Brno-Plzeň…

Čtyři pruhy standardem nad 10000 aut

Hlavní jsou čtyři pruhy a parametry dálnice být nutně nemusí