Zákaz jízdy kamionů neprospívá plynulosti provozu, říká ČESMAD Bohemia. A chce změnu

Kamion na silnici I/20. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion na silnici I/20. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pokus o rozvolnění zákazu jízd kamionů se odehrál loni v červnu ve sněmovně. Ta jej jednoznačně odmítla.

Omezení zákazu jízdy kamionů na českých dálnicích a silnicích první třídy by ve finále přineslo větší plynulost provozu, řekl tento týden při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

„Nedaří se nám poměrně dlouhou dobu změnit nastavení zákazu jízdy tady u nás v České republice. Dlouhodobě tvrdíme, že velká regulace zákazu jízdy neprospívá plynulosti silničního provozu. Kamiony musí to zboží stejně odvézt, a pokud by se to rozložilo do většího času, tedy i do doby zákazu jízdy, neprojevilo by se to dneska už v provozu nijak negativně. Ve dnech, kdy ty zákazy jsou, stejně většina ekonomických provozů nefunguje. Ale část celkového provozu by to třeba z pátku nebo pondělí mohlo odebrat,“ domnívá se Vojtěch Hromíř.

Podle něj je to jedno z důležitých témat, o kterém by dopravci rádi přesvědčili politiky. Podle Zákona o provozu na pozemních komunikacích je v Česku na dálnicích a silnicích první třídy zakázána jízda nákladním a speciálním automobilům a zvláštním vozidlům o maximální hmotnosti převyšující 7500 kg a nákladním a speciálním automobilům o maximální hmotnosti převyšující 3500 kg s přípojným vozidlem v neděli a ve dnech pracovního klidu v době od 13:00 do 22:00. V době letních prázdnin, tedy od 1. července do 31. srpna se tento zákaz rozšiřuje ještě na pátky od 17:00 do 21:00 a soboty od 7:00 do 13:00.

Kromě nedělí se týká zákaz i státních svátků, například 17. listopadu, vánočních svátků 24., 25. a 26. prosince nebo třeba Nového roku. Nejde však o plošný zákaz, v praxi existuje řada výjimek například na přepravu zboží podléhajícího rychlé zkáze, přepravu živých zvířat, nezbytnou zemědělskou přepravu v době sezóny nebo přepravu pohonných hmot určených k plynulému zásobování čerpacích stanic či poštovních zásilek. Detaily přesně upravuje § 43 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.

Jak by si tedy ČESMAD Bohemia představoval omezení zákazu? „Variant je hodně. Pro nás je důležitá varianta, aby český řidič, který se vrací v pátek odpoledne nebo v sobotu dopoledne v letních měsících ze zahraničí, mohl dojet. V létě v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne stojí úplně zbytečně, podle našeho názoru. A má to třeba jen sto nebo dvě stě kilometrů domů. Myslím, že těch vozidel by nebylo tolik. Takže mluvíme i o menších úpravách, které by pomohly a možná zvýšily i přitažlivost profese řidiče kamionové dopravy,“ dodal v podcastu Vojtěch Hromíř.

Pokus o rozvolnění zákazu jízd kamionů se přitom odehrál nedávno. Loni v červnu se jej ve sněmovně pokusila v duchu argumentace ČESMADu výrazně zmírnit ODS. Sněmovna ale pozměňovací návrh poslance Stanislava Blahy (ODS) jednoznačně odmítla. Proti byl i Svaz měst a obcí.

Před pěti lety muselo sdružení dopravců odvracet opačnou hrozbu pro své členy – rozšíření zákazu jízdy na celou neděli. Vláda Andreje Babiše tehdy přišla s návrhem zakázat jízdu kamionů v neděli od půlnoci do 22:00.

Celý rozhovor s generálním tajemníkem Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia vám přineseme jako podcast tento pátek 8. listopadu.

Tagy Česmad Bohemia kamiony Vojtěch Hromíř zákaz jízdy kamionů
177 komentářů