Logistika Silniční nákladní doprava

Vláda chce zakázat kamiony v neděli, Česmad mluví o likvidaci moravských dopravců

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Vláda chce legislativně zakázat jízdu kamionů v neděli od půlnoci do 22:00, podobně jako je to jinde v Evropě. Teď mohou nákladní auta v neděli jezdit do 13:00. Kamiony budou mít ale nově možnost dokončit jízdu na cílové místo v Česku. Dohodli se na tom dnes premiér Andrej Babiš (ANO) s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD), ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) a policejním prezidentem Janem Švejdarem. Babiš to řekl na tiskové konferenci po jednání. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia rozšíření nedělního zákazu odmítá.

„Já myslím, že jsme si jasně řekli, kdo co udělá, rozdělili jsme si úkoly a určitě se k tomu budeme zase vracet za pár měsíců,“ řekl novinářům Babiš. Ministři se kamionovou dopravou začali více zabývat po loňských problémech na opravované dálnici D1, kdy ji při prosincových kalamitách nákladní vozidla několikrát zablokovala. Rekonstrukce 161 kilometrů D1 má skončit v roce 2021.

Podle sdružení Česmad zákaz nedělní jízdy kamionů ničemu nepomůže. „Nedá se argumentovat v žádném případě nějakou bezpečností, protože v neděli tam žádný provoz není a nehodovost je minimální,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix. Domnívá se, že by nařízení bylo likvidační především pro moravské dopravce. „Jedna z jejich hlavních přeprav je do Německa, kde musí být v pondělí ráno. Teď v neděli dopoledne dojedou k hranicím. Nově by tam ty řidiče museli poslat už v sobotu a platit tak další den navíc,“ podotkl mluvčí. Možnost dojezdů do cílové stanice ale Česmad vítá.

Felix dále upozornil na to, že česká kamionová doprava stále klesá, zejména v poměru například k polským společnostem. „Čekali bychom opačný přístup, kdy se vláda bude snažit českým firmám nějakým způsobem pomoci, a ne je ještě likvidovat takovým způsobem, o kterém od nás musí vědět, že je pro české dopravce nepřijatelný,“ řekl.

Z dnešního jednání premiéra a ministrů dál vyplynulo, že na některých úsecích dálnic přibude stálý zákaz předjíždění pro kamiony. Dosud se předjíždění zakazovalo operativně zejména v zimě. „My jsme teď ve fázi, kdy chceme takovýto režim celoročně,“ řekl Hamáček. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má spolu s policií vybrat vhodné úseky.

Také s tím ale Česmad nesouhlasí. „Myslíme si, že by bylo lepší to řešit pomocí proměnného značení, podle hustoty a okamžité potřeby, tak jako to mají v Německu,“ dodal Felix.

ŘSD také vyhledá místa pro nová odstavná parkoviště včetně čtyř desítek kontrolních stanovišť. Nyní na D1 chybí v jednom směru kolem 250 stání na odpočívadlech a celkově v ČR 1400 míst. Letos by mělo vzniknout 241 míst, příští rok 119 míst, v roce 2021 pak 233 míst a následující rok 308 stání. „ŘSD intenzivně pracuje na rozšiřování odpočívek a budování nových,“ řekl Kremlík. Budování míst pro odpočinek podle něj vyjde na sedm miliard korun.

Podle Babiše by na dálnicích měla být více vidět policie. Hamáček k tomu řekl, že by měla na každém dálničním oddělení přibýt jedna hlídka. „Na každém dálničním oddělení je jedna hlídka pro nonstop službu a jedna hlídka pro denní režim. Cílem je přidat tam alespoň jednu hlídku pro denní režim,“ řekl. Navýšení počtu dálničních policistů potvrdil policejní prezident. „Policie ČR skutečně zvýší dohled, zejména na vytipovaných dálnicích jako jsou D1, D2 a D5,“ uvedl. Přibýt by podle něj měly řádově stovky policistů. Návrh rozvoje dálničních oddělení, který připravilo ministerstvo vnitra, počítá s tím, že do roku 2025 přibude v dálničních odděleních 750 služebních míst.

Novinkou by také mělo být propojení policejní a celní databáze tak, aby bylo možné vymáhat pokuty od zahraničních řidičů. Podle návrhu by jim policie mohla zadržet registrační značku do doby, než pokutu zaplatí.

Zákaz jízdy kamionů je o prázdninách vedle nedělního odpoledne rozšířen na část pátku a soboty. Zákaz se ale netýká všech, výjimky dává ministerstvo dopravy nebo krajské úřady. Získají je zejména dopravní firmy, které převážejí zvířata, pohonné hmoty, poštovní zásilky nebo rychle se kazící zboží, tedy potraviny.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

„Ministři se kamionovou dopravou začali více zabývat po loňských problémech na opravované dálnici D1, kdy ji při prosincových kalamitách nákladní vozidla několikrát zablokovala.“

Fajn, tak ještě zařídit, aby sněhová kalamita byla jenom v neděli a zákaz jízdy v neděli to vyřeší.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

No tak se udelaj fiktivni papiry s mistem vykladky Rozvadov a je to.

Bergham
Host
Bergham

Po ČR jezdím hodně. A rok od roku je to horší. Méně kamionů je jenom dobře. Mají silnice sloužit obyvatelům, nebo pár dopravcům?

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Jsou známy případy, kdy se vezly potraviny z Portugalska do Lotyška a pak se vykládaly v pražské Bille.
jedním z řešení tedy jsou lokální potraviny, i kdyby to bylo zpočátku jen o 5 % – 10%.
Jinak to řešení žádné nemá, a moc se omlouvám dopravcům.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Druhou možností je zakázat zahraniční logistická centra, která neobsluhuj ek. ak. ČR. To také třeba bude jen 5%. Řešit příčiny a ne až důsledky. Za další, stavíme dálnici D35 KH – Uničov (Olomouc) a vsadil bych se , že to bude zase čtyřpruh. Podobně D1 se při opravách měla rozšiřovat. ( za peníze, co jsme rozdali fotovoltaickým baronům – ta by na to pohodlně stačily). A pak se tady zbytečně debatuje o věcech, jako je likvidace Moravy, která dobrá řešení už prostě žádné nemají. To je pk už jen ztráta času. ČESMAD se měl probudit dříve. Nicméně stáhnout kamióny jen… Číst vice »

František
Host
František

Na jedné straně rozumně ubírat zátěž a na druhé přidávat do budoucna kapacitu moc smyslu nedává. S tím prvním souhlasím, ale kapacita pro dálkovou dopravu včetně skladů pro místní zásobování věcmi z dálkové dopravy by měla být vytvořena především na kolejích, jinak se nehneme.

Olda
Host
Olda

Nevím, ale musím vám oponovat. Přes den skoro nic po železnici neprevezete, koridory jsou totálně vytížené osobní dopravu, náklady jezdí v noci z velké části cca 70% přeprav se tak děje. Se zaváděním evropského zabezpečovače ETSC se ještě sníží přípustnost koridorů, bude se jezdit tvz. Mezistanične. Kamionová doprava by měla zůstat bez omezení, železnice tu zátěž není schopná převzít. Jezdím u soukromého dopravce na železnici a to v nákladní dopravě, tak že si opravdu nic nevymýšlím. Nechat kamiónovou dopravu tak, jak je a nezasahovat do ní, to je můj názor.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pardon, ale vozit melouny z Maďarska vlakem do Prahy fakt nejde a v okolí Prahy je nevypěstuejte. A když ano, tak nebudou zdaleka tak dobré jako ze Znojma. A ze Znojma vlakem do Prahy to potrvá ještě dýl než z Maďarska.

Leinad
Host
Leinad

Striktní zákaz se mi nelíbí. Raději bych proměnné mýtné (ve špičkách a když se provoz nechce dražší)

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

V USA mají (=zkoušejí) střídavé pruhy, vždyť dálnice je často v jednom směru skoro prázdná. Ale to si nedovedu ani představit.

Milan
Host
Milan

Ale doufam ze vite ze si to zaplatite ve zbozi, a kamiony taky nejezdi kdy chteji ale kdy je pousti karta

Leinad
Host
Leinad

To bych zaplatil i striktní zákaz jízdy v neděli, který by stál více.

Honza
Host
Honza

Dnešní zkušenost z D8: Z Řehlovic na Lovosice jedou v třípruhovém úseku tři kamiony vedle sebe. Děkuji nechci.

JarynJarin
Host
JarynJarin

D5 Každodenní klasika…

Milan
Host
Milan

Ted vam to reknu trochu z pohledu jineho
Doted sem zejel treba v nedeli dopoledne na nakladku nalozit a nechal ridici auto na zakladne a on si v pondeli s klidnou hlavou rano vystartoval a v 6rano nez zacal provoz tak byl na vykladce v brne rani spicka se uklidnila a opn jel nazpet slozenej. Po novu pojede v pondeli nalozit na 6 a okolo 8 se bude motat po brne mezi ostatnima.
Je lepsi ted a nebo po zmene?

Luboš
Host
Luboš

vlada chce, tak je to dobrý …

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Zavést vse a čím dříve tím lépe. Pomale předjíždění kamionů lze podle mne pokutovat již dnes. Zakázat jim předjíždět všude s výjimkou úseků kde je to třeba (stoupani) a tvrdě pokutovat nedodržování.

Rossec
Host
Rossec

Tak zrovna to pomalé předjíždění, které vadí u kamionu nejvíce, dělá nespočet řidičů osobáků také, jen při rychlostech o něco vyšších, třeba 115 km/hod. a 117 km/hod., nebo klidně 128 km/hod a 130 km/hod., bohužel řidič kamionu jede na omezovač a rychleji jet nemůže, kdežto řidič osobáku přidat plyn může! Výjimkou není ani bezdůvodná souběžná jízda na dálnici o třech pruzích v prostředním a levém pruhu. Bohužel si někteří řidiči pletou jízdu po dálnici s vyhlídkovou jízdou po krásách českých.

Míša
Host
Míša

Počkejte, až přijdou Rumuni ve 100% zastoupení. To se budete škrábat na hlavě, že šikana našich řidičů se nevyplatila. Protože jim jsou předpisy ukradený a až je „myšknete“ před sjezdem, tak vás bez bždění převálcují. A to není zaujatost, řidičák mám pouze na osobák.

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

A kdy jindy je čas na likvidaci neefektivních firem, než v době rekordní nezaměstnanosti?

Milan
Host
Milan

Pripomenu vam to pristi rokjak bude stat nahanet dotace na nezamestnane

Jindřich
Host
Jindřich

Ocenil bych v článku tabulku se situací v sousedních zemích. Kdy se nejezdí u nich. Ať víme, jak se hraje za humny.

Nářky pana mluvčího toto srovnání postrádají. Stejně tak nevidím v jeho sdělení radu, co bude dělat chudák Rumun nebo Bulhar, který přes nás k Německu taky neprojede. Asi bude dál tábořit na odpočívadlech po Evropě, jako to dělá nyní.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Německo zákaz neděle a svátky 0-22hod, Itálie 7-22,Francie od 22 hod předchozího dne do 22 dne,kdy je zákaz (neděle a svátky). Rakousko zákaz od soboty 15hod do neděle 22hod,svátky mají 0-22hod.Naproti tomu nemají žádné prázdninové sobotní zákazy,prostě celoročně od soboty 15 hod do neděle 22hod.Mimochodem,onen páteční několikahodinový,prázdninový zákaz,to je rarita,která je pouze u nás, částečně mají něco na ten způsob pouze v Itálie,tam se jedná o dva pátky během prázdnin, většinou poslední červencový a první srpnový,kdy se čekají největší návaly turistů,což u nás nehrozí,takže v tomto smyslu jsme exoti.Ve Švýcarsku jsou noční zákazy jízd,tam kamiony nesmí na silnice žádný den… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Jo jen ti polaci maji par zakazu pres prazdniny ale stejne to uplne nehlidaj

xyz
Host
xyz

O to víc jich bude jezdit v jiných dnech v týdnu.

MartinLT
Host
MartinLT

Zakázat veškerý kamionový tranzit přes ČR.

Kubrt
Host
Kubrt

Jaky je podíl toho tranzitu a jízd majících start nebo cíl v ČR?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo, a naši sousedé udělají totéž. A najednou si nekoupíte mobil. Ani novou braterku do Nokie 3310, protože jinak než tranzitně ji do ČR nedostanete. Možná letecky… Super!
Prodlužku si přece vyrobíme i tady, kdo by se pozastavoval nad tím, že je na to potřeba měď a ta …. no tak letecky by to bylo ###va drahé.

Milan
Host
Milan

Ano spravne a to co tranzituje pres jine zeme k nam zakazeme taky a vsechno bude slunickove

Dushan
Host
Dushan

Mluvčí sdružení Martin Felix odmítá zákaz jízdy, ačkoli v Německu tento zákaz platí, takže se jedná o sjednocení pravidel, o kterém Felix nechce slyšet. Na druhou stranu dává za vzor německý způsob proměnného značení. Prostě by nejraději vybral jen co se přesně hodí tomuto lobbistickému sdružení a nebere ohled na ostatní účastníky.

Palavan
Host
Palavan

Hodně lidí má v této době krátkou paměť.Cca 15 let zpátky jsem dělal na expedici ve fabrice na jihovýchodě Moravy.V tu dobu zákaz nedělních jízd normálně platil,od nedělní půlnoci do desíti hodin do večera.Stejně tak i ve svátek.Až potom někdo začal lobovat a změnilo se to.A nepamatuju si že by firma která pro nás jezdila zkrachovala.A hlavně řidiči sváděli o víkendy boj,k mému překvapení nejvíc o velikonoce 🙂

Milan
Host
Milan

Jo a taky by stacila stavka kamionu na 48hodin a on by vas ten humor presel.
Opravdu potrebujeme porad nekomu neco zakazovat omezova a prikazovat? Proc tady neni trochu volno? Dnes uz je toliko narizeni ze nemuzete nic jen poslouchate co musite

Panelák
Host
Panelák

„Prostě by nejraději vybral jen co se přesně hodí tomuto lobbistickému sdružení“
…čili prostě dělá (dobře) svou práci.

Spidour
Host
Spidour

Navic zamlcuje, ze nemecka cast dalnice od Berlina na Poznan ma skoro v cele delce trvale oznaceni zakaz predjizdeni kamionu. Delka toho zakazu je k 60km.

Proste co se hodi, to reknu, co se nehodi, zamlcim.

Na druhou stranu, koho chleba jis, toho pisen zpivej a on dela pro Cesmad.

jirka
Host
jirka

zakázal bych to minimálně o celém víkendu !! je to jak MOR

dopravak
Host
dopravak

Naprosto „geniální“ myšlenka. Zakázat provoz o víkendu, kdy je celkový provoz minimální, aby se o to více jezdilo v týdnu.

Milan
Host
Milan

Ano ale kdyz zakaz celej vikend tak 100% zadne palivo zadne potraviny proste nic a to budete koukat co se bude dit v pondeli ale to nevadi proste zadnej populistickej zakaz ale uplne natvrdo

František
Host
František

Je to pouze kosmetické opatření namísto skutečně systémového, tzn. nejlepší doprava = žádná doprava, a ten zbytek co nejšetrněji (dle předností pro dané případy koleje/voda/silnice). Jenže do toho se nikdo v celé Evropě nechce pustit, protože pohodlí. Tak se vymýšlejí obezličky. Důsledky jsou vidět – včera v ČT zpráva o neřízené jízdě vlaku, pak teprve titulek „doprava“ a následně už jen kamiony, kamiony, kamiony.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A když kamion s mraženým zbožím bude mít defekt, 6 hodin zdržení, tak prostě zboží shnije. A pak se vztekat nad tím, že se vyhodilo. Souvislosti nevidět, nařizovat, kázat, nad důsledky nemyslet. A zakázat šachy, aby se to nikdo nenaučil.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože si aktivisté chtějí vyjet na kole a k tomu je potřeba prázdná dálnice, jinak se z kanclu na Šumavu nedostanou. A protože mají volno, tak jim plebs nesmí zavazet. Ovšem pivo být musí jinak seřvou pinglici slovníkem ožralého dlaždiče, jak si to dovoluje, že nedovezli pivo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno MOR je od středy do neděle a jen jednou do roka. Tak nevím, jak za 6 dnů odvozíte všechnu produkci Škodovky. Ještě teda budete mít jeden den v zimě. Hmm….

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince