Zájem o vlastnictví auta klesá, čtyři z deseti lidí k němu už nemají emoční vazbu

Nový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda AutoNový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda Auto

Vlastnictví auta přestává být pro čím dál více lidí v Česku důležité. Vyplývá to ze studie KPMG pro společnost HoppyGo,

115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Já k tomu také nemám emoční vazbu, tak jsem skoro novou Teslu poslal do Kovošrotu. Sdílení je lepší. TAkže tím chci říct, jsem na konci doby, kdy lidé ještě při správném sociologickém průzkumu mají auta

Dalibor

Emoční vazbu? to mají snad jen nějací zbohatlíci, co si „frajeřením“ v ultradrahém autě kompenzují nějaký komplexy. Auto je stroj, který zajístí přepravu patřičného počtu pasažérů a nákladu v patřičném čase a požadovaném komfortu odněkud někam. Nechápu jedince, kteří se „personifikují“ s autem…

Ondra

Ještě přidám jednu myšlenku: k masovému rozvoji automobilismu a touze po vlastním autu hodně přispěl český fenomén chalupářů z osmdesátých let. Tenhle trend už postupně slábne, jak generace chalupářů stárne. Podle mě už dnešní mladší generaci chalupaření nezajímá a s tím možná souvisí i ztráta zájmu se starat o vlastní auto. Pro víkendové výlety je efektivnější a zábavnější vyjet vlakem a na elektrokole, pokaždé jinam:)

Jarek

A na tohle jste přišel jak?

Hanzi

To by mne také zajímalo, jak mohl vydedukovat takovou myšlenku. Realitky hlásí nebývalé zájmy o koupi chat či chalup. počty registrovaných aut stále rostou, ale tenhle týpek má zřejmě svůj imaginární svět.

Hasler

Zrovna nedávno tady byl článek o tom jak prodeje nových aut klesají už 4 měsíc po sobě…

Hanzi

Prodej je trochu rozdil od registrace

Ondra

Carsharing při dnešních cenách kolem 500Kč/den, je naprosto mimo uvažování. Snad jen pro toho, kdo vyjede sotva jednou měsíčně. Jinými slovy výpůjčka auta na den vyjde cenově zhruba stejně jako vlastnictví auta celý měsíc. Muselo by se mnohé změnit, aby se to otočilo – zejména podstatně zdražit parkování ve veřejném prostoru, zavést mýtné ve městech, zvýšit poplatky za užití silnic a proti tomu snížit ceny za půjčení sdílených aut.

VRT

Pokud někdo skutečně auto potřebuje 2 krát do měsíce, je to v pohodě už dnes. Navíc jak sám píšete, vlastnictví auta bude čím dál dražší a čím dál víc mladých z měst ho nebude chtít, byť si ho čas od času vypůjčí. Zcela jiná dimenze pak bude provoz autonomních systémů. Ale s tím ještě „pár“ let musíme počkat.

babilon

Vlastnictví auta za 6000 ročně? Vždyť na tolik vyjdou jenom základní poplatky.
Mimochodem, za kolik jste ochoten půjčit svoje auto cizímu člověku vy?

Ondra

Základní roční pojistění cca 3.600Kč, prohlídka stk kolem 550Kč a zbývá ještě 1850Kč olej atp.

babilon

Aha, takže pořizovací cenu auta do nákladů vůbec nepočítáte. Pak není divu, že vám vycházejí nesmysly.

Pavel Novák

Přesně tak, tím si lžou do vlastní kapsy. Mě vychází ojetý Superb na cca 8 Kč / km, a to se držím při zemi. Si někdy říkám, jestli by nestačilo něco úspornějšího …

asdfrb

No vidite, a mne vychadza Ford Focus nejakych 5Kc / km. No len som ho nekupil ako nove a auta nemenim kazde 4 roky a prestaval som ho na LPG.

asdfrb

Pozrel som tu stranku HappyGo, co je tu uvadzane. Napr. tento megane
https://www.hoppygo.com/cs/renault-megane-kombi-diesel/e36251499523#date_from=2019-06-25T07%3A00%3A00%2B02%3A00&date_to=2019-06-25T19%3A00%3A00%2B02%3A00

Chce za den 380 Kc. Denny limit na km je 200, takze to je 2 Kc za km.

https://www.hoppygo.com/cs/skoda-octavia-kombi-diesel/159f8736877a#date_from=2019-06-25T07%3A00%3A00%2B02%3A00&date_to=2019-06-25T19%3A00%3A00%2B02%3A00
Za tuto octaviu ale chce za den 1134. To sme takmer 6Kc za km.

To vsetko su ceny bez paliva. Je viem, ze kazda oktavia jazdi za 5l a menej, ale nejakych 6 litrov si to cucne. Nafta je dajme tom za 30 Kc/liter tak sa pohybujeme na cene okolo 8 Kc/ km. Este sa Vam to vase Superb zda drahe ?

Vašek

A jakou sazbu byste čekal? Nový Megane stojí přes 350 tisíc Kč a pokud s ním najedu 200.000 km, jeho cena se bude dost blížit nule. A to jsme ještě nepočítali náklady přímo související s nájezdem, jako olej a pneumatiky. Náklady kolem 2 Kč/km jsou u osobního auta naprosto běžné (plus samozřejmě palivo). Podle nájezdu pak záleží, jestli nepřeváží náklady odvozené od času (ztráta hodnoty stářím – u Megana tak 30.000 Kč ročně + pravidelné poplatky).

Dalibor

Kolegům z práce, rodině atp. třeba půjčuji auto z a“palivo“ nejsem půjčovna ani Babiš, abych vše musel „kasírovat“ – o tom půjčování je. Ne o vydělávání ale o solidaritě s kolegou, přítelem. Když zase já něco potřebuji , vždy mi přátelé atd. pomohli. Bez EET, Bez „placení“ šestistránkovývh smluv, záloh atp.

Y.K.

Psal cizímu člověku, Dalibore, cizímu…

Carlos

které auto stojí 500,- měsíčně ??? to není ani na pojistku … i kdybych si ho půjčil 5x měsíčně tak jsem pořád v plusu

Ondra

Jeden víkend obvykle znamená výpůjčku na čtyři dny (pá-po), tj. 2.000Kč. Dejme tomu, že bych si takto auto půjčoval dva víkendy v měsíci, takže za rok a tom zaplatím asi 50.000Kč. A podívejte se na nabídku ojetých aut. Trvám na tom, že do dvou let budete s vlastním autem v „plusu“, navíc ho máte k dispozici kdykoliv.

Vašek

Záleží na konkrétních podmínkách. U nás na sídlišti úplně na kraji Prahy stojí jen parkovací místo 1.000 Kč za měsíc, v centru to bude víc. Důležitá je ztráta hodnoty auta – podívejte se na třeba na Octavii. Deset let stará stojí 50-100 tisíc, rok stará 300-400 tisíc. To je každý rok cca 30.000 Kč. Můžete koupit ojetinu, ale jsou tam rizika. Já jsem se svým Focusem spokojený, ale loni mi chcípl kompresor klimatizace a bylo to 10.000 Kč. Letos chcípl zase, jezdím v tomhle vedru bez klimy a čekám jestli to vyjde na reklamaci nebo jsem v tom za dalších… Číst vice »

asdfrb

To ake drahe mate v Cechach poistky ? Na focus zakonnu som platil nejakych 3000 Kc.

Dalibor

Auto za 500 mesíčně beru, pokud j e cene i povinný ručení!! myslímale, že tam chybí nějaký další čísla……

jan

Tak auto je strašně zdaněné. Neustále další buzerace. Příjde mýto povinně v EU 2023. Pořád jenom víc a víc kazí ty euromotory, přitom výsledek téměř 0. Auto žere stále 7 litrů. A jen produkuje navíc rakovinotvorné mikročástice. Musím s ním jezdit rychle a neúsporně a neekologicky na rozdíl od starého, jinak se ucpe přes ERG a chcípne na karbon. Na technické si nyní po 10 letech a x proběhlých technických všimli, že disk má v jednom parametru jiný údaj než je údajně v techničáku. (který ani nevím, že existuje.) Dost možná byl i prodán oreginálním prodejcem vozidla. Jinými slovy že… Číst vice »

Y.K.

Chudáčku. A teď si představte, že byste žačal podnikat. 🙂

Odpadlik

Carsharing ma jeden podstatný nedostatek – když auto potřebujete, tak si pro něj někam musíte dojet. Tato nevýhoda u vlastního vozu co vám pořád parkuje před barákem odpadá

A.R.

To neplatí absolutně. Tvoje auto před barákem může mít píchnuté pneumatiky nebo jiný defekt, kvůli kterému se stane nepojízdným.

Odpadlik

Může, to nepopírám. Párkrát se mi vybila baterka, takže potvrzuji. Nicméně i když to vezmu do úvahy, pořád to vychází lépe než auto z půjčovny

A.R.

Nemám ten dojem. Pokud auto potřebuju 2x ročně, proč bych si ho kupoval?

Ondra

Carsharingové auto si můžete nechat přistavit na určené místo, v tom problém není. Problém je hlavně v ceně carsharingu, která v porovnání s vlastnictvím aktuálně ekonomicky nevychází pro carsharing příznivě, zatím…

Odpadlik

Jasně že si je můžu nechat pristavit,ale nebude to teď hned ale třeba za pul hodiny, hodinu. A za druhé, jak správně píšete se to tím dramaticky prodražuje. Možná až budou samoriditelna auta, tak to bude ekonomicky atraktivní, ale do té doby (cca 20 let nejdřív počítám) se vyplatí vlastnit vůz určitě.

Dalibor

tak tak, si nedovedu představit, že „nakáršáruju“ těch průměrných 40.000km ročně. To by výplata padla jen do splátek.

Vašek

Tak 40.000 km ročně není ani zdaleka běžný nájezd, takže Vy nejste cílová skupina.

babilon

To se vyřeší u samoříditelných aut. Už aby to bylo.

Xaver

Ačkoliv vlastním auto, citový vztah k němu nemám a ani nechápu, proč bych si ho měl vytvářet. Je to věc jako jakákoliv jiná, která může kdykoliv odejít. Citové vztahy si vytvářím jen k živým tvorům a to taky jen k vybraným 😉

Hanzí

Tohle je zase výzkum, nevím kde a jak ty lidi pro výzkum sebrali, ale já a lidé v mém okolí auta máme a nezřídka jedno a dá se o něm konstatovat, že to je člen rodiny. Ono na vsi ani nelze dnes jinak. Člověk potřebuje dovézt odvézt hromadu věcí, v práci také tráví dost času, takže se mu někde nechce ještě tahat sockou po pracovní době. S MHD jsem skončil v době, co brácha přitáhnul domu z busu svrab a vše se muselo vyvářet. Ono ani není divu, když se člověk podívá jaká individua kolikrát si masírují prdel o sedačku… Číst vice »

Ondra

Ale trend mladé generace je bydlet ve městě, nikoli na venkově. A při bydlení ve městě je auto, které se využije sotva jednou o víkendu na výlet po okolí, skutečně spíš obtěžující přítěž.

Odpadlik

Bydlím v Praze ale stejně (viz můj příspěvek výše) auto mám a neměnil bych – a to jsem sotous a kde mohu jezdím vlakem. V situaci kdy máte barák a děti a o všechno se musíte postarat, tak vlastní auto mít se vyplatí.
U mladých co rodinu nemají a nechtějí se vázat je to samozřejmě jiné.

Ondra

Byla reakce, jak jste psal: „já a lidé v mém okolí auta máme…. ono na vsi ani nelze dnes jinak… „

Dalibor

Bydlím ve městě, sice menším (Brno) a najezdím ročně průměrně kolem 40.000km. Přítěž by byla nemít auto. Už vidím, jak se hrkáme třeba za babičkou vlakem s 3 přestupy a posledních 8km pěšky…Poslední kus leda autobusem, což je další přestup. Když vyjedu v sobotu ráno budu na místě večer. Nebo autem za 1,5 hodiny.

Hanzi

Jsem také z mladé generace a tenhle trend rozhodně nemám a dle rodin s mladými lidmi u nás na vsi je vidět že nejsem sám kdo váš názor nesdílí. Ano uznávám že ,,náplavy,, z celé republiky, povětšinou přiteplené orientace auto skutečně nevyžadují, ale těm k cestě na diskotéku fakt stačí tramvaj i když zablešená.

Ondra

Trend postupného vylidňování venkova a stěhování do měst je již daný, není to můj výmysl, jen konstatování skutečnosti.

Vašek

Proč tak urážlivě? Dělal jsem do nedávna v malé IT firmě v Praze a mezi kolegy 25-30 let jich možná polovina auto neměla. Peníze na něj mají, ale necítí potřebu ho vlastnit (telefon je pro ně důležitější), někteří dokonce ani nemají řidičák. Se sexuální orientací to nemá nic společného.

Petr zkp

Od společnosti zabývající se půjčováním aut, které ovšem nazývá sdílením aut, snad ani nic jiného nelze očekávat.

Jan

On ale formát komerčného carsharingu je o dosť iný, než formát klasickej autopožičovne a mnohým ľuďom vyhovuje viac.

Jan Pytela

Princip byznysu carsharingových společností je diametrálně odlišný od „sdílení“ v podání Uberu, AirBnB apod. Tady je ten „sharing“ jenom značka.

Petr zkp

Princip casheringovych aut je porad postaven na půjčování. Je to jen lepší půjčovna. To neokecáte. Není to sdílení aut. Nemá to nic společného s principem, že dnes vezmu souseda Karla na chatu, protože to mám po cestě a zítra půjčím auto Janě, která odveze kamarádčinu babičku do nemocnice pač to má také po cestě. Těmto firmám jde jen o zisk, je to stejné jako Uber. Žádné sdílení, jen kšeft.

Dalibor

přesně tak. „sdílení“ je „moderní slovo“ a je zneužíváno různými firmami aby se „vlísali“ a pak zákazníka zkasírovali. sdílení je participace na patřičné věci více lidmi, přičemž si spravedlivě rozdělí náklady a nikdo „negeneruje“ zisk na úkor toho druhého (Něco jako takový malinký komunismus, ve své ideové podstatě). Předpokladem ovšem je, že nikdo ze skupiny kteří něco sdílejí nebude na skupině jen „parazitovat“. Cílem musí být spravedlivé rozdělení výhod i nákladů.

Vojta

To, o čem mluvíte je „car pooling“ – využití již jedoucího vozidla někým jiným. Využití vozidla, které by tou dobou jinak stálo, někým jiným je „car sharing“, ať už majitelem vozidla je soukromá osoba, družstvo nebo firma. V češtině je pro to stejný překlad sdílení, což vytváří trochu zmatek v pojmech.

Vojta

tak zrovna HoppyGo je carsharing, kdy auta patří fyzickým osobám a ti je půjčí v době, kdy je nepotřebují. Asi něco jako bylo v začátcích AirBnB. Ostatní „carsharing“ jsou vesměs autopůjčovny bez pevného místa převzetí auta.

A.R.

Od některých lidí z okolí dostávám signály, že auto je pro ně pocit blahobytu a svobody. Je to ale jen pocit, protože realita je úplně jiná, když vidím, o co všechno se musí kvůli autu postarat, co musí platit, po čem musí jezdit a s jakými nemehly přijdou do styku. Nás auto nikdy nelákalo a vystačíme si s veřejnou dopravou. Navíc nejsme tak náchylní k nemocem jako autíčkáři, kteří argumentují tím, jak z mastné tyče nechtějí něco chytnout. To je tak, když jeden pracuje na posílení imunity a druhý na ni kašle. 😀

JiP

Pravda je ze infrastruktura v CR je hrozna, to s vami souhlasim, ale jinak zasadne NE. Bez auta bych vetsinu svych konicku a zpusob traveni volneho casu nebyl vubec schopen realizovat. Takze auto je pro me svoboda. A jak se rika, kdo chce kone, musi mit i na otruby. Nvic mame 3 deti ajet traba s nimi na otocku na lyze apodobne zkratka bez nejde. POkud nekdo sedi doma, tak verim ze auto nepotrebuje, kdo zije aktivne tak v podminkach CR je auto nutnost.

A.R.

Tvoje zásadní „NE“ mě nepřesvědčilo. Taky mám spoustu koníčků a dokážu je realizovat i bez auta. V průměru každý druhý víkend jsme pryč, žijeme tedy aktivně. Na lyže v zimě jezdíme autobusem a zvládáme to. 🙂 Nevidím totiž důvod, proč bych měl auto nechávat na přeplněném parkovišti za nehoráznou sumu, kde navíc hrozí, že mi auto někdo omlátí. Viděl jsem to nesčetněkrát. Svoboda? Jak jsem psal, je to jen pocit. Nemůžeš si vyjet, kdy chceš. Kolega jezdí do Prahy z Berouna a když vyjede o půl hodiny později, cesta mu bude trvat díky dalším autíčkářům o hodinu déle. Časová výhodnost… Číst vice »

Dalibor

Už vidím, jak beru měřáky, kufr s nářadím, náhradní díly a jedu třeba do Zbiroha na servis – Vlakem (který tam nejede)… Bez auta lze zvládnout NĚKTERÉ aktivity. NIKOLIV vše. A o tom to je. – my máme tu výhodu, že nelyžujem, tudíž nehrozí riziko předraženýho parkování a omlácení auta, že…Nicméně takový týdenní pobyt se 2 děckama někde v Beskydech, Jeseníkách, to musí být pomocí MHD fakt bombastický zážitek. Táhnout prcka na zádech třeba na Javorový vrch, spolu se všemi věcmi. téměř dokonalá představa klidný týdenní dovolený…

JiP

Mam pocit ze A.R. deti mit nemuze. Bez deti jsme taky zvladli vlakem leccos, dojit 10 km pesky polem lesem nebyl problem, ale ted s malymi detmi? Bych se z toho pos…. a radsi bych nikam nejel. Deti a nejlepe 2 nebo 3 jsou fatalni zlom v moznostech pouzivat VHD, potom se kazda cesta stava utrpenim nejen pro nas ale i pro spolucestujici….

A.R.

To máš špatný pocit. 🙂 Mám dvě dcery, 3 a 5 let a nemám s nimi problém. Drží se skvěle. Utrpení z toho děláš akorát ty.

JiP

Nikomu to neberu a nevncuji, ale kdyz mam napr. nalozit 5 kol + bagaz brasny helmy, proste auto vitezi na plne care. Ne ze bychom trba pak lokalne vlak nevyzili, ja se VHD apriori nebranim, ale problem je, ze v drtive vetsine smeru je proste VHD proste drasticky pomala, kdyz to sectu za 5 lidi + napr kola atd, tak nakonec ani ne moc vyhodna. Muj cas je velmi vzacny a je to neco, co je nevratne, Pokud je nekdo ochoten se nekam hrkat 3 hod vlakem a 3 zpet, kdyz autem je tam lehce pres hodinku tam a pak… Číst vice »

JiP

Taky takove mame, ale je jich male mnozstvi. Rozhodne to ale neni duvod vzdat se auta, jet vhd nasilne skoro vsude nebo snad nejake sdilet, ktere by stejne pro nase aktivity bylo bez patricneho prislusenstvi takze nepouzitelne. Ale jak jsem psal, verim ze sdilena auta maji sve zakazniky, ale soucasne tvrdim, ze to je a bude tak miziva zalezitost, ze se nema sanci v doprave nejak projevit.

Vojta

Mám dvě malé děti a auto nemám, když to dává smysl a je to reálně, jedeme vlakem, když ne tak auto půkčím. Najedu bajvoko 6-7 tisíc km ročně, téměř výhradně víkend nebo týden a prostě se to nevyplatí auto vlastnit. Teď jsem měl půjčenou Octavii v kombíku na 7 dní za 70 Euro, na víkend dejme tomu 40, jak kdy. To je dejme tomu 15 výpůjček v průměru po 60 Eurech. Tedy s rezervou po 40000 Kč včetně paliva. Kdybych nějaký obdobný kombík vlastnil, tak jen 25000 mám na ztrátě hodnoty, palivo na stejno, k tomu pojištění, výměny pneu, skladování… Číst vice »

JiP

Tak ono to je asi prave o tom, co kdo dela. Nejenom ze mame auto vlastni, ale mame dokonce 2, kdyz s manzelkou jednak potebujeme auta oba, jedno male Hybrid-takove to denni jezdi a nebo s nim jezdim do Prahy (velmi vyhodne parkovani a nizka spotreba) a druhe velke 7 mistne vybavene kouli, nosici na kola, rakev…. na vyletovani. Rocni najezd mame v souctu obvykle pres 30 000km + takovych 5000 km vlak. Asi se zrejme bavime kazdy trosku o necem jinem. Pravda je malokdy jezdi obe auta soucasne, takze as bychom to s jednim dali, ale manzelka ma rada… Číst vice »

A.R.

Jen dvě auta? A není to málo?

JiP

A co je komu do toho, kolik mame doma aut? Chci je, mam je, vyhovuje mi to. Tim to pro me konci a vy si chodte treba pesky nebo letejte vrtulnikem tak jak to vyhovuje vam. Jen mi hlavne nediktujte, co je pro me dobre, to si umim zhodnotit docela dobre a uspesne sam.

A.R.

Ty jseš ale jelito. 😀 Tak nejdříve píšeš o volném čase a dovolené a najednou měřáky? To si je taháš i na dovolenou?
Je snad logické, že pokud něco nebo někoho někam vezu a přeprava veřejnou dopravou by nebyla možná, tak si vezmu auto. Vezmi rozum do hrsti, člověče. Jde mi o to odstranit zbytné jízdy.
Do Jeseníků jezdíme už od doby, co se malá postavila na nohy a zážitek to je. 🙂 Lepší dovolenou si ani neumím představit. My se totiž umíme zařídit. 😉 Ale někdo je holt líný, takže to pochopit nedokáže.

JiP

Napr. dnes jsme meli akci, ktera by byla bez auta nerealizovatelna, pripadne s pouzitim VHD bych stravil cestou vice casu nez akce samotna. Planovana akce pristi tyden zrovna tak.

A.R.

Jo, i takové chvíle se občas objeví. V našem případě je to maximálně 2x za rok a to auto si půjčím.
Ovšem kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.

JiP

Pro me je to skoro kazdy 2. vikend….+ obvykle denni vyuziti auta.

Vojta

Na denní využití auta je fakt téměř vždy nutné ho vlastnit. Ale na víkend lze rozumně velké auto pro většinu situací (Fabia kombi a spol) půjčit za bajvoko 1200 Kč víceméně vždy. To je furt nějakých 30000 ročně (+palivo). Za tu cenu (pokud nekoupíte nějakou 15 let starou trosku) sotva poplatíte amortizaci a povinnné ručení. O havarijku, výměně pneu, skladování pneu, a dalších výdajích vůbec nemluvím.

JiP

Nevztahujte vse jenom na Prahu, kdyz jsem bydlel v Praze jako student tak jsem auto taky nemel. Mimo velka mesta je ale vse hned dramaticky jinak. Do prace do Prahy tak obcas jezdim a vim ze kdyz nevyjedu pred 6 tak to bude spatne, ale obvykle tam jedu autem, protoze musim resit neco, typycky odvest ci privest neco tezkeho (objemneho). V takovem pripade by me nejake sdilene stejne nepomohlo, protoze bych s nim stal v kolone jako se svym vlastnim. Neverim tomu, ze by pocet sdilenych aut narostl natolik, aby se to projevilo na hustote do Prahy. A mimochodem ta… Číst vice »

Ondra

Že krachly malé krámky na náměstí, ale není vina ve zpoplatněném parkování, ale právě v konkurenci zmíněných velkých marketů. Úplně stejně by to dopadlo i bez placeného parkování. Prostě cenám a sortimentu může těžko nějaký obchůdek konkurovat.

A.R.

No vidíš, já pocházím ze vsi o 350 obyvatelích a jezdíme k našim vlakem. Od nádraží k nám domů je to 2 km.

asdfrb

A ako dlho to trva vlakom a ako dlho by to islo autom. Kolko prestupov mate po ceste ? Ako riesite napr. to, ze tam ma niekto ostat tyzden. Syn chodi na prazdniny k rodicom. Tak berie so sebou kufor, bicykel, kolebezku. Nejake hry. Neviem ako by som to trepal vlakom.

Ako riesite napr, ked mate byt v nejaky cas na danom mieste. Isiel som so synom na hrad. Robili akciu na medzinarodny den deti. Ak by som siel vlakom tak budem cakat 1.5 hodiny pred zavretym hradom alebo pridem hodinu po tom, ako sa to zacalo.

A.R.

Dejme tomu, že cesta autem trvá 3 hodiny, vlakem 4 hodiny. Kdo je na tom vlastně líp? Řidič, který celé 3 hodiny drží volant? Nebo já, která 4 hodiny může pracovat, spát, jíst a přijede odpočatý?
Když mám být na určitém místě v určitý čas, prostě si cestu zařídím tak, abych tam byl. Zatím se mi nestalo, že bych nějakou schůzku promeškal.

JiP

Nevim kam jezdite ale dost casto je pomer jizdy VHD/auto silne v neprospech VHD a je to majoritni duvod, proc volime vetsinou auto.

Ondra

Carsharing / půjčování se bohužel proti vlastnictví auta se stále extrémně nevyplatí. Příležitostný řidič bude mít hlavní náklad skutečně jen palivo, základní pojištění a zákonné prohlídky, vše cca 4.000Kč/rok.

Ondra

4.000Kč jako fixní náklady.

Radek Janata

Příležitostný řidič (předpokládám, že tím myslíte řidiče, co ročně najezdí málo km), bude mít po rozpočtení na km především vysoké náklady na amortizaci pořizovací ceny vozu.

Ondra

Nebudou vysoké náklady, protože bude mít bazarové auto dejme tomu za 70.000Kč, u kterého cena už moc neklesne.

Poudy

Fajn, ale přece s ním nebude jezdit na věky věků.. opravdu se to pro příležitostného řidiče už moc nevyplatí.. Navíc takhle jezdíte ve „voňavce“, ne v nějaké fabii 1999

Ondra

Podívejte se na aktuální nabídku… pod sto tisíc můžete mít třeba šestiletou fabii s klimatizací…

Dalibor

Ta voňavka je pííísk drahý luxus… velmi drahý. To si mohou dovolit tak akorát firmy, co vše narvou rovnou donákladů, bez majetku, bez odpisů atp… Pro lidi, normální „zaměstnance“ to prostě není.

Jan

Pokiaľ bude mať príležitostný vodič auto za 70k, tak treba fixy počítať ročne tak 20k, pretože aj pri príležitostnom jazdení sa také auto už proste s**e.

Dalibor

To bych neřek, mám auto jehož reálná cena je 0 a pořád jezdí. – loni do „oprav“ šlo celých 6,200Kč a nalítalo 45.000km. To by šlo. Letos to bude dražší, páš si babišolend řekne opět o bakšiš v nucené STK, tj další 2500 navrch ( a asi to bude chtít vzadu kotouče a destičky, už sou dost sjetý + obligátní oleje a filtry) Zatím máme nalítáno jen 574000km. (ano už to bude poslední STK, pak jde definitivně na odpočinek…)

JiP

K auto jsem vztah nikdy nemel, ale soucasne vim, ze ho budu vzdycky vlastnit, protoze je to tak nejak soucast me domacnosti a tudiz ho udrzuji jak technicky tak interier hygienicky dle standardu nasi domacnosti. Vsechny tyhle Carsharing a sdileni cehokoliv mohou samozrejme omezene fungovat a najdou si sve zajemce, ale pokud je neco masove „vsech“ tak se staci podivat jak vypadaji vlaky, autobusove zastavky a vubec vce co je verejne. Tato dnesni temer dehonestace vlastnictvi a opovrhovani vlastnictvim totiz vede k necemu, co jsme zde meli jiz pred rokem 89 a moc dobre si vsichni pamatujeme jak veci verejne… Číst vice »

VRT

Twl, co máte všichni s tou hygienou? To jste nikdy nejeli vlakem? Nebo sockou? Do divadla si nosíte vlastní židli?

JiP

Vlakem jezdim pravidelne do prace do Prahy Elefanty, nastesti nastupuji dostatecne daleko od Prahy a muzu si vybrat sedadlo, ale nejmene 1/3 sedadel je dnes v elefantech tak odpudiva, ze si na ne zkratka neodvazuji sednou. Do divadla chodi urcita sorta lidi, kteri obvykle nemaji z jistymi zalezitostmi problem. S kinem napr. je to ale jiz zcela jine a ruzne zagrcane sedacky cimsi nejsou vzacnosti.

Poudy

Zajímalo by mě, kterou linkou jezdíte. Jezdím elefanty taky dost často, většinou Benešov, Beroun, Lysá a žádné odpudivé sedačky nepotkávám. Jestli by se nebojíte jen těch, které mají sešoupaný potah. Pak také nechápu vaši narážku na lidi co chodí do divadla, kdyby jste tam chodil, tak byste věděl, že tam chodí úplně normální vzorek lidí z celé společnosti. A s kinem vám poradím nechodit do plexů, ale kin ve městě a na těch jsem ještě zagrcanou sedačku také neviděl, a to je navštěvuji velmi často. Všeho všudy asi hledáte problémy tak kde žádné nejsou, hádám že budete starší generace.

JiP

Jezdim Kolin Praha ale bohuzel nas casto zasobuji usteckymi elefanty a je to hnus. Navic nevim jak CD provadu udrzbu WC, ale ve vetsine pachnou jak ve sterych Bckach Starsi generace rozhodne nejsem mezi 30 – 40 :-). Ja mam obecne problem s myslenkami ktere vedou ke sdileni cehokoliv, rovnostarstvi atd. Ja jsem osoba ucenliva a verejne sdileni verim ze muze v uzavrene skupine fungovat, ale rozhodne ne hromadne viz. vysledky vsech socialistich zemi. A vubec si neumim predstavit, ze bych napr. nase auto s nekym sdilel. To je nase, musi spolehlive fungovat a uvnitr vypadat ne jako chliv. Mam… Číst vice »

johny

zdravím všechny. jsem pro tenhle trend, ale mě by zajímalo jestli bude existovat nějaká databáze řidičů (prasat) a teď nemyslím jako že jezdí jako hovada. ale prasat co vypijí plechovku polotmavýho birela odhodí na koberec spolujezdce a neuklidí si po sobě. takový kdyby to udělali jednou tak by měl být konec. nebo jak to bude s kuřákama co si chtějí pustit H16 a fajčit za jazdy ? budou mít vyčleněný vozy aby ten puch nemusel čuchat každý? bude možnost hodnotit stav vozu který přebereme a vyvarovat tak ostatní řidiče že po tomhle a tomhle praseti nechcete řídit?

VRT

Ano, nechci tu dělat reklamu, ale ve službě, která v podstatě nahradila v Praze taxislužbu je možnost hodnotit řidiče (o ceně dopředu nemluvě). Celou řadu do té doby neřešitelných věcí v podstatě ze dne na den vyřešila.

johny

to je dobře. ale stejně to chvíli potrvá než to dorazí do menších měst 🙁 do 10 000 OBYVATEL například, na tož někam kde dávají lišky dobrou noc. do 800 obyvatel.

VRT

Ale v pořádku, obyvatelé samot asi budou pořád potřebovat vlastnit auto. Tohle ale především řeší problémy měst 100 000+.

Poudy

V takových městech to asi nikdy nebude fungovat, tohle je věc pro opravdu velká bměsta, myslím si že ani města pod 50000 se toho nikdy nedočkají..

...

Ono to bude mít něco společného i s tím, jak sluníčkáři dosáhli toho, že auta už nejsou tak zábavná, řízení je dnes oproti 80. a 90. létům těžký opruz (samé kruhové objezdy, retardéry, radary v každé druhé vesnici, zužování ulic, „zklidňování provozu“, rozširování zástavby atd. atd.), jezdí každý včetně mamin, co potřebují „rozvážet děti do škol a kroužků“ (kam my jsme chodili pěšky nebo jezdili tramvají) a jinak k tomu nemají žádný vztah, z výše uvedených důvodů pak na silnicích není k hnutí, což opět vede k tomu, že čím dál více automobilek bere svou produkci jako nudné, cost-cuttingem těžce… Číst vice »

Y.K.

Heh, prý sluníčkáři. Většinu těch opatření vymýšlí orgány co musí řešit mrtvé na silnicích a přechodech. Aut přibývá, není to jako v podbízivých rekamách, kde je autíčko jedoucí samo Aplami :-). Dále je to marast s řidiči, na dvouprodých silnicích nepochopili dávaní přednosti na přechodech a tak jsou tam zúžení, retardéry atp. Poděkujte pakům co neznají předpisy (jako že ani netuší že by něco meli) a jezdí jako prasata. Slíznou to i ostatní.

A ve městech není „ten krám“ kde zaparkovat (resp. nevychází to pro všechny ani omylem), takže to souvisí i s kumulací populace ve městech.

...

„Poděkujte pakům co neznají předpisy“. Och nikoli. Poděkovat máte politikům a tzv. „tvůrcům společenské objednávky“, což jsou zase neomarxismem v různém stádiu postižení novináři.

VRT

A co je to ten neomarxismus?

...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Neomarxismus

V širší rovině je to snaha o krásný, inherentně bezpečný svět, kde se na sebe všichni (povinně) usmívají, jsou na sebe (povinně) milí a nesmí existovat žádné kontroverze a spory. Co definici nesplňuje, to se někam schová nebo zavře, aby to nebylo vidět a nenarušovalo to onu iluzi. Mnoho lidí je neomarxisty, aniž by to o sobě vůbec tušili.

Y.K.

Vy jste mistr. Nalinkujete odkaz z Wikipedie a pak sem napíšete svou vlastní definici iluminátského typu, která tam nemá tu nejmenší oporu, natož aby vysvětlovala vztah k dopravním opatřením 😀

Vy chcete jet po městě kilo třicet a někdo vám to kazí, řekněte to na rovinu. 😉

...

„Definice iluminátského typu“ … to je dobrý a jde to univerzálně použít, když zrovna nebudu mít žádný skutečný argument. To si vážně musím zapamatovat.

Jinak když někdy budu chtít jet po městě kilo třicet, tak si to od žádného odporného levičáka zkazit nenechám, to se zase nebojte 🙂

A.R.

Autíčkáři si za to můžou sami, protože je jich tolik, že se na silnice už nevejdou. Už dávno se automobilismus dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe.

Alexandr Mikulka

Ještě že ty sluníčkáře máte, abyste měli koho poplivat. Sluníčkáři taky nakoupili ta auta maminám?

Nicky

Každý má možnost volby zda vlastní nebo sdílené auto, popřípadě MHD.

Carsharing, který provozuje nějaké občanské sdružení pro své členy na nekomerční bázi (něco jako např. bytové družstvo) je úplně něco jiného než např. hodinová komerční autopůjčovna, která by neměla být žádným způsobem zvýhodňována – tam jde jen o byznys.

Vašek

Pokud ten byznys dokáže nahradit jedním autem až 8 soukromě vlastních, která by jinak drtivou většinu času stála na veřejném prostoru, má zvýhodňování (třeba parkováním zdarma) smysl a vyplatí se všem.

Tomáš Záruba

Tohle bude hlavně generační záležitost. Naprosto chápu, že někdo kdo vyrůstal cca v 70. až 90. letech nemůže pochopit, že dnešní mladé generaci na tom až tak moc nesejde (resp. že podíl takto smýšlejících mezi mladými roste).

Marek Sourak

Ja k autu emocni vztah mam, a to jezdim vetsinou po Praze mhd…car sharing me nikdy moc nenadchnul

Jackub

A co když mě k vlastnictví motivuje to, že nechci jet autem, ve kterém je nepořádek, je ulepené a je v něm nepříjemný odér? A o němž nevím, jak s ním jel předchozí řidič, a tudíž nevím, co se po cestě může stát?

Sacrebleu

Přesně tak. To není otázkou prestiže. Ne každý bydlí ve velkém městě s dobře fungující MHD kde i pracuje a děti chodí do školy. Jinak sdílený chlév ve VHD nemusím aplikovat do auta.

Jiří

A máte stejnou potřebu vlastnit výtah v domě, kterým také kdoví kdo jel před vámi…

Jackub

Nemám. To byl pokus o relevantní srovnání? Pokud ano, jak často si ve výtahu sedáte na desítky minut, saháte na jeho vnitřní vybavení a jak často musíte kontrolovat jeho technický stav?

Puvodni Pražák

Nemusíte se ničeho bát, věková kategorie 50+ není cílovou skupinou pro tyhle inovace.

Jackub

Takže s padesátkou daleko cílová skupina jsem… 🤔😇😁

VRT

Ale v zásadě má pravdu. Prostě tu bude služba, která bude o auta pečovat a která si dá sakra pozor půjčit znovu svoji službu praseti. Takže prase prostě vystřídá všechny služby jen jednou, pak bude mít útrum.