Zájem o vlastnictví auta klesá, čtyři z deseti lidí k němu už nemají emoční vazbu

Nový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda AutoNový společný podnik Škody Auto a Leo Express bude pod značkou HoppyGo. Foto: Škoda Auto

Vlastnictví auta přestává být pro čím dál více lidí v Česku důležité. Vyplývá to ze studie KPMG pro společnost HoppyGo,

Vlastnictví auta přestává být pro čím dál více lidí v Česku důležité. Vyplývá to ze studie KPMG pro společnost HoppyGo, která se zabývá sdílením aut.

V České republice pociťuje emoční pouto k automobilu podle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními.

Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují,” říká šéf HoppyGo Jan Charouz.

Studie KPMG odhaduje, že potenciál carsharingu bude z těchto důvodů růst i nadále a v roce 2025 by v Evropě mělo být k dispozici 2,3 milionu sdílených aut. O deset let později by již mělo být sdíleno dokonce 7,5 milionu vozů. Aktuálně čítá evropská flotila carsharingových vozů 370 000 aut, tedy jen zhruba 0,13 % všech vozů.

Troufám si říci, že carsharing je vhodný pro většinu lidí. Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání,“ vysvětluje Charouz.

Podle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení.

Tagy carsharing
115 komentářů