Zájem o elektroměry roste, ČD Cargo chce mít pod kontrolou „měřáku“ 90 procent výkonů

InterPanter v Ústí nad Orlicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraInterPanter v Ústí nad Orlicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Montáž elektroměrů se vyplatí především u vozidel a tratí, kde je možné naplno využívat rekuperaci.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Tak já třeba vím že do pershinga stála tahle malá krabice 3 mega, zajimalo by mě za jak dlouho ušetří ty prachy oproti paušálu.

Petr Šimral

A to víte odkud? Ta malá krabice je totiž Správou železnic dodávána zdarma…

pan z kupe

To jsou zase teorie, rekuperovaná se nikdy nebude vykupovat za stejnou cenu jako spotřeba. Za rekuperovanou se může platit i jako za spotřebu (SŽ jako penále za nespotřebu nebude platit ze svého).

Leinad

Jestli si SprŽel vyjednala podmínky s penálem za nespotřebu, tak je to její věc. (Odhad jaká by asi mohla být spotřeba, podle loňské spotřeby a změn jízdního řádu, snad je)
Pokud se v okolí jiný vlak rozjíždí, tak se rekuperovaná energie spotřebuje. Pokud se už vrací dodavateli, tak ano nákupní a prodejní cena se liší, taky si dovedu představit že z elektroměru v mašině vylezou dvě čísla (spotřebováno a vráceno).

Jiří Kocurek

Už aby byla střídavina většině koridorů, umožňuje mnohem delší napájecí ůseky, takže odběr pro rekuperovanou elektřinu se najde mnohem snáz přímo na té samé troleji.

Ale jako jo: ČERVENÁ úsporám, museli by měnit smlouvy o dlouhodobém odběru, ale SŽ se nechce.

Petr Šimral

Smlouvy o odběru EE rekuperaci obsahují.

K.S.

Možná by to spíš chtělo aby si SŽ pořídila vlastní napájecí síť podobně jako je tomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku. To by pak nemuseli v podstatě řešit problémy. Nicméně mi přijde že spíš hledají důvody proč to nejde. než jak to udělat.

Micky

Interjet?? Proc elektroměr do netrakční soupravy?? Nechápu

Pražec

A nemá on náhodou rekuperační brzdu?
Nevím, nepodařilo se mi dohledat, ale dávalo by to pak smysl.

Péťa

Můžete mě vysvětlit jak může mít netrakční souprava rekuperační brzdu?

K.S.

Na topném kabelu a na pětikoruny 😀

Sajmix

Může někdo laikovi vysvětlit, proč se instalace elektroměru vyplatí?

vbb

Protože paušální platba je např. pro nákladní vlaky či rychlíky nevýhodná.

Leinad

Protože soupravě bez elektroměru SprŽel energii naúčtuje nějakým tabulkovým odhadem. Odhad podle ujetých km a hmotnosti vlaku se vyplácí po mašiny s velkou spotřebou a bez rekuperace. (Nebo pro „aktivní odstavení“ osobního vlaku se zapnutou klimou/topením)
Moderní šetřivé lokotky žerou méně než odhad.

Sajmix

Díky!

Hasler

Nebyla by fotka elektroměru, popřípadě dotaz na SŽ, od jakého výrobce elektroměry používají? Moc jich na trhu není a je to celkem zajímavý prvek. Děkuji za případné přidání/update.

Hasler

Popřípadě, jaké má zkušenosti SŽ s již nainstalovanými elektroměry přímo od výrobců, které neodpovídají (nejspíše) jejich typu. Je to škoda, článek zajímavý, ale mohl být o malinko zajímavější.

Pro pana Petra Šimrala (pokud si to přečte): Na Vašich lokomotivách používáte elektroměry? Je typ na Vectronu a TRAXXu rozdílný? Děkuji.

Petr Šimral

Ano, všechny naše elektrické lokomotivy jsou vybavené elektroměrem. Na TRAXXech jsou elektroměry rakouské, na Vectronech české.

Hasler

Děkuji za odpověď.

Kouzelnik Zababa

Kdo to vyrábí, Poll?

Kuba2

„Přípravu na osazení elektroměru si ale musí dopravce zařídit sám, ČD aktuálně vypsaly tendr na přípravu InterJetů.“
To bude elektroměr na topném kabelu, nebo jak?

Tom

SŽ by hlavně měla platit sankce za mrhání el.energií za pozdní stavění vlakové cesty a podobné excesy z jejich strany. Ono by se dalo jednoduše říct máš elektroměr a je to spravedlivé, ale když jezdíš stylem rozjezd brzda kvůli tomu, že není místo na dopravní cestě jde spravedlnost do háje.

M152

Souhlas. Ve středu, Kolín rozjezd, V.Osek rozjezd, Libice rozjezd, Poděbrady rozjezd.
V Kolíně někdo usoudil že půjdu před Arrivu, v Oseku někdo usoudil že ne, ale pak se rozhodl že mě Arriva předjede proti srsti do Libice, v Libici mě zastavil aby mě Arriva stihla dojet a předjet. A Arriva staví v Poděbradech, takže opět stání na vjezdu.
V pondělí stejná směna a celým úsekem sem projel na průjezd, protože mě zastavil v Kolíně a vzal mě za Arrivou.

Souhlas k posunu

Máte naprostou pravdu!!!, kouknete na Grapp nikde nikdo(ani náklad)a stůj. Několikrát jsem si takhle dělal zápisky kde všude jsem stál a mezi Pře-Pra to dělalo +8 min. zdržení na osobní dopravě. Co teprve ten náklad plus délka, tuny, sklonové poměry, to se některým ty elektroměry můžou rychle zavařit.

Petr Šimral

Tady je zase srandy kopec. U nafty je měření tak nějak k dispozici vždy a že toho ČD a SŽ dopravcům zaplatily, že???

Tom

Naprosto stejný případ, který by se měl řešit. Absence nezávislého regulátora, který by to řešil včetně předpisů a dalších věcí, kde si jde SŽ sama sobě na ruku je u nás hlavní problém železnice.

Air Traveller

myslíte snad, že např. řízení letového provozu proplácí leteckým společnostem palivo za to, že letadlo u letiště vyčkává, než se dostane na řadu?

JiP

Jednak to neni uplne casto, ale hlavne predevsim u dalkovych letu je to prakticky zanedbatelne, jestli zustanete ve vzduchu o 10 min dele, navic uz s lehkym letadlem. Mnohem vetsi vidle do spotreby umi hodit kontinentlani prroudeni vzduchu. U vlaku to je ale neco jineho, predevsim u nakladu, pokud se na 100 km treti 5x rozjizdi kvuli pomalym jizdam, nepostave ceste apod, tak spotreba energie dramaticky narusta.

Y.K.

No to ne, ale není úplně pravidlem, že by museli vykroužit oválek před opuštěním řízeného prostoru letiště, dva před předáním sousednímu FIR na každých hranicích, než si to řídící stihnou rozmyslet atd. Navíc se opravdu snaží hledět na ekonomiku a vyčkává se jen když to jinak nejde. Na dráze se fakt někdy jezdí od klacku ke klacku a to opravdu není dobré ani pro ekonomiku ani pro kapacitu dopravní cesty.

JiP

Uhodil jste hrebicek na hlavicku a tvrdim to tu uz davno, zeleznice v ceskem podani nema s ekologii nic spolecneho. neustale propady v rychlosti dane nevhodnym organizovanim dopravy, zavadami na trati a hlavne tratemi samotnymi. Kouknete treba na trat Brno-CT. Usetrilo se na rovnani oblouku ale trat je rychlostni cimburi. A ted si vemte ty desitke vlaku denne, ktere se tam neustale nekde rozjizdeji a poscitejte energii za ta leta zpetne…..

Paddy

Včera na 30 km rychlíku 2x zastavení u vjezdového návěstidla, jedenkrát jízda odbočkou a 2 pomalé jízdy.
Pro vlaky osobní dopravy se stejnou soupravou by měl být typový odběr energie, vyzkoušený a zprůměrovaný na danou trať. Ostatní excesy by měla hradit SŽ.

Petr Šimral

A zaplatí je pak všichni dopravci nerozlučně v „bulharské“ konstantě, tedy v rozdílu mezi vykázanou a realizovanou spotřebou.

Leinad

Jsem pro, ale co spěchálisté (má výstrahu tak táhne aby mohl brzdit) a kochálisté (má zelenou ulici ale nejede) 😀

Pavel

Dotaz: Jak je to s měřením odebrané elektřiny při přechodu státní hranice? Pozná elektroměr, co se kde odebralo? Může někdo měřit na tratích více správ?

vbb

V elektroměru je i GPS, protože i uvnitř jednoho státu můžete být více dodavatelů, např. v různých oblastech.
Pro mezinárodní provoz musí být el-měr schválený ve všech státech, třeba české mašiny jezdící na SK musí mít el-měr už několik let a od hranice dál do SK vnitrozemí se účtuje podle odběru.
Na SK to mají ještě zpestřené koeficientem polohy, takže spotřebovaná 1 kWh hned u měnírny vyjde levněji než ta samá 1 kWh uprostřed meziměnírenského úseku, protože ztráty ve vedení platí odběratel (!!!!!!!). I proto tam je tam ta GPS.

Jiří Kocurek

Kdo tohle vymyslel a čím?

Pája

👍

Bubák2003

Asi nepozná,když jsem byl přebírat Větráka do nájmu v Petržalce,tak po mě chtěl počáteční stav počítadla elektroměru.Ale třeba někdo upřesní, jestli jsou nějaké fičůry.

Petr Šimral

Tak to je asi zvykové právo toho, kdo dává nebo přebírá…
Elektroměry jsou on-line.