Zájem o elektroměry roste, ČD Cargo chce mít pod kontrolou „měřáku“ 90 procent výkonů
InterPanter v Ústí nad Orlicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Montáž elektroměrů se vyplatí především u vozidel a tratí, kde je možné naplno využívat rekuperaci.
Tak já třeba vím že do pershinga stála tahle malá krabice 3 mega, zajimalo by mě za jak dlouho ušetří ty prachy oproti paušálu.
A to víte odkud? Ta malá krabice je totiž Správou železnic dodávána zdarma…
To jsou zase teorie, rekuperovaná se nikdy nebude vykupovat za stejnou cenu jako spotřeba. Za rekuperovanou se může platit i jako za spotřebu (SŽ jako penále za nespotřebu nebude platit ze svého).
Jestli si SprŽel vyjednala podmínky s penálem za nespotřebu, tak je to její věc. (Odhad jaká by asi mohla být spotřeba, podle loňské spotřeby a změn jízdního řádu, snad je)
Pokud se v okolí jiný vlak rozjíždí, tak se rekuperovaná energie spotřebuje. Pokud se už vrací dodavateli, tak ano nákupní a prodejní cena se liší, taky si dovedu představit že z elektroměru v mašině vylezou dvě čísla (spotřebováno a vráceno).
Už aby byla střídavina většině koridorů, umožňuje mnohem delší napájecí ůseky, takže odběr pro rekuperovanou elektřinu se najde mnohem snáz přímo na té samé troleji.
Ale jako jo: ČERVENÁ úsporám, museli by měnit smlouvy o dlouhodobém odběru, ale SŽ se nechce.
Smlouvy o odběru EE rekuperaci obsahují.
Možná by to spíš chtělo aby si SŽ pořídila vlastní napájecí síť podobně jako je tomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku. To by pak nemuseli v podstatě řešit problémy. Nicméně mi přijde že spíš hledají důvody proč to nejde. než jak to udělat.
Interjet?? Proc elektroměr do netrakční soupravy?? Nechápu
A nemá on náhodou rekuperační brzdu?
Nevím, nepodařilo se mi dohledat, ale dávalo by to pak smysl.
Můžete mě vysvětlit jak může mít netrakční souprava rekuperační brzdu?
Na topném kabelu a na pětikoruny 😀
Může někdo laikovi vysvětlit, proč se instalace elektroměru vyplatí?
Protože paušální platba je např. pro nákladní vlaky či rychlíky nevýhodná.
Protože soupravě bez elektroměru SprŽel energii naúčtuje nějakým tabulkovým odhadem. Odhad podle ujetých km a hmotnosti vlaku se vyplácí po mašiny s velkou spotřebou a bez rekuperace. (Nebo pro „aktivní odstavení“ osobního vlaku se zapnutou klimou/topením)
Moderní šetřivé lokotky žerou méně než odhad.
Díky!
Nebyla by fotka elektroměru, popřípadě dotaz na SŽ, od jakého výrobce elektroměry používají? Moc jich na trhu není a je to celkem zajímavý prvek. Děkuji za případné přidání/update.
Popřípadě, jaké má zkušenosti SŽ s již nainstalovanými elektroměry přímo od výrobců, které neodpovídají (nejspíše) jejich typu. Je to škoda, článek zajímavý, ale mohl být o malinko zajímavější.
Pro pana Petra Šimrala (pokud si to přečte): Na Vašich lokomotivách používáte elektroměry? Je typ na Vectronu a TRAXXu rozdílný? Děkuji.
Ano, všechny naše elektrické lokomotivy jsou vybavené elektroměrem. Na TRAXXech jsou elektroměry rakouské, na Vectronech české.
Děkuji za odpověď.
Kdo to vyrábí, Poll?
„Přípravu na osazení elektroměru si ale musí dopravce zařídit sám, ČD aktuálně vypsaly tendr na přípravu InterJetů.“
To bude elektroměr na topném kabelu, nebo jak?
SŽ by hlavně měla platit sankce za mrhání el.energií za pozdní stavění vlakové cesty a podobné excesy z jejich strany. Ono by se dalo jednoduše říct máš elektroměr a je to spravedlivé, ale když jezdíš stylem rozjezd brzda kvůli tomu, že není místo na dopravní cestě jde spravedlnost do háje.
Souhlas. Ve středu, Kolín rozjezd, V.Osek rozjezd, Libice rozjezd, Poděbrady rozjezd.
V Kolíně někdo usoudil že půjdu před Arrivu, v Oseku někdo usoudil že ne, ale pak se rozhodl že mě Arriva předjede proti srsti do Libice, v Libici mě zastavil aby mě Arriva stihla dojet a předjet. A Arriva staví v Poděbradech, takže opět stání na vjezdu.
V pondělí stejná směna a celým úsekem sem projel na průjezd, protože mě zastavil v Kolíně a vzal mě za Arrivou.
Tady je zase srandy kopec. U nafty je měření tak nějak k dispozici vždy a že toho ČD a SŽ dopravcům zaplatily, že???
Naprosto stejný případ, který by se měl řešit. Absence nezávislého regulátora, který by to řešil včetně předpisů a dalších věcí, kde si jde SŽ sama sobě na ruku je u nás hlavní problém železnice.
myslíte snad, že např. řízení letového provozu proplácí leteckým společnostem palivo za to, že letadlo u letiště vyčkává, než se dostane na řadu?
Jednak to neni uplne casto, ale hlavne predevsim u dalkovych letu je to prakticky zanedbatelne, jestli zustanete ve vzduchu o 10 min dele, navic uz s lehkym letadlem. Mnohem vetsi vidle do spotreby umi hodit kontinentlani prroudeni vzduchu. U vlaku to je ale neco jineho, predevsim u nakladu, pokud se na 100 km treti 5x rozjizdi kvuli pomalym jizdam, nepostave ceste apod, tak spotreba energie dramaticky narusta.
No to ne, ale není úplně pravidlem, že by museli vykroužit oválek před opuštěním řízeného prostoru letiště, dva před předáním sousednímu FIR na každých hranicích, než si to řídící stihnou rozmyslet atd. Navíc se opravdu snaží hledět na ekonomiku a vyčkává se jen když to jinak nejde. Na dráze se fakt někdy jezdí od klacku ke klacku a to opravdu není dobré ani pro ekonomiku ani pro kapacitu dopravní cesty.
Uhodil jste hrebicek na hlavicku a tvrdim to tu uz davno, zeleznice v ceskem podani nema s ekologii nic spolecneho. neustale propady v rychlosti dane nevhodnym organizovanim dopravy, zavadami na trati a hlavne tratemi samotnymi. Kouknete treba na trat Brno-CT. Usetrilo se na rovnani oblouku ale trat je rychlostni cimburi. A ted si vemte ty desitke vlaku denne, ktere se tam neustale nekde rozjizdeji a poscitejte energii za ta leta zpetne…..
Včera na 30 km rychlíku 2x zastavení u vjezdového návěstidla, jedenkrát jízda odbočkou a 2 pomalé jízdy.
Pro vlaky osobní dopravy se stejnou soupravou by měl být typový odběr energie, vyzkoušený a zprůměrovaný na danou trať. Ostatní excesy by měla hradit SŽ.
A zaplatí je pak všichni dopravci nerozlučně v „bulharské“ konstantě, tedy v rozdílu mezi vykázanou a realizovanou spotřebou.
Jsem pro, ale co spěchálisté (má výstrahu tak táhne aby mohl brzdit) a kochálisté (má zelenou ulici ale nejede) 😀
Dotaz: Jak je to s měřením odebrané elektřiny při přechodu státní hranice? Pozná elektroměr, co se kde odebralo? Může někdo měřit na tratích více správ?
V elektroměru je i GPS, protože i uvnitř jednoho státu můžete být více dodavatelů, např. v různých oblastech.
Pro mezinárodní provoz musí být el-měr schválený ve všech státech, třeba české mašiny jezdící na SK musí mít el-měr už několik let a od hranice dál do SK vnitrozemí se účtuje podle odběru.
Na SK to mají ještě zpestřené koeficientem polohy, takže spotřebovaná 1 kWh hned u měnírny vyjde levněji než ta samá 1 kWh uprostřed meziměnírenského úseku, protože ztráty ve vedení platí odběratel (!!!!!!!). I proto tam je tam ta GPS.
Kdo tohle vymyslel a čím?
👍
Asi nepozná,když jsem byl přebírat Větráka do nájmu v Petržalce,tak po mě chtěl počáteční stav počítadla elektroměru.Ale třeba někdo upřesní, jestli jsou nějaké fičůry.
Tak to je asi zvykové právo toho, kdo dává nebo přebírá…
Elektroměry jsou on-line.