Zájem o elektroměry roste, ČD Cargo chce mít pod kontrolou „měřáku“ 90 procent výkonů

InterPanter v Ústí nad Orlicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraInterPanter v Ústí nad Orlicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Montáž elektroměrů se vyplatí především u vozidel a tratí, kde je možné naplno využívat rekuperaci.

Správa železnic (SŽ), jako centrální dodavatel elektřiny na české železniční síti, eviduje v poslední době velký zájem dopravců o montáž elektroměrů do vozidel. Pro největší české dopravce (České dráhy a ČD Cargo) osazuje do starších vozidel týdně čtyři až pět elektroměrů. Aktuálně řeší i zástavby do nových lokomotiv Vectron a Traxx, které si dopravci objednávají už s elektroměrem.

„Aktuálně evidujeme 603 elektroměrů v majetku Správy železnic. Je velmi obtížné stanovit podíl osazených elektrických hnacích vozidel,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová. Podle ní je podíl spotřeby elektřiny vozidly s elektroměrem na celkové spotřebě 37,11 procenta za rok 2021.

„Pro ČD Cargo šlo o jednoznačný přínos a úsporu nákladů za trakční elektrickou energii,“ ředitel odboru podpory prodeje Michal Roh. Podíl měřených dopravních výkonů u ČD Cargo dosáhl v únoru 75 procent, pro letošek se počítá se zvýšením na 80 procent.

Cílem firmy pak je zajištění 90 procent traťových výkonů pod kontrolou elektroměru. „Některé starší řady se již osazovat nebudou – konkrétně například ´staročešky´ řady 122. Otevřená prozatím zůstává i otázky vybavení lokomotiv pro posun,“ řekl Roh. Dodává, že dalším důležitým faktorem při šetření elektřiny je možnost rekuperace, tedy vracení elektřiny při brzdění do sítě. Takovou možnost má zhruba 20 procent lokomotiv ČD Cargo. „Horní hranice úspor z rekuperace je v nákladní dopravě zhruba 10 procent z odebrané energie,“ doplnil Roh.

České dráhy mají podle mluvčího Petra Šťáhlavského instalované elektroměry ve většině vozidel v závislé trakci, případně se instalace připravuje. Aktuálně jsou elektroměry funkční v 242 vozidlech, v dalších 52 vozidlech jsou úpravy provedeny a čeká se na zapojení elektroměrů. Elektroměr je totiž majetkem Správy železnic, která také provádí montáž. Přípravu na osazení elektroměru si ale musí dopravce zařídit sám, ČD aktuálně vypsaly tendr na přípravu InterPanterů.

„ČD mají elektroměry vybaveny – nebo připravené pro montáž elektroměru ze strany SŽ – všechny perspektivní lokomotivy v elektrické trakci i některé další řady, například 150.2, 151 nebo 371. U elektrických jednotek jsou to soupravy 471. U jednotek 640, 640.1, 650, 660 a 661 jsou provedeny prototypové kusy a probíhá tendr na zhotovitele sériového provedení. Nová vozidla, například 640.2, 650.2 nebo Vectrony, mají systém měření elektrické energie instalovaný již z výroby,“ dodal Šťáhlavský.

Montáž elektroměrů se podle něj vyplatí, efektivní je především u vozidel a tratí, kde je možné naplno využívat rekuperaci.

Tagy ČD Cargo České dráhy měření spotřeby trakční elektřiny Správa železnic
39 komentářů