Zahradnictví Masarykovo nádraží. Přerostlou zeleň odstranila Správa železnic až po kritice od strojvedoucích
Vegetace v kolejišti může ohrozit bezpečnost železničního provozu.
Až kritika strojvedoucích na sociální síti Facebook přiměla Správu železnic odstranit ze 7. koleje na Masarykově nádraží v Praze přerostlou zeleň. Neudržovaná infrastruktura je přitom v místě, kde vlaky musejí brzdit před zarážedlem a vegetace může způsobit podstatně horší adhezi mezi koly a kolejnicí.
Bujná vegetace z kolejiště vzdáleného jen zhruba dvě stě metrů od sídla Správy železnic zmizela až včera odpoledne. Krátce poté zmizel i příspěvek ze skupiny Strojvedoucí, který stav infrastruktury na jednom z největších pražských nádražích kritizoval.
„Na Masarykově nádraží nežádoucí zeleň z kolejiště průběžně odstraňujeme. Dvakrát ročně, jak dovolují hygienické normy, se aplikuje postřik – poslední se prováděl v srpnu podle harmonogramu,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj se může stát, že někde postřik bezprostředně nezafunguje nebo nálety vyrostou i v mezidobí mezi aplikacemi. „Pro takové případy má dozorující pracovník za úkol stav vyřešit. Z prodlevy jsme včera vyvodili odpovídající postih. Stav byl již napraven vysekáním nežádoucí vegetace,“ uvedl Gavenda.
Nejznámějším případem následků přerostlé vegetace v kolejišti je srážka vlaků v Kdyni v roce 2020. Hlavním viníkem byl strojvedoucí, který nedodržel předepsanou rychlost. Kolejiště bylo ale zarostlé a podle soudního znalce měla na nehodu vliv i přerostlá vegetace. Na neposekané vysoké trávě na kolejích totiž kola vlaku klouzala. Znalec u soudu uvedl, že pokud by byly koleje v řádném stavu, strojvedoucí by při vyšší rychlosti vlak včas dokázal zastavit.