Záhada soukromé tratě na letiště. Neznámá firma prosazuje spojení přes Semmering, jedná se SŽDC
Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda na nedávné konferenci Hospodářské komory připustil, že kvůli průtahům na Praze 6
Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda na nedávné konferenci Hospodářské komory připustil, že kvůli průtahům na Praze 6 se možná bude dříve jezdit vlakem na letiště ze Smíchova po takzvaném Pražském semmeringu.
S touto variantou je přitom spojeno zřejmě největší tajemství celého plánu na přivedení osobních vlaků na letiště. Prosazuje jej totiž neznámá soukromá firma Prague AT (zkratka pro Prague Airport Train), která už vlastní i souhlasné stanovisko dokumentace EIA a mluví o tom, že pokračuje s projekčními pracemi.
Konkrétně jde o zhruba čtyřkilometrový úsek z letiště do odbočky Jeneček (včetně tunelu pod D6), což je místní část Hostivice. Prague AT se chlubí vlastnictvím dokumentace EIA, ačkoliv ta byla oficiálně vypracována pro stavební firmu OHL ŽS. Dokumentaci zpracovala společnost Sudop Praha, souhlasné stanovisko bylo vydáno už v roce 2017.
Firma Prague AT má v rejstříku zapsány jako své činnosti mimo jiné provozování dráhy a provozování drážní dopravy, na svých stránkách pak píše o zbudování trati a provozování vlaků. Píše přitom o hybridních vlacích, na vizualizaci má bateriovou jednotku.
Svoboda na konferenci připustil, že SŽDC s firmou jedná; není ale zřejmé o čem přesně. Strany uzavřely smlouvu o mlčenlivosti, k nějakému výsledku by se měly dobrat do konce října. „Jednou z otázek třeba je, jak ocenit EIU,“ uvedl Svoboda.
Pokud by SŽDC dokumentaci EIA odkoupila, urychlilo by to její vlastní přípravu tratě. Zároveň by to byl zřejmě vůbec první železniční „kšeft s eiou“. Není ale jisté, že zrovna tohle je cílem firmy s neznámou vlastnickou strukturou. Na jediném kontaktu (e-mailové adrese) nikdo na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagoval. Akcie jsou na jméno, na dokumentech z valných hromad figuruje pouze advokát. Firma sídlí ve Slovanském domě v Praze Na příkopě, na stejné adrese jako dotyčná advokátní kancelář.
Podle některých informací za Prague AT stojí právě skupina pražského Sudopu, to ale mluvčí Jakub Ptačinský popřel. Podle něj firma pouze zpracovala pro klienta dokumentaci. Prague AT na svých stránkách píše, že „při přípravě a realizaci projektu spolupracuje Prague AT s projekční společností SUDOP PRAHA.“ Možné propojení s Prague AT popřela i zbrojařská skupina Omnipol, v jejímž sídle se konala poslední valná hromada Prague AT. „S Vámi zmiňovanou společností není Omnipol nijak propojen majetkově ani svými aktivitami. O případném využití veřejně přístupných prostor budovy není společnost Omnipol informována,“ sdělila mluvčí Omnipolu Marika Přinosilová.
Samotné Letiště Praha přitom podle mluvčího Romana Pacvoně s Prague AT nijak nespolupracuje. Bez ohledu na aktivity firmy se správa železnic sama nedávno rozhodla, že napojení na trať Praha – Kladno v Jenečku chce, a to zároveň s původně prosazovaným napojením přes Dlouhou Míli. Tím vznikne velká kolejová smyčka.
Z dokumentace EIA k napojení přes Jeneček
Stavba se napojuje na výhledový stav trati Praha-Kladno v odbočce Jeneček, za nově uvažovanou zastávkou Hostivice-Jeneček. Propojení se středem města se dále uskuteční po stávajících tratích Praha Smíchov-Hostivice a Praha Hlavní nádraží-Praha Smíchov, na kterých je nutno realizovat úpravy, uvažované v jiných stavbách. Rovněž je nutno předpokládat realizaci alespoň části stavby Praha-Kladno 2.část a to v úseku Hostivice-Jeneč, na který se nová stavba napojuje. Odbočka na letiště je vedena pod úrovní terénu v hloubeném tunelu v délce 3,2 km, podchází komunikaci R6 a letištní dráhu a končí zastávkou Letiště, umístěnou rovněž pod úrovní terénu poblíž Terminálu 2. Celková délka nové trati je 4,0 km. V současnosti bude odbočka jednokolejná, při četnosti spojů 2 párů vlaků/hodinu, ve výhledu dvoukolejná a elektrizovaná, pro 4-5 párů vlaků za hodinu.